paard wil niet draven aan een kant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chantal_99

paard wil niet draven aan een kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 21:19

ik heb een probleem,
mijn zus haar paard had eerst helemaal geen problemen maar van de een op de andere dag krijg ik mijn paard op geen enkele manier meer in draf op de linker hand het gaat al 3 dagen zo want ik dacht eerst dat het gewoon klieren enzo was maar hij vind het helemaal niet leuk! mijn instructrice gaf wel tips maar die werkten helemaal niet! kan iemand me helpen?

midgie

Re: paard wil niet draven aan een kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 07:50

Heb zadel, gebit pijn enz uit gesloten??
Hoe loopt hij aan de longe?
En ik zou snel een andere instructrice zoeken want zij zou toch in elk geval jou verder moeten kunnen helpen als het rijtechnisch is,
Het paard geeft iets aan, dus ga daar eerst een op onderzoek uit en anders zul je de fout toch bij jezelf moeten zoekn,miss zijn je hulpen te groot, je zit te knijpend je handen te te hard??

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:24

Misschien is het paard scheef gereden. Als ze niet op de linkerhand wil betekend het dat ze haar rechterkant niet goed kan buigen. Oplossing hiervoor is om op de rechterhand te gaan rijden en je paard naar buiten te stellen zodat je haar rechterhand 'oprekt'. Je kunt dit ook aan de longe doen door haar met touwtjes iets naar buiten bij te zetten. (Let op dat je niet te veel naar buiten stelt)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:28

Ik zou niet met bijzetteugels werken eerlijk gezegd. En ongelijke druk op de bijzetteugels zetten vind ik wel een rare methode.
Hetzelfde geld is het paard gevallen en heeft hij een blokkade die hij voelt als hij linksom moet?
Ik zou eerst het langs de medische kant eens uitzoeken.
Als ze niets mankeert, kan ja haar dan niet aan het werk houden door vanaf de rechterhand af te wenden over B-X-E en zo door te gaan op de linkerhand?

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:28

Nee niet gaan rijden met bijzetteugels, ik noem het longeren met bijzet. En dan zijn gewoon touwtjes het beste. Maar ik vergeet te vermelden dat het uiteraard belangrijk is dat je eerst al het medische uit sluit. Voor mij is dat vanzelfsprekend dus sorry dat ik dat niet vermeld heb. Als je hebt uitgesloten dat het iets medisch is dan kun je gaan rechtrichten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:03

Om nou meteen een andere instructrice te gaan zoeken vind ik wel wat ver gaan. Zie in je profiel dat je 12 bent, ik zou dus dit eerst met je ouders bespreken en kijken wat mogelijk is, misschien eens de DA laten kijken of een paardenfysio. Eigenlijk de enige reden waarom een paard van de ene op de andere dag iets niet meer wil of kan is als het ergens pijn heeft. Dat moet je dus eerst uitsluiten voor je het met rijden op kan lossen.

Gaat ze trouwens wel in galop linksom? En op de volte? Merk je dan verschil tussen links of rechtsom?

chantal_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 19:40

de volte gaat moeiteloos en aan de longe ook maar ik zelf denk dat als er steeds langere stukken draf oemn dat hij zich gaat vervelen en ik probeer hem nu steeds meer aan het werk te zetten en dat werkt al veel beter maar ik had het paard zelf ingereden en eerst nooit problemen gehad dus het was wel vreemd want het leek net alsof ik op een ander paard zat te rijden

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:44

als je aan het draven bent en je gaat van hand veranderen in draf wat doet hij dan?
of in galop en dan overgaat in draf?

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:37

Een paard staakt nooit, maar ook echt nooit zonder reden... :) Ik ken een paard die normaal heel fijn te rijden was en steeds meer vertraagde, verstarde en uiteindelijk niet meer vooruit wilde... Lag aan het zadel.