Bonte kanjer,1e kleine sprongetjes onder het zadel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Bonte kanjer,1e kleine sprongetjes onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 19:10

We houden van afwisseling en momenteel zijn we met rijden vooral bezig met mijn zit en het rechtrichten.Echter om het leuk te houden en omdat ik merk dat mijn mannetje steeds sterker word voor de afwisseling eens een poging tot een klein sprongetje gedaan.Op de filmpjes kun je zien dat Timo het niet echt de moeite vind om zijn achterbenen op te tillen of is hij nog niet sterk genoeg ;)
Verder zijn we ook graag in het bos te vinden,bezig aan de dubbele longe etc
Wees mild,we zijn beiden onervaren :')

Afbeelding

We beginnen met balkjes draven

Ik ben stapelgek met mijn kanjer <3

Afbeelding

Anoniem

Re: Bonte kanjer,1e kleine sprongetjes onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:27

Wat een leuke combinatie zijn jullie :)
Wat me opvalt is dat ie ontzettend traag is. Ik zou echt meer gaan werken aan activiteit. De balkjes kun je goed gebruiken om hem sterker te maken, maar leg de balkjes dan de volgende keer op de juiste afstand, of pas ze aan als je merkt dat hij er wat moeite mee heeft. Nu begint hij wat te krabbelen, dat is zonde want juist die grotere passen zijn goed voor hem en maken hem sterker. Het is wel positief dat hij goed op de balkjes let!

Wat je kunt doen met het springen, is een grondbalk neerleggen op 2 meter, zodat hij iets beter kan zien wanneer hij af moet zetten, en om hem meer door te laten springen kun je hem direct na de sprong laten aan galopperen, dan zal hij actiever worden en meer sprong laten zien op de sprong zelf. Galoppeer tot de korte zijde en dan terug naar draf.
Je beugels mogen ook iets korter, dan blijf je zelf beter in balans.

Komt wel goed, succes ermee :)

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:51

Wat zijn jullie een leuke combi! Jou eerste sprong is toch beter dan hoe mijn eerste was hoor :')

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 19:56

Dankjewel voor het compliment beide :j
Bedankt om de moeite te nemen de filmpjes te bekijken.

@joolien, het tempo is iets wat we hier vaker terug horen.Je zou hem buiten eens moeten zien :D
In de les en met rijden zijn we vooral bezig met het rechtrichten,dit kost me al aardig wat moeite soms dus ergens is het wel fijn dat hij nog niet zo vlug is aangezien ik hem dan niet vlug genoeg kan corrigeren.
Maar ik ga er op letten.
In een ver verleden eens de theorie achter het springen gehad,de balkjes voelden op de een of andere manier niet helemaal lekker,begrijp nu waarom :')
De grondbalk en de galop ga ik mee aan de slag.

@linky, nu ben ik benieuwd hoe jouw eerste was :D

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:59

joolien: bedoel je met de juiste afstand van de drafbalken dat ze korter op elkaar moeten of juist verder van elkaar?

TS jullie doen het super, lekker oefenen, maar vooral samen plezier beleven en er samen in groeien dat is het aller belangrijkste!
knuff!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:07

Hier mogen ze wat korter op elkaar, er moet 1 pas tussen. Volgens mij is t ong 1.30 mtr ertussen, maar dat verschilt dus heel veel per paard. Dat moet je wat aanpassen per paard :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:12

Wat een leukerd!
en wat staat je zadel hem gaaf!

Idd, iets meer tempo mag wel, zodat hij leert zijn benen te gebruiken, want van sloffen word je ook lui.
Verder denk ik dat je te weinig/boogjes contact hebt. Maar dat zie ik 100x liever dan te strak.

Wat een heerlijk vertrouwen trouwens!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:35

haha hij struikelt zowat over de hindernis :P
maar met de tips hier moet het wel goed komen ;-)
Leuke combi zijn jullie!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 20:36

crazyshar schreef:
joolien: bedoel je met de juiste afstand van de drafbalken dat ze korter op elkaar moeten of juist verder van elkaar?

TS jullie doen het super, lekker oefenen, maar vooral samen plezier beleven en er samen in groeien dat is het aller belangrijkste!
knuff!

:') Is maar goed dat ik die balken niet heb afgetrapt hihi krabbelde hij helemaal met die lange poten van mij dan hihi

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 22:40

Je moet hem wel echt even wakker maken hoor, hij is zo traag dan het zweefmoment zo goed als verdwenen is.
Dus voorwaarts rijden, impuls krijgen en van daaruit gaan rijden. Bij de drafbalken is het de bedoeling dat hij maar één voet tussen de balken zet en hij gaat zo langzaam dat hij 2 voeten ertussen zet zelfs zonder daar veel moeite voor te hoeven doen en ik heb niet het idee dat de balken erg ruim liggen voor hem, de paar passen die hij er wel goed overheen gaat zien er ook stukken beter uit.

Dat is ook meteen je probleem met springen, als jij veel vlotter komt aanrijden en meer impuls hebt, teugels loslaat vlak voor de sprong, zal hij vanzelf een betere sprong maken en ook echt met 4 benen van de grond komen.

Verder vind ik dat je iets meer teugelcontact moet hebben, ook wanneer hij zoekt moet je niet bang zijn voor het contact maar juist je hand op de plaats houden. Zelf meer rechtop zitten helpt ook zeker, je valt wat voorover wanneer hij contact zoekt en dat zie je terug in je handen.

Stond je instructeur te filmen?

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 22:43

oke, het commentaar dat hij actiever mag is gezegd, buiten dat vind ik het super om te zien dat het geen ruk en pluk werk is en dat er niet meer gevraagd word dan dat zowel ruiter en paard aan kunnen, dat geeft een heerlijk ontspannen beeld. complimenten!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:05

Wat een leuk paard :D echt ee kanjer!

Wat me vooral opvalt is dat hij erg langzaam is, niet voorwaarts.
Zelf probeer je daarom teveel met je houding te doen.
Hou iets mercontact met de teugel en sluit hem op de weg naar de sprong iets meer op, maar wel voorwaartser, zo voel je veel beter of ij er langs gaat of niet, ook zou je een drafbalk kunnen gebruiken om hem iets meer te activeren om te springen.

Verder zou ik de drafbalken iets korter leggen, liggen net te breed voor hem, dat red hij kwa kracht nog niet waardoor hij net ervoor land.
Ook kun je wat mer overgangen rijden, of schijnovergangen om hem sterker te maken en hem iets meer te laten dragen op de achterhand.

Ik vind eht een prettig e ostspannen beeld :D

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:16

@anneliesdj: ik was degene die filmde en ben zeker niet haar instructrice :D
paard van TS vind bakwerk gewoon niet zo spannend en geen reden om zich druk te maken of uit te sloven :D maar als je hem in het bos zou laten lopen of springen dan denk ik dat iedereen er plots een veel te actieve, overgevraagde pony in ziet :D haha.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 15:28

Loescorner, ik snap niet goed wat je bedoelt met wat ik zoveel met mijn houding probeer te doen?
Bedankt voor je tips en reacties,ik neem ze zeker mee.Dat opsluiten herken ik wel,valt alleen nog niet mee hoor ;-)

Tempo is iets wat we eigenlijk vooral op bokt veel terug horen. ( gelukkig in de les van mijn 'juf'nog niet).
Teugelcontact is een moeilijke issue,zo en zo reageerd timo heftig op teveel contact,hij komt omhoog of gaat 'kop schudden' en ik heb moeite met de 'juiste'lengte.
Om eerlijk te zijn denk ik dat de voorkant wel komt,eerst de achterkant sterker maken en een balans vinden in het tempo.
Bedankt!
Overigens spring ik niet bij mijn juf :-) we zijn enkel nog bezig met een goede basis. (opnieuw met een basis leggen)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:37

Er zitten wel nog een helehoop lengtes tussen teveel contact en een loshangende teugel zoals jij die hebt. De teugels moeten in een rechte lijn lopen, iets meer op maat nemen kan dus zeker geen kwaad.

Verder ben ik het ermee eens dat je hem wat meer moet activeren. Iedere keer na de hindernis in galop gaan, zo gaat hij het begrijpen en weet hij dat er meer tempo van hem wordt gevraagd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:03

crazyshar schreef:
paard van TS vind bakwerk gewoon niet zo spannend en geen reden om zich druk te maken of uit te sloven :D maar als je hem in het bos zou laten lopen of springen dan denk ik dat iedereen er plots een veel te actieve, overgevraagde pony in ziet :D haha.

Heeft niets te maken met uitsloven of overvragen maar is gewoon een goede basis en als dat niet goed zit zie je dat overal in terug, dus ook wanneer je gaat springen. Zodra je iets gaat vragen zal hij heel snel stilvallen omdat er geen impuls is.
timokyana schreef:
Tempo is iets wat we eigenlijk vooral op bokt veel terug horen. ( gelukkig in de les van mijn 'juf'nog niet).
Teugelcontact is een moeilijke issue,zo en zo reageerd timo heftig op teveel contact,hij komt omhoog of gaat 'kop schudden' en ik heb moeite met de 'juiste'lengte.
Om eerlijk te zijn denk ik dat de voorkant wel komt,eerst de achterkant sterker maken en een balans vinden in het tempo.

Er wordt ook niet gezegd dat je hem in de krul moet trekken, je moet alleen contact nemen, je hebt nu geen contact want je teugel hangt door. Op de momenten dat er even wel contact is val jij naar voren en begint hij te schudden, welk van de 2 het gevolg is en welke de oorzaak is vanaf het filmpje niet goed te zien maar ik denk dat ook dit voortkomt uit het te lage tempo.
Waarom vind je het gelukkig dat je van je instructrice niets over het tempo hoort?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 08:59

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van HAW zijn verwijderd.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 12:44

@annelies, 'gelukkig 'in de zin van dat ik het in de les al druk genoeg heb met mijn eigen houding etc.We hebben nog veel werk voor de boeg,maar ik heb er vertrouwen in dat het goedkomt.
Overigens valt hij niet stil als ik iets van hem vraag gelukkig :-)

Galoperen na de hindernis nemen we mee,bedankt voor de tip!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:35

Ik bedoel wanneer je wat meer inspannende oefeningen gaat vragen, sb, wijken ed zullen heel lastig zijn met zo'n basistempo.
En het springen en balkjes draven zie je het ook aan, dat lukt dus niet zo goed.
Ik snap dat het lastig is als je zelf ook nog veel moet leren maar het hoort wel bij de basis en wanneer je het blijft toestaan zul je later moeite hebben hem eens voorwaarts te rijden.

Hoe lang is hij al onder het zadel?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:19

annelies, sb wijken ed zoals je het noemt daar zijn ruiter en paard nog niet aan toe, basis is recht zitten, lopen en rijden.
en van daaruit verder met oefeningen.
hoe kun je wijken voor iets als je niet in balans bent? niet. hoe kun je aan beide kanten gelijk sbinnen of buiten lopen als je scheef bent? niet.
dus voor ons is basis op dit moment, recht zijn. zowel ruiter als paard. daarna kun je pas gaan werken aan de rest.

balkjes lopen en een sprongetje is in dit geval meer om er spieren op te krijgen, en om de buik/rug spier meer te laten samenwerken.
niet om een parcour vlot en happig te lopen.

we nemen zeker alle tips mee in het oefenen, en kijken van daaruit welke (samen)werking we daarin kunne vinden

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:34

Ik zeg toch ook niet dat ze die oefeningen moet gaan rijden? Kom nou, ze moet eerst aan dat tempo werken, dat heb ik allang aangegeven.
Ik zeg alleen dat wanneer ze wat meer zou gaan vragen ze problemen krijgt met zo'n tempo als ze nu rijd.
En ook spieren kun je op een correcte manier trainen, het middel is niet ondergeschikt aan het doel.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:06

kunnen en proberen
en we gaan proberen alle tips mee te nemen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 17:26

@ Annelies, hij word 9 in mei.Hij heeft flink de tijd gekregen goed uit te groeien.Ik heb hem vanaf dat hij 6 maanden oud was en zelf opgeleerd.
We zullen met het tempo aan de slag gaan.
Bedankt voor de tips allemaal!

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:32

ik ben zelf mijn 4 jarige pony ook aan het inrijden dmv rechtrichten. en daarbij MOET ik mijn teugels lang houden in alle gangen in alle situaties.... ik vind het knap dat je ze zo consequent lang en los kan houden vind ik zelf nog wel spannend helemaal alsie van me eige ineens harder gaat lopen alsie in balans loopt. en als hij dan zijn balans weer even kwijt is en zijn rug weer wegdrukt dan mag ik ook mijn teugels niet korter maken. ik snap dat je dit rustige tempo wel prettig vind! en als je zelf de "theorie"van het rechtrichten snapt en dit kan uitvoeren weet ik zeker dat je hem kunt overtuigen en meer tempo te vragen en dan zal het ook lukken!! lekker genieten met zijn 2tjes!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:50

Erna,Bedankt voor je reactie.Er zo bewust mee bezig zijn is heel anders als ik vanuit 'vroeger' gewend ben.Dat zul je misschien wel herkennen.Ik weet zeker dat jouw pony zo een hele fijne basis mee krijgt.
Timo ken ik al een hele tijd,vertrouwen is groot en daarom durf ik hem ook los te laten.
Op mijn andere paarden heb ik er meer moeite mee hoor ;-)