Hoeveel ervaring nodig voor een jong paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Hoeveel ervaring nodig voor een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 12:22

Dat vraag ik me wel eens af aan de hand van verschillende topics hier op bokt die hier op aansluiten :)

Hoeveel ervaring vinden jullie dat een ruiter nodig heeft voordat deze een jong (zeg: zadelmak/net ingereden) paard kan doorrijden? Wat moet zo iemand allemaal kunnen?

Ik hoor namelijk heel veel dat mensen anderen niet geschikt vinden om jonge paarden te rijden, maar ik vraag me af waar jullie dan vinden dat deze grens ligt.

Silly1972

Re: Hoeveel ervaring nodig voor een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:24

Ik denk dat die grens niet alleen er persoon verschilt, maar ook per paard en wat het uiteindelijke doel is, enig ervaring in opvoeden, consequent zijn en normaal kunnen rijden toch wel een pre is

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:26

Poeh dat is heel moeilijk. Daar zit geen leeftijd aan. Er zijn kinderen van 12 die al beter kunnen rijden dan iemand van 40.
Ikzelf ben met 12 jaar op een 3 jarige begonnen maar had wel 3 x in de week begeleiding. Ik reed dus niet veel alleen. En het paard was heel braaf. In andere gevallen had dit gewoon mis gegaan natuurlijk.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:28

daar is geen pasklaar antwoord op en al helemaal geen leeftijd op te plakken. Bovendien kan iemand met weinig ervaring, maar veel en goede begeleiding even goed slagen in het correct doorrijden van een jong paard.

Maar hoe minder begeleiding je bij het doorrijden hebt, hoe meer ervaring je als ruiter nodig hebt, om zoveel mogelijk zelf probleem voorkomend en oplossend te kunnen werken.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 13:14

Ik bedoelde niet leeftijd hoor :) Maar meer: wat moet je kunnen om zo'n paard goed te rijden?

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:17

Het verschilt, de ene pakt het veel sneller op en rijd zo weg op een 3 jarige en de andere die zou het nooit 'kunnen' :j!
Het gaat er voornamelijk om dat je sowieso goede begeleiding hebt, die niet denkt aan de voorkant, maar aan het hele plaatje! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:18

In het kort:
Ik denk dat het belangrijkste is dat je qua rijden niet meer (alleen) leert van het paard, maar ook zelf in staat bent een paard dingen te leren.
Daarnaast moet je consequent zijn, stabiel zitten, en niet snel onzeker worden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:21

Ik ben begonnen met inrijden toen ik 14 was, op een tinker van 3. Ik reed 5 jaar & heb er een stuur, rem, gas etc op kunnen zetten, maar heel verfijnd ging dat nog niet :+ .

In 2010 heb ik besloten een merrie van 2,5 te kopen en haar zelf te beleren. Het zadelmak maken heb ik met een stalgenootje gedaan, maar het rijden onder begeleiding van een instructrice. Het erop zetten van gas, rem en een stuur ging vrij makkelijk. Nu zijn we bezig met het rechrichten, lengtebuiging, aanleuning etc en rijd ik alleen nog maar onder begeleiding (inmiddels 12 jaar rij ervaring, eigen pony gehad, 5 jaar voor anderen gereden, etc).

Wat moet je kunnen? Consequent zijn, durven doorzetten en weten hoe te corrigeren. Hoe minder je dat kan, hoe meer begeleiding je nodig hebt.

Ik heb het corrigeren om recht te richten nog niet zodanig onder de knie dat ik dit zonder begeleiding kan, maar met begeleiding gaat het top :) .

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:26

Wat ik kon toen ik mijn eerste paard kocht (zadelmakke 4-jarige arabier)? Ik kon op manegepaarden hobbelen :+ Heb pas echt leren rijden van het doorrijden van dit paard. Nu rijden we B/L niveau dressuur. Geen officiele wedstrijden helaas, dat niet :n

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:28

ik weet niet of het echt met leeftijd te maken heeft....meer met geduld en logisch na kunnen denken.
En geen haast hebben.

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:01

k denk neit dat het temaken heeft met leeftijd maar je moet wel ervaring hebben met jonge paarden en goede begeleiding
ik heb zelf altijd op manege paarden gereden tot dat we het tijd vonden voor een eigen paardje dat heb ik toen everlegt met mijn instructie en hij heeft me toen eerst een half jaar op verschillende handelspaarden laten rijden van jong tot oud. toen heeft hij een paard voor me gezocht wat wel een uitdaging was een 3jarig jong beesje dat met slof was zadelmak gemaakt en niet eens een rechte lijn kon lopen. was in het begin een hele uitdaging maar dat is met goede begeleiding goed gekomen we rijden nu L dressuur met winst en zijn goed opweg in de springsport ik ben nu 16 en paardje is nu 5

ik heb dit paard dus zelf doorgereden toen ik 14 was

JARS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:30

Veel gevoel is belangrijk, doorzettingsvermogen, duidelijk en consequent zijn.
Ik zie het bij ons op stal ook langs komen momenteel.
Mevrouw zwanger, heeft een enorme 4 jarige die vrij lomp is in de omgang, word een prutser opgezet en binnen no time is het ellende. Paard niet meer aan het been, scheef, bokt, draait zich om, gaat stil staan als ze been geeft, reageert niet op een tik.
Gevolg: fysio, DA, zadelmaker... Conclusie: Er moet een ervaren ruiter op. :')

Leeftijd is inderdaad niet iets waar je specifiek naar moet kijken, de één heeft die feeling op zijn 17e, de ander op z'n 40e en weer een ander zal er nooit geschikt voor worden. Misschien door een stukje feeling dan ontbreekt, of door eventuele angst of doorzettingsvermogen.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:41

Op mijn 12e/13e heb ik samen met de eigenaren mijn verzorgfries ingereden/doorgereden. Het paard was heel rustig en koel in het hoofd, ik was (ben ;) ) consequent, volhardend en niet onzeker en dit was een perfecte combinatie. Veel meer dan 5 jaar manegelessen en 2 jaar verzorgpony's rijden had ik niet. Bij die verzorgpony's heb ik overigens meer heb geleerd dan waar dan ook. De eerste was een enorm eigenwijze en dominante shet die mij heeft geleerd dat over de rooie gaan absoluut géén effect heeft en de tweede was het tegenovergestelde, een enorm onzekere Dartmoor, kopschuw, enorme wil om te pleasen en van alles enorm onder de indruk. Het zorgen voor deze 2 extremen heeft er voor gezorgd dat ik met zo goed als alles wel wat raad wist en daar ben ik de eigenaren en pony's nog steeds erg dankbaar voor. Ervaring in de wedstrijdsport had (heb) ik niet en dat is imo ook absoluut niet nodig. Het paardje kende op het eind netjes de basis (aan het begin was hij niet vooruit te branden en vond hij het allemaal wel best dat je daar zat, hij ging lekker zijn eigen gang ;) ) en we waren druk bezig om hem wat meer controle en beheersing te laten krijgen in de galop, helaas kreeg ik het toen te druk met school en ben ik gestopt. Op dit moment loopt hij voor zover ik weet zo nu en dan wedstrijden met de eigenaar.

Wbt de omgang met het paard naast het paard. Ik ben van mening dat daar niet eens specifiek ervaring met paarden voor nodig is. Zolang jij inderdaad consequent, zeker van jezelf en volhardend bent zal het best goed gaan, net zoals met elk ander dier/kind. Al heb je natuurlijk wel een bepaald inzicht nodig.

xxxJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:37

Blijheid schreef:
In het kort:
Ik denk dat het belangrijkste is dat je qua rijden niet meer (alleen) leert van het paard, maar ook zelf in staat bent een paard dingen te leren.
Daarnaast moet je consequent zijn, stabiel zitten, en niet snel onzeker worden.

Eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:39

Wat je gewoon goed moet kunnen is ontspannen, ingrijpen wanneer nodig, goed zitten en consequent zijn.
Heb laatst voor het eerst op een 4-jarige gezeten (was nog gelijk een leuke ook... :') ) en dat ging me gelukkig wel goed af. Je moet gewoon zorgen dat je ontspannen blijft, pas ingrijpen als er 'iets gebeurt' (rennen, bokken, weet ik veel). Verder consequent zijn, wat nu niet mag mag straks ook niet.