Merrie wilt graag.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AniiQue

Merrie wilt graag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 10:42

Ik rij een Caretano Z merrie van nu bijna 12 jaar.
Ik merk met springen dat ze heel graag wil. En ik kan haar eigenlijk met moeite (of niet) corrigeren om rustig te blijven.
Zelfs al voor een balkje gaat ze helemaal. Ze stapt er niet overheen en raakt ook helemaal heet.

Tijdens dressuur is ze volledig onder controle.

Wie o wie heeft goede tips om haar rustiger en meer onder controle te houden tijdens de sprong.

Ik heb haar laatst na een 'winterstop' weer opgepakt. Ze was heel irritant en had er ook eigenlijk geen zin meer in.
Waarschijnlijk over 2 weken heb ik weer les.

Ik heb al een tip gekregen van in-uitjes oefenen en heel langzaam opbouwen. Pas wanneer ze rustig is hoger.

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:55

bij de dressuur veel tempowisselingen maken (om te oefenen)
Ga met een volte op een hindernis af (dit kan alleen bij lage sprongen!)

inderdaad in-uitjes zou je ook kunnen oefenen.
En als ze al niet normaal balkjes wil draven zou ik dat ook proberen te oefenen.
(Kan ook gewoon even tijdens je dressuur training..niet heel lang achter elkaar natuurlijk.)

Succes verder ermee. :)

(ik heb zelf niet veel springervaring maar dit heb ik op bokt gelezen misschien heb je er wat aan)

Appelmoes_11

Re: Merrie wilt graag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:56

Heet worden in een parcours kan inderdaad komen doordat ze niet genoeg kracht heeft. Vooral omdat je schrijft dat ze een winterstop heeft gehad ligt dat erg voor de hand. In-uitjes zijn ideaal, dan kán ze niet crossen. Verder sluit ik me ook aan bij _Isa :)

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 11:06

Ze is altijd al heel erg heet geweest met springen. Er zijn ook parcoursjes mee gesprongen door de vorige ruiter. Daar was ze ook heel heet.
De eigenaar legt het ook beetje op haar afstamming. (helaas geloof ik hier weinig van).
Over een balkje stappen doet ze totaal niet, ze gaat dan weigeren.

Ik heb laatst 'tips' gekregen van een vriend van haar eigenaar (die heeft zelf een handelstal) Was een 'goede' ophouding geven recht voor de sprong, dan let ze wel beter op de sprong en zijn het niet meer van zo'n hertensprongen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:10

Met een goede ophouding bedoel je een stevige ophouding? Lijkt mij dat je weigeren dan juist uitlokt. Geen idee eigenlijk, maar ik zou het zelf niet doen.

Sommige paarden zijn gewoon voorwaarts in een parcours, daar kun je weinig aan veranderen. Ze moet wél bij je blijven, en leren dat ze niet zomaar op de sprong mag afstormen.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 11:16

Iets meer dan een normale ophouding. Ze weigerd nooit, als ze gaat dan springt ze ook. Als ik te weinig oplet of even geen been of iets dergelijks dus eigenlijk af wacht dan gaat ze gewoon als een koe stil staan.
Ze race't er nu echt letterlijk op af, springt wanneer zij denkt dat het goed is en land letterlijk 2 meter achter de sprong, vandaar die ophouding. Wanneer ik de ophouding doe dan word de sprong zelf rustiger. Alleen het voor en na beeld moet nog beetje rustiger.

Alleen als er al een hindernis in de bak staat (voor iemand anders) dan word ze al heet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:26

Wat je kunt proberen om haar rustiger te krijgen is halthouden voor de drafbalk van een laag kruisje. Doe dit een paar keer, zet haar rustig stil en beloon haar. Daarna draai je rustig weg en draaf je er nog een keer op aan, weer halthouden. Doe dat net zo lang totdat ze zelf terug komt op de sprong. Ze gaat dan meedenken om terug te gaan naar halthouden, zodra je dat voelt draaf je rustig door zodat je een rustig tempo hebt.
Dit kun je ook doen na de sprong. Dus na de sprong netjes halthouden en belonen als ze ontspannen stilstaat.

Het lijkt wel alsof ze stress linkt aan springen. Dus als ze zo rustig is, beloon dit dan door ook snel weer te stoppen. Hou het bij een paar sprongetjes per keer. Zoek de grens niet teveel op.

Succes :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:56

wat zijn in-uitjes?

eline95enile

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:00

Wat in-uitjes zijn vraag ik me ook af. En ik zit nu mee te denken, sorry als het niet goed is, ben nog geen vreselijk ervaren ruiter. Maar helpt het als je er eerst met haar aan de hand een keertje over een balkje heen loopt. Ook zie ik wel eens mensen bij ons op de manege die dit met een aantal paarden (die ook zo druk worden met springen) doen en dan het paard longeren met een balkje zodat het daar overheen loopt. Misschien word het dan wat prettiger voor haar omdat ze ook kan stoppen als ze niet wilt en er ook omheen kan zonder dat ze iemand op haar rug heeft rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:09

In-uitjes zijn gymnastiseer sprongetjes die op 3 meter van elkaar afstaan, zodat het paard metee alweer afzet tijdens de landing. Dit is goed voor de rug en goed voor de balans en zit van de ruiter. De sprongen mogen nooit te hoog zijn anders verliest het zijn effect en bij voorkeur in draf aangereden. Hier een filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=vDfNMpHxq5o

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:49

eline95enile schreef:
Wat in-uitjes zijn vraag ik me ook af. En ik zit nu mee te denken, sorry als het niet goed is, ben nog geen vreselijk ervaren ruiter. Maar helpt het als je er eerst met haar aan de hand een keertje over een balkje heen loopt. Ook zie ik wel eens mensen bij ons op de manege die dit met een aantal paarden (die ook zo druk worden met springen) doen en dan het paard longeren met een balkje zodat het daar overheen loopt. Misschien word het dan wat prettiger voor haar omdat ze ook kan stoppen als ze niet wilt en er ook omheen kan zonder dat ze iemand op haar rug heeft rijden?

Dit gaat helaas niet met dit paard. Ze stapt met geen mogelijkheid over een balkje (of ik moet er echt eens serieus een uur op gaan zitten drammen tot ze gaat.)
Ze zal altijd heet blijven. En weigerd gewoon om erover heen te stappen. (Want tsja zo'n balkje kan bijten weet je! :') ) Ik heb geprobeerd erop, ernaast, aan de longe. Maar mevrouw of springt of gaat weigeren. Geen idee wat ermee gebeurd is.

@Jolien; aan jou tip heb ik wel iets! Eens kijken of dat lukt. En of ze er geen misbruik van gaat maken (Het is namelijk een super slimme merrie, moet er altijd bij blijven met mijn koppie ook op buitenritten... dit werkt zoals je wel kan bedenken zeer ernstig op mijn zenuwen...)

Het is een racemonster!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:10

Je kunt het op meerdere momenten toepassen. Ik denk dat het ook een stukje vertrouwen is wat je haar moet geven op de sprong.
Ik heb bijna het idee alsof ze ontzettend gestresst is op de sprong, dus vertrouwen is dan heel belangrijk. Heb zelf een merrie gehad, die was gewoon helemaal gestoord, die wilde de hele sprong niet meemaken zo hard ging ze. Als ze eenmaal een balk een keer had aangetikt raakte ze helemaal in paniek en begon ontzettend hoog te steigeren als ik wilde afwenden. Zij had echt een nare ervaring met de sprong en dat heb ik er helaas nooit meer uit gekregen.

Probeer gewoon meerdere keren per week een paar sprongetjes te maken en alleen te gaan voor rust en ontspanning, gewoon na het rijden een paar sprongetjes en dan klaar.