Galop op mijn Haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikkijoan

Galop op mijn Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 18:38

Hai hai,

Ik heb een prachtige merrie Haflinger, haar naam is Beauty.

De gangen stap en draf gaan perfect, ook aan de teugel loopt ze super.
Ik heb alleen nog een beetje moeite met de galop.
Zoals al bekend is hebben Haflingers en Friesen meer moeite met galop dan een 'gewoon' paard.
Beauty rijd ook voor de kar waar ze heel hard voor moet draven. Als ze dus in galop moet gaat ze eerst heel erg hard draven en dan springt ze met moeite in galop.
Heeft iemand hier ervaring mee? Heb je dan ook tips voor me?

Alvast hartelijk bedankt! +:)+

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:41

wat is er dan precies het probleem? niet goed aan kunnen springen?
eerst hard laten draven is niet goed, dan laat je haar in galop vallen. ze moet luisteren naar jouw hulp.

Je hebt hem trouwens verkeerd staan :)
geTemt :)

nikkijoan

Re: Galop op mijn Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 18:45

Ja het probleem is dat ze niet gelijk aanspringt in galop als ik de hulpen geef. Ze gaat dus eerst heel hard draven. Ik neem haar dan weer terug en doe het opnieuw maar dan doet ze het weer.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:50

Als het paard hard gaat draven neem je haar terug, werk je terug naar de ontspanning en geef je de hulp opnieuw. Dat blijf je herhalen totdat het wel goed gaat. Dat beloon je dan uiteraard. Maar in galop vallen is nooit goed. Je zou eventueel het paard ook met een stemhulp kunnen begeleiden, daarvoor moet hij wel vanuit het longeren/loswerken bekend zijn met de stemhulp voor galop. Hard draven totdat hij uiteindelijk in galop valt betekend twee dingen: het paard valt uit elkaar en is niet meer in balans in de galop. Op dat moment kan de galop ook niet meer correct worden gedaan. Vaak komt het paard niet meer in balans, zit het overkruist, en gaat het daardoor ook in de galop alleen maar harder om de balans te proberen te herstellen. Aanspringen moet altijd vanuit een correcte ontspannen draf waarbij je de aanleuning ook in de overgang bewaakt. Een instructrice is vaak ook buitengewoon praktisch met dit soort probelemen, zij kan immers on the spot direct feedback geven en meedenken. Overigens geloof ik persoonlijk niet zo in paarden die een gang niet kunnen, maar eerder in ruiters die een paard niet op een passende manier in de overgang kunnen begeleiding ;)

Daarbuiten, welkom op bokt. Ook hier is het verstandig even de FAQ's en regeltjes door te lezen. Daar zou je kunnen lezen wat wel en niet mag, en ook waar je een topic moet plaatsen. Bij overig nieuws horen alleen neuwsitems die gaan over algemene zaken. Niet over je eigen paard en hoe leuk die is, of voor rijtechnisch advies, daar zijn andere subfora voor.

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:53

goed op de achterhand rijden! kan zijn dat beauty achter nog niet zo sterk is, waardoor galop moeilijk is. Dus veel overgangen rijden en als je in galop wil ook goed achterover gaan zitten zodat je beauty helpt om de achterhand er onder te zetten

nikkijoan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 18:56

s6801881 schreef:
Als het paard hard gaat draven neem je haar terug, werk je terug naar de ontspanning en geef je de hulp opnieuw. Dat blijf je herhalen totdat het wel goed gaat. Dat beloon je dan uiteraard. Maar in galop vallen is nooit goed. Je zou eventueel het paard ook met een stemhulp kunnen begeleiden, daarvoor moet hij wel vanuit het longeren/loswerken bekend zijn met de stemhulp voor galop. Hard draven totdat hij uiteindelijk in galop valt betekend twee dingen: het paard valt uit elkaar en is niet meer in balans in de galop. Op dat moment kan de galop ook niet meer correct worden gedaan. Vaak komt het paard niet meer in balans, zit het overkruist, en gaat het daardoor ook in de galop alleen maar harder om de balans te proberen te herstellen. Aanspringen moet altijd vanuit een correcte ontspannen draf waarbij je de aanleuning ook in de overgang bewaakt. Een instructrice is vaak ook buitengewoon praktisch met dit soort probelemen, zij kan immers on the spot direct feedback geven en meedenken. Overigens geloof ik persoonlijk niet zo in paarden die een gang niet kunnen, maar eerder in ruiters die een paard niet op een passende manier in de overgang kunnen begeleiding ;)

Daarbuiten, welkom op bokt. Ook hier is het verstandig even de FAQ's en regeltjes door te lezen. Daar zou je kunnen lezen wat wel en niet mag, en ook waar je een topic moet plaatsen. Bij overig nieuws horen alleen neuwsitems die gaan over algemene zaken. Niet over je eigen paard en hoe leuk die is, of voor rijtechnisch advies, daar zijn andere subfora voor.

Regels heb ik gelezen en er staat dat je hier een nieuw forum kunt plaats.
Ik ben wel degelijk een goede ruiter want nu komt het nogal over alsof ik niet kan rijden. ;)

nikkijoan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 18:56

Elegante05 schreef:
goed op de achterhand rijden! kan zijn dat beauty achter nog niet zo sterk is, waardoor galop moeilijk is. Dus veel overgangen rijden en als je in galop wil ook goed achterover gaan zitten zodat je beauty helpt om de achterhand er onder te zetten

Oke dankjewel, ik zal het proberen!

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:57

Staat verkeerd!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:57

Heb je les? en dan privéles? dan kan je het natuurlijk ook aan je instructrice vragen, die kan misschien wat beter zien wat er aan de hand is.

en idd wat s6801881 zeg. terugnemen en opnieuw.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:00

Je vraagt om advies, je krijgt advies. Als je vervolgens niet kan omgaan met een beetje kritiek moet je misschien eerst eens zelf nagaan of je wel open staat voor advies ;)

nikkijoan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 19:01

Ayla_4Ever schreef:
Staat verkeerd!

Zou je me kunnen uitleggen waar het dan moet staan? Hihi.
Ik snap het niet zo goed. ;)

nikkijoan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 19:02

_horselovee_ schreef:
Heb je les? en dan privéles? dan kan je het natuurlijk ook aan je instructrice vragen, die kan misschien wat beter zien wat er aan de hand is.

en idd wat s6801881 zeg. terugnemen en opnieuw.

Ik heb nu les in een groep en over en tijd privé lessen.
Ik zal het gaan vragen, bedankt.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:03

op een manege? Volgens mij laten veel maneges hun paard in galop vallen (mijn ervaring)..

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:04

nikkilommers schreef:
Ayla_4Ever schreef:
Staat verkeerd!

Ik heb al geTeMt ;) jij kan dat niet veranderen, dat kan alleen een mod doen. lees anders ff help en regels door...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:05

nikkilommers schreef:
Ayla_4Ever schreef:
Staat verkeerd!

Zoals ik je net ook zei, overig nieuws is voor nieuws dat over algemene paardenzaken gaat ;) bij praktijkproblemen kan je terecht voor rijtechnisch advies. Het is echter niet de bedoeling om nu daar ook dit topic te openen. Er wordt dan getemt, en dan verplaatst een mod dit topic voor jou naar praktijkproblemen. Dit kan je allemaal in de regels en de help rechtsbovenin de header terug vinden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:06

_horselovee_ schreef:
op een manege? Volgens mij laten veel maneges hun paard in galop vallen (mijn ervaring)..

Dat zie ik inderdaad ook vaak, en voor een echte aanleuning mist ook de nodige aandacht. Daarom raad ik inderdaad ook aan dit met je instructrice te bespreken, die jou met dit paard lesgeeft.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:08

ON --> RT-P

nikkijoan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 19:11

_horselovee_ schreef:

Ik ga stoppen op de manege.
Verder rijd ik de hele week op mijn eigen pony Beauty, zij staat niet op diezelfde manege.
De privé-lessen krijg ik dan op Beauty.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:14

Zeker als je net manege af bent en met een eigen paard verder gaat is goede begeleiding een buitengewoon waardevolle investering, zowel in jezelf als in je paard. Op de manege leer je de basis, maar echt rijden leer je pas met een eigen paard en een goede instructrice. Manegepaarden zijn parels op zich, omdat ze niet zo sterk reageren op de meer subtiele fouten van een ruiter/amazone, maar met een eigen paard, die alleen door jou wordt gereden komen de symptomen van deze fouten en gebrek aan kennis snel aan het licht. Dit is bij uitstek zo'n probleem, een probleem overigens dat gelukkig relatief gemakkelijk is te verhelpen.

Dat betekend overigens niet dat ik nu beweer dat ik vind dat jij slecht rijdt. Dat interpreteerde je ook meteen uit mijn vorige bericht. Daar heb ik echter helemaal geen oordeel over, aangezien ik je niet heb zien rijden.

Ter illustratie van mijn punt over manegepaarden en eigenpaarden ook een ander topic: [RT-P] als ik aanspring in de galop gooit mn pony zn hoofd de......

nikkijoan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 19:17

Bedankt iedereen voor de tips maar kan iemand mij alsjeblieft uitleggen hoe ik een topic start bij een goed onderwerp. Want ik kan het in de regels niet vinden..

nikkijoan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 19:19

nikkilommers schreef:
Bedankt iedereen voor de tips maar kan iemand mij alsjeblieft uitleggen hoe ik een topic start bij een goed onderwerp. Want ik kan het in de regels niet vinden..

Ik snap het al, laat maar! *\o/*

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:20

nikkijoan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 19:28

s6801881 schreef:
zoals je bij het aanmelden heb gezien moet je http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Help en http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Regels lezen. Daarnaast kan je door op forum index te klikken bij een overzicht komen van alle subfora. Bij elke subfora is er een sticky waarin de regels en de bedoeling van dat specifieke subforum is uitgelegd.

Ja bedankt ik snap het al! +:)+

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:39

Ik denk dat als je privéles gaat nemen, het wel goed komt.
Denk sws dat als je strax privéles hebt, je eerst helemaal neit gaat galopperen.

maarja. je kan altijd oefenen :) dus als hij hard gaat draven, opnieuw.

nikkijoan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 19:44

Ja bedankt, dat zal ik doen!