Goed zitten zonder holle rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

Goed zitten zonder holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 10:43

Hoi Bokkers,

momenteel loop ik tegen een frustrerend probleem aan.
Als jullie tips hebben hoor ik het graag :)

Vroeger heb ik altijd in veelzijdigheidszadels gereden. Ik heb voor mijn eigen paard een dressuurzadel aangeschaft. Dat is nu al driekwart jaar geleden.

Ik de VZ zadels moest ik al opletten geen holle rug te trekken. Maar in mijn dressuurzadel is het dramatisch. Als ik let op mijn rug, zit ik te ver voorover. Als ik op mijn kont probeer te zitten, steken mijn benen vooruit.
Mijn conclusie was: het zadel is te klein, en ik heb geen onafhankelijke zit.
Ik heb dan een boomloos zadel gekocht dat zeker groot genoeg was. Het probleem blijft echter.
Ik zit nu te denken dat mijn bovenbenen en onderlijf gewoon niet lenig genoeg zijn om op m'n kont te zitten en m'n benen naar achter te leggen -O- :')

Ik wil dit dan ook graag oefenen. Zelf zat ik te denken om zonder zadel te rijden. Nu lukt dit over het algemeen wel goed, mijn benen liggen dan sowieso meer naar voor dan met zadel, dus weet ik niet of dit een goede oefening is?

Ik wissel ook regelmatig tussen mijn zadel met boom (Een Wintec 500 dressuur) en zonder boom (een Barefoot Barrydale).

Graag zou ik recente foto's toevoegen, maar die heb ik helaas niet :\
(Ik ga wel proberen iemand ze te laten maken dit weekend, mocht iemand dat interessant vinden om tips te geven.)

Wie herkent dit, heeft tips,...

(Het liefste zou ik rijles gaan volgen bij Akasha, maar dat zit er helaas niet in. Het boek "wat beweegt de ruiter" heb ik wel, maar het heeft nog niet veel geholpen.
Ook heb ik rijles, maar die ligt nu voor vier weken stil, en mijn instructrice maakt er (nog) niet zo'n probleem van.)

Oude foto's:
Holle rug:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8WZPEQOS.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TFO8K7QV.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-R7OEIP4R.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LKPSNGH7.jpg
Benen te ver naar voor:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7FFDY368.jpg

Mungbean

Re: Goed zitten zonder holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:54

Waarschijnlijk loop je zonder paard ook zo. Ik zie het probleem niet echt, tenzij je rugpijn hebt.
Als je er iets aan wil veranderen zul je moeten beginnen met buikspier oefeningen.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:57

Het klinkt alsof je niet op je zitbeenknobbels zit, maar dat die naar achteren steken. De truc is dus om je bekken te kantelen, zodat je je rug recht (voor jou zal dat dus bol voelen) kan houden en je tegelijkertijd je benen op hun plek kan houden én echt leert vanuit je bekken te rijden en te ontspannen. Als je echt last hebt van je zit tijdens het rijden met zadel zou ik niet alleen zonder zadel gaan rijden, hoewel het wel goed is voor je onafhankelijke zit, maar dan is je beenligging toch weer anders omdat je ze dan languit houdt. Meestal is dat benen te ver naar voor vooral lastig als je ook nog die knik in je knieen moet hebben. Verder raad ik je vooral aan om zitles te nemen, of les bij iemand die daar heel erg op let. Waar ik heel erg veel aan heb gehad qua zit is het rijden volgens Centered Riding (Sally Swift). Dan ben je je super bewust van je lichaam, en dat merk je enorm terug in hou je paard beweegt. Misschien kan je eens een boek van CR kopen, of op zoek naar een CR instructeur, die zitten door het hele land. Op mijn profiel staan wat plaatjes trouwens die uit een CR boek komen. Succes ermee! :)

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:59

Ik herken meteen je probleem. Ik heb hetzelfde!

Buiten dat je in het dagelijks leven er ook meer op moet letten en niet allen met paardrijden zou ik zeggen, buikspieren trainen. Buikspieren meer aanspannen en bekken kantelen. Wat ik ook vaak doe is mijn knieën op slot zetten, deze moeten licht gebogen blijven. En zo kan ik nog een tijdje door gaan. Helaas moeten we er zelf echt tijd in steken om het op te lossen en is het niet zomaar weg.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:22

Zoals hier boven al gezegd is: bekken kantelen en buikspieren aanspannen. Hier kun je ook prima een oefening van maken zonder paard, gewoon op een krukje ofzo. Voor werken aan je zit op je paard zou ik niet zonder zadel gaan rijden, maar wel met zadel zonder beugels. Hou je buikspieren dan op lichte spanning (niet strak aanspannen, maar dat je er in kan veren), kantel je bekken naar voren, zorg dat je op je kont zit, draai je been vanaf je heup naar binnen en leg hen vanaf je heup naar achter. En ga zo stap draf en galop doen zonder beugels. Je merkt vanzelf dat je beter bijft zitten als je benen naar achter, je bekken naar voren en je schouders naar achter zijn.

Het helpt wel om dit samen met je instructie te doen en er een zitles van te maken (eventueel aan de longe).

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 23:41

Hoi iedereen!
Bedankt voor de tips alvast. Starten met de buikspieren te trainen dus :)

@LizzyO: Ik vind het doodeng in een zadel zonder beugels, dan zit ik liever zonder zadel. Maar waarschijnlijk is dit een 'symptoom', he? Uit evenwicht door met mijn benen naar onder te proberen zitten, terwijl ik zonder zadel m'n benen 'naar voor' kan doen voor het evenwicht. Toch oefenen dus :)

@Dreamer: ben niet gekend met CR, even opzoeken allemaal...

@Sizzle: ik ga er van uit dat ik gewoon niet goed zit, en dit voor mijn onafhankelijke zit nefast is terwijl ik die net wil trainen :)

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:54

ik zeg: ga hoelahoepen :) goed voor je buikspieren en je wordt soepel in je heupen. Voor mijn zit verricht het wonderen.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 07:20

Ik heb een tip,
Neem een paar teugels, leg deze in je nek, haal ze onder je oksels naar je rug toe,
Kruis de teugels en houd ze in de handen,

Trek aan die teugel en je voelt precies hoe je moet zitten,
Bij een braaf paard kun je ook eens zo rijden.

Dit helpt echt is geen onzin! Doe het zelf ook vaker,
Na 3 x had ik het gevoel

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 07:41

Ik denk dat je niet lenig genoeg bent inderdaad.. maar met bepaalde oefeningen kan je heel goed je heupen soepel maken, en ook je rug.. een ( mischien stom ) voorbeeld, als je een wii hebt, en je gebruikt daarbij de Wii fit, met zo'n wii balance board, dan kan je verschillende oefeningen doen die je helpen te verbeteren hoe soepel je heupen bewegen. bij mij heeft het wel gewerkt! ik doe het iedere dag en ik merk heel veel verschil.
En hoe zit jij op een stoel als ik vragen mag? mischien kan je bij de simpele dingen zoals op een stoel zitten, je zelf ook trainen een rechte rug te houden? Hopenlijk heb je wat aan mijn 'tips'

als je houding niet wil mee werken terwijl je weet hoe het moet, is dat altijd frustrerend. |o

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 07:51

Je moet ook niet proberen op je kont te zitten , probeer eens wat meer op je bovenbenen te steunen zonder druk , visualiseer dat je met je voeten op de grond sta en hou je heup egewrichten soepel en los druk je onder rug iets naar buiten niet met kracht maar ontspannen en ga mee in de beweging van het paard van links naart rechts, span niet je buikspieren juist geen buikspieren trainen als je paardrijd je moet met de spieren in je bekken aan de gang, de bekken spieren moet je juist trainen de pessoa spier,
Rij veel zonder zadel dan moet je wel ontspannen anders stuiter je van je paard af een dressuur zadel zeker met wrongen zorgt altijd voor een gedwongen zit, op zo,n zadel kun je niet onafhankelijk zitten.
Maar belangrijk is dat je ontspant ook je hakken niet uitdrukken want dat geeft ook spanning,

eline95enile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:55

Ik krijg ook altijd tips om mijn rug boller te maken, tot iemand oplette hoe ik gewoon liep. Mijn rug staat altijd heel hol namelijk, hier gewoon mee geboren en alleen last van als ik lang op mijn rug lig. Ik kan mijn rug dus echt niet boller maken, dat doet echt pijn. Dus ik weet niet of iedereen dit wel kan? :)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:53

Het kan simpelweg een vrouwenkwaal zijn. Het vrouwenbekken is zodanig gebouwd dat het bij sommige vrouwen onmogelijk is om én je rug recht te hebben, én je benen naar beneden te hebben (ontspannen).
Als je echt achter je zitbeenknobbels gaat zitten, lukt dat waarschijnlijk wel als je je knieën helemaal optrekt. Maar dan kun je niet rijden.
Waarschijnlijk lukt he al beter als je je tenen helemaal naar buiten hebt.

Het is gewoon een fysieke beperking vanwege de bouw van je bekken. Zeker bij een breder paard kun je buikspieroefeningen doen tot je een ons weegt. Maar je zult alleen een klein beetje verbetering zien.
Er is zelfs een studie naar geweest. Wat helpt is een smal paardje en een zadel met een A twist. Waardoor je niet vlak zit, maar bovenop het dakje van de A. Maar hoe A je zadelzit ook is, bij een erg breed paard kun je het wel schudden met die 'ideale' houding.
Roeien met de riemen die je hebt, dus.

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:57

Wendy_Chewie schreef:
Hoi Bokkers,

momenteel loop ik tegen een frustrerend probleem aan.
Als jullie tips hebben hoor ik het graag :)

Vroeger heb ik altijd in veelzijdigheidszadels gereden. Ik heb voor mijn eigen paard een dressuurzadel aangeschaft. Dat is nu al driekwart jaar geleden.

Ik de VZ zadels moest ik al opletten geen holle rug te trekken. Maar in mijn dressuurzadel is het dramatisch. Als ik let op mijn rug, zit ik te ver voorover. Als ik op mijn kont probeer te zitten, steken mijn benen vooruit.
Mijn conclusie was: het zadel is te klein, en ik heb geen onafhankelijke zit.
Ik heb dan een boomloos zadel gekocht dat zeker groot genoeg was. Het probleem blijft echter.
Ik zit nu te denken dat mijn bovenbenen en onderlijf gewoon niet lenig genoeg zijn om op m'n kont te zitten en m'n benen naar achter te leggen -O- :')

Ik wil dit dan ook graag oefenen. Zelf zat ik te denken om zonder zadel te rijden. Nu lukt dit over het algemeen wel goed, mijn benen liggen dan sowieso meer naar voor dan met zadel, dus weet ik niet of dit een goede oefening is?

Ik wissel ook regelmatig tussen mijn zadel met boom (Een Wintec 500 dressuur) en zonder boom (een Barefoot Barrydale).

Graag zou ik recente foto's toevoegen, maar die heb ik helaas niet :\
(Ik ga wel proberen iemand ze te laten maken dit weekend, mocht iemand dat interessant vinden om tips te geven.)

Wie herkent dit, heeft tips,...

(Het liefste zou ik rijles gaan volgen bij Akasha, maar dat zit er helaas niet in. Het boek "wat beweegt de ruiter" heb ik wel, maar het heeft nog niet veel geholpen.
Ook heb ik rijles, maar die ligt nu voor vier weken stil, en mijn instructrice maakt er (nog) niet zo'n probleem van.)

Oude foto's:
Holle rug:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8WZPEQOS.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TFO8K7QV.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-R7OEIP4R.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LKPSNGH7.jpg
Benen te ver naar voor:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7FFDY368.jpg

Heb je al aan iemand anders die je ooit ziet rijden tips gevraagt.. ik zit namelijk te erg naar voren en bij mij bleek het dat ik niet op mijn zitbeen knobbels zit en na mijn gevoel dat ik rechtop zit, gelukkig gaat het nu al een stuk beter.. ik denk dat het ook gewoon training is,, alhoewel het op het begin heel vreemd is, maar als ze vaak genoeg zeggen, rechtop zitten zie je waarschijnlijk zo vooruitgang,, teminste dat was bij mij zo het geval :Y)

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:44

hey
vind het op de foto's opvallen dan je je elebogen minder naast je lichaam hebt,
probeer ze ertegen te houden daardoor zit ik altijd rechtop