Jong paard rechtrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brenndaa

Jong paard rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 16:32

Hoi,

Momenteel rijd ik nu een schimmeltje bij. Hij is 6 jaar en 1.65 hoog. Ik heb hem zelf beleerd in november 2011 ben ik hier mee begonnen. Ik heb al redelijk wat ervaring met beleren. De schimmel gaat ook erg goed, hij is super braaf. Ben afgelopen week voor het eerst met hem naar buiten geweest (een uur, wel stap kleine stukjes draf), dit deed hij super!

Probleem is, ik ben bezig met rechtrichten maar dit punt gaat nog niet zo goed. Is het een kwestie dat ik meer geduld moet hebben, of wat moet ik doen? Ik ben nu bezig met LVO volgens www.paardenbegrijpen.nl. Dit heb ik nu 1x gedaan, hier reageerde hij niet heel veel op. Hoevaak per week moet ik dit nu doen, en zijn er andere oefeningen die ik moet doen om het rechtrichten te bevorderen?

Met rijden loopt hij erg op de voorhand nog, met zn neusje vooruit. In stap begint ie al wel mooi naar beneden te komen, maar dan blijft hij moeilijk voorwaarts. Hij is verder wel superbraaf, luistert goed naar de hulpen (voorwaarts is soms moeilijk), maar stelling en buiging zijn gewoon nog erg lastig.

Heeft iemand tips? Ik kan ook eventueel even een foto sturen in een pb'tje voor de nieuwschierigen onder ons:)

Groetjes en alvast bedankt!

Sammie12

Re: Jong paard rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:47

Leuk dat je hiermee beziggaat!
Ik rijd zelf ook een jong paard, en echt het sleutelwoord is toch wel geduld.
Soms duurt het even voordat het kwartje valt, en dat kan erg lang duren maar ze kunneh et ook zo doorhebben.
Ik ben er zelf ook vrij veel mee bezig, met het rechtrichten, en de eerste keer dat ik het deed was er ook amper reactie.
Maar doordat ik het blijf herhalen begint het kwartje te vallen bij hem en gaat het al een stuk beter! Nou weet ik natuurlijk niet of dat bij jou ook het geval is, maar ik denk dat als je even volhoudt je vanzelf resultaat zult zien mits je het op de goede manier doet natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:49

Je verwacht na 1x toch niet gelijk resultaat??? Geduld, geduld geduld!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:51

Naar mijn mening dient een paard eerst voorwaarts en nageeflijk te zijn voordat je kunt gaan rechtrichten.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:54

een jong paard gewoon lekker in stap, draf en galop voorwaarts rijden op voltes, slangevoltes en dergelijke. altijd rechtsom beginnen, dan linksom en dan weer rechtsom. dan wordt ie niet scheef.

je brengt het paard nu moedwillig op de voorhand (merk je ook wel want hij 'gaat niet meer vooruit') en daarbij is al die halsbuiging juist een 'scheefmaker' ipv dat je een paard daarmee rechtricht.

een paard moet je gewoon lekker voorwaarts rijden en in een correcte aanleuning, dan wordt ie door oefeningen als voltes, slangevoltes en later wijken en wat zijgangen vanzelf kaarsrecht. gewoon goede instructie zoeken.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 11-04-12 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 16:54

Ik hoop dat ik het op een goede manier doe! Ik wil nu eigenlijk verder gaan met de oefeningen die op http://www.paardenbegrijpen.nl staan, en voer deze zo goed mogelijk uit. Probleem wanneer ik met snoepjes ga werken > meer aandacht voor de snoepjes dan voor de oefeningen, snoepjes maar weglaten? Dit werd namelijk wel gebruikt bij de oefeningen, ik ben er zelf niet heel erg van. Ik geef hem meestal op het allerlaatst wat lekkers, na het werken.

Hebben jullie ook nog oefening-tips, zowel grondwerk als met rijden?

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 16:57

@quadripes, dit was de jaren voor dit paard ook mijn manier van doen. Met rijden rij ik hem ook voorwaarts, hij was vanaf dag 1 niet het meest voorwaartse paard, maar het gaat steeds beter.. Alleen ik hoorde zoveel goed verhalen van deze methode, dat ik dacht daar ga ik ook mee aan de slag. Alleen er zit nog steeds niet echt vooruitgang in het voorwaarts-neerwaarts worden ...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:00

ambre schreef:
Naar mijn mening dient een paard eerst voorwaarts en nageeflijk te zijn voordat je kunt gaan rechtrichten.

Naar mijn mening dient een paard rechtgericht en voorwaarts te zijn voordat het nageeflijk kan zijn..... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:02

Sodeletuut schreef:
ambre schreef:

Naar mijn mening dient een paard rechtgericht en voorwaarts te zijn voordat het nageeflijk kan zijn..... :)

Naar mijn mening maken die 2 standpunten het verschil tussen de duitse en de franse rijschool :))

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:06

voorwaartsneerwaarts is een tendens die het paard altijd moet hebben in elke oefening, geen trainingsdoel op zich!

je kan het voorwaartsneerwaarts controleren door het paard de hals te laten strekken na een oefening om te zien of het dan werkelijk zich helemaal wil strekken met de neus naar voren en niet achter de loodlijn. als dat niet het geval is, dan heb je het paard teveel op de hand gereden in een valse knik.

als je het hoofd omlaag gaat 'vragen' dan dient het geen enkel doel. het brengt alleen het paard op de voorhand en het verstijft het paard. het paard wordt dan dus van voren naar achteren in een onnatuurlijke aanleuning gebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:08

Sodeletuut schreef:
ambre schreef:

Dan kan je lang blijven oefenen. Impuls komt ongeveer als eerste, daarna ontspanning en aanleuning waar de nageeflijkheid dan weer het resultaat van is. Rechtrichten doe je in dit deel van de africhting door het werk goed te verdelen over de rijbaan en ook genoeg af te wisselen met het rijden op de linker- en rechterhand. Het doel is dan wel om te zorgen dat het paard op beide handen even nageeflijk blijft en ook netjes stelling geeft en zich buigt. Er zijn talloze oefeningen om hieraan te werken, maar er gaat niks vanzelf door een bepaald programmaatje af te draaien uit een boekje.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:41

Nageeflijkheid is voor mij ontspanning in nek en kaakgewricht,dat heeft niet direct iets te maken met rechtgerichtheid.
Ik werk volgens het scala,waarbij ik eerst aan de tact werk,dus de zuiverheid vd beweging,aan de impuls,dus de drang naar voren en dan aan de losgelatenheid.
Deze 3 gaan hand in hand en er is dus niet een echte volgorde.
Zijn deze dingen voor elkaar,en heeft het paard genoeg voorwaartse drang en impuls,dan pas ga ik werken aan rechtrichten.
Dat wil niet zeggen dat ik het paard compleet scheef laat lopen,er moet wel lossigheid zijn in de stelling en gebogen rond mijn binnenbeen.
Maar het echte rechtrichten lukt niet als niet aan de 1ste 3 voorwaarden voldaan zijn.

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:13

ik ben zelf een 4 jarige pony die ik 2 a 3 keer in de week rij en ik rij hem in met het rechtricht systeem van ADB. dit onder begeleiding van een instuctrice met engelen geduld en verstand van rechtrichten _/-\o_

ik vond het zelf eerst raar, het gaat regelrecht in tegen alles wat in de reguliere dressuursport geleerd word. maar vind het rechtrichten een prettige manier van (in)rijden.

als ik mijn pony niet eerst rechtricht ( door de oefeningen die mij geleerd worden) en dan voorwaarts wil, kan hij niet voorwaarts. hij wil dat niet buigen en niet zakken met zijn hoofd, ik heb dan een pony onder mn kont die zijn balans niet kan vinden en alleen maar onder me uit rent.... en zijn rug wegdrukt en geen mooi contact heb met zijn mond. met als enige resultaat hij gespannen en ik gespannen..... feest compleet..
voorwaarst neerwaarst klinkt zo leuk, maar kan alleen als het dier ontspannen is en zijn rug loslaat en je gaat dragen, dan kannie ook voorwaarts. en rechtrichten is in 1e instantie het in evenwicht brengen van je pony waardoor de pony ontspant

mijn pony gaat pas nageven als zijn schouders recht voor zijn achterhand is. ( sporen noemen ze dat) dus als hij spoort kan hij zakken met zijn hals en kunnen we aan het werk

mijn ervaring is dat mijn pony de oefeningen beter en sneller snapt dan ik. het rechtrichten op een lange rechte lijn snapte hij na een half uur. nu bijna 5 weken later is het kwartje bij mij gevallen en kan ik nu voelen wanneer ie op welke schouder valt. ( verticale evenwicht) oefening baad kunst, maar je moet het ook een paar keer gevoeld hebben.

ik raad je aan een keer een lesje te nemen of een workshop/clinic harstikke leerzaam en dan weet je hoe het voelt en kun je daar na toewerken
ik ben in ieder geval erg blij met de begeleiding die ik krijg en mijn pony word er erg lenig, soepel en ontspannen van. (hij is overgens ook voorwaartser geworden, soms wel is iets te)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:24

Dat is wel een hoop onzin bij elkaar.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:26

Als evenveel rijden op de linker- en rechterhand rechtrichten zou zijn dan zouden er heel wat minder scheve paarden zijn. Er gaan genoeg mensen rechtdoor, terwijl het paard scheef is.
En je kunt nooit gelijke aanleuning krijgen als het paard nog scheef is.

De hals in laten buigen is GEEN rechtrichten TS. Rechtrichten betrek je namelijk het hele lijf bij en niet alleen de hals.
Tips en site's lezen zijn leuk en je leert er veel van, maar het kan geen goede instructeur vervangen. Helemaal als je zelf onervaren bent.
De beste tip die dus gegeven wordt is ga op zoek naar een instructeur die veel geduld heeft en jou kan helpen te laten voelen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 07:47

Ja wat verwacht je in 1 x?
Ga eens 3 mnd elke dag 10 min aan de slag met de oefeningen van de genoemde site, maar vraag wel hulp van iemand die jou kan begeleiden en weet wat rechtrichten is, je kan namelijk niet via de pc je paard in de praktijk trainen, iemand mee laten kijken is handig al is het maar 2 x per mnd

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:00

Hey Brenda, Kan je geen instructeur vinden in deze richting? Welk gebied zit je? Lezen op sites is leuk, maar vervangt een goede instructeur natuurlijk niet!

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:09

Ik heb zelf een jaar aan rechtrichten gedaan volgens paardenbegrijpen.nl. Mijn mening is dat paarden daar erg traag van kunnen worden en veel stuwkracht verliezen. Iets wat je zeker voor een jong paard nodig hebt.
Dit komt omdat er al erg snel aan de verzamwing gewerkt word zonder dat het voorwaartsneerwaarts en halslengte al voldoende bevestigd is.
Ook word er veel buiging in de hals gevraagd maar dat is geen buiging dat is verbuigen. Buiging is in het hele lijf en stelling is in de nek, niet in de hele hals. Ik wilde dat ik dat eerder ingezien had dan was mij veel geld bespaard gebleven en een nare overbelasting van mijn paard.
Als je op youtube zoekt naar marijke de jong shoulder in dan zie je een vos die schouderbinnenwaart en travers doet aan de hand. Als je goed kijkt zie je dat het paard veel buiging in de hals heeft maar dat er in de rest van het lijf niets gebeurd. Dat was voor mij echt de eye opener.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:40

quadripes schreef:
een jong paard gewoon lekker in stap, draf en galop voorwaarts rijden op voltes, slangevoltes en dergelijke. altijd rechtsom beginnen, dan linksom en dan weer rechtsom. dan wordt ie niet scheef.

dat vind ik wel een interessante theorie. Waarom begin je altijd op rechts en niet op links? heeft dat nog een anatomische reden of hoort dat gewoon zo?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:50

Hoi TS, ik ben ook bezig met grondwerk rechtrichten, ook via de site van paardenbegrijpen.nl . Ik heb een tijdje geleden de E-books gekocht, maar daarvoor had ik al een paar lessen gehad en al heel veel gelezen op de site.
Hoe voer je de oefeningen uit? Probeer je al stappend de LVO te vragen of werk je eerst los vanuit stilstand?
Ik weet, toen ik ermee begon, heb ik zo'n 2 maand alleen vanuit stilstand 10 min de LV gevraagd.
De spieren in de rug moeten ook kunnen stretchen en je paard moet zich nu een heel andere manier van houding aanleren. Met 1 keer is dat eitje dus nog niet gebakken.
Ik ben nu zo'n 9 maanden met 1 paard bezig en ik ben nu pas bezig met de SB af te werken en de travers aan te leren.
Verder beloon ik met even rustig stilstaan, een aai in de nek en even wachten. Mijn paard is gewoon heel gulzig met eten uit de hand, richt zijn neus dan telkens naar mijn hand ipv zich te concentreren op het werk. Trouwens met rust geven, geef je een beloning die het dichtst bij paardentaal aanleunt.
Je weet het misschien niet maar op de site kan je ook instructeurs aanspreken (vb voor een lesje)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 14:57

Vanuit stilstand lengtebuiging en voorwaarts-neerwaarts gevraagd? Dat is wel heel knap.
En een houding aanleren. Ik snap niet hoe mensen er op komen. :=
Kunstje ipv. dressuur en dan kom je uit bij het verhaal van MissKrisss.

Abacab: vraag ik mij ook af. Bij een jong, evt. onzeker, paard zou ik wel op de goede hand beginnen. Maar dat is dus niet bij alle paarden rechtsom.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:13

Air schreef:
Vanuit stilstand lengtebuiging en voorwaarts-neerwaarts gevraagd? Dat is wel heel knap.
En een houding aanleren. Ik snap niet hoe mensen er op komen. :=
Kunstje ipv. dressuur en dan kom je uit bij het verhaal van MissKrisss.

Abacab: vraag ik mij ook af. Bij een jong, evt. onzeker, paard zou ik wel op de goede hand beginnen. Maar dat is dus niet bij alle paarden rechtsom.

Jawel Air, Voorwaarts-Neerwaarts, zo wordt dat aangeduid met een term. Bedoeling is dus om vanuit stilstand de spieren te stretchen. De beide rugspieren door het paard met het hoofd naar beneden te vragen en dan zowel de linkerkant als de rechterkant stretchen, dat heet dan lengtebuiging.
Als dat goed gaat kan je gaan stappen met je paard. De term Voorwaarts-neerwaarts zal je dan beter begrijpen. Lengtebuiging blijft belangrijk en het ondertreden komt er ook nog eens bij.
Het vragen om onder te treden is dus de motor die je aan de gang zet. Toch is eerst het vragen van de lengtebuiging eerst aan de orde omdat een paard wat los laat in de buiging, zijn binnenheup naar voor doet, waardoor hij makkelijker en beter zijn zwaartepunt kan bereiken in stap.
En het is inderdaad een nieuwe houding aanleren. Dit paard loopt heel erg op de voorhand, maar anatomisch gezien is de voorhand niet gemaakt om alle gewicht hierop te dragen. Het paard moet dus leren om zijn achterbenen te buigen om daarna uit zichzelf die houding aan te nemen.
Maar anders moet je de site van paardenbegrijpen eens doorlezen ipv. per direct verwijten te gooien dat het kunstjes zijn ipv dressuur. Het gaat hier over een onderdeel van de academische rijkunst. Dus ik denk niet dat ze in Wenen bezig zijn met het paard voor de dressuur. Eerder de dressuur voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:20

Je kunt je paard nog het beste uit stilstand laten stretchen als je hem in de wei zet :).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:21

Met andere woorden, Academische Dressuur zegt dat wit zwart is en mensen geloven daar heilig in.
Het zou we heel makkelijk zijn dat als je alleen maar aan het hoofd van je paard zit dat je dan alles spieren traint door het hele lichaam. Wat zouden alle paarden die op de wei staan dan gespierd zijn!
Was het maar waar.
Maar nee, ik kom er telkens weer op terug dat de AR dingen beweert maar niet waarmaakt en dat het uiteindelijk kunstjes zijn en geen dressuur.

Voorwaarts-neerwaarts en lengtebuiging zijn alleen dingen die te bereiken zijn op het moment dat het paard ook daadwerkelijk voorwaarts gaat. En niet als het stilstaat en alleen maar zijn hoofd en hals gebogen worden.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:21

Nou Quinta, fijn om te weten dat mijn paard zichzelf eigenlijk aan het trainen is als hij op de weide staat te grazen. Want ik begrijp dat ie dan pas voorwaarts neerwaarts is :D
Volgens mij is het geen academische rijkunst maar academische [rij]kunstjes, rijden hoeft helemaal niet en het paard traint zichzelf.
Bij ieder paard op de wei denk ik voortaan: voila, academische rijkunstjes.