Meet Wannie en Annie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

Meet Wannie en Annie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 19:29

Afbeelding
Wannie

en
Afbeelding
Annie

De feiten:
- Wannie (v. Amsterdam). 9 jarige merrie. Sinds 4 maanden bij nieuwe eigenaar.
Sinds 3 weken onder mijn zadel. Heeft daarvoor vakantie gehad.
Ons nivo is proberen vooral fijn te rijden, en ik ga proberen om haar klaar te krijgen voor een B dressuur/ springen / SGW.
Momenteel tasten we elkaar nog af, en zijn tevreden met iedere stap in de goede richting. Ook al doen we er soms 3 terug.
Wannie heeft nog geen wedstrijdervaring. En heeft de bespiering en balans van een 4 jarige.

Waar we nu tegen aan lopen.
- ze accepteert geen druk op haar mond. Dan gaat haar hoofd omhoog in standje race stand.
- Als het haar niet aanstaat gaat ze op haar achterbenen staan
- ze is erg kijkerig en reageert nog op alles langs de kant.
- we missen de balans en bespiering. Het doel is om dat én de lol in gereden te worden terug te brengen in het paard.
Behalve met werken in de bak doen we dit met buitenritten.

De fotos:

Afbeelding
Zo begint het dus. Soms kunnen we gaan stappen, soms vertrekken we in vliegende vaart.
Afbeelding

Afbeelding
Uiteindelijk wil ze wat zakken en blijft daar nog veel te lang. Maar ik heb op dit moment wel contact met de mond. Zonder dat het trekken wordt.

Afbeelding

Afbeelding
in galop trainen we in 1e instantie ook haar onderhals. Na een aantal voltes komt ze ook hier wat omlaag, en blijft in 1e instantie wat lang. Uiteindelijk geeft ze helemaal na, en komt dan al wat meer bij elkaar.
(helaas zijn hier niet echt duidelijke fotos van, deze momenten zijn ook nog spaarzaam).
Afbeelding
Afbeelding

Uiteindelijk begint het er dan een beetje op te lijken:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lekker laag uitwerken. Dit gaat ook al steeds fijner, en volgt ze mijn hand naar beneden ipv haar hoofd omhoog te steken.
Afbeelding
Afbeelding

Aandachtspunten voor mezelf:
- Achterover zitten! Ik zit echt in de jonge paardenhouding. Ben nog teveel bezig met t paard en te weinig met mezelf.
En verder sta ik open voor alle tips en opmerkingen.
Bedankt voor het kijken.

En noppert: bedankt dat ik jullie vosje mag rijden :)

MelodyT

Re: Meet Wannie en Annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:37

Ziet duidelijk het verschil met begin en eind van de training zeg!
Ach dat word iedere dag beter...leuk paars wanneer ze wat meer op eigen benen gaat lopen!
Succes ermee Ang!

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:44

ja, er is zeker veel verschil te zien met het begin van de training een een poosje later!
De mijne is ook 8, maar eigenlijk nooit iets mee gedaan, dus net als de jouwe... bespiering en balans van een 4 jarige (bij wijze van).
De mijne word sterker, door het vele longeren.
Longeren met een pessoa, dat werkt bij die van mij heel erg lekker en brengt ze haar achterhand er flink onder. Zo gaat het steeds beter, ook onder het zadel.
Misschien werkt het bij die van jouw ook! Lekker longeerwerk!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:34

Wat heb je een leuk paard, en wat zijn jullie samen een leuke combinatie :j . Vindt dat je de problemen die je tegenkomt leuk benaderd.

Ik vindt het er nog niet eens heel erg verkeerd uitzien. Misschien heb je het al gedaan, maar misschien is het goed om de tandarts even naar zijn gebit te laten kijken om gebitsproblemen uit te sluiten.
Dan rij technisch; je paard is in ieder geval actief genoeg, ik vindt foto 3 eigenlijk niet zo verkeerd. Blijf hier met je been achteraan rijden. Rijd van je been naar je hand toe. Dit moet resulteren in een vermeerderde druk aan de voorkant (veroorzaakt door je inwerkende been). Zet je paard vervolgens op de volte, vraag lengtebuiging (binnenhand van de hals, binnenbeen werkt in, buitenteugel vangt op), en waarschijnlijk zakt hij er dan zo in. Vervolgens toestaan in de hand, met behoud van contact en aanleuning.

Heel veel succes en vooral veel plezier samen +:)+

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:05

Wat een ontzettend leuk nieuw projectje heb je Ang!

Leuk dier, zit een heel leuk snoetje op vind ik :)

Je hebt er zo te zien nog wel genoeg werk aan, maar dat is een leuke uitdaging. Je ziet idd heel duidelijk verschil tussen begin en eind van de training, dus ik denk dat het wel goed gaat komen met jullie twee :)

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:05

Ik vindt Wannie echt een leuke vos! :)
Hele uitdaging, maar dat is aan jou wel besteed. Je zit inderdaad erg naar voren, waarschijnlijk onbewust om het paard te laten zakken van voren. Als je ze fijn en ontspannen hebt lopen, moet je daar nog eens aan denken, en proberen dan rechter op te gaan zitten.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie samen gaan ontwikkelen, tips hierboven zijn zeker het proberen waard. En samen plezier maken moet het uitgangspunt blijven. Dus ga maar gauw mee naar de springles en een keertje naar Rob :D

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 07:12

Wat leuk om Wannie hier voorbij te zien komen. Ik ken haar nog van de vorige eigenaren, en weet dat het geen makkelijke is.
Ik herken op deze foto's precies haar moeilijke punten. Goed om te zien dat ze in de loop van het rijden al wat gaat zakken. En ik denk zeker, zoals hierboven ook al aangegeven, dat de afwisseling met buitenrijden en springen haar goed zal doen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 07:38

leuke vos.
Je kunt duidelijk verbetering zien in de loop van de training, komt allemaal vast goed, volgens mij weet je heel goed waar je mee bezig bent.
Je gaf zelf al aan: je duikt een beetje naar voren, ik ken dat gevoel: je wilt het allemaal heel voorzichtig doen.
Ondanks dat het er heel vriendelijk uit ziet, probeer wel snel meer contact te krijgen met de mond. succes!

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:15

Ik ben echt supertrots op jullie, als je ziet hoe veel vooruitgang er al in zit in die paar weken tijd dat je Wannie nu rijd, echt een heel verschil. We gaan gewoon lekker veel boscrossen, springles staat al gepland bij Thijs en qua crossen gaat dat vast wel goed komen. Je hebt gelukkig heel veel geduld met haar en dat vertrouwen wordt echt wel beloond!!

Jo85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:13

Doet mij erg denken aan mijn eigen paardje. Ook weinig mee gedaan voordat ik haar kreeg en super snel uit balans. Maar nu een halfjaar verder gaat het al heel veel beter en wordt het een heel fijn paard om te rijden. Ook bizar hoeveel beter een paard eruit gaat zien met bespiering op de juiste plekken. Dus lekker door blijven trainen en ook bij mij heeft longeren erg geholpen. En nu ben ik niet zo van de hulpteugels, maar omdat het bij die van mij erg goed helpt kaart ik het toch aan. Die van mij had in het begin heel erg veel spanning en drukte constant haar rug weg. Mijn instructrice raadde aan om eens een martingaal te proberen en dat ging bij mij heel goed. Hierdoor geeft ze zich heel snel ´gewonnen´ en ontspant veel makkelijker. Het scheelt bij ons veel strijd en spanning.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 16:20

Bedankt voor alle tips!

Longeren is inderdaad iets wat ik met haar wil gaan proberen binnenkort. Eens kijken hoe ze daarop reageert.

Knakker: aan het eind van het rijden en ze is fijn ontspannen kan ik wat meer contact met de mond zoeken, zonder dat ze daarop omhoog slaat met haar hoofd. Dit doe ik iedere keer maar korte stukjes dat ze inderdaad toch leert dat contact op de teugel niet betekent dat ze met haar hoofd omhoog moet.

Gebit gaan we zeker ook nog een extra kritische blik op (laten) werpen.
Jo85: een martingaal vind ik wel beetje vervelend bij het sturen. Ik denk dat ik die bij het springen straks wel zal gaan moeten gebruiken. Maar voorlopig probeer ik het even om het zo zonder hulpteugels voor elkaar te krijgen. Ik kan zelf niet netjes rijden met een slof, dus daar ga ik me al helemaal niet aan wagen :n

Nogmaals bedankt allemaal!

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:30

Leuk paard zeg! Maar om echt vanuit de ontspanning te gaan werken, had ik pas per gang gewerkt!
Als je een mooie ontspannen stap hebt, kun je dat verder uitbouwen tot een mooie ontspannen draf enzv.
Probeer je met aandraven lekker zwaar te maken en probeer heel rustig ligt te rijden, zodat ze op jouw tempo gaat lopen en nog meer vanuit de ontspanning kan lopen!
Gaat vast helemaal goed komen met jullie :D

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 20:02

Per gang werkt niet bij haar. Wannie verveelt zich al heel snel. Dus afwisseling in de gangen en het tempo zijn essentieel om haar én toch aan het werk te zetten. maar ook om haar bij de les te houden.
Bovendien zit ze 9 van de 10 keer al in draf voordat ik uberhaupt goed zit haha..

Vandaag hebben we lekker met balken gewerkt. En lekker tempo wisselingen gereden. Daardoor komt ze al beter over haar rug, en kunnen we opgebouwde spanning ook realitief snel weer af vloeien.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:52

Tempocontrole is echt een belangrijk punt bij dit paard. Als ze geen druk accepteert op de mond, hoe rij je haar nu terug dan? Ik denk dat je de komende tijd moet gaan denken om onder haar tempo te gaan rijden, net zolang tot ze zich daar in kan ontspannen. Ik heb ook altijd van die druktemakers gehad, en dit is echt wat enorm goed helpt daarbij.
Misschien zou je dan aan de grond kunnen oefenen ter afwisseling. Kun je net even wat anders inwerken op bepaalde dingen.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 14:34

Ik rijd niet graag terug bij paarden die graag omhoog komen als ze iets niet aanstaat. Bovendien is mijn idee dat naar voren altijd een betere oplossing is dan terug. Verder is ze zo netjes opgeleid dat ze op zit en stem goed terug te rijden is. Dus zonder enige druk op haar mond kan ik het tempo al aardig controleren.
Maar toch bedankt voor je tip.
Op de grond is inderdaad wel iets goed, waar we zeker ook mee aan de gang gaan. Daarbij kunnen we ook de stemhulpen nog verder gaan uitbereiden.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 14:43

Heel erg duidelijk verschil in begin en eind van de training!
Begin veel te gespannen en tegen de hand. Eind van de training ziet het er ontspannender uit en netjes in een aanleuning. Er is nog een hele hoop te verbeteren, ook aan jou. Als jij meer rechtop zit kan het paard ook zijn balans beter houden. Veel achter elkaar laten doen denk ik dat zou kunnen helpen. Dan MOET ze wel dr aandacht erbij houden. Longeren lijkt mij ook een goede voor dit paard. Zelf ook te wienig gedaan en sinds ik het doe (elke week) is mijn pony ontspannender geworden en constanter.
Veel succes met trainen! Het is wel een leuk paard om te zien, kan zeker wat worden. :)

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 16:50

Inderdaad zit ik er niet zo netjes op :(
Daar ben ik consequenter op aan het letten. Gelukkig hangen er spiegels in de bak :D
En Longeren heb ik van de week gedaan. Daardoor kon ik zelf ook eens zien hoe ze liep.
Deze week komt de fysio / osteopaat. Dus wordt ze ook nog een keer goed nagekeken.

Vandaag lekker flinke buitenrit gemaakt met haar en de eigenaresse. Heeft ze weer veel van geleerd. En hebben elkaar ook weer beter leren kennen. Ik denk steeds meer hoogte van haar te krijgen. Soms ook totaal niet .... haha

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:08

goedekeus TS niet met hulpteugel beginnen te kloten,

vind er goed uitzien hoe je het op lost! echt respect...

ik zeg altijd maar waar de hulpteugel beginnen eindigd de wetenschap van de ruiter;)

cavaleiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:32

Wat een enorm mooi paard! Jullie lijken me een leuk team.
Let inderdaad op je houding, je zet erg voorover. En probeer de lijn bit-elleboog recht te houden. Ergens bij je handen zit vaak een prachtig knik die er niet hoort! (A)

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:39

Jeetje wat ongelooflijk... had na het zien van de eerste foto's het eindresultaat niet in kunnen denken!
Lijkt alsof je weet waar je mee bezig bent, ga zo door!
In het begin zie je ook nog wat spanning bij jezelf, daar zou je aan kunnen werken ;)

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:35

Wat een leuk dier!!

Op de eerste foto's heeft ze wel haar hoofd omhoog, maar ik vindt t nou echt niet typisch verzet. Je blijft rustig in de hand en blijft rijden. Je ziet duidelijk verschil met t begin en later!!

De tip van onder t tempo gaan rijden vind ik ook geen goede, vooral niet met een paard wat en omhoog gaan kent, en schrikkerig is. Voorwaards is altijd dé oplossing!! En wat maakt het uit dat je in dit geval 3 rondjes doet over een overgang terug....

Vertrouwen opbouwen en t dier op z'n eigen benen laten lopen lijkt me een mooie start. Iets rechterop zitten zou mss beter zijn, maar ik vindt t niet eens zo heeeeeeel erg storend!!

Wins8976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:06

wat rijd je vriendelijk!
je mag je handen meer bij elkaar houden en meer achterover zitten.
in galop iets meer op je kont zitten. ;)

Thunderblade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 17:49

Je rijd wel voorzichtig, dat kun je duidelijk zien!
Let inderdaad op dat je niet teveel voorover gaat zitten en op je kont blijft zitten ;)

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 18:20