rijden van een ouder paard en deze soepel houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kima80

rijden van een ouder paard en deze soepel houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 13:58

Hallo,

sinds een paar weken rijd ik een gepensioeneerd politiepaard.
vreemd genoeg weet ik niks van haar verleden af mbt hoe ze gereden is.
bij de politie trainen ze dagelijks maar of ze echt op niveau dressuurmatig gereden worden weet ik niet, paarden worden vaak met stang en trens gereden en staan verder in de stal.
ze loopt bij ons dagelijks buiten en 's nachts binnen.
ik merk met rijden dat ze niet echt gewend is om diep te lopen hoewel ik denk dat het voor een ouder paard wel heel belangrijk is om zo haar rug soepel te houden.
heeft het nog zin om dit te doen en haar dit nog te leren of zou ik dr lekker laten genieten en puur alleen gebruiken voor wat buitenritten?
het is wel een paard wat het leuk vind om flink voorwaarts te rijden, haar achterhand is nog ontzettend gespierd. ze kan alles, van schouderbinnenwaarts tot travers, wijken voor het been, galopwissels en noem maar op.
ik heb haar pas twee weken, dus is voor mij ook nog allemaal even aanvoelen maar wiol het graag goed doen voor haar. niet dat ik nu teveel of juist te weinig van haar vraag en dat ze me straks helemaal verstijft is.
wat kan ik het beste voor een bit gebruiken?

xJess

Re: rijden van een ouder paard en deze soepel houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:09

Ik denk dat je het beste een normaal trensje kan gebruiken. En hoezo wil je haar diep rijden? Als ze gewoon nageeft is het toch goed? Verder veel overgangen, veel figuren (zoals slangevoltes, voltes 10 en 15 meter) en al die leuke dressuuroefeningen vooral blijven doen, blijft ze ook soepel van. Maar als ze al gepensioneert is moet je er wel op letten dat je haar niet overvraagt. Wat ook een goed trucje is om dr hals en rug soepel te houden is dat je iets van een worteltje in je hand neemt en het dan bij de schouder van je paard houden, en haar daar naar toe laten buigen. Ook veel stelling vragen, en een beetje proberen te spelen met haar halshouding, dan weer wat lager, dan weer wat hoger enz. Succes! :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:13

mag ik vragen of je weet van welke beredepolitie ze af komt?
wat ik van de beredepolitie mee krijg is dat ze eigenlijk wel goed gereden worden. daar worden ze ook gewoon buiten gezet.

ik zou juist veel bochtjes maken en veel overgangen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:46

gepensioeneerd ? hoe oud is ze dan precies?
(als ze op pensioen gaan op hun 15 kunnen ze in principe nog jaren op niveau lopen )

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:03

Ja hoe oud is ze?
Ik rijdt op 25 jarig paard en rijd hem nog Ong 4x per week.
Pak alles mee galop en ook dressuuroefeningen zoals wijken en ook stukjes passage!
Maar toen ik begon met hem had hij ook jaar stilgestaan.
Gewoon beetje rijden probeer beetje schouderbinnenwaarts als ze dat kan zodat ze wat losser wordt en gewoon weer conditie opbouwen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 07:55

Kijk eens op de site www.paardenbegrijpen.nl daar staan veel gym oefeningen, die zowel voor jong en oud heel goed zijn,

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:48

Ik rijd op een 24jarige haflinger die 18 jaar nanegewerk in zijn benen heeft en jn die 18 jaar nooit de wei heeft gezien.
Ik heb hem nu ruim 2 jaar en sindsdien staat hij 24/7 buiten en rijden we nog 3-4x per week. Hij heeft in zijn manegetijd nooit leren nageven en buiging en goed ruggebruik kende hij niet.
Inmiddels is zijn onderhals verdwenen, zijn spieren veel beter ontwikkeld en hij wordt steeds soepeler. Dit alles met hulp van een fijne instructrice.
Het gaat niet snel, maar de vorderingen zijn duidelijk te merken. Ook rijd ik veel buiten, maar pas de oefeningen uit de lessen ook gewoon in het bos toe. Mooie ronde bochten rijden, stukje schoudervoor, van linjs naar rechts over een breed pad wijken, etc.

Het kan dus zeker weten, met een ouder paard (weer) aan het werk gaan. Maar doe het met beleid, bij voorkeur met goede begeleiding en leer luisteren naar de signalen van je paard. Er zijn dagen dat ik mijn plan van een bosrit van 1,5-2 uur bijstel naar een stapritje van 30-45 minuten, omdat ik voel dat hij niet 'aan gaat' zoals ik dat noem. Maar er zijn ook dagen dat we 2 uur lang het bos ingaan en amper hoeven te stappen, omdat de energie en zin eindeloos is.
Dat aanvoelen is heel belangrijk.

kima80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 11:47

dankjullie wel voor de tips.
belangrijk is inderdaad dat ik haar goed leer aanvoelen.
dat komt wel. ze staat nu pas 3 weken op stal.
heel vreemd is wel, we wilde zondag een buitenrit gaan maken en met de trailer naar het bos gaan, maar ze wilde absoluut de trailer niet in. ze liep de laadklep op en zodra ze met haar hoofd onder het zeil kwam (waarmee je de achterkant boven de klep dicht maakt) schrok ze, deed haar hoofd omhoog en stootte zich dan tegen de het zeil aan en schoof naar achter. steigeren, gek doen, alles geprobeerd, met een longeerlijn, snoepjes, ander paard er op gezet, schot breed gezet, niks hielp.
je zou toch denken, oud politiepaard heeft voldoende ervaring hierin.....
ik ga haar donderdag rijden, alleen met haar naar buiten met ee hartslagmeter. kan ik toch haar conditie beetje inschatten.

Marije, wat voor een oefeningen rijdt je veel met je haflinger om hem soepel te maken? heb je nog meer goede tips voor me?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:08

Ik doe veel aan rechtrichten met hem, zowel aan de hand (onbelaste arbeid) als onder het zadel.
Eerst werken aan actieve achterhand, dan het goed onder de massa plaatsen van het binnenachterbeen. Oefeningen zijn veel slangenvoltes, voltes verkleinen en vergroten, rijden op de binnen hoefslag, pasje wijken, schoudervoor/schouderbinnenwaards.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:52

Kan je het zeil niet er even af halen of aan de kant hangen!
Paarden die eenmaal hun hoofd hebben gestoten aan de trailer worden bang. Helaas...
Dertje ervoor opendoen?