Vierkant staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nobbie91

Vierkant staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 23:43

Als ik mijn verzorgpony (4jaar) laat halthouden staat hij bijna nooit vierkant. Volgens mij heb ik ergens gelezen dat dit met scheefheid te maken heeft, dus dan zouden schouderbinnenwaarts enz (de oefeningen om een paart recht te richten) hiervoor moeten helpen?
Of zijn er nog andere manieren om een paard te "leren" vierkant te staan?

...eigenlijk is mijn vraag gewoon of je het vierkant staan kunt aanleren, of dat een paard dit uit zichzelf doet als hij helemaal in balans is.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 08:26

Ja en Nee.

Ja, je kan het aanleren in de zin dat je kan leren een correcte overgang te rijden, waarbij het paard terugkomt op het achterbeen en actief halt zal houden. Als je overgang goed is, staat je paard bijna altijd vrijwel vierkant.

Nee, je kan het niet aanleren in de zin dat het een trucje is. Er zijn helaas nog steeds mensen die denken dat als je je paard maar genoeg bijtikt als hij stilstaat en telkens zijn been bij laat zetten, hij uiteindelijk wel vierkant zal gaan staan....Lukt misschien ook wel, maar dan is het circustrucje en geen gevolg van netjes rijden.

Overigens is vier jaar ook nog erg jong daarvoor....als je paard straks 5/6 jaar is en je hem meer op het achterbeen kan laten komen in de overgang, wordt hij sterker en staat hij ineens wel vierkant.

nobbie91

Re: Vierkant staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 09:19

oke dat is een duidelijk antwoord, dankjewel :) 4 jaar is zeker jong en ik vind het ook helemaal niet erg, maar ik vroeg me af hoe dat eigenlijk werkt..

Oreokoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:32

Ik volg dit even (:

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:42

je kan je paard ook vierkant laten staan door tijdens de overgang naar het halthouden wel je been erraan te houden, maar wel druk op de teugel, tenminste zegt mijn instructrice (zit nu naast me;)) en bij mij en mijn pony, manege knol, werkt het ook.

x

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:10

Over het algemeen zal dat met de tijd komen als je paardje wat ouder wordt en meer in balans gaat lopen. Als de ruiter dan een correcte overgang rijdt, staat hij vierkant hoor. De mijne is nu 6 en doet het nu braaf, toen ie 4 was, lukte het niet altijd.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:26

Ik heb bij Bent Branderup geleerd dat een paard pas 4-kant kan staan wanneer het in balans is. Wanneer je paard links en rechts gelijk is in kracht en souplesse is je paard in balans [rechtgericht]. Pas wanneer het paard 4-kant kan halthouden kun je verder met de verzamelde arbeid.