Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 13:47

Ik ben een trouwe bezoeker van de fora HAW en ITP en het valt mij de laatste tijd steeds vaker op dat er tijdens de getoonde filmpjes bar maar dan ook bar slecht les wordt gegeven.
Van weggedrukte ruggen tot sterrenkijkers, van slecht passend tuig tot paarden die ronduit onregelmatig lopen.
Ik ben zelf instructrice en geef les tot ongeveer M niveau, af en toe pak ik bij sommige combinaties wat Z oefeningen mee.
Bij al mijn lesklanten behandel ik echter tijdens 1 les niet zoveel onderwerpen als ik in sommige filmpjes voorbij zie komen.

Om een voorbeeld te geven:

Meisje rijdt vrij trage pony, pony loopt niet over de rug,niet nageeflijk,is niet aan het been en toont verzet tegen de hand.
In plaats van veel overgangen en basiswerk zie ik iemand die voltes moet sluiten,openen,wijkt,inzet sb etc.
Als klap op de vuurpijl een stukje ''verzamelen'' waarbij de pony bijna in stap valt, niks niet ondertreed van achteren en dan de instructrice horen zeggen: ''Keurig, zo komt hij mooi terug op het achterbeen'' 8)7

Is het echt zó slecht gesteld met de Nederlandse instructeurs/trices, is dit gewoon een toevalstreffer én, merk jij als ruiter niet dat het zo niet werkt?

Even off the record, ik ben zelf zeker geen heilige en zal in mijn lessen vast ook wel ''rare dingen'' doen ;)
Laatst bijgewerkt door Wildgirl op 08-04-12 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Re: Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:52

Ja.... zo slecht is het momenteel gesteld met de lesgevers!
Ik erger me ook af en toe groen en geel aan hoe er word gereden en de oplossingen die ze krijgen van hun "instructeurs/trices"
Als die goed les kunnen geven hoeft de leerling zich niet te melden op bokt lijkt mij!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:53

zou het niet weten.
wat ik wel heb is dat je behoorlijk snel je orundiploma kan halen. maar dat word nu veranderd.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:01

Ja, zo slecht is het inderdaad gesteld. De ruiters worden steeds slechter en de oorzaak ligt altijd bij het paard. Waar je eerder leerde een zachter bit te pakken bij verzet pakken ze nu een scherpere. Nu krijgen de paarden op hun kop en niet de ruiters, en knopen we er veels te snel hulpteugels aan. En word getrokken en geplukt, geschopt en gescholden, paarden mogen zichzelf niet meer zijn en worden allemaal stuk voor stuk lichamelijk en geestelijk compleet verkut door de huidige 'paardenliefhebbers". Als klap op de vuurpijl scoren slechte combinatie's goed bij wedstrijden en worden ruiters beloont voor hun wandaden met paarden. Je ziet ze steeds meer - In de krul getrokken - met slof los gereden - neusriem zo strak dat er groeven ontstaan in het hoofd - schelden -schreeuwen - sporen -zweep erover - scherpere bitten en zelfs complete martelwerktuigen erin proppen want we moeten wel goed scoren.

Ik wou eerder altijd wedstrijden rijden, nu nog... maar denk niet dat ik dat soort dingen kan aanzien en mijn bek houden eerlijk gezegt. Zou ook niet op een pensioen stal willen staan omdat ik gewoon weg zo ontzettend WOEST word van dat soort dingen dat ik meer bezig ben met mezelf stil houden en rustig. Zou er alleen maar gestrest wegkomen bij dat soort plekken.

En al die slechte ruiters, die geven dan les aan nog slechtere ruiters.. HEERLIJK! 'the circle of live" noemen we dat maar.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:02

Het valt mij ook op, niet eens zozeer op Bokt maar wel hier in mijn omgeving..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:04

Dat is omdat er veel instructie is die les hebben leren geven volgens het wedstrijdrijden.
Dus; wedstrijdgericht. De basis wordt een beetje achterwege gelaten en het beeld is het belangrijkste.
Als je paard maar een mooie schouderbinnenwaarts laat zien, of het nou goed is of niet, maakt niet uit. Ze trainen het paard voor oefeningen, in plaats van dat ze oefeningen gebruiken om het paard te trainen. Oftewel; paard voor dressuur ipv dressuur voor het paard.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 14:08

@Benfan, ik denk niet dat dit gedrag(hulpteugels/geweld etc) alleen maar voorkomt vanuit slechte instructie.Zo ken ik een aantal instructeurs waar je écht niet hoeft aan te komen met een slof, ikzelf ben ook vrij duidelijk naar mijn lesklanten wbt hulpteugels,sporen etc.
Iedere gek kan zo de Divoza inlopen en daar sporen,zwepen of scherpe bitten kopen.
Op concoursen kom je idd ook steeds meer slechte ruiters tegen, met vaak slechte instructeurs die dan heel gewichtig met een oortje in instructies geven.....
Ik jureerde vorig jaar een L-proefje en toen plaatste ik een basis type pony met een vriendelijke ruiter die een correcte maar ''saaie'' proef reed bovenaan, vervolgens kwamen zowel de moeder als de instructrice van nummer 2(die een minder correcte; lees verzet op min 5 punten maar wel hogere cijfers voor bepaalde oefeningen)mij ''even vertellen'' dat ik fout had gejureerd. Heel bizar......

@Bizzybijtje, dat is een goede inderdaad!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:10

vergeet niet dat steeds meer mensen hun orun halen, en gewoon huis/tuin/keuken ruiters zijn. niets mis mee, maar dan is de kwaliteit ook niet altijd wat het moet zijn.
juist als lesklant zou je op een gegeven moment je achter de oren moeten krabben wat er wel of niet goed gaat.

Ikzelf geef ook op zeer actieve wijze les wat mijn inkomen en broodwinning is.
maar je moet mij echt niet neerzetten bij een groep volwassen dressuurruiters, want dan kom ik zelf ook niet ver :')
Maar geef mij enkele doodsbange faalangstige kids, ( bij voorkeur met een of andere stoornis erbij :+ ) en ik ben compleet in mijn element.

Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten, en moet die aanhouden, alleen jammer dat niet elke instructeur dat doet.
ikzelf waag mij dus absoluut niet aan aan wedstrijdruiters, maar juist de recreatie sector, omdat DAAR mijn kwaliteiten liggen

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:13

even een klein puntje van kritiek op je openingspost, het is nageeflijk, niet nagefelijk, maar da's maar een detail, al vind ik dat niet echt onbelangrijk :).

Idd, er wordt over het algemeen erg beroerd les gegeven, zowel in nederland als in belgie, treurig maar waar, er wordt direct gewerkt aan de hals in de krul, en als er dan een zware rem op zit, is het paard lui en moet er een zweep of sporen bijgehaald worden.
Er wordt zelden nog gewerkt aan netjes correct sturen, leren been geven en ontspanning vanuit activiteit in de achterhand.
Zo zag ik een topic waarin een meisje op een ijslander(zo stijf als een plank) haar handen breed moest zetten, dus trek er van voren een krul in dan is het goed...gelukkig stond zij ontzettend open voor kritiek, en doet ze echt iets met de opmerkingen.
Het valt me ook op dat er veel filmpjes van proeven, ook M en Z niveau worden getoond, waarvan ik me afvraag wat de betreffende combinatie in die klasse doet, en toch behalen zehoge punten.
Ik denk dus dat de jurering en de manier van lesgeven vaak dezelfde (verkeerde) weg opgaat, als de jury in de krul, stekende voorbenen en stuwende achterhand beloond met hoge punten, dan is het bijna begrijpelijk dat er ook op die manier lesgegeven wordt, alles gericht op punten en niet meer op een solide correcte basis, en daar vandaan uitbouwen naar meer verzameling en oprichting.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 14:15

Goed dat je, je daar zo van bewust bent Lowara :j
Zelf geef ik beide groepen les, zowel de recreatieve als de wedstrijdgerichte ruiter.
Maar ook bij die laatste is een los,rechtgericht paard het uitgangspunt vóórdat we aan proefgerichte oefeningen toekomen.
Ik heb ook lessen waarin die oefeningen niet voorkomen puur omdat het paard zich nog niet optimaal laat bewerken.
Mijn lessen lopen ook altijd uit :D

@Freeride, het is weekend, spellingsmodus gaat dinsdag pas weer aan hihi

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:16

JA! Mijn instructrice ben ik ook niet altijd tevreden over... Heb hier zelf geen keuze in, is geen eigen paard. Maar het lijkt wel of alle intructrices/instructeurs deze 'rijstijl' goedkeuren. Nu leer ik; Gas geven, teugels (echt heel erg) strak houden en 'spelen' (lees: zagen) om het paard in de krul te zetten. Ze zegt ook echt dat 'ie in de krul moet lopen. Het is een jong paard maar van haar moest er martingaal en daarna thiedemann teugel aan om haar naar beneden te dwingen. Heb dan maar gezegd die teugel eraf of ik eraf. Dus, als iemand een instructrice weet die niet op deze manier lesgeeft... Volgens mij is heel dressuurwereld hetzelfde, ik verlies op deze manier de hoop, jullie niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:18

BaileyMix schreef:
JA! Mijn instructrice ben ik ook niet altijd tevreden over... Heb hier zelf geen keuze in, is geen eigen paard. Maar het lijkt wel of alle intructrices/instructeurs deze 'rijstijl' goedkeuren. Nu leer ik; Gas geven, teugels (echt heel erg) strak houden en 'spelen' (lees: zagen) om het paard in de krul te zetten. Ze zegt ook echt dat 'ie in de krul moet lopen. Het is een jong paard maar van haar moest er martingaal en daarna thiedemann teugel aan om haar naar beneden te dwingen. Heb dan maar gezegd die teugel eraf of ik eraf. Dus, als iemand een instructrice weet die niet op deze manier lesgeeft... Volgens mij is heel dressuurwereld hetzelfde, ik verlies op deze manier de hoop, jullie niet?

Ik blijf stug mijn eigen rijden aanhouden. Basis dus. Niet 'geengelultrekjepaardmaarindekrul'.
Ik hou hoop voor mezelf, maar de dressuurwereld daarentegen.... :=

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 14:18

Ik verlies wel een beetje de hoop als ik een nieuwe lesklant krijg waar ik dus weer helemaal van voren af aan mag beginnen en dan een tegensputterende ruiter heb: Ja maaaaaaar we zijn al L2 +10......
Ik ga ook niet meer in discussie, my way or the highway!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:23

nouuu misschien moeten ze dan eens gaan kijken bij de Orun en andere opleidingen tot instructeur. Ik heb zelf voor iemand meegereden in een Orun twee en dat niveau was om te janken.. Dat commentaar die ik van een van die meiden kreeg....*zuchy* Verder helemaal geen info vergaren hoe het voelt voor de ruiter , wat voor paard het is. Gewoon hoppa allemaal hetzelfde doen, ruiter zijn smoel houden en gewoon luisteren ook al past het totaal niet bij je paard. Instructeur = instructeur dus jij als ruiter hebt daar maar naar de luisteren. Uiteindelijk is betreffende dame gezakt voor haar eigen rijden! Dus ik denk dat ze daar maar eens aan de slag moeten.

Je ziet ZO vaak dat er voor alle paarden op dezelfde manier les gegeven wordt. Maar ieder paard is een individu, iedere ruiter is ook een individu en hebben dus allemaal hun eigen sterke en zwakke punten. Dus Pietje met paard Karel heeft een totaal andere aanpak nodig dan Marie met Kees...
Laatst bijgewerkt door vencedor op 08-04-12 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:24

Ik denk zelf dat de opleiding voor instructie beter zou moeten. Met (nog) meer aandacht voor een goede basis. Oftewel meer aandacht voor het correct bewegend paard, dat op de goede manier nageeflijk en door het lijf gereden wordt. Natuurlijk mag hierbij de zit en juiste hulpen van de ruiter niet vergeten worden. Verder zou meer aandacht aan didactiek besteed mogen worden.

En niet iedereen die op wedstrijd goed scoort, kan lesgeven. Lesgeven is echt een vak en niet iets wat je er even bij doet.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:24

ik ben vandaag nog op wedstrijd geweest, en heb mijn ogen uit gekeken. zo slecht wordt er al gereden. bij iemand lag een zadel bijna in de nek van de pony. iemand ander had een paard bij en die was echt zo arm besprierd was gewoon zielig, werd bijna in de krul getrokken. en al die mensen hebben dan een lesgeeftser bij. ik vind het slecht dat z'n lesgeefster er niks van zegt. ik zelf ben ook geen heilig boontje hoor.

ik denk dat vooral de mensen die zelf basis rijden en les geven de basis vergeten. als je chef ooit les hoord geven, die werkt alleen aan de basis. als je in de grand prix geen basis hebt kom je ook echt niet z'n proef door.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:26

Als al die in elkaar getrokken paarden dan ook op wedstrijd geen punten meer verdienen dan komen we misschien ergens, vencedor. Want een beetje spectaculair voorbeen en hoog krulletje verdient bijna altijd meer punten dan een ontspannen proefje.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:31

Idd is het niveau om te janken ..

De oorzaak ligt bij de oorsprong, de opleidingen stellen al jaren niets meer voor.
Als dit aangepakt wordt, en de selectie strenger, zullen er een hoop nieuwkomers afvallen.

Het nieuwe systeem met de instructeurspas slaat ook nergens op.
Ze moeten gewoon zorgen dat je niet meer zo makkelijk je diploma krijgt,zo krijg je betere instructeurs.
Ik zie in de omgeving ook meer slechte dan goede..
En voor een leek is het moeilijk om dit te zien.
Op maneges zie ik ook veel instructrices die er echt geen kaas van hebben gegeten.. zo zonde..

Zonniponni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:33

Vaak moet je oefeningen doen (bijv. schouderbinnenwaarts, wijken of wat dan ook.) waar je
nog net niet aan toe bent en dan 'trek' je het paard door de oefening heen,
zonder er echt van te leren/te snappen waar je nu eigenlijk mee bezig bent.
En ik heb het zelf ook wel vaak meegemaakt dat de ruiters met paard getrokken in de krul
hoge punten kregen.
Instructeurs zijn eigenlijk best belangrijk want daar leer je van hoe het meot
en wat je wel en wat je niet kan bij een paard, wat soms goed en soms slecht kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Zonniponni op 08-04-12 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:34

BaileyMix schreef:

Schandalig! Ik zou echt weigeren om bij o iemand door te lessen, hier rij je het paard mee naar de kl*te!
Heb jij het zo direct nog gedaan ook!
Jong paard kan je zo verschrikkelijk veel aan stuk maken in het begin!
Hier heel veel paarden gehad ( in pension niet van mijzelf natuurlijk) waar voor is gewaarschuwd dat het niet goed was, toch doorgaan en nu stuk!
Zo verschrikkelijk jammer vind ik dat.
Vaak ook jonge paarden en dan nog vragen, hoe kan dat nou??
Al 2 paarden op dezelfde manier kreupel/stuk, maar ligt altijd aan het paard, nooit aan de manier van rijden.
Dat kwartje valt bij sommige mensen ook gewoon niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:34

Ik ben net enkele weken geleden begonnen bij een nieuw iemand en ik moet zeggen dat ik eigenlijk geen klagen heb, ondanks dat beide paarden het nodige beheersen qua oefeningen zijn we met het ene paard bezig om hem braver, beter aan het been en sneller in het achterbeen te krijgen en met het andere paard moeten we vooral werken aan de (geestelijke) ontspanning. Daarnaast bij beide paarden aandacht voor hoe ik zit en lichter inwerken, kleinere hulpen. Dat het beeld nog niet helemaal is wat het moet zijn, is een tweede. Er zitten fijnere stukken bij en stukken die nergens op slaan. Kan mijn instructeur niet aan doen op dat moment, ik moet beter leren rijden but old habits die hard :P En ook bij mij zul je mijn instructeur wel horen zeggen dat het goed is, bedoelt hij niet mee dat wij perfect bezig zijn maar dat ik op dat moment het gevraagde wel juist laat zien of iig op de juiste manier vraag aan het paard. Dan kan het bijv. zijn dat mijn paard op dat moment megazwaar is in de aanleuning of als een plank door de bocht gaat en dat iemand aan de kant zou denken: idioot, dat is toch niet goed? Maar dan heb ik bijv. net op dat moment een inactief wordend achterbeen op het juiste moment weer aan de gang gezet of mijn hand geopend heb op het juiste moment ofzo, en dat is dan een 'goed gedaan' waard. Persoonlijk vind ik dat juist een sterk punt bij een instructeur: niet alleen maar zitten kappen op wat er allemaal nog moet, maar ook durven benoemen als er wel iets goed gaat. Of soms zelfs: ik doe het fout, maar heb wel het lef gehad om iets uit te proberen, eens te zien wat er gebeurd als ik zus of zo doe in plaats van zielloos mee te liften en dan af te wachten tot mijn instructeur zegt wat ik moet doen. Daarvan ga je met meer inzet en lef rijden, en daarmee kun je werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:39

Gister heb ik mij ook weer verbaasd hoe paarden de baan door gingen bij een instructeur. Geen gelul trek m in de krul en toen het meisje haar pony niet aan durfde te tikken deed de instructeur dat wel even voor :n Nee sorry maar dat gaat er op geen mogelijkheid in bij mij.
Zolang men denkt dat nageeflijkheid van voren komt blijft dit allemaal bestaan...

Ik kom regelmatig paarden tegen waarbij het er heel leuk uitziet vanaf de grond, maar zodra je erop stapt er een heleboel niet klopt.

Dit plaatje had laatst iemand gepost, vind ik een briljant voorbeeld:

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8387_n.jpg

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:41

Jup.. Hier op stal in de lessen hoor je ook alleen maar: 'Spelen!! Je moet spelen anders gaat hij niet naar beneden!'

Instructrice zei laastst tegen mij: 'Shauni! Je moet spelen! Hij loopt niet diep genoeg!' Mijn antwoord daarop: 'Ik ga niet spelen, ik wil dat hij vanzelf mijn hand opzoekt vanuit de ontspanning en daar ook blijft lopen!' 'Dat kan als je Z rijd, niet eerder!'

Hallo, als iedere B/L/M dressuurruiter zo moet rijden, hoe kom je dan in hemelsnaam het Z door?!

Al moet ik zeggen dat de Z ruiters ook een basis hebben om te janken! Niet allemaal hoor, maar de meesten hier op stal wel. Paarden worden gelijk in de krul getrokken, beetje zagen erbij, spoortje erin schoppen omdat hij niet aan het been is..

Ik vertel ook áltijd tegen de kinderen hier op stal, dat ze van achter naar voren moet rijden.. Zit het achter niet goed? Hoe wil je paard dan zakken.. Meestal stel ik een vraag, waarop de kinderen verdomd goed weten hoe het werkt.. Alleen krijgen ze bar slecht les..

Ja.. Die orun-cursus wil ik ook graag halen.. Dan kan ik iig legaal de kleintjes lesgeven en er een goede basis instampen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:42

Herkenbaar Urielle.
De ruiter zou zelf ook veel meer moeten zeggen als het anders voelt dan dat het er uit ziet op dat moment.
Zelf iets proberen, ook zoiets, mits netjes gedaan natuurlijk.
Voorbeeld is mijn eigen gefokte merrie, M2 dressuur gereden, zag er altijd super uit door haar mega front en oprichting, maar gaf in je handen 100 kilo.
Heb meerdere winstpunten gereden in 1 proef en dan kwam ik de ring uit dat ik haar naar de slager wou brengen zeg maar, zo zwaar, zo stuk, maar plaatje gaf anders aan.
Dus ja... als het anders voelt dan wat de instructie ziet, dan moet je dat ook durven melden aan je les gever.
Ik stap dan ook liefst even op het paard om te voelen, dat opent vaak weer een deur voor je les geven.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:42