mijn balans kwijt op mijn bijrijdpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arian_wolf

mijn balans kwijt op mijn bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 12:11

Weten jullie oefeningen waardoor mijn balans beter word tijdens het paardrijden? Of wat ik kan doen/wat helpt?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:56

VP -> RT-P

Captain

Re: mijn balans kwijt op mijn bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:03

Zonder handen rijden, zonder beugels rijden, zonder zadel rijden, met je ogen dicht rijden, achterstevoren rijden, springen zonder handen (wel met een knoop in de teugel!), in verlichte zit een paar rondjes draven..... Veel van deze dingen zijn handig om eerst even aan de longe te doen en dan los.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:11

Met je ogen dicht rijden werkt ook heel goed! Moet je natuurlijk wel een betrouwbaar paard hebben. En verder is het ook een kwestie van veel rijden denk ik. Het 'gevoel' krijgen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:56

Véél km maken en oefenen, oefenen, oefenen. Het is niet iets wat je zomaar even kunt leren het is een gevoel dat je krijgt wat je moet ontwikkelen. Dat kost tijd en soms heel veel tijd.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 17:57

Captain schreef:
Zonder handen rijden, zonder beugels rijden, zonder zadel rijden, met je ogen dicht rijden, achterstevoren rijden, springen zonder handen (wel met een knoop in de teugel!), in verlichte zit een paar rondjes draven..... Veel van deze dingen zijn handig om eerst even aan de longe te doen en dan los.

achterstevoren rijden :+ ?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:02

Ja, ik bedoel achterstevoren op je paard zitten. _O-

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:07

Ik zou zeggen probeer voltige eens

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:44

voltige, zonder zadel, met zadel zonder beugels... noem het maar op...gewoon van alles uit proberen en misschien is het niet het juiste paardje voor je, soms klikt het niet en heb je daarom geen balans;) weet niet hoe het bij jou izt, maar dat was bij mij zo;)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:49

Pas je wel goed in het zadel. Ik heb ook een tijdje in een zadel gereden dat voor mij te klein was. Dan krijg je ongemerkt een holle onderrug omdat je op de lepel zit. Dat zit ook voor geen meter. Balans ver te zoeken. Of heb je het ook bij andere paarden?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:51

De grote truc is ontspannen en loslaten :) hoe meer jij kunt ontspannen, hoe beter je met de beweging van je paard kunt meegaan en hoe beter je balans zal zijn

Wat is op dit moment precies het probleem? Wordt je "overvallen" door de beweging van het paard en wordt je erg opgegooid waardoor je uit balans raakt? Of heb je moeite met wendingen, val je naar buiten/binnen?

Verder ga ik mee met de rest: ga eerst aan de longe oefenen zodat je je puur op je eigen zit en houding kan concentreren en ga voelen wat er precies gebeurt waardoor jij uit balans raakt
Ga voelen of je op beide zitbeenknobbels steeds evenveel druk houdt, waar je zwaartepunt ligt (zit je netjes op "6 uur" of op iets voor of over 6?) en ga voelen of je ergens spieren aanspant die je los zou kunnen laten. Als je een gespannen spier vindt, span die dan heel hard aan gedurende een aantal tellen en laat dan bewust los :)

Succes!

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 11:28

TinePine schreef:
Pas je wel goed in het zadel. Ik heb ook een tijdje in een zadel gereden dat voor mij te klein was. Dan krijg je ongemerkt een holle onderrug omdat je op de lepel zit. Dat zit ook voor geen meter. Balans ver te zoeken. Of heb je het ook bij andere paarden?

Ik weeg bijna niks.... Dus lijkt me niet dat het zadel te klein, pas er makkelijk in. Nee, maar ik heb al een tijdje niet gereden... misschien dat het daar aan ligt... :P

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:12

Veel zadeluren maken ;-) wordt het vanzelf beter

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:13

En anders zitlessen nemen

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:34

Inderdaad, ontspannen en loslaten. Druk hebben op twee beugels en gewoon relaxed zitten. En vervolgens km maken :D

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 01:04

Yogabal voor thuis. Achter de computer of je bureau op een yogabal in balans proberen te zitten. Eerst is het moeilijk, maar uiteindelijk krijg je er een onafhankelijke zit van die op elke paard werkt. Het ontwikkeld je core spieren.
Op YouTube staan ook leuke filmpjes met verschillende oefeningen die goed zijn voor ruiters.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:46

Hoe is de balans van het paard?
Want een paard wat niet in balans loopt daar kun je ook niet in balans op blijven zitten en al helemaal niet als je zelf te gespannen zit, durf je zit los te laten en ook met een gevende teugel rijden, dan gaat het paard waarschijnlijk al meer ontspannen in zijn spieren en dan zul je voelen dat jij beter kan blijven zitten, dus het is loslaten en voelen en je paard onder je laten stappen, weet niet of je les hebt?

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 23:32

midgie schreef:
Hoe is de balans van het paard?
Want een paard wat niet in balans loopt daar kun je ook niet in balans op blijven zitten en al helemaal niet als je zelf te gespannen zit, durf je zit los te laten en ook met een gevende teugel rijden, dan gaat het paard waarschijnlijk al meer ontspannen in zijn spieren en dan zul je voelen dat jij beter kan blijven zitten, dus het is loslaten en voelen en je paard onder je laten stappen, weet niet of je les hebt?

Ook niet helemaal goed, aangezien hij een jaar heeft slitgestaan...