Arabierenklier opnieuw aan het werk.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Arabierenklier opnieuw aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 17:42

Naar aanleiding van mijn vorige topic, waarin best veel mensen zaten die het even hebben gevolgd, plaats ik nu even een officiele update.
[RT-HAW] Arabierenklier voor het eerst onder het zadel.

Ik heb nu twee lessen gehad van @Navanja hier op bokt en ik vind het zelf al een hele verandering.
Er blijft wel nog veel werk aan de winkel.

Zo moet ik echt hard blijven trekken aan mijn houding. Ik moet vooral mijn schouders blijven ontspannen zodat ik in het zadel kan blijven zitten.
Hakken uitdrukken en tenen naar binnen wordt hard aan gewerkt en ik merk al verschil, maar die spieren zijn nogal strak, dus dat is een kwestie van rekken en strekken.

Day zijn zwakke punt is zijn rechter-achterbeen ( van voren gezien ). Deze is verdraaid destijds in de trailer en Navanja merkte dit gelijk op.
Ik probeer middels verschillende oefeningen om zijn achterbenen buigzamer en sterker te maken. Verder is ontspanning het sleutelwoord en staat het veranderen van mijn houding hoog in het vaandel.

Even wat rekken en strekken om zijn achterbenen wat te laten stretchen. Dit heb ik natuurlijk beide kanten op gedaan.
Afbeelding
Indraven.
Afbeelding
Hier bouwde hij wat spanning op. Hij komt wat omhoog en loopt eigenlijk wat te hard.
Afbeelding
Een beetje eng oog, maar vind hem wel lekker ontspannen ogen.
Afbeelding
Ook een fijn beeld.
Afbeelding
Valt me op dat hij zijn hoofd wat kantelt. Hij had vandaag wat moeite op de rechterkant.
Afbeelding
Niet helemaal ontspannen, maar ook niet zo gespannen als eerder.
Afbeelding
Houding is niet je-van-het, maar ik vind zijn achterbenen hier goed onder de massa treden.
Afbeelding
Knap plaatje.
Afbeelding
Andere kant.
Afbeelding
Uitdraven. Neusje mag er wat meer uit.
Afbeelding

We werken hard, ook met les, maar als er tips of oefeningen zijn die me goed zouden kunnen helpen, hoor ik die natuurlijk erg graag!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:03

Wat een leukerd! :) Sommige foto's vind ik heel fijn ogen, achterbeen dat ondertreed, ziet er ook uit alsof je licht en vriendelijk in je handen bent, in ieder geval ziet het er actiever uit dan in je vorige topic, dus vooruitgang is er zeker! Ik zou alleen nog wat meer voorwaarts-neerwaarts met proberen te rijden, zodat hij echt kan leren de rug los te laten. Verder vind ik trouwens dat je je beugels wat te lang hebt, nu strek je je benen bijna, dat lijkt me ten koste gaan van je balans. Ik mijn profiel staan wat plaatjes waarop je kan zien in welke hoek je je benen moet hebben liggen. Pas trouwens op dat je je binnenhand niet over de schoft heen haalt, dat lijkt op een paar foto's zo te zijn. Wat probeerde je daar?

Anoniem

Re: Arabierenklier opnieuw aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:09

Op de rechterhand is hij zo scheef doordat je heel erg terug werkt met je binnenhand. Zie de eennalaatste foto, daar kan hij niks anders dan zij hoofd opzij gooien om onder de druk van jouw hand vandaan te komen. Als je stelling wilt, altijd je binnenhand naar binnen toe halen zodat het paard kan buigen om je binnenbeen heen. Als hij daar scheef wordt, corrigeer dat dan met je buitenbeen, zet hem met je buitenbeen recht zodat hij weer contact aanneemt op je binnenteugel.

Ik zou nog veel meer het beeld van het uitdraven willen zien. Mag ie wel iets minder diep, maar die lengte, zodat hij leert zijn rug te ontspannen en op eigen benen te lopen.

En als hij te hard gaat, probeer dat dan op te vangen met je zit. Dan hoef je niet aan de voorkant te gaan zitten en kun je op een ontspannen manier terug in tempo.
Verder lijkt het alsof je zelf wat balans mist. Door chaps of laarzen te dragen heb je veel meer grip en kun je stiller en meer in balans zitten op je paard.

Succes, we een heel gaaf beestje :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 18:15

Is inderdaad tijdens mijn lessen ook een aandachtspuntje: binnenhand niet over de schoft heen verplaatsen. Ga er nog meer proberen op te letten! Beugels een gaatje korter.
Ik reed vandaag voor het eerst met dit zadel, dus instructrice heeft ze nog niet op de juiste lengte gedaan.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:05

de foto van uitdraven vind ik het allerfijnst er uit zien, als je nou wat meer daar naartoe probeert te rijden en hem dan langzamerhand wat omhoog laat komen..
mooi paard ook!!

priscilla135

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:11

Wat een actief achterbeen heeft je paardje! daar kan mijn rarebiertje nog wat van leren !!:)) Ik vind het er erg ontspannen uitzien hoor ! soms is zn hoofd halshouding niet goed maar je kunt wel zien dat hij goed zn rug gebruikt, vind dat je hem goed aan het lopen hebt, (zeker voor een arabier) lekker licht in de hand zo te zien ! Ga vooral zo door ! Mooi beestje ook , hoe oud is hij / zij als ik vragen mag ??

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:40

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:08

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus weet niet of dit voorbij gekomen is, maar is stoor me een beetje aan je handen. Je hebt ze redelijk uit elkaar, en iets te dicht bij je lichaam. Stel hij zou wegschieten, kan jij hem niet bij je houden (ik ben hier geen genie in, heb ik het mis sta ik open voor commentaar)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:50

Pfoe wat een vooruitgang vergeleken met het vorige topic joh! Super om te zien, het ziet er al heel wat fijner en vriendelijker uit :) Je hele houding is veranderd, netjes.

Wat me wel opvalt is dat jij zegt als hij kantelt: "Valt me op dat hij zijn hoofd wat kantelt. Hij had vandaag wat moeite op de rechterkant."

Ik denk dat je dat toch echt verkeerd interpreteert, dat het niet aan hem ligt, maar aan jou. Kijk maar eens goed naar de foto. Als je goed kijkt zie je dat je met je binnenhand echt flink terugwerkt. Dan blokkeer je zijn achterbeen waardoor hij gespannen gaat lopen, en hij gaat ook met zijn hoofd kantelen. Eigenlijk moet je binnenhand juist degene zijn die toestaat, niet begrenst. Dit is een van de moeilijkste dingen van het paardrijden hoor: leren loslaten met je binnenhand. Maar probeer daar toch aan te werken want het scheelt zo ongelooflijk veel. Ik zie ook elke keer als jij zegt dat hij spanning opbouwt, jij met je hand aan het terugwerken bent, en ik geloof ook zeker dat dat verband heeft :j

Verder heb je een beetje kapstokvoetjes. Probeer op de binnenkant van je bovenbenen te zitten, in plaats van op de onderkant, als je snapt wat ik bedoel. Als je dat doet zul je zien dat ook de rest van je been bijdraait, waardoor je voeten recht komen te staan en je je benen netter aan kunt leggen.

Maar op de foto's waar je je handen netjes naast elkaar hebt vind ik het echt een fijn beeld om te zien hoor. :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 00:48

Ik weet ook zeker dat die spanning door mij komt. Ik verwijt hem echt helemaal niets. Hij doet zo ongelofelijk zijn best! :D
Ik heb vandaag even gereden inderdaad met de binnenteugel continu naar voren brengen om hem toe te staan, met de buitenteugel heb ik hem wat in buitenstelling gevraagd zodat hij recht bleef. Dit ging erg goed en hij ging steeds fijner lopen!

Houding blijft een puntje, haha. Maar ik houd de moed erin want rome is ook niet in 1 dag gebouwd, haha. Ik geloof ook dat ik soms wat streng ben, een ander moment ben ik weer misschien wat te makkelijk zodat hij totaal niets aan mij heeft als ruiter. Wordt hard aan gewerkt :Y)
Binnen bovenbeen zal ik eens onthouden en proberen op te letten als ik weer ga rijden. Misschien gaat er wel een wereld voor me open :D

Om toch even in te gaan op mijn lange teugels: ze mogen misschien wat korter, zodat ik mijn handen beter bij elkaar kan brengen en een netter beeld creeer, MAAR mijn teugels kort houden omdat mijn paard er MISSCHIEN van door kan gaan, is niet mijn motief.
Iedereen zal het wel zeggen over zijn of haar paard, maar Day rent niet, tenzij ik zeg dat hij moet rennen :Y) . Hij is wat dat betreft echt super braaf.

Als je zo te werk gaat, komt dat voort uit angst, als ik mij niet vergis. Dit is niet de basis van paardrijden :) maar als het op het verbeteren van de arm en handhouding aankomt, heb je volkomen gelijk. :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 01:36

Nou, wat het probleem voornamelijk met de teugels was, denk ik, is dat ze een beetje in boogjes hangen, en dan mis je toch het contact met de mond een beetje. Ik vind het wel ontzettend goed hoe je zegt dat je liever vriendelijk bent met je hand, en dat zie ik zeker liever dan een strenge hand. Aan de andere kant is vriendelijkheid ook leiding bieden aan je paard door je teugels op maat te houden. Dat betekent niet dat je druk moet zetten op je teugels, maar wel contact zoeken en een constante verbinding houden.

En mijn complimenten dat je zo veel bezig bent met beter worden joh! Fijn dat het zo goed ging met je binnenhand! :D

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:22

Nou Jolinda, m'n reactie is verwijderd omdat ik geen onderbouwd rijtechnisch commentaar heb gegeven!!!! Wat een achterlijkheid hier op bokt toch.

Dus moet ik iets onderbouwd rijtechnisch tegen je gaan zeggen...... hahahaha.

Uhm, die knikpolsjes van je, die mogen nog rechter!! Maar dat wist je al. :)

Verder super leuk om een topic van je te zien! :) Knappe vent is het toch.

Enne aleeneh, ze mag van mij de teugels nog niet "op maat". Dus dat komt door mij. Openbaring: Je kan ook contact hebben aan een losse teugel. En zolang jolinda nog geen "elastieken" en goede meegaande handen heeft mag ze ze van mij niet op maat. Ik werk sowieso met een hele losse verbinding.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:43

Dat klinkt logisch Navanja :) Ik beoordeel ook alleen maar van foto's, dus zo zie je toch maar dat je dan bepaalde dingen mist (ik zie niet hoe nageeflijk ze zelf is met haar handen zo als ze de teugel niet aan genomen heeft naast wat ik al opgemerkt heb). Klinkt in elk geval alsof je goed werk doet bij haar :j

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:04

Wat een knappe bier heb je daar!
Mijn complimenten hoor, de aan dachtspuntjes die al genoemd zijn komen ook wel goed.
Als je instructrice je dit zo snel kan aanleren en jij pakt het lekker op merk je snel genoeg verbetering.
Ik vind het er zo vanaf de foto's lekker actief, toch ontspannen en vriendelijk uitzien.
Succes!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 19:18

Haha ja! Had vandaag weer even gereden, maar er was zoveel commotie op stal! Er was een paardje verkocht, dus die moest de trailer op. Er kwam een stalgenoot de bak in met haar paard aan een longeerlijn en er liepen kleine kinderen rond te rennen.
Ik irriteerde me, day trekt het zich aan en dan is het eind zoek. Ben dus maar af gestapt en heb het erbij gelaten. Morgen weer een dag!

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 23:43

Haha groot gelijk, hoe cool een arabier ook lijkt ze zijn echt wel gevoelig. Heel herkenbaar.
Je reactie geeft aan dat je hem begrijpt en respecteerd.
sommige mensen vinden hun paard misschien vervelend of zouden dit voelen als opgeven maar zoals jij het beschrijft zie ik het ook bij mijn bier, volgende dag gaat het weer beter ( duim omhoog)

Haha lees nu pas de reactie van je instructrice :)
Klassieke dressuur! Vandaar mijn herkenning in je rijden

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 21:43

Ja klopt!

Gister weer gereden en dit ging echt bizar goed!
Wat het afstappen betreft, begrijp ik volkomen wat je bedoelt. Veel mensen denken inderdaad dat het opgeven is en gaan zich irriteren. Ik krijg ook vaak opmerkingen van: je moet met iets goeds afsluiten. Hier ben ik het in principe wel mee eens, maar dit hoeft niet alleen onder het zadel te zijn.
Meestal als het zo gaat als toen, niet goed dus, stap ik af, zadel ik af en ga ik nog even grondwerken. Vrijheidsdressuur, of iets dergelijks. Dit sluit ik dan goed af en heb ik toch afgesloten met iets goeds.

Morgen komt de prikmevrouw weer voor de laatste behandeling :D Ben heel benieuwd wat ze ervan vindt. Of hij vooruit is gegaan vooral, want dan ben ik goed bezig!

Muisvoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:06

Hij zet zijn binnenbenen wel netjes onder zijn massa, ook dat beentje waar hij moeite mee heeft. Dat je je binnenhand rechtsom naar achteren toe houdt, doe je waarschijnlijk om op te vangen dat je hem buiten niet genoeg begrenst. Nu geeft hij een soort valse stelling "ik kijk wel naar binnen, maar loop met mijn lijf mijn neus niet achterna". Loopt hij nou linksom met zijn achterhand een beetje naar buiten toe? Want dat is de kant waarop hij in ieder geval graag naar binnen wil vallen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 15:38

Dit klopt inderdaad. Hij is rechtsgebogen en loopt dus linksom ook graag met buitenstelling.