Wolling's Linnetta voor het eerst bij HAW!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fennee

Wolling's Linnetta voor het eerst bij HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 10:11

Hallo bokkers!

Gezien ik in me vorige topic een aantal reacties had maar niet veel tips dacht ik ; ik zet maar een topic op HAW. In mijn vorige topic staan alleen foto's van 1 april , nu heb ik gisteren weer gereden en zijn we gefilmd tot het geheugen vol was. Vandaar dat er alleen draf op staat .

Naam ; Wolling's Linnetta
Leeftijd ; 9 jaar (13-05-2002)
Ras; Welsh (sectie B)
Vader ; Den Bramel's Rio

Rijder ; Fenne
Leeftijd ; 13 jaar
Combinatie sinds ; Sinds 13 augustus is ze in mijn bezit, ergens in September had ik haar vertrouwen en kon ik er voor het eerst op.
Niveau; Recreatie maar trainingsniveau L1/L2 denk ik, bezig met achterwaarts , wijken , etc.

Eigen kritiekpunten;

* Mijn benen niet afsteken.
* Tempo minder hard.
* Mijn handen niet zo hoog.

Verder vond ik het al beter gaan als vorige week. Ik ben expres niet bezig geweest met het nagefelijk. Eerst alleen met het tempo. Want omdat het tempo zo nu en dan te hoog is kan ik dus niet bezig met nagefelijk. Op sommige momenten loopt ze wel nagefelijk, maar dat was puur door een goed tempo etc. Niet bewust gedaan dus.

Nou aanschouw:

http://www.youtube.com/watch?v=xWqC-Akr ... ature=plcp

Staartriem ivm het zo nu en dan verschuiven van het zadel.
Laatst bijgewerkt door Coby op 09-04-12 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Openingspost aangepast ivm regelgeving HAW.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Wolling's Linnetta voor het eerst bij HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:16

Openingspost is aangepast, vandaar dat het topic weer open kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:41

Het ziet er leuk uit, maar ik heb niet echt het idee dat er iets gebeurd. Je pony loopt braaf haar rondjes. Het tempo is goed, maar je zit regelmatig op het verkeerde been, de pony kijkt constant naar buiten en drukt zijn rug weg.
L1/L2 niveau zie ik nergens terug, ik ben benieuwd naar dat niveau.

Dus als je zo op het land gaat rijden, kijk dan goed waar je heen wilt en regel dat met je benen, niet door haar naar buiten te trekken, maar door je binnenbeen aan te duwen, zodat ze als het ware door de hoek heen gaat met stelling. En let op dat je op het goede been lichtrijdt, dat heeft een functie. Dat je namelijk geen gewicht op het binnenbeen brengt.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 11:50

L1/L2 zij degene aan wie ik deze video heb laten zien.
Het goede been lichtrijden klopt , vandaar dat ik ook veel naar beneden kijk.
Tempo is nu ik het terug kijk inderdaad goed. Waarom ze naar buiten kijkt zou ik niet weten, volgens mij waren ze ergens aan het bouwen wat ze hoorde.
Hartstikke bedankt voor de tips! Kan ik zeker wat mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:36

Ik wel, omdat je steeds op de buitenkant van je paard zit.
Jouw ruggegraat moet rechtboven die van je paard zitten, en daarom moet je in een wending voor je gevoel aan de binnenkant zitten, anders blokkeer je de spier aan de buitenkant die langer moet worden, met als resultaat dat je paard naar buiten kijkt.
Verder je buitenhand eraan houden, hou constant contact, dat is nu een beetje los-vast, binnenhand opzij en naar voren meegeven.

xAronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:07

Ik zie hier niet het aangegeven niveau in. Je zit ook vaak op het verkeerde been en ik zie geen nagevelijkheid. Ik vind wel dat je op een lekker tempo rijd.
Blijf lekker door trainen en werk en gewoon aan. Ik vind het er voor de rest wel netjes uitzien.
Veel succes veder!

uJildXH0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:35

L1/2 niveau zie ik nergens terug. Maar oefening baart kunst ;) Probeer anders eens een instructrice te vragen die je kan gaan helpen met probleem puntjes.. Je bent nog jong dus dat gaat wel goed komen

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 22:07

Nagevelijkheid heb ik aangegeven in de OP. We rijden bijna nooit in de bak omdat we daar beiden lang niet zoveel lol in hebben :) instructrice begin ik niet aan omdat de mensen die ik heb gevraagd zeiden ; doe er eerst maar een bit in... Daarbij word ik te groot dus rijden we vooral lange stukken rechtuit . Dus veel buitenrijden.

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:18

heej,, Super leuk paardje maar ik sluit me ook aan bij de bokkers boven mij.

Wat betreft instructrice, deze zijn er ook te vinden die bitloos goekeuren alleen je moet wel goed bitloos kunnen rijden anders kan zon hoofdstel naar mijn mening heel gemeen inwerken.

Het plezier in de bak mider dan op het land, kan er in komen. maar probeer ook in het weiland recht te richten, het lichaam tussen je benen en handen houden en voor de bocht stelling vragen, dan de bocht door en weer recht stellen.
Het nageven behoort ook vanuit de pony te komen en niet vanuit de hand van de ruiter (ook weer mijn mening). houd netjes contact met je pony, rijd dr terug en activeer die achterhand, zakken is dan een bijkomstigheid.

Succes

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 13:50

Hartstikke bedankt, instructie ga ik niet zoeken gezien ik nou haar weer een paar keer meeneem naar de manege.

De 1ste dag uit de video was inderdaad vanuit mijn hand nagegeven. Die van 8 april dus de videos waren puur door schakelen inderdaad!
Daarom ga ik dit topic ook vaak updaten voor nog meer tips, als dat mag en jullie daaraan mee willen werken, dus dan word er een stukje gefilmt tijdens het rijden wat ik dan hier neer zet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:03

Natuurlijk.

Al blijf ik erbij dat je voor je zitten best hulp kunt vragen aan een instructeur die daar verstand van heeft, zodat die je kunt corrigeren op het moment dat je het doet :)

kellistjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:14

idd wat alle anderen zeggen, het niveau wat je aangeeft zie ik nergens terug...niet negeeflijk, volledig uit elkaar...Veel trainen en lessen zou ik zeggen...

_Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:13

Ik zie hier toch ook alles behalve L1/L2 in hoor... Dit kan weleens verkeerd overkomen bij anderen als jij jezelf al op dit niveau wilt vergelijken met anderen... :s
Je overgangen zijn zover ik het kan zien niet voorbereidt, je rijd geen stellingen, rijd niet van je binnenbeen naar je buitenteugel, je pony is tegen de hand etc..
Eigenlijk loopt de pony opzich wel een goed tempo maar er wordt vanvoor dan weer niet opgevangen..

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 15:22

Yamcha schreef:
Natuurlijk.

Al blijf ik erbij dat je voor je zitten best hulp kunt vragen aan een instructeur die daar verstand van heeft, zodat die je kunt corrigeren op het moment dat je het doet :)

Tja , ik heb al meerderen gevraagd maar die zijn van mening dat ik gewoon een bit in moet doen, en dat wil ik dus net niet.
Daarbij heb ik aan iemand die wel voorstander van bitloos is iets gevraagd en die raadde mij aan om een martingaal te kopen aangezien ze soms gewoon door mijn hulpen heen loopt.

1) Zou een martingaal handig zijn?
2) Heeft ze inderdaad zoals ze in het ben ik te groot voor mijn pony ?-topic zeiden zwaar overgewicht want dat vond ik nog wel een beetje meevallen , wel te dik maar geen zwaaar overgewicht toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:39

Ik vind je niet te groot voor je pony, maar je groeit nog wel neem ik aan, en echt heel veel groter moet je ook niet weer worden.
Een martingaal kan best wel helpen, maar wat echt helpt is gewoon goed les, in een bak van iemand die echt weet waar ie mee bezig is.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 10:15

Gisteren weer gereden,met martingaal. Ze was fijner te rijden als normaal, veek fijner aan de hulpen!

E over het L1/Ll2 niveau: L/M bij een a/b pony is hetzelfde als B/L bij de pony's/paarden! En zij is een b pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:17

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Pin je niet vast op een niveau, dat is nu nog niet an de orde.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:29

L B pony's is B paarden niveau, klopt inderdaad.
Zo ver ik kan zien heb je beetje pianohandjes, en lichtrijden je handen mee, probeer deze stil te houden!

Tenen naar binnen proberen te houden en als je je hakken uitdrukt niet je hele been naar voren brengen.

Je zegt naar beneden te kijken voor het goede been lichtrijden, maar rechtsom zit je continue op het verkeerde been. en aangezien je al aardig groot wordt voor de pony is dit extra slecht. Let hier goed op!

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 18:34

Klopt inderdaad van het naar beneden kijken.
Ik zal straks even (wel onduidelijkere) fotos plaatsen van de 2de x met martingaal!