Paard gevoelig paard combinatie met ruiter met drukke hand!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

Paard gevoelig paard combinatie met ruiter met drukke hand!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 20:26

Hallo,

Naar aanlijding van mijn andere topic over dat mijn paard met zijn hoofd schud, dit topic :D (kun je me nog een beetje volgen?!)
Het gaat de laatste tijd helemaal niet meer goed met het rijden van mijn paard en zowel ik als het paard hebben dr beide geen zin meer in gewoon omdat het niet gaat. Hij schud verschrikkelijk met z`n hoofd, en ik zelf wordt daar ook steeds meer gestressd van, ik wil hem dan corrigeren en wordt eigelijk alleen maaar strenger met m`n hand en ik ben van me zelf soms al wat onrustig! Mijn instructeur zegt ook dat het paard door mijn onrustige hand en manier van corrigeren onrustig met het hoofd wordt en daar wordt ik weer strenger van en zo word het als maar erger.
Dit paard is hier heel gevoelig voor dat stond ook al in de advertentie toen we hem kochten: dat ie alleen geschikt was voor de zeer ervaren ruiter en zeer lichte en stille hand, nou dacht ik dat ik dat wel kom omdat ik al jaren allerlei pony`s heb gereden . Maar dat bleek dus niet zo te zijn, nou heb ik bij mij vorige pony en bij mijn twee bijrijd paarden (die ik langer rijd dan ik dit paard ) nooit last van! Maar dat komt dus omdat dit paard zeer gevoelig is in de mond en de andere twee paarden blijkbaar niet. Ik wil mijn paard veels te streng rijden en als dat niet lukt ga ik alleen maar strenger corrigeren maar dat werkt dus totaal niet bij zo`n gevoelig paard. Wat moet ik nu doen??
-We weten niet zeker of het aan de combie gevoelig paard en onrustige/ strenge hand ligt, dus laten wij nog even een foto van de rug maken! (tandarts is al geweest zadel past)
-Mijn vader wil hem anders inruilen omdat de combie gewoon niet gaat maar dit zie ik echt al de laatste oplossing of gaat die combie echt niet???

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Ik weet het niet zo goed meer, dus tips zijn meer dan welkom!

Anoniem

Re: Paard gevoelig paard combinatie met ruiter met drukke hand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:54

Tja het kan niet altijd passen. Wel goed dat je weet dat het aan jouw manier van rijden ligt, maar idd, een paard zou dan niet met het minste of geringste met zijn hoofd moeten gaan schudden, dus verder onderzoek is altijd goed. Hoe schud hij met zijn hoofd? Doet hij ja-knikken of opzij schudden?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 07:58

Ja je zegt het al zelf, een gevoelig paard zul je met niks moeten rijden, een te grote ophouding kan al vuurwerk veroorzaken.
Elk paard heeft een geveolige mond, ook de andere pony,s die je hebt gereden, maar die sluiten zich er voor af om te overleven, dit paard accepteerd dit niet wat ik heel goed vind, omdat je dan pas gaat leren rijden met gevoel en geduld, Het schudde kan pijn betekene, maar kan als hij nooit heeft geschud dan ligt het toch aan de ruiter, te harde hand, te knijpende zit enz enz,
Dus neem les in het verfijnen van je eigen hulpen,

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:44

Het kan idd aan de manier van rijden ligggen. Hoofdstel knelt nergens? Heeft het paard dikke oorspeekselklieren, dan kan het kopstuk achter de oren knellen. Probeer eens bitloos, puur om iets uit te sluiten. Hoe is de reactie met longeren? Laten lopen aan het halster en met hoofdstel, is er dan een verschil? Schudt het paard met het hoofd wanneer hij naar buiten komt vanuit de stal, dan kan het te maken hebben met een lichtgevoeligheid. Ook het zadel kan een invloed hebben. Niet te krap bij de schouders, niet te ver naar voren liggend?
Succes, het is een uitdaging om hiervoor een oplossing te vinden.

http://www.zadelpasservicelibertad.nl

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:59

Eerst maar eens een tandarts laten komen en eventueel een osteopaat, controleren of het zadel goed past, of het bit goed past en het juiste type is etc. :) Ik zou het als uitdaging zien om het met rust weer goed te krijgen en het niet corrigeren met je hand, want je bent dan toch altijd te laat en zorgt alleen maar voor meer irritatie bij het paard. Bijgezet longeren is een betere optie als je het medische gedeelte uitgesloten hebt. Succes!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 14:24

Lante schreef:
Eerst maar eens een tandarts laten komen en eventueel een osteopaat, controleren of het zadel goed past, of het bit goed past en het juiste type is etc. :) Ik zou het als uitdaging zien om het met rust weer goed te krijgen en het niet corrigeren met je hand, want je bent dan toch altijd te laat en zorgt alleen maar voor meer irritatie bij het paard. Bijgezet longeren is een betere optie als je het medische gedeelte uitgesloten hebt. Succes!

In mijn 1ste post had ik ook al gezet dat de tandarts al is geweest,we een foto van de rug gaan maken het zadel past en het hoofdstel +bit ;) Maar dat maakt niet uit dankje wel voor je advies! We zullen ook nog even naar de rug laten kijken door een osteopaat!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 14:30

midgie schreef:
Ja je zegt het al zelf, een gevoelig paard zul je met niks moeten rijden, een te grote ophouding kan al vuurwerk veroorzaken.
Elk paard heeft een geveolige mond, ook de andere pony,s die je hebt gereden, maar die sluiten zich er voor af om te overleven, dit paard accepteerd dit niet wat ik heel goed vind, omdat je dan pas gaat leren rijden met gevoel en geduld, Het schudde kan pijn betekene, maar kan als hij nooit heeft geschud dan ligt het toch aan de ruiter, te harde hand, te knijpende zit enz enz,
Dus neem les in het verfijnen van je eigen hulpen,

Maar kun je een zachte hand wel leren want het is niet zo erg als ik het vertel (ik corrigeer soms te veel) en ook als ik haar met een hele losse hand rijd schud ze (echt dat de teugels nog net niet los hangen en met mini-hulpen! Ook andere (mijn instructeur (m1 dress. en m spr.), mijn bijrijder (l2), mijn zus(b ),en een vriendin (l dress.) die al 10 jaar rijd, dat hoeft niks te zeggen natuurlijk maar toch)daar doet ze het ook bij! Dus of wij zijn allemaal verschrikkelijke ruiters, of dit is gewoon een overgevoelig paard. Ik begrijpt dat het niveau wat ik er bij heb gezet niet alles hoeft te zeggen over hoe ze rijden maar naar mijn idee kunnen ze het allemaal want anders zou het zo zijn dat mijn berijd paard en het paard van mijn instructeur vriendin en bijrijder allemaal niet onder onze "harde handen uit durven komen?
Maar kun je die harde hand afleren?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 14:32

Joolien schreef:
Tja het kan niet altijd passen. Wel goed dat je weet dat het aan jouw manier van rijden ligt, maar idd, een paard zou dan niet met het minste of geringste met zijn hoofd moeten gaan schudden, dus verder onderzoek is altijd goed. Hoe schud hij met zijn hoofd? Doet hij ja-knikken of opzij schudden?

alles ja knikken of zij de lucht in naar boven beneden alle kanten op! en ook bij iedereen die er op zit ook aan de bijzet van de longe, aan de lange teugel, en als ik halt houd. in de stal niet want dan heeft hij geen druk, heel soms wel aan t halster maar meestal poets ik hem los in de stal dus hij heeft niet zo vaak een halster om!

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:33

Dan denk ik toch eerder aan een echte headshaker... misschien inderdaad even goed laten nakijken door osteopaat en vooral de atlas..er is een heel topic hier over, misschien vindt je daar wat meer info.. succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:48

Dan zou ik nog eerder eens gaan kijken in de hals. Als het paard met het minste of geringste al geen druk kan verdragen.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:42

carolina1278 schreef:
Dan denk ik toch eerder aan een echte headshaker... misschien inderdaad even goed laten nakijken door osteopaat en vooral de atlas..er is een heel topic hier over, misschien vindt je daar wat meer info.. succes!

tja dat zou opzich kunnen ze doet het eigelijk al zo lang als ik haar heb! er gaat nu even een paard weken iemand anders op rijden en kijken of die er beter mee over weg kan. Vandaag ging ze er voor het eerst op (ik was er natuurlijk bij aan het kijken) en die zij ook dat als je haar gewoon los laat schud ze af en toe (om de 15 meter ong) en al je druk op zet gewoon voor een kleine over gang sturen om nog maar niet over van voren opsluiten voor het nagefelijk rijden te spreken!

Maar goed ik houd jullie op de hoogte of deze "test" met een andere ruiter iets uitmaakt!