Wannie
en
Annie
De feiten:
- Wannie (v. Amsterdam). 9 jarige merrie. Sinds 4 maanden bij nieuwe eigenaar.
Sinds 3 weken onder mijn zadel. Heeft daarvoor vakantie gehad.
Ons nivo is proberen vooral fijn te rijden, en ik ga proberen om haar klaar te krijgen voor een B dressuur/ springen / SGW.
Momenteel tasten we elkaar nog af, en zijn tevreden met iedere stap in de goede richting. Ook al doen we er soms 3 terug.
Wannie heeft nog geen wedstrijdervaring. En heeft de bespiering en balans van een 4 jarige.
Waar we nu tegen aan lopen.
- ze accepteert geen druk op haar mond. Dan gaat haar hoofd omhoog in standje race stand.
- Als het haar niet aanstaat gaat ze op haar achterbenen staan
- ze is erg kijkerig en reageert nog op alles langs de kant.
- we missen de balans en bespiering. Het doel is om dat én de lol in gereden te worden terug te brengen in het paard.
Behalve met werken in de bak doen we dit met buitenritten.
De fotos:
Zo begint het dus. Soms kunnen we gaan stappen, soms vertrekken we in vliegende vaart.
Uiteindelijk wil ze wat zakken en blijft daar nog veel te lang. Maar ik heb op dit moment wel contact met de mond. Zonder dat het trekken wordt.
in galop trainen we in 1e instantie ook haar onderhals. Na een aantal voltes komt ze ook hier wat omlaag, en blijft in 1e instantie wat lang. Uiteindelijk geeft ze helemaal na, en komt dan al wat meer bij elkaar.
(helaas zijn hier niet echt duidelijke fotos van, deze momenten zijn ook nog spaarzaam).
Uiteindelijk begint het er dan een beetje op te lijken:
Lekker laag uitwerken. Dit gaat ook al steeds fijner, en volgt ze mijn hand naar beneden ipv haar hoofd omhoog te steken.
Aandachtspunten voor mezelf:
- Achterover zitten! Ik zit echt in de jonge paardenhouding. Ben nog teveel bezig met t paard en te weinig met mezelf.
En verder sta ik open voor alle tips en opmerkingen.
Bedankt voor het kijken.
En noppert: bedankt dat ik jullie vosje mag rijden
. Vindt dat je de problemen die je tegenkomt leuk benaderd.