Van weggedrukte ruggen tot sterrenkijkers, van slecht passend tuig tot paarden die ronduit onregelmatig lopen.
Ik ben zelf instructrice en geef les tot ongeveer M niveau, af en toe pak ik bij sommige combinaties wat Z oefeningen mee.
Bij al mijn lesklanten behandel ik echter tijdens 1 les niet zoveel onderwerpen als ik in sommige filmpjes voorbij zie komen.
Om een voorbeeld te geven:
Meisje rijdt vrij trage pony, pony loopt niet over de rug,niet nageeflijk,is niet aan het been en toont verzet tegen de hand.
In plaats van veel overgangen en basiswerk zie ik iemand die voltes moet sluiten,openen,wijkt,inzet sb etc.
Als klap op de vuurpijl een stukje ''verzamelen'' waarbij de pony bijna in stap valt, niks niet ondertreed van achteren en dan de instructrice horen zeggen: ''Keurig, zo komt hij mooi terug op het achterbeen''
Is het echt zó slecht gesteld met de Nederlandse instructeurs/trices, is dit gewoon een toevalstreffer én, merk jij als ruiter niet dat het zo niet werkt?
Even off the record, ik ben zelf zeker geen heilige en zal in mijn lessen vast ook wel ''rare dingen'' doen

) en ik ben compleet in mijn element.
.

En ook bij mij zul je mijn instructeur wel horen zeggen dat het goed is, bedoelt hij niet mee dat wij perfect bezig zijn maar dat ik op dat moment het gevraagde wel juist laat zien of iig op de juiste manier vraag aan het paard. Dan kan het bijv. zijn dat mijn paard op dat moment megazwaar is in de aanleuning of als een plank door de bocht gaat en dat iemand aan de kant zou denken: idioot, dat is toch niet goed? Maar dan heb ik bijv. net op dat moment een inactief wordend achterbeen op het juiste moment weer aan de gang gezet of mijn hand geopend heb op het juiste moment ofzo, en dat is dan een 'goed gedaan' waard. Persoonlijk vind ik dat juist een sterk punt bij een instructeur: niet alleen maar zitten kappen op wat er allemaal nog moet, maar ook durven benoemen als er wel iets goed gaat. Of soms zelfs: ik doe het fout, maar heb wel het lef gehad om iets uit te proberen, eens te zien wat er gebeurd als ik zus of zo doe in plaats van zielloos mee te liften en dan af te wachten tot mijn instructeur zegt wat ik moet doen. Daarvan ga je met meer inzet en lef rijden, en daarmee kun je werken.
Nee sorry maar dat gaat er op geen mogelijkheid in bij mij.