Cheetah in het zonnetje lessen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Cheetah in het zonnetje lessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 12:45

Afgelopen vrijdag na een (iets te) lange tijd weer les gehad. Gelukkig vond mijn instructrice ons beide vooruit gegaan, alleen zei ze er wel bij dat ik meer vooruit was gegaan dan Cheetah := Cheetah is een bijna 10-jarige nrps-ruin. Ik heb hem nu iets meer als een jaar. We hebben wat tijd nodig gehad om goed aan elkaar te wennen en nu hebben we wat tijd nodig om beide te leren dat ik de baas ben en dat ik bepaal wat we doen en in welk tempo :+
Ons grootse werkpunt is dat Cheetah niet voor het been is. Hij is een tikkeltje lui en onzeker en dat resulteert in elke gang die sneller gaat dan de stap, dat hij zelf gaat denken in plaats van op mij vertrouwen. Hij is dus voor geen meter voor het binnenbeen en ik moet als een gek drijven om hem een beetje normaal door de volte te krijgen.
Op de filmpjes zag ik dat (waarschijnlijk doordat Cheetah mijn been niet interessant genoeg vindt) mijn beenligging wel wat rustiger mag, hakken lager en tenen naar binnen. En ik moet strenger zijn (story of my life :'))

Drafje op de volte/slangenvolte

Ons grootste probleem := De rechter galop

Ben benieuwd wat jullie van ons vinden :)

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:55

Wat een leuke kleur heeft je paard! :)
Ik heb wel een paar tips, ik zou als ik jou was gaan lichtrijden in de draf want je zit echt heel erg onrustig en komt daardoor ook heel veel in zijn mond. Ook ben je met sturen soms wat laat met aangeven dus ik denk dat je wat duidelijker moet zijn tegen je pony.
Met de galop zeg je zelf dat die veel moeite heeft, nou vind ik dat je wel heel lang gallopeerd probeer eerst gewoon te oefen met netjes aanspringen een paar passen galop en weer terug naar de draf en dit rustig uit te breiden. Want nu valt die heel vaak terug in de draf en word het nogal rommelig. En probeer meer rechte lijnen te rijden want je rijd best veel (kleine) wendingen en bochtjes.
Veel succes :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:00

Ik zou het door zitten eens niet doen en eerst eens zorgen dat hij voooooooruit gaat denken, hij is enorm traag en daardoor kan je eigenlijk niks. Het zal vast fijn zitten, maar het is niet nuttig.

Ook je binnen been 20cm meer naar voren, waar je nu drijft heeft het geen nut. Been moet op de plek van de singel blijven. Hij kan niet nageven zonder impuls, dus hij geeft niet na maar knikt af.

Het ziet er wel heel vriendelijk uit, maar je moet meer consequent worden en stukke strenger (en dat hoeft niet door te slaan, schoppen of meppen natuurlijk).

Wijken kán een goede oefening zijn als ze niet aan het binnenbeen zijn, maar doe dat dan op een volte door middel van vergroten en verkleinen, je maakt het jezelf onnodig moeilijk door af te wenden en dan te gaan wijken. Je verliest hem aan alle kanten en dat is zonde.

Denk dat als je hem in de voorwaarts hebt het wel een ontzettend fijn dier is, want hij laat wel hele goede stukken zien. En ik hou van zijn kleurtje!

Op zich zit je er zelf ook heel netjes op, maar lijkt of je af en toe balans verliest?

Zijn naam past m alleen niet helemaal, hihi. Veel succes er mee! (enne is dit in Bakel?)

Maartje_M

Re: Cheetah in het zonnetje lessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 13:08

Bedankt allemaal voor de leuke reacties :D
Ik zit normaal eigenlijk al bijna nooit door, onder anderen omdat hij daarop inderdaad juist in tempo terug komt en omdat mijn lichaam vaak in protest komt als ik ga doorzitten.

@R00s: dit was maar een stukje uit de les he, we hebben ook veel rechte lijnen gereden hoor. Heb er toevallig filmpjes met wendingen uitgekozen. Wat betreft de galop: hij valt terug omdat hij geen binnenstelling wil aannemen. Hem dan laten draven is in mijn ogen beloning van slecht gedrag. Vandaar dat hij steeds weer moest aanspringen.

@Quir: wijken is iets wat hij ook nog een beetje moet leren. Hij mag dan al wel 10 zijn, maar hij is pas een paar jaar onder het zadel :) En ik moet inderdaad veel strenger worden, bekende kritiek!
De momenten dat ik balans verlies, zijn waarschijnlijk doordat hij net iets zijn tempo aanpast (leuk truukje: als de baas voorover valt, heb ik een excuus om te gaan stappen ofzo).
Dit is inderdaad in Bakel. En ach, die naam, je gaat er aan wennen :+ ;)

Aan voorwaarts rijden gaan we de komende tijd hard werken! Bedankt voor de tips!
Laatst bijgewerkt door Coby op 08-04-12 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op inmiddels verwijderde post verwijderd.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:16

Ook als hij het nog niet kent, kan je juist veel beter beginnen met voltes verkleinen en vergrote en dan het vergrote door middel van wijken. Op de rechte lijn is het voor jou en de pony veel moeilijker.
Kan inderdaad wel kloppen dat je balans verliest wanneer hij t tempo veranderd (alleen komt hij terug omdat jij je balans verliest, of verlies jij je balans omdat hij terug komt, hihi)

Dacht het al te herkennen, veel succes er mee!! Als je hem meer aan je been gaat krijgen, ga je er in ieder geval wel een gave pony op na houden!!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 13:25

Bedankt voor de tip, ik zal het eens op de volte gaan proberen! In stap gaat het over het algemeen al wel beter dan in draf, maar we zijn er inderdaad nog lang niet.

Enne, hij is al gaaf, hij kan alleen nog maar gaver worden ;) Dank je!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:58

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van HAW verwijderd.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:36

Ook ik wil je een paar tips geven. Het zijn er eigenlijk best wat :)
Lichtrijden lijkt me inderdaad beter. Je paard brengt zijn neus moeilijk naar onder, waardoor zijn rug een soort van slappe hangmat wordt. Als je ook gaat doorzitten, geeft dat jouw paard telkens een schok, want hij spant deze spieren niet aan die deze bewegingen van jou in het zadel zouden kunnen opvangen.

Maar aan voorwaarts neerwaarts gaat eerst nog de lengtebuiging aan vooraf. Ga je paard een beetje stretchen. Als dat gemakkelijk is in stilstand, doe dat dan veel in stilstand, gaat het al wat beter in stand, doe het in stap. Niet blijven aanmodderen wat hij in draf niet doet. Want ik vermoed dat hij in stap ook niet lekker inbuigt. Als hij straks handiger wordt met inbuigen, wordt zijn buitenste rugspier ook telkens lang en een lange spier kan een hoofd ook niet omhoog houden dus zal hij zijn hoofd automatisch ook laten vallen.

Dan dat probleem van continu moeten been geven met het binnenbeen. Dit is te wijten aan de scheefheid die jouw paard laat zien en ook eht weinig respect hebben voor de hulpen.
Scheefheid: Zoals je in de galop kan zien, helt jouw paard fel naar binnen en zit jij wat naar buiten. De lijn paard - ruiter is gebroken. Het paard kan dus gewoon niet lekker galoperen.
Naast zijn scheefheid zie ik ook de verkeerde beenhouding in galop. Je benen liggen precies alsof je wil dat hij moet wisselen: binnenbeen naar achter, buitenbeen ervoor) Tja.... wat bedoel je, denk je paard?

Duidelijk zijn met alles! Niet aanmodderen, Streng zijn, oog hebben voor rechtrichten, duidelijke hulpen: rechtergalop is rechts been op de singel en linksbeen erachter. Houd gedurende de hele galop je benen zo. Als je naar draf wil: 2 benen langs elkaar en de hakken naar beneden drukken. Dat is veel duidelijker voor je paard dan hoe je been nu ligt.

Overigens weet ik niet of je wat ziet in grondwerk? Ik denk dat jouw paard alleen al met de LVO (lengtebuiging, voorwaartsneerwaarts, ondertreden) heeft erg gebaat zou zijn.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 16:54

Bedankt voor de tips, hoe meer hoe beter!
Zoals eerder aangegeven: normaal rij ik bijna altijd licht. Vandaag met rijden ook weer voor het grootste deel lichtgereden. Ik moet van mezelf wel af en toe een rondje doorzitten, anders springt hij steeds in galop aan als ik ga doorzitten (handig, zelfdenkende pony := )
In stap is de buiging (zeker rechtsom) al best goed. In draf neemt hij het van me over met denken en is hij minder voor het been. Maar ik zal nog meer met hem gaan stretchen.
Als ik in galop recht boven hem ga zitten, vallen we om :+ Juist omdat hij naar binnen valt, houdt hij dan echt zijn evenwicht niet meer. Normaal galoppeer ik ook niet zo veel op de volte, maar mijn instructrice wilde zien wat hij deed op de volte, vandaar.
Grondwerken is niet echt ons ding :)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:57

Wat een fantastische pony heb jij!
Een mooi kleurtje, en als hij wat actiever word zal hij ongetwijffeld nog erg leuk kunnen lopen ook.

Wat op- en aanmerkingen: waarom zit je door op een pony die "lui" is, en daarnaast ook nog eens niet nageeflijk???
Of eigenlijk is het andersom, eerst nageeflijk en dan naar voren.
Ik weet dat veel mensen het niet met me eens zullen zijn, onder het mom van motor zit van achter en dat moet eerst aan het werk voordat hij kan nageven....

Nu ga ik er een lang verhaal van maken, alvast mijn excuses!

Je kunt hem nooit naar voren rijden wanneer hij zijn hoofd zo hoog heeft, hij gaat dan in 2 stukken lopen, totaal niet in evenwicht en het stuk waar jij zit word nog eens extra belast.
Dat stuk is al een gevoelig punt bij paarden, en dit zul je als ruiter sterker moeten maken.
De brug tussen voor- en achterhand, dus waar jij zit, draagt jou niet.
Mijn advies: eerst nageeflijk en langer laten worden in de hals, al is het alleen maar in stap(voor mijn part stap je 2 weken lang).
Wanneer een paard zijn hoofd laat zakken, komt de rug wat omhoog en krijgt het achterbeen de ruimte om actiever door te stappen.
Vervolgens kun je gaan schakelen, hand openen, iets lichter gaan zitten en wat been erbij is vooruit.
Hand zachtjes sluiten, iets zwaarder gaan zitten en je been losjes aan het lichaam houden is terug.
Dit kan uiteraard in elke gang, maar begin bij het begin(de stap dus), zolang hij zijn hoofd en hals maar laat zakken want anders blokkeerd hij in het stuk onder je zadel.
Pas als je dit in stap helemaal lekker voor elkaar hebt, hij volgt je hand en wil graag je hand mee nemen, hij reageert op je been en hij reageert op je zit om voorwaarts te gaan en terug in het tempo te komen, pas dan kun je een stukje gaan draven.
En met een stukje bedoel ik 2 passen goed, dan weer naar stap.
Blijf niet door sjokken wanneer hij blokkeerd, hier leert hij niets van en jij werkt je de schompes zonder resultaat.
Bouw de draf passen uit, maar ga nog niet schakelen, eerst is het belangrijk dat hij ook in draf jou mee durft te nemen, dus fijn aan het bit en willen zakken in hoofd en hals.
Daarnaast zou ik véél meer afwisselen, een grote volte, een stukje rechtuit, een kleine volte, weer rechtuit, een keer afwenden, door een s van hand veranderen, gebroken lijnen.
4 of 5 voltes achter elkaar hebben helemaal geen zin, jij leert er niet van sturen en je pony raakt afgestompt.

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed van jouw instructrice dat ze jou door laat zitten op een niet nageeflijke pony, en dan ook nog adviseerd om hem "actief" te maken...Dit kan imo namelijk helemaal niet, hij word er niet actiever van maar gaat enkel harder lopen.

Ik heb hier een heel eigen mening en visie over, zowel over jou als over je pony.
Ik denk namelijk dat er veel meer uit te halen valt, dan wat tot nu toe is gebeurd.
Mocht je meer willen weten, of iets duidelijker hebben, dan kun je me pb-en, anders worden het van die extreem lange berichten hier in je topic.(tenzij je dat niet vervelend vind natuurlijk)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 17:10

Liever een lang onderbouwd verhaal dan een zinnetje waar ik niks mee kan. Geen excuses maken dus, maar dank vanuit mijn kant ;) En bedankt voor het compliment over mijn knappe ventje :) Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die hem super knap vindt :)

Waarom zeg je dat hij langer moet worden in de hals? Persoonlijk vind ik hem eigenlijk wel genoeg lengte hebben. Ik probeer hem zo veel mogelijk met zijn hals 'horizontaal' (daar uiteraard wel nageeflijk) te rijden, omdat hij al zo makkelijk op de vorhand loopt. Als ik hem dieper of langer rijdt, kukkelt hij nog meer naar voren en ik wil juist de achterhand eronder.
Als ik zelf rijd, rijd ik ook met heel veel afwisseling. Hooguit 2x een volte achter elkaar omdat ik niet tevreden was over de eerste. Echter, wanneer ik les heb, heb ik nogal de neiging echt naar de juf te luisteren en als juf me op de volte wil, rij ik dus op de volte :=
Doorzitten was geen verzoek van mijn instructrice, maar ze heet er verder ook niets van gezegd.

Van mij mag je best in het topic er verder op in gaan, misschien dat anderen er ook nog iets van kunnen leren! Anders mag je me wel een pb sturen met jouw mening over mij en Cheetah :) Ik ben wel benieuwd namelijk.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:23

Wat een leuke pony heb je! Je hebt al heel veel goed tips gekregen. Op zich vindt ik de aanwijzingen van je instructrice niet zo verkeerd en snap ik ook de oefeningen die ze met je doet, (lengte buiging, wijken om te gehoorzamen aan je been etc) maar naar mijn idee valt of staat alles met tact, regelmaat en met name tempo. Zoals je zelf al aangeeft is je pony niet voor je been. Daar zou ik eens mee beginnen. Lichtrijden en veel overgangen en tempowisselingen rijden en met name consquent zijn. Geef duidelijk je hulp, geen reactie? Tikje met je zweepje, en dus niet keer op keer me je been blijven komen, daar stompt je pony op een gegeven moment op af. In mijn ogen geeft het niet als je pony bij die overgangen en tempowisselingen niet nageeflijk is. Dit komt later. Als je pony netjes op je hulpen reageert en actief naar voren denkt, dan kun je beginnen aan de nageeflijkheid. Werk op de volte, binnenhand van de hals, en met je binnenbeen naar je buitenhand drijven (zoals je instructrice aangeeft in het filmpje). Een keer de volte sluiten (waarbij je tempo gelijk blijft) en weer openen, een keer een pasje naar voren als je weer op de grote volte zit, weer opvangen, en dan weer volte sluiten. Als je het werk op de volte consequent vol houd (af en toe natuurlijk wel afwisselen met ander werk) zul je zien dat je paard vanzelf na gaat geven.

@ svdijk; kun je uitleggen wat jij verstaat onder nageeflijkheid, en hoe je dit voor elkaar krijgt zonder impuls van achter?

horshe1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:35

het is een hele leuke pony maar zoals je zelf zei wel lui.
mijn paard was ook heel lui aangelegd en mijn instructrice zei dan je moet haar heter rijden wat betekend reactie voor houding. want bij jou zie je dat hij gewoon terug sukkelt in stap op zo'n moment moet je heel streng zijn dan snap hij ook wat je bedoelt en heel veel overgangen rijden zo komt hij aan je been.
het komt vast helemaal goed! veel succes!

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:40

Probeer op de voltes wat meer stelling uit het middenrif te vragen i.p.v. alleen uit de hals.
Verder is alles al gezegd. Erg leuke pony :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:50

Inderdaad vraag ik me ook af hoe je nageeflijkheid krijgt zonder impuls? Nageeflijkheid is namelijk het complete paard: takt, losgelatenheid (ontspanning), aanleuning, swung, rechtgericht en verzameling.

Of ook wel het scala der ausbildung. Waarin in de eerste fase takt en ontspanning de grootste rol spelen, daarna aanleuning en swung en als laatste rechtgerichtheid en verzameling.

Je hebt dus geen nageeflijkheid zonder deze punten, wat jij bedoelt is aanleuning en het afbuigen van de hals. Mijn inziens bedoel je het goed, maar zeg je het verkeerd. :)

Ik werk vanuit ontspanning, op het moment dat een paard ontspant kan je zijn motor aan het werk gaan zetten en krijg je vanzelf een paard dat in aanleuning geraakt. Aanleuning kan je niet afdwingen namelijk, want dan is er geen ontspanning meer en zonder ontspanning geen takt en losgelatenheid. Het zijn allemaal punten die elkaar opvolgen.

Amy: Ik vind jouw opmerking erg leuk, als je anatomisch kijkt kan een paard daar namelijk helemaal niet buigen! Een paard is in de gehele wervelkolom nagenoeg onbuigbaar, alleen de hals en staart zijn extreem flexibel. Een paard krijgt optische buiging door het SI gewicht te kantelen (het punt waar het bekken in contact komt met de ruggengraat), hier door kan het paard ook het achterbeen onder zich gaan plaatsen en verkrijg je dus optische buiging in het lijf.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:20

Quir helemaal mee eens. Ik had dezelfde uitleg gegeven. Ik wilde alleen even op de reactie van svdijk afwachten. Nageeflijkheid en aanleuning worden wel eens door elkaar gehaald (of voor hetzelfde aangezien)

Daarom even de definities van beide;

Nageeflijkheid is losgelatenheid in nek en kaakgewricht, ontstaan vanuit een vermeerderd ondertreden van de achterhand. Het paard ontspant zich in het nek en kaakgewricht en laat zo de hulp doorkomen.

Onder aanleuning wordt verstaan de licht verende druk op de teugel die het paard aanbiedt; als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter nadat deze contact heeft genomen.

Of anders gezegt het paard moet van achter naar voren gereden worden en niet van voren naar achter.
@svdijk je bedoelt het vast niet zo, maar zoals je in je reactie schrijft lijkt het alsof je het advies geeft om van voren naar achter te rijden, waardoor je dus nooit een nageeflijk en een in juiste aanleuning gaand paard krijgt.

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:06

je hebt in ieder geval een leuk paardje.. :)
maar ik heb zelf ook een paardje die heel sloom is (was), maar wat ik bij jou vond, is dat je wel heel erg lang gallopeerde.. en waarom begin je al met wijken als de basis nog niet helemaal goed is?? maar voor de rest vind ik het wel netjes :)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:36

Daarom geef ik ook geen les, maar rijd ik liever zelf het paard.
Het heeft eigenlijk allemaal met gevoel te maken, wanneer je wat kunt doen en wanneer iets niet doorkomt bij het paard.
Zodra het paard zijn hals laat vallen kunnen hulpen doorkomen, het paard zet als het ware de deur open.
Wanneer het paard zijn hoofd omhoog doet, doet hij ook de deur dicht en kun je zowel van voor als van achter niets bereiken.
Een paard dat met zijn hoofd omhoog de schoft naar beneden drukt(zoals dit paard doet tijdens een aantal wendingen en overgangen), gaat niet beter worden van naar voren "jagen".
Het begint inderdaad achter, van daaruit omhoog over de rug naar de voorkant en van daaruit weer terug naar achter, als een balletje.
Maar wanneer er ergens een kink in de kabel zit, imo voornamelijk aan de voorkant wat ik hier op de beelden zie, dan kan de actie van achter niet mooi over de rug naar voren vloeien, maar zal afbreken in de rug.

Echter wil het absoluut niet zeggen dat wanneer een paard zijn hals laat vallen, hij nageeflijk is EN dat hij gaat reageren op hulpen, dat is een stuk ruitergevoel die je moet ontwikkelen: knikt mijn paard alleen zijn hoofd, of draagt hij mij, brengt hij zijn schoft omhoog en voel ik de achterbenen als het waren tegen mijn billen duwen?
Evenmin dat het wil zeggen dat wanneer een paard zijn hals laat vallen, hij op de voorhand loopt.
Wanneer een paard correct zijn als laat vallen, en dus de schoft omhoog brengt gaat hij niet op de voorhand, een paard gaat op de voorhand wanneer hij zijn schoft naar beneden drukt, en dan kan de hals nog zo hoog zijn....

Ik denk dat TS veel van dat gevoel kan ontwikkelen door voorlopig voornamelijk in stap te werken, eventueel de beugels uit zodat je echt moet gaan zitten "in" je paard, en niet op je paard en steunt in de beugels.
En dan maar enkele seconden ogen dicht, visualiseren wat het paard op welk moment doet.
Wanneer komt het linker-achterbeen naar voren, voel ik dat?
Wanneer komt het rechter-achterbeen naar voren, voel ik dat ook?
Wat gebeurd er met de rug wanneer het paard zijn achterbeen naar voren brengt?
Wat voel ik in mijn handen?

Ik ben van mening dat het paard eerst moet leren om de deur voor de ruiter open te zetten, oftewel zijn rug moet leren ontspannen en van daaruit zijn hals laat vallen(vanuit de schoft), de bovenlijn oprekt en daardoor de buikspieren aan gaat spannen.
Als er daar ruimte is gecreëerd, kun je het achterbeen sneller gaan maken, door te gaan schakelen.
Een paard heeft nog nooit volledig zijn achterbenen laten staan terwijl hij loopt, hij kan wel blokkeren en de beweging van achter korter maken omdat hij geblokkeerd word in de rug, wat dan vrijwel altijd samenhangt met de hoofd-hals houding.
Actief bewegen is niet sneller laten lopen, en dat is een misvatting die veel mensen maken, en logisch ook, want er zijn maar weinig mensen die correct kunnen vertellen hoe je een paard actief maakt, zonder dat hij gaat rennen en dus zonder dat jijzelf hem blokkeerd.

En zoals blijkt, kan ik het ook niet goed uitleggen, ik rijd daarom altijd liever zelf op een paard omdat ik dan kan voelen...En dat is volgens mij het belangrijkste, voelen wat je paard doet en hoe je hem daarin kunt verbeteren.

Wat ik bedoel met lengte in de hals, is dat de onderlijn van de hals soms langer lijkt dan de bovenlijn, en dit kun je dus verbeteren door het paard te leren de hals te laten vallen, de schoft omhoog te brengen en zo de bovenlijn op te rekken en meer te ontwikkelen.
Ik zie op de filmpjes een paard lopen met eigenlijk de omgekeerde belijning: bovenlijn hol, onderlijn bol.
Als een badkuip, en je wilt de bovenlijn bol en onderlijn hol(extreem beschreven), als een balletje.
Nu wil ik er nog wel even bij zetten, dat het bij dit paard wat lastiger is omdat hij een ietwat lang achterbeen heeft en achter wat hoger lijkt dan voor.
Door dit stukje in de bouw, zal het voor hem best moeilijk zijn om zijn schoft omhoog te brengen, en daarmee de bespiering in de rug evenrediger te maken in verhouding tot de achterhand.

Verder kun je de "luiheid" verminderen door lekker naar buiten en lange rechte stukken te stappen, draven en galoperen.
Neus naar de grond en lekker op eigen benen, jijzelf in een wat verlichte zit.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:56

Ik denk svdijk, dat je wel op de juiste manier rijd, maar niet op de juiste manier denkt. Of anders gezegd, je voelt en doet onbewust goed wat er gedaan moet worden, maar denkt net andersom. Onbewust ben je dus veel meer de motor aan het activeren, dan je in eerste in stantie zegt.

Want ik denk dat we wel op 1 lijn zitten, maar dan op een andere manier benoemd.
Ik rij veel en geef les, daarbij voel ik het als ik er op zit, maar kan ik ook goed zien wat er gebeurt. Mijn inziens is zien te leren door te voelen, voelen is niet direct te leren. Niet iedereen krijgt altijd het goede ruitergevoel, dus iemand die niet kan voelen kan het ook niet direct goed zien (uitzonderingen daar gelaten).

Maar met veel punten ben ik het in ieder geval wel met je eens, zoals op de voorhand lopen en ook impuls linken veeeeeel mensen aan hard rijden. Zie dat erg veel terug in mijn les klantjes die net beginnen bij mij met lessen. Als ik zeg meer activiteit of impuls gaan ze allemaal stuk voor stuk harder rijden, plus de voorkant los gooien.

Ik weet alleen niet of het zo nuttig is om verder te discussieren in dit topic? TS kan er vast wel wat aan hebben, maar het is bij lange na niet allemaal op haar van toepassing. :)

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:08

Ik denk dat we allemaal het zelfde bedoelen, maar het inderdaad anders benoemen. Vaak kun je inderdaad beter voelen hoe iets opgelost moet worden, maar niet iedereen heeft datzelfde gevoel, en gevoel laat zich lastig omschrijven. Maar ik denk net als Quir dat svdijk gevoelsmatig precies dat doet dat goed is (en min of meer ook door ons beschreven wordt) alleen staat het er anders.
Dus laten we de discussie hier maar niet verder voeren. De TS heeft hele nuttig tips gekregen en ik hoop dat ze er wat mee kan.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 08:41

Ten eerste: bedankt voor alle tips én natuurlijk alle complimenten over Cheetah. Ik zal ze doorgeven, misschien dat hij daar al beter van gaat luisteren :D

Amyy_ schreef:
Probeer op de voltes wat meer stelling uit het middenrif te vragen i.p.v. alleen uit de hals.
Verder is alles al gezegd. Erg leuke pony :)

Hoe bedoel je dit en hoe zou ik dat voor elkaar moeten krijgen? Het zou fijn zijn als je ook met wat tips kwam hoe het aan te pakken, dan kan ik er misschien mee aan de slag :)

[quote=svdijk]Wat ik bedoel met lengte in de hals, is dat de onderlijn van de hals soms langer lijkt dan de bovenlijn, en dit kun je dus verbeteren door het paard te leren de hals te laten vallen, de schoft omhoog te brengen en zo de bovenlijn op te rekken en meer te ontwikkelen.
Ik zie op de filmpjes een paard lopen met eigenlijk de omgekeerde belijning: bovenlijn hol, onderlijn bol.
Als een badkuip, en je wilt de bovenlijn bol en onderlijn hol(extreem beschreven), als een balletje.
Nu wil ik er nog wel even bij zetten, dat het bij dit paard wat lastiger is omdat hij een ietwat lang achterbeen heeft en achter wat hoger lijkt dan voor.
Door dit stukje in de bouw, zal het voor hem best moeilijk zijn om zijn schoft omhoog te brengen, en daarmee de bespiering in de rug evenrediger te maken in verhouding tot de achterhand.

Verder kun je de "luiheid" verminderen door lekker naar buiten en lange rechte stukken te stappen, draven en galoperen.
Neus naar de grond en lekker op eigen benen, jijzelf in een wat verlichte zit.[/quote]
Hij wil inderdaad zijn hals nog niet echt laten vallen, maar een half jaar geleden liep hij nog vooral als een hertje (hoofd omhoog met een dikke onderhals) dus ik vind dit al een hele vooruitgang. En hij is achter inderdaad wat hoger dan voor, waardoor hij dus heel snel op de voorhand valt. Ik wil hem dus niet te laag rijden, want dan wordt het voor ons beide alleen maar moeilijker. Mijn instructrice had geadviseerd hem 'horizontaal' te rijden.
Buitenrijden is lastig voor ons, aangezien Cheetah niet verkeersmak is :=

Ik vind het soms nog erg moeilijk om echt te voelen wanneer het écht goed is. Maar daar heb ik natuurlijk ook les voor ;)

Overigens mogen jullie van mij best verder discussiëren als jullie willen, vind het wel interessant!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:55

Leuke pony heb je hoor en ik denk dat jullie best een eindje kunnen komen.
Ik mis wel heel veel basis. Wat mij betreft kun je beter lichtrijden dan doorzitten. Ik merk in het doorzitten dat het van voren rommeliger word waardoor je pony niet alleen ook voor rommelig word maar naar mijn gevoel ook vaster word in zijn lijf en mist gewoon veel souplesse dan. Dus ik zou lekker lichtrijden naar voren toe.
Daarnaast sta ik te kijken van het wijken. Hij is net 1 jaar onder het zadel, kan het nog niet. Maar het lijkt wel alsof er naar gestreeft word dat die direct al 5 tot 10m gaat wijken (in ieder geval zo ver als het kan).
Je kunt naar mijn mening beter 1 tot 3 pasjes goed wijken en daarna weer RECHT VOORUIT. dan de 1e 1 tot 3 pasjes goed en de rest maar half ;)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 19:55

Bedankt voor de complimenten weer :)
Basis is al wel een stuk verbeterd, maar nog lang niet zoals het moet inderdaad. En hij is niet 1 jaar onder het zadel hoor, heb ik dat gezegd? Ik heb hem 1 jaar, daarvoor was hij net een jaar of 2/3 onder het zadel. Het gaat er ook niet om dat hij 5 tot 10 meter perfect wijkt, maar dat hij ergens in die 5/10 meter wel op mijn been gaat reageren en niet gewoon stug rechtdoor blijft lopen. Hij moet opzij. Die 1 tot 3 pasjes heb ik ook nog niet namelijk ;)