Mist op wedstrijd! [Z1-dressuur]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_J

Mist op wedstrijd! [Z1-dressuur]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 13:13

Hi,

Héééél lang geleden volgens mij dat ik een topic heb geopend, dus ik vond het wel weer eens tijd worden. Gisteren hebben Misty en ik meegedaan aan een wedstrijd in Bedum. Voor mijn gevoel ging het wel aardig goed, en ik was ook zeer tevreden over het resultaat! 4e plaats met 206 punten met mijn SuperHaflinger! We hebben nu 23 winstpunten, dus binnenkort (als de vliegende galopwissel goed gaat) zullen we Z2 starten.

Momenteel werk ik vooral aan het actief maken van de achterhand. In draf gaat dit al steeds beter, maar je ziet in het filmpje ook dat het in de galop nog wat meer kan. In het filmpje zie je trouwens ook dat ze best wel moe is, maar ik had iets te lang losgereden.. :z

Tips zijn welkom!

http://www.youtube.com/watch?v=-KuigtV2 ... Lyp4cEwBQ=

Maartenn

Re: Mist op wedstrijd! [Z1-dressuur]

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 13:39

Ziet er goed uit!
Probeer wel je handen en benen iets stiller te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:44

Ik zie een haflinger die braaf zijn oefeningen doet en zijn rondjes loopt, maar ik mis impuls, gedragenheid en verzameling. Moet je dat willen verwachten van zo'n stevig gebouwde haflinger, weet ik niet. Wat hierboven gezegd wordt vind ik je ook behoorlijk onrustig met zowel hand als been. Ga zitten, geef hem het vertrouwen in voorwaartse drang, maar ik denk doordat je impuls mist heel erg de neiging hebt om er meer aan te willen rijden.
De keertwending mogen veel meer naar het sluiten toe, en hij mag meer gaan zitten daarin. In je zijgangen mist hij lengtebuiging. Galop mag veel meer sprong, ook hier mis ik impuls en tact.

Zoals je zegt ga je werken aan de achterhand, maar imo had dat er in de z1 al meer in moeten zitten. Het klink hard en banketstaaf, maar het verbaasd me dat jury's hier punten voor geven. Het kan natuurlijk vertekenen, ik zie maar een kort filmpje waarvan veel op afstand, dus ik oordeel op korte punten. Maar dat is iets waar ik me vaker over verbaas, maar dat is meer algemeen.
Ik hoop voor je dat je er nog meer uit kunt halen, succes daarmee :)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:06

Ik ben het eens met Joolien. Mis ook de impuls e.d., denk dat je er goed aan doet om hem flitsend voor je been te gaan maken (basis werk), dit zal alles zeer ten goede komen ;)
Het e.e.a. kan ook komen dat ze wat moe was en daardoor een vertekend beeld geeft en dat ze normaal wel veel actiever is van achteren e.d..
Ik vind het knap dat je zo ver gekomen bent!!
Jammer vind ik dat de filmer niet ingezoomd heeft als je verder weg was :o , daardoor zijn hele stukken niet te beoordelen.
Veel succes met verder trainen, ik denk dat er nog wel meer in zit!

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:14

ik sluit me ook aan bij jolien en josie. Jullie doen de oefeningen keurig! maar het ziet er wat afgevlakt uit. Het is wel z1 waar je het over hebt en ik vind dit persoonlijk niet voldoende voor de z.
Probeer ook je benen stiller te houden want dat ziet er echt storend uit. Succes met trainen en de wedstrijden!

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:56

Je paardje doet het netjes en doet enorm haar best, leuk dier!
Impuls, etc sluit ik me bij aan maar.... zoals jij constant been geeft bij elke pas, heb je dat er al lang uitgetraind. Op je benen en zit moet je echt werken als je hoger wil, beugels eraf en rijden maar! als ruiter even terug naar de basis....

Ik geef geen commentaar op je paardje want als de ruiter stoort- en sorry maar dat doe je met je handen en benen- kan je niet verwachten dat het dier super perfect loopt.

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 11:58

Klopt inderdaad hoor, ze moet veel meer bergopwaarts en gedragen. Maar pfoeww, dat is écht niet zomaar klaar. Over dat het niet Z-waardig is, vind ik eigenlijk een beetje onzin. Natuurlijk verwacht je van een Z-paard dat het spectaculairder is, maar je moet haar natuurlijk (in haar gangen) niet vergelijken met de grotere paarden. Zij zal natuurlijk nooit zoveel schwung hebben als een Jazz of Gribaldi..

Dat beweeglijke met mijn handen en benen stoort inderdaad, maar dat was nu ook wel een beetje extreem omdat ze zo moe was. Je ziet bij de eenvoudige wissel op X ook dat ze stil staat. Ze vond dat we wel klaar waren :+ .

Nou, nog genoeg om aan te werken in ieder geval! :D

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:00

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van HAW verwijderd.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:15

Ze is wel Z waardig als ze dat heeft behaald, punt uit. :) Dus is idd onzin, ze doet het goed. Maar je zei al in de beginpost dat je de opwarming iets te lang was, dus gebrek aan impuls heb je zelf al verklaard.

Gewoon echt op je benen letten! Vooraleer het gewoonte is...
Ik kijk uit naar een -iets beter- filmpje van je volgende wedstrijd hoor.
Heb je ze zelf naar Z gereden? off-topic*

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:09

Ik vind het knap!
Je mooie haflinger <3 ziet er werkwillig uit en jullie lijken mij een team in harmonie +:)+
Tja ze oogt wat moe en te lang losrijden kan de beste overkomen :j

Vind de reacties over wel of niet Z waardig een beetje onzin := Je haalt niet voor niets 23 WP lijkt mij :+

Aan de ene kant vind ik haar scherp op je hulpen aan de andere kant weer niet. Het mag wat flitsender met meer energie, ik hoop op binnenkort een nieuw filmpje :)
Wanneer je niet te lang hebt losgereden :+

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 20:59

Balada schreef:
Heb je ze zelf naar Z gereden? off-topic*

Ja, ik heb haar al vanaf dat ze 2,5 is dus we hebben alles samen geleerd! *D

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:27

Oefeningen zien dr netjes uit! Idd aan stillere benen en handen werken.. moet ik zelf ook hoor hihi ;)

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:32

Proficiat dan hoor! Goed gedaan van je-jullie!
Altijd leuk om het zelf helemaal te doen.... mag je trots op zijn.

Nu nog aan je beentjes denken haha :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:43

Ik vind het meeste commentaar op zich wel terecht,behalve het Z waardig zijn. TS heeft 23 winstpunten,dus ze is gewoon Z waardig. de opmerking over het niet kunnen voorstellen dat er jury's hier punten voor geven,vind ik dan ook zeer ongepast en een beetje respectloos,ik vind het een behoorlijke prestatie om met eeen haflinger 23 punten in het Z1 te rijden,of je nog hoger en verder kan komen merk je als je het probeert en heel gericht gaat trainen.

ik ben erg benieuwd naar een volgend filmpje! zo te lezen werk je al goed aan de moeilijkere punten.

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:53

nog maar een keer dan, probeer je handen en benen goed stil te houden, dan hoef je ook niet steeds je paard in zijn mond te trekken of te prikken met je sporen :)

Breumelhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:54

Het ziet er erg netjes uit, alles is goed afgewerkt. :)
Het enige wat mist is inderdaad het opwaartse en de impuls.
Af en toe ziet het er wel wat onrustig uit doordat je benen af en toe veel bewegen.

Ik dacht trouwens eerst door het onderwerp van je topic dat je het had over een dressuurwedstrijd ín de mist, omdat er vandaag heel veel mist was bij ons; maar het ging over je paard, haha :)