Eigenwijs paard gaat stil staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirashiba

Eigenwijs paard gaat stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 11:30

Ik rijd nu een jaar op een heel braaf maar ontzettend eigenwijs, fel en trots paard, (houd me niet bezig met rassen maar is half Arabier volgensmij) die in het begin ontzettend heeft uitgeprobeerd en dat nog steeds doet. Maar nu ik haar ken weet ik haar aan te pakken, dus dat ging eigenlijk heel goed.
Tot ze iets nieuws ontdekte en nu steeds stil gaat staan als ze daar zin in heeft. (medisch gezien is ze helemaal in orde, goede zadel en bit, etc. Dus daar kan het niet aan liggen) ik weet eigenlijk zeker dat ze het uit eigenwijsheid doet. Mijn vraag is nu wat ik daar tegen kan doen, ik heb zowat alles al geprobeerd: drijven, stil laten staan, hard aanpakken met de zweep, alles, maar dat werkt allemaal niet, ze verzet geen stap. Terwijl als je eraf gaat en dr meeneemt, dan loopt ze als een mak lammetje achter je aan. Ik weet dus niet goed hoe ik dr aan moet pakken en wil hier ook geen gewoonte van maken. Het is ook niet dat ze moe is, want als ik dr aan de gang heb daarna dan is ze superfel.
Dus hoe kan ik dr het beste aanpakken?

Mungbean

Re: Eigenwijs paard gaat stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:37

Door het stilstaan minder aantrekkelijk te maken.
Je kan je paard ook in stilstaan actief laten zijn door hem uit zijn evenwicht te brengen met oefeningen (niet domweg aan zijn kop rukken), op die manier kun je het voorwaards aantrekkelijker maken.
Weer je zeker dat je het hem niet per ongeluk zelf aangeleerd hebt?
Als je iedere keer zonder succes af stapt dan snap ik dat hij nu gewoon heel braaf blijft staan als jij al die toeren op zijn rug uithaalt om hem voorwaards te drijven.

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 11:38

Oké, dankje voor de tip, maar wat voor oefeningen dan, want ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord? (slecht)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:43

Les nemen van een klassiek georienteerde instructeur, dit ga ik niet proberen op internet uit te leggen helaas. Het zijn geen trucjes, maar je moet dan ook je rijstijl aanpassen om het voorwaardse als beloning te kunnen gebruiken door de juiste voorwaards uitnodigende lichaamspositie aan te nemen.

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 11:44

Oké, toch bedankt voor je tip.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:48

Door er in ieder geval op te blijven zitten. Ik heb een pony gereden waar exact hetzelfde voor gold. De pony probeerde mij gigantisch uit, maar was verder wel helemaal in orde. Had je net het ene opgelost, dan koos hij voor het volgende trucje en zo hebben we een hele tijd zitten kwakkelen.

Stilstaan hebben we opgelost door te blijven zitten. Niet zoveel doen met vooruit willen pushen. Wat sizzle al zegt ga andere oefeningen doen. Stel het paard naar binnen, stel het paard naar buiten, richt het weer recht. Er komt een moment dan gaat het paard weer lopen en dan ga je gewoon verder met waar je mee bezig was. Dikke kans dat die weer stil staat als je dan aan wil draven, maar dan ga je gewoon weer wachten tot hij loopt. Het kan even duren, maar als je dit consequent volhoudt zal het hopelijk minder worden. Afstijgen, slaan, heel boos worden of echt lief vragen hebben mij met die pony niet geholpen. Net nog een stukje geduldiger en eigenwijzer zijn wel :)

Sizzle heeft wel gelijk dat lesnemen ook belangrijk is, het is met zo'n paard fijn om iemand te hebben die je kan helpen met oplossingen te komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:59

Het grootste probleem is dat bijna alle licht gefrustreerde ruiters in een defensieve houding gaan zitten. Bolle rug, schouders krom, been opgetrokken etc.
Bij zweepgebruik gaan ze vaak nog zwaarder zitten omdat ze bang zijn voor een bok.
Het lichaam verteld het paard te blijven staan terwijl de benen schoppen.
Paard in de war, blijft braaf staan, ruiter eraf, paard beloond voor het 'goede' gedrag.
Je kunt door gewichtsverplaatsingen zonder beenhulp een paard opzij laten stappen mits je weet wat je doet, dit kleine stapje moet je dan door rust in je lichaam en een lichte voorwaardse zit (mooi rechtop schouders 'geopend' belonen. Als je zo nog nooit gereden hebt, lukt je dat niet in je eentje.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:06

Fenn: nuttig antwoord, je mot net effe slimmer zijn dan je paard onder je.
Vooral niet gaan prutsen met drijven en em het lastig maken in zijn mond, ontspan mee en wacht tot ie uit zichzelf gaat reargeren op je houding, daar ga je op verder met belonen en oppikken hulpen.
En dit steeds weer herhalen als ie weer stil staat.
echt stilstaan houdt ie niet een kwartier vol :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:10

Inderdaad, zelfde met achteruitlopen.
Gewoon domweg wachten is meestal effectief. Desnoods loopt hij 10 kilometer achteruit, ze worden het vanzelf zat.