Naar aanlijding van mijn andere topic over dat mijn paard met zijn hoofd schud, dit topic
(kun je me nog een beetje volgen?!)Het gaat de laatste tijd helemaal niet meer goed met het rijden van mijn paard en zowel ik als het paard hebben dr beide geen zin meer in gewoon omdat het niet gaat. Hij schud verschrikkelijk met z`n hoofd, en ik zelf wordt daar ook steeds meer gestressd van, ik wil hem dan corrigeren en wordt eigelijk alleen maaar strenger met m`n hand en ik ben van me zelf soms al wat onrustig! Mijn instructeur zegt ook dat het paard door mijn onrustige hand en manier van corrigeren onrustig met het hoofd wordt en daar wordt ik weer strenger van en zo word het als maar erger.
Dit paard is hier heel gevoelig voor dat stond ook al in de advertentie toen we hem kochten: dat ie alleen geschikt was voor de zeer ervaren ruiter en zeer lichte en stille hand, nou dacht ik dat ik dat wel kom omdat ik al jaren allerlei pony`s heb gereden . Maar dat bleek dus niet zo te zijn, nou heb ik bij mij vorige pony en bij mijn twee bijrijd paarden (die ik langer rijd dan ik dit paard ) nooit last van! Maar dat komt dus omdat dit paard zeer gevoelig is in de mond en de andere twee paarden blijkbaar niet. Ik wil mijn paard veels te streng rijden en als dat niet lukt ga ik alleen maar strenger corrigeren maar dat werkt dus totaal niet bij zo`n gevoelig paard. Wat moet ik nu doen??
-We weten niet zeker of het aan de combie gevoelig paard en onrustige/ strenge hand ligt, dus laten wij nog even een foto van de rug maken! (tandarts is al geweest zadel past)
-Mijn vader wil hem anders inruilen omdat de combie gewoon niet gaat maar dit zie ik echt al de laatste oplossing of gaat die combie echt niet???
Wat zouden jullie doen in deze situatie? Ik weet het niet zo goed meer, dus tips zijn meer dan welkom!
Ik zou het als uitdaging zien om het met rust weer goed te krijgen en het niet corrigeren met je hand, want je bent dan toch altijd te laat en zorgt alleen maar voor meer irritatie bij het paard. Bijgezet longeren is een betere optie als je het medische gedeelte uitgesloten hebt. Succes!
Maar dat maakt niet uit dankje wel voor je advies! We zullen ook nog even naar de rug laten kijken door een osteopaat!