Afleiding tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLauLaUx

Afleiding tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 16:57

Hoi Bokkers!

Ik was onlangs wat wedstrijdfilmpjes van mij en mijn pony aan het terugkijken(filmpjes van ong. 2/3 jaar oud), en wat me daar heel erg opviel, was dat zodra hij naar iets buiten de ring ging kijken, ik rukjes ging geven aan de teugel om zijn aandacht er weer bij te krijgen. Dat dat niet de goede manier is, weet ik zelf ook wel, en daar wil ik graag iets aan doen. Als ik nu mijn merrie train (we zijn van plan om E te starten in de zomer) en haar aandacht ligt even ergens anders, geef ik haar, desnoods iets harder, benen, en leg haar een opdracht op, zoals een cirkel draaien of een tempowisseling. Dit helpt enorm goed, en het is veel fijner om van achter naar voor te rijden dan om in haar mond te plukken, ook voor haar, uiteraard.
Maar helaas, op wedstrijd kan ik niet zomaar beslissen om een cirkel te draaien of een tempowisseling te maken, dus vrees ik terug te vallen op plukken aan de teugels, wat ik absoluut niet graag doe. Mijn instructrice vind dat ik het tijdens de lessen altijd goed oplos, door dus de aandacht van mijn paard even af te leiden. Het is nog niet ter sprake gekomen wat ik tijdens een proefje het beste zou doen, en om zelf ook met ideeën voor de dag te kunnen komen, zou ik graag hier wat tips vragen. Als er mensen zijn die hier ervaring mee hebben, hoor ik het graag!

Edit: Gauw een filmpje bijgevoegd van onze laatste wedstrijd, http://www.youtube.com/watch?v=twkcgTdx ... e=youtu.be, hier kan je vanaf 3.06 tot 3.20 het probleem goed zien. Geen verdere commentaar op houding graag, filmpje is 2 jaar oud.
Alvast bedankt :)

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:05

Goed dat je in ieder geval in de les wat alternatieven hebt voor die rukjes aan de teugel als je pony zijn aandacht niet bij jou heeft. Als je merkt dat je pony zijn aandacht even helemaal ergens anders heeft tijdens de proef, dan zou je natuurlijk wel even een halve ophouding kunnen maken om zijn aandacht weer bij jou te krijgen en ondertussen gewoon lekker door blijven gaan met de proef.

Esry

Re: Afleiding tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:09

Ik herken het probleem...

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 20:17

Girassol schreef:
Goed dat je in ieder geval in de les wat alternatieven hebt voor die rukjes aan de teugel als je pony zijn aandacht niet bij jou heeft. Als je merkt dat je pony zijn aandacht even helemaal ergens anders heeft tijdens de proef, dan zou je natuurlijk wel even een halve ophouding kunnen maken om zijn aandacht weer bij jou te krijgen en ondertussen gewoon lekker door blijven gaan met de proef.

Dat zou inderdaad goed kunnen helpen, maar als ze daar niet onmiddellijk op reageert, vrees ik dat ik opnieuw zou kunnen beginnen met die rukjes... Ik zal het in elk geval eens proberen tijdens de les, als ik een klein proefje oefen. Heel erg bedankt!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:22

Maar is je pony echt zo afgeleid dat de proef verkeerd gaat? Want als je pony even wat kijkt, maar wel blijft reageren op jouw hulpen dan zou zo'n halve ophouding misschien al genoeg zijn om subtiel de aandacht weer naar jou toe te leiden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:23

Ik snap niet waarom je geen tempowisseling zou kunnen maken eigenlijk....ik schakel zo vaak even heel kort naar voor of wat terug in de proef...als je het goed doet ziet de jury het nauwelijks en daarbij hoeft zeker een jonger paard in een lagere klasse echt geen super constant tempo te hebben...Gewoon even been eraan dus.

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 20:30

Nou nee, niet zo erg, maar toen ik klein was is mijn pony keihard met mij uit de piste, het erf over en de straat op gelopen, nadat hij had gekeken, en sindsdien ben ik snel een beetje bang als ze naar iets kijken. Intussen is dat uiteraard al veel minder, maar zoiets wil ik zeker niet nog eens meemaken. Ik zal in elk geval proberen met subtiele hulpjes :)
@hierboven; Bedankt!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:32

Even een tempowisseling maken zou inderdaad ook gewoon kunnen, als ik jurylid was dan zou ik me daar niet eens aan storen. Sowieso echt door blijven rijden, niet passief gaan rijden omdat het toevallig een wedstrijd is. Je moet het ook niet te netjes willen doen. Als je pony weg zou springen en even rent omdat 'ie ergens van schrikt dan is het bij een wedstrijd ook de normaalste zaak van de wereld dat je even een volte draait o.i.d. en dan weer verder rijdt toch? Dus als je tijdens de wedstrijd merkt dat je pony het nodig heeft om even zo'n tempowisseling te maken, gewoon doen :j

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 20:33

Oké, hartstikke bedankt, dit zijn echt dingen waar ik iets aan heb omdat ze, als ik erover nadenk, gewoon echt kloppen :)

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:37

xLauLaUx schreef:
Nou nee, niet zo erg, maar toen ik klein was is mijn pony keihard met mij uit de piste, het erf over en de straat op gelopen, nadat hij had gekeken, en sindsdien ben ik snel een beetje bang als ze naar iets kijken. Intussen is dat uiteraard al veel minder, maar zoiets wil ik zeker niet nog eens meemaken. Ik zal in elk geval proberen met subtiele hulpjes :)
@hierboven; Bedankt!

Stiekem dacht ik al zoiets, want het viel me op dat de oren van de pony naar voren gingen maar hij nog steeds deed wat jij vroeg terwijl jij wel meteen rukjes aan de teugels begon te geven. Het is heel logisch dat je dan wat spanning ervaart als je pony even naar iets kijkt, ook al blijft het alleen bij even kijken. Probeer toch om zelf te ontspannen, of je pony nu wel even ergens naar kijkt of niet. Lekker blijven oefenen in je les en hopelijk werken de tempowisselingen en halve ophoudingen tijdens de wedstrijden.