Hoeveel ervaring vinden jullie dat een ruiter nodig heeft voordat deze een jong (zeg: zadelmak/net ingereden) paard kan doorrijden? Wat moet zo iemand allemaal kunnen?
Ik hoor namelijk heel veel dat mensen anderen niet geschikt vinden om jonge paarden te rijden, maar ik vraag me af waar jullie dan vinden dat deze grens ligt.
!
.
) consequent, volhardend en niet onzeker en dit was een perfecte combinatie. Veel meer dan 5 jaar manegelessen en 2 jaar verzorgpony's rijden had ik niet. Bij die verzorgpony's heb ik overigens meer heb geleerd dan waar dan ook. De eerste was een enorm eigenwijze en dominante shet die mij heeft geleerd dat over de rooie gaan absoluut géén effect heeft en de tweede was het tegenovergestelde, een enorm onzekere Dartmoor, kopschuw, enorme wil om te pleasen en van alles enorm onder de indruk. Het zorgen voor deze 2 extremen heeft er voor gezorgd dat ik met zo goed als alles wel wat raad wist en daar ben ik de eigenaren en pony's nog steeds erg dankbaar voor. Ervaring in de wedstrijdsport had (heb) ik niet en dat is imo ook absoluut niet nodig. Het paardje kende op het eind netjes de basis (aan het begin was hij niet vooruit te branden en vond hij het allemaal wel best dat je daar zat, hij ging lekker zijn eigen gang