Steeds harder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tumvum

Steeds harder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 20:57

Hallo,
Ik heb een tijdje op een paard gereden, een 14-jarige KWPNmerrie. Ze heeft altijd voor de kar gelopen en ook hoge wedstrijden gereden (samengesteld), de eigenaar vroeg toen of ik haar wou bijrijden in de dressuur omdat ze zichzelf na een tijdje voor de kar helemaal opfokte. Dat deed ik dus en in de bak was het een drama, ze zat ontiegelijk te hangen op de teugels en alleen maar hard hard hard. Toen hebben we vooral geoefend op voltes, zodra ze te hard ging stuurde ik haar de kleine volte op. Na een tijdje begon dat te werken, voor de kar werd ze ook rustiger maar toen ik een tijdje niet kon komen, ging er iemand anders op rijden. Die zat alleen maar in de mond van het paard te zagen, tot bloedens aan toe en het was daarna nog erger dan eerst. Er zat geen rem meer op en het was alleen nog maar crossen en hangen, voor de kar was ze nog steeds wel rustiger. Buiten was ze ook sterk maar ze was wel te houden, in tegenstelling tot het rijden in de bak. Toen ik haar weer reed, probeerde ik haar het 'aan te teugel' af te leren. Eigenlijk was ze gewoon in de krul getrokken en ze rende weg voor het bit. Na weer een tijdje begon ze dat te snappen, nu deed ze haar hoofd wel omhoog maar ze hing in ieder geval niet meer, toen probeerden we aan het tempo te werken. Ophoudingen hielpen niets dus probeerde ik iets anders, als ze ging galopperen liet ik haar gewoon gaan. Na 3 rondjes racen door de bak verminderde haar tempo en ging ze iets rustiger. De eigenaar heeft jonge paarden waar hij verder mee wou en omdat hij niet genoeg stallen had voor ze, moest er een paard weg. Dat werd zij. Ze was intussen heel rustig op buitenrit geworden en mijn vriendin zocht nog een leuk, niet schrikkerig paard waarmee ze lekker door de bossen kon en kon springen (merrie is springgefokt en vind het leuk). Het klikte tussen haar en de merrie en ze besloot haar te kopen. Nu gaat het thuis in de bak heel goed, na een half jaar is ze eindelijk zover dat ze op een -nog steeds te snel maar voor haar- normaal tempo kan stappen en draven. Het galopperen is nog steeds niet goed en iedere keer als ze aanspoort om te galopperen schiet ze naar voren en gaat ze crossen, na de galop blijft ze de rest van de tijd sterk en snel en moe maken kun je haar niet want ze heeft echt een oneindige conditie. De spier in haar onderhals is ook heel sterk geworden en om haar nu aan de teugel te krijgen is haast onmogenlijk. Ze krijgt wel les maar echt beter wordt het niet.
Misschien weet iemand hier raad mee want het is beter voor de merrie en haar eigenaar dat ze niet zo vreselijk sterk en snel is.

Lang verhaal sorry :')

brighteyes85

Re: Steeds harder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:23

Goed dat jullie zo met haar bezig zijn, echt heel netjes. Wat een vreselijk verhaal over de andere ruiter.
Belangrijk is dat de basis van het rijden eigenlijk weer geleerd wordt aan het paard. Bevestig eerst alles in de stap en draf. Vanuit die basis (rustig op jouw tempo draven en stappen) kleine stukjes galop proberen en als ze te snel wordt weer terug naar de draf en weer op zoek naar de basis. Je zal zien dat het steeds meer wordt wat ze op een normaal tempo kan galopperen.

Probeer met de instructeur te kijken of je haar kan rechtrichten, ik doe dit met mijn eigen paard die rent uit scheefheid. Dan probeert ze onder de angst voor het vallen vandaan te rennen als het ware.
We zijn nu bezig met de basis van de dressuur (lastig voor een tuiger die 7 jaar voor de koets heeft gestaan) en alles op mijn tempo. Vorige week heb ik voor het eerst op een normale manier met haar 2 rondjes kunnen galopperen, dus op mijn tempo en zonder dat ze verschrikkelijk ging rennen.
Geduld wordt altijd beloont. Succes!

Ladyson_oud

Re: Steeds harder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:24

Het racen is naar mijn idee misschien toch wel dat ze scheef is, of dat ze er niet sterk genoeg voor is? Doet ze het ook met longeren? Komt de achterhand er goed onder, of probeert ze hieraan te ontkomen? Je kan veel schakelen (zachter/harder draven) en overgangen stap/draf met maar een paar pasjes stap. Ook kan je in de voltes een soort travers proberen te doen, de achterhand naar buiten duwen. Hierdoor moeten ze het achterbeen beter gebruiken.