Buitenrit ...en dan val je.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Buitenrit ...en dan val je.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 10:45

Wat is voor de veiligheid in de openbare ruimte gewenst?

Mag een paard bij de gevallen ruiter vandaan naar huis bolderen of moet het bij die ruiter blijven?

Moet een paard zó opgevoed zijn dat vreemden het kunnen pakken en meenemen in een dergelijke situatie?

Míjn mening is:
- dat een paard betrouwbaar veilig bij de ruiter moet blijven en niet als een ongeleid projectiel naar huis mag bolderen
- dat een paard NIET door elke vreemde gepakt en weggeleidt moet kunnen worden ivm onkundige tot gevaarlijke situatie aanleiding gevende goedbedoelende ´helpers´ en diefstal
- dat de ruiter contactgegevens bij zich dient te dragen (kan in de mobiel) opdat het paard opgehaald wordt

Ayasha
Blogger

Re: Buitenrit ...en dan val je.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:47

Voor mij heel simpel. áls ik val en mijn paard zóu weg lopen. Maakt het me niet uit hoe hij veilig thuis komt, áls hij maar veilig thuis komt. Veilig zijnde: zonder ongevallen te veroorzaken of zichzelf en anderen te verwonden. Ik heb verder altijd mijn mobiel bij me dus da's geen probleem.

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:49

Ik doe altijd een contactlabel aan t zadel hangen, mocht het paard er vandoor gaan en ruiter valt eraf dan valt op t label te zien waar hij op stal staat en wie de eigenaar is. en t maakt mij inderdaad niet uit hoe die thuis komt als die maar thuis komt!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:52

Als het paard ten alle tijden veilig bij de ruiter moet blijven was je er waarschijnlijk ook niet af gevallen |o

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:53

Heb zelf ook altijd een mobiel bij me met buitenrijden, ben er gelukkig nog nooit afgevallen buiten, zou dus ook niet weten of me paard bij me blijft zou ik er ooit eens afvallen, hoop het natuurlijk wel, sluit je al een hoop risico s uit op ongevallen.
Maar hoe train je een paard om buiten bij je te blijven mocht je er eens afvallen? Ik neem het risico niet om dit eens uit te proberen om te kijken of hij rent of blijft.....

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:53

Natasja1986 schreef:
Ik doe altijd een contactlabel aan t zadel hangen, mocht het paard er vandoor gaan en ruiter valt eraf dan valt op t label te zien waar hij op stal staat en wie de eigenaar is. en t maakt mij inderdaad niet uit hoe die thuis komt als die maar thuis komt!

Dit ga ik zo ook maar even aan mijn zadel hangen :o mijn pony rent meestal weg, maar ik kan haar wel zo pakken als ik haar weer heb ingehaald.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:54

JJane schreef:
Als het paard ten alle tijden veilig bij de ruiter moet blijven was je er waarschijnlijk ook niet af gevallen |o

dat jij op de grond zit en niet er op betekent niet dat ie niet bij je blijft. Als mijn merrie me er ongepland af helpt blijft ze ook naast me staan.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:55

als ze maar veilig thuis komt.. als ik een ruiter van zijn paard zie vallen zal ik ook eerst naar de ruiter gaan en als die ok is pas verder gaan kijken naar het paard.

Ayasha
Blogger

Re: Buitenrit ...en dan val je.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:56

Ik zou eerst kijken om het paard op te vangen. als ik zou vallen en hij loopt weg, wil ik ook dat ze achter hem aan gaan. Ik red me wel.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:58

Huertecilla schreef:
Míjn mening is:
- dat een paard betrouwbaar veilig bij de ruiter moet blijven en niet als een ongeleid projectiel naar huis mag bolderen

Een paard is en blijft een vluchtdier, als hij schrikt van iets en jij valt er af denk je dan echt dat hij bij je blijft?? Ik denk dat je goud geld kan verdienen als jij paarden dat kan leren :+

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:58

ik heb ook een kaartje aan het zadel. hier staat mijn 06 nummer op. alleen verwacht ik niet dat mijn paard door iemand anders te vangen is. of ze naar huis zal gaan denk ik niet. ze zal als een gek in paniek gaan rond rennen omdat ze alleen is zonder haar baasje. uiteindelijk verwacht ik dat ze terug zal gaan naar de plek waar ik er af gevallen ben. omdat het tot zo ver voor haar bekend terein is. maar naar huis denk ik niet dat ze zal doen.

op buitenrit is ze tot nu toe altijd wel braaf te houden geweest. gelukkig heb ik ook nog niet voor zo'n situatie gestaan. dat wil ik ook graag zo houden haha !

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 10:59

Ayasha schreef:
Voor mij heel simpel. áls ik val en mijn paard zóu weg lopen. Maakt het me niet uit hoe hij veilig thuis komt, áls hij maar veilig thuis komt. Veilig zijnde: zonder ongevallen te veroorzaken of zichzelf en anderen te verwonden. Ik heb verder altijd mijn mobiel bij me dus da's geen probleem.

Ik begrijp het niet helemaal.

Vind je het nu beter voor de veiligheid op straat dat jouw paard naar huis loopt of bij je blijft?

Vind je dat, wanneer jij onverhoopt bewusteloos bent, iedereen het moet kunnen pakken en meeleiden of niet?

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:01

antje_vip schreef:
Natasja1986 schreef:

Dit ga ik zo ook maar even aan mijn zadel hangen :o mijn pony rent meestal weg, maar ik kan haar wel zo pakken als ik haar weer heb ingehaald.

Ja ideaal, en dan heb ik er ook de contact gegevens / telefoonnummer van stal erbij staan, mocht ik niet in staat zijn om op te nemen, dan kunnen ze contact met stal opnemen :)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:01

Ayasha schreef:
Ik zou eerst kijken om het paard op te vangen. als ik zou vallen en hij loopt weg, wil ik ook dat ze achter hem aan gaan. Ik red me wel.

als mijn paard er van door gaat wil ik juist niet dat mensen er achter aan gaan.
een paard die schikt, vlucht. zodra je er achter aan gaat rennen word dit gedrag alleen maar versterkt, grote kans dat het paard nog harder gaat rennen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:02

Yonker schreef:
Huertecilla schreef:
Míjn mening is:

Een paard is en blijft een vluchtdier, als hij schrikt van iets en jij valt er af denk je dan echt dat hij bij je blijft?? Ik denk dat je goud geld kan verdienen als jij paarden dat kan leren :+

Ok, jij gaat ervan uit dat het vanzelfsprekend is dat een paard naar huis boldert en de samenleving inherent aan dat het gevaar van paardrijden is blootgesteld.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:04

Mijn paard blijft ook staan als ik eraf knikker. Hij remt af zodra hij voelt dat er iets mis is op zijn rug. Vind dat zelf een hele fijne reactie van hem, heb ik hem niet speciaal geleerd. Heb ook altijd mobiel bij, met duidelijk nummer van stal,en nummer van familie erin. Mocht het zo zijn dat ik buiten westen ben dan kunnen ze op die manier toch iemand contacten. Mocht hij onverhoopt toch aan de kletter gaan, dan hoop ik dat hij zonder brokken te maken naar een "veilige" plek loopt (hij houd nogal van eten dus zou ook een grasveldje kunnen zijn, niet perse helemaal terug naar stal.)
Hij zou zich denk ik wel laten pakken door een vreemde, mits rustig benaderd. Dus, ja, ik vind dat paardlief in principe bij je moet blijven (of na eerste schrik terug keren). Jij bent toch zijn veilige baken (als het goed is), zijn leider.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:05

Het scheelt dat we altijd met zn 2en of 3en rijden. Paard zal er dus niet snel vandoor gaan :) Heb 2 x meegemaakt dat een ruiter er af viel (eigenaar, 75 jaar) en paard stopte en bleef bij ons staan. Dat is het voordeel van een vaste kudde. Zou natuurlijk wel vervelend zijn als ze allemaal tegelijk er vandoor gaan :') maar ze zijn redelijk bomproof, dus dat zie ik niet snel gebeuren :n

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:06

Ik hou ALTIJD vast, mijn paarden zouden dus nooit weglopen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:06

Daar ga ik helemaal niet vanuit, maar jij gaat er vanuit dat je een paard zo kan opvoeden dat die bij je blijft. Geloof me als je met z'n tweeen ben en ze peren er allebei uit en je valt er allebei af dan blijven ze echt niet bij je. Als je alleen bent is het nog een ander verhaal.
Verder vind ik dat een paard wel gepakt moet kunnen worden door een vreemde, dat kan voor minder gevaarlijke situaties zorgen. Als mijn paard op een 80km weg afrend en iemand kan hem stoppen, graag, voor mij paard en voor de auto's die op die weg rijden.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:08

Huertecilla schreef:

Mag een paard bij de gevallen ruiter vandaan naar huis bolderen of moet het bij die ruiter blijven?

Moet een paard zó opgevoed zijn dat vreemden het kunnen pakken en meenemen in een dergelijke situatie?

Míjn mening is:
- dat een paard NIET door elke vreemde gepakt en weggeleidt moet kunnen worden ivm onkundige tot gevaarlijke situatie aanleiding gevende goedbedoelende ´helpers´ en diefstal
- dat de ruiter contactgegevens bij zich dient te dragen (kan in de mobiel) opdat het paard opgehaald wordt

Daar heb je weinig aan als je van je paard af dondert niet :+ het paard zou het bij zich moeten hebben :P

Een paard kan je moeilijk uitleggen dat hij bij de ruiter moet blijven, je moet gewoon hopen dat je paard het gras interessanter vindt dan een snelle rit naar huis. Als je met meerdere personen bent zal je paard ook wel bij de anderen blijven :j en als hij er vandoor gaat en hij komt andere paarden tegen, dan is de kans ook heel groot dat hij daarbij blijft.

Eigenlijk moet je er gewoon op blijven zitten :Y) dat is het verstandigst :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:11

Lottie84 schreef:
Ik hou ALTIJD vast, mijn paarden zouden dus nooit weglopen.

Jij kiest ervoor om het risico te lopen dat je lichtje door een hoef in je gezicht uitgeschopt wordt.
Laten we hopen dat dit nooit gebeurd.

Het is echter geen antwoord op geen van beide vragen.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:12

JJane schreef:

_O- _O- _O-

hahaha idd!!! Ook al was ik heel blij dat mijn trouwe vriend laatst braaf terug kwam draven toen ie merkte dat ie me miste op zijn rug :+

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:13

Het is een instinct, ik heb nog nooit de teugels losgelaten en het is gelukkig nog nooit fout gegaan.. Houden zo..

En over weglopen. Als je ziet hoeveel paarden een rotschop krijgen zodra de ruiter weer op de been is, dan kan ik het die paarden niet kwalijk nemen dat ze liever alvast naar huis vertrekken. :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:14

DeniseES schreef:
Huertecilla schreef:

Míjn mening is:

Daar heb je weinig aan als je van je paard af dondert niet :+ het paard zou het bij zich moeten hebben :P

Als het paard bij de ruiter blijft is dat prima omdat niemand het paard dan lastig hoeft te vallen.
Als het paard wegboldert kan je het zéker niet vinden als het op het paard zit.

Citaat:
Eigenlijk moet je er gewoon op blijven zitten :Y) dat is het verstandigst :P

Jjane maakte een :)* opmerking ook al bedoelde ze dat niet.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:14

antje_vip schreef:
Natasja1986 schreef:

Antje :') ik zie meteen voor me dat je paard weggaloppeerd en ik zie jou er nog sneller achteraan rennen om hem in te halen _O-