Paard kruipt in elkaar bij aandraven en is sloom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mickyl

Paard kruipt in elkaar bij aandraven en is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 17:28

Ik had al eerder een topic geplaatst in medisch omdat mijn paard al een jaar aan het kwakkelen is. Ik zat ook te twijfelen waar ik dit topic neer moest zetten, maar ik denk dat het toch meer een praktijprobleem is..?

Mn paard is aan alle kanten onderzocht, maar er kwam niks uit.
Hij was ook begonnen met hoesten, maar dat lijkt nu een stuk beter te gaan. Hopelijk blijft dat zo..
Hij lijkt verder ook weer wat beter in zn vel te zitten. Hij staat 24/7 buiten in een HIT aktiefstal en hij speelt veel met andere paarden, gaat af en toe in rengalop het hele pad af etc.

Nu wilde ik het rijden weer een beetje op gaan pakken, maar ik loop weer tegen hetzelfde probleem aan als een aantal maanden geleden. Ik heb inmiddels een nieuw, goedpassend zadel en de osteopaat is geweest, maar hij is nog steeds totaal niet voorwaarts. Na een paar rondjes is hij niet meer in draf te krijgen (galop probeer ik al niet eens meer) en als ik aandrijf dan gaat hij juist langzamer lopen en kruipt in elkaar ipv voorwaarts te gaan. Hij gaat ook veel te diep lopen en op een gegeven moment krijg ik hem niet meer vooruit.

Ook loopt hij veel minder ruim dan vroeger, aan de longe met alleen een halstertje om ook. Voorheen was hij juist altijd heel voorwaarts en sinds een jaar niet meer. Ik dacht eerst dat dit kwam doordat hij aan de aktiefstal en de nieuwe kudde etc. moest wennen, maar hij staat er nu al bijna een jaar..
Zal dit nou een rijtechnisch probleem zijn of zal hij ergens last van hebben?

Zo ja, heeft iemand enig idee waarom een paard zich op een gegeven moment zo gaat opkroppen onder het zadel bij het aandrijven en totaal niet voorwaarts is?

Evelijn

Re: Paard kruipt in elkaar bij aandraven en is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:39

Vervelend probleem. Je schrijft dat je osteopaat erbij gehad etc. kwam daar ook iets uit? Heeft hij hiervoor wel ergens last van gehad?
Heb je nog wel een instructeur erbij... ik kan me voorstellen dat je denkt, nou met zo'n slome ga ik geen les rijden maar misschien sluipt er dan wel iets in waardoor je hier nu niet doorheen komt.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 18:07

De osteopaat zei wel dat mn paard op een aantal punten vast zat en misschien last heeft van zn lever? De dierenarts zag echter niks aan zn lever. Hij zat ook niet zo vast dat er zo'n grote problemen van zouden moeten komen.

Ik heb les van iemand die gespecialeerd is in rechtrichten. Vanwege het hoesten ben ik een tijdje gestopt met lessen. Mn instructrice heeft wel gezien dat hij zo raar doet onder het zadel, maar ze kon ook niet goed aangeven waar het vandaan komt.

Hij heeft jaren geleden wel 's gestaakt onder het zadel, maar dat was toch anders dan wat hij nu doet. Vandaar dat ik me afvraag of ik hem nu na een jaar toch 's moet aanpakken. Maar als het een lichamelijk probleem is wil ik dat natuurlijk absoluut niet. Dat maakt het zo lastig..

Daarom vroeg ik me af of iemand hier bekend mee is en misschien weet waarom een paard dit soort gedrag vertoont..?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:31

Een keer net zolang schoppen totdat hij loopt. Mocht het niet lukken zet je iemand met de longeerzweep een beetje laten helpen. :+

Een paard moet bijna doodgaan wil hij niet meer in draf kunnen. Als dat zo is kun je beter meteen de slager bellen. Het blijven vluchtdieren natuurlijk.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:01

Is het een ruin of merrie?

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 19:46

@Vudress: dat vind ik wel een beetje vreemde conclusie. Want hij kan wel in draf, maar als het voorkomt uit pijn dat hij niet wilt, dan ga ik hem niet in draf schoppen en slaan.
Als het gewoon onwil is dan moet ik 'm idd meer aanpakken, maar dat weet ik dus niet zeker.

@ Quir: het is een ruin

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:55

Hmm, bij merries wil het namelijk nog wel eens zijn dat ze zo reageren als ze niet hengstig worden, maar dat is hier dus niet ter sprake.

Toch denk ik aan pijn in de buik, door het in elkaar duiken. Onwil tonen ze vaak toch anders.
Heb je al eens bloed laten prikken? Naar lever, nier en andere orgaanfuncties?

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 20:02

Ik dacht zelf idd ook aan rug-of buikpijn. Maar de osteopaat is inmiddels al geweest en heb een nieuw zadel, dus dan lijkt de rug me uitgesloten.
Er is in september bloed geprikt en daar kwam niks uit, behalve dat hij misschien een dipje heeft gehad.
Twee weken geleden is er nog veel uitgebreider bloedonderzoek gedaan op de kliniek en toen was weer alles ok. Alleen de GGT waarde van de lever was verhoogd, maar dat zou ook kunnen komen doordat hij net de weken ervoor een kuur Ventipulmin had gehad.
Lichamelijk lijkt alles dus in orde, maar ik vind het wel heel vreemd hoe hij zich gedraagt met rijden..

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:08

Ik zou ook inderdaad eens bloed laten prikken, krijgt hij wel krachtvoer en gras of eventueel aanvullende vitaminen?
Hoe doet hij het buiten (buitenrit)?

Bij mijn paard is het wel erg opgeknapt na behandelingen van de osteo, maar hij had er wel 3 nodig, voerde hem ook een vitaminepreparaat bij waar hij vlotter van werd. Hij deed hetzelfde als die van jou en ik heb tot nu toe nog niet gereden maar het lijkt erop alsof het nu beter gaat, vooral sinds hij op gras staat. Ik ben bij hem nog steeds bang voor kissing spines of iets in die richting maar hij reageert niet gevoelig op zijn rug en osteo en veearts zeggen dat dat niet waarschijnlijk is. Als hij raar blijft doen ga ik denk ik wel foto's laten maken maar volgens mij zit hij al een stuk beter in zijn vel.

Schuift je zadel naar voren?

Edit: Zie net dat j al bloedonderzoek hebt gedaan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:18

Hoe gedraagt hij zich in de wei? Draaft en galoppeert hij daar wel? Speelt hij met anderen?
Als je hem longeert is hij dan wel makkelijk in draf of galop te krijgen?

Als je natuurlijk bang bent dat hij lichamelijk iets heeft dan vraag je hem ook minder consequent waardoor het niet echt duidelijk is. Ik zou als je al zoveel naar hem heb laten kijken toch gewoon met zweepje gaan rijden en hem van voren niet tegen houden en dan eerst weer been geen reactie > tik erbij. Misschien ook goed met stemhulp en echt zorgen dat je hem zelf niet ergens tegenhoudt zodat hij echt weg kan.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:20

Hoge ggt waarde kan duiden op leverbot.
Mijn merrie had soortgelijke klachten,ze is behandeld.Tevens ook overgezet op ander voer.Ik weet niet wat je paard krijgt?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:44

Heb ja al eens iemand naar z'n tanden en lagen laten kijken? Ik ken paarden die daarvan in elkaar kruipen.

Als je echt denkt aan een lichamelijk probleem dan is een thermografische scan misschien wat. Dat legt aan de hand van beelden vast waar overgevoelige plekken (die zijn warmer, of zorgen voor koudere uitstraling in uitlopers bij beknellingen bv) zich bevinden. Ze kunnen er heel veel op zien, organen, pezen maar ook ontstekingen.

Als je zeker weet dat het niet lichamelijks is, maar een gedragsprobleem (bv omdat hij eerder pijn heeft gehad en dat kost wat kost nu wil vermijden). Tja darvoor heb je gedragsdeskundige (zoals onder getekende) die je dan verder kunnen helpen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 23:02

begrijp ik goed dat je problemen met hem gekregen hebt nadat je hem verhuisd hebt naar deze stal?

Zo ja, wat doet deze stal anders dan de vorige stal? Wat voor voer krijgt ie en ben je er ooit bij als je paard gevoerd wordt? Is het eten erg veranderd, stalklimaat, ruwvoer? Staat hij nu op gras terwijl hij vroeger op zand stond? Maak eens een lijst met wat er allemaal anders is nu dan op de vorige stal.

Voor mijn gevoel is de nieuwe stalling een van de oorzaken van het gedrag van je paard.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 07:43

Bedankt voor de reacties en het meedenken allemaal! :)

@ Lepeltje: Ik ga wrs ook de osteopaat nog een keer laten komen. Wie weet dat het helpt, maar de 1e keer merkte ik niet echt verschil. Mn zadel schuift niet naar voren. Het is net nieuw en past perfect.

@ Evelijn: Ze gaan bij ons pas vanaf eind april op de wei. Hij staat wel 24/7 buiten in de hit-aktief stal en daar schijnt hij heel veel te spelen en af en toe te rennen e.d. Ik zie het meestal niet omdat ik er 's avonds ben en dan is ie meestal aan het eten. Maar ik hoor het wel van stalgenoten. Aan de longe is hij ook heel sloom. Het is heel lastig om hem voorwaarts te krijgen.
Ik heb al geprobeerd met een zweepje te rijden, maar daar reageert ie helemaal niet op...Hij wordt er alleen maar boos van, maar gaat niet vooruit..

@Timokyana: Aan leverbot heb ik idd ook gedacht. Maar ik dacht dat er dan nog een waarde verhoogd moest zijn. Eosinofiele? Dat was bij mn paard volgens mij niet verhoogd. Mn paard krijgt een mix van vitaminebrokjes en bix in de aktiefstal. Hij mag tot een kilo per dag opnemen. Verder geef ik hem zo'n 3x per week nog kruidenmuesli met olie en extra vitaminen e.d.

@Veulen84: Ik laat elk jaar de tandarts komen. Het vreemde is dat hij aan de longe met alleen een halster ook zo sloom is. Dan kruipt hij wel minder in elkaar, maar hij is dan nog steeds niet voorwaarts.. Misschien laat ik hem nog wel onder verdoving behandelen met elektrische apparatuur. Tot nu toe is hij altijd gewoon met een handvijl e.d. behandeld.
Thermo-scan en gedragsdeskundige is misschien een idee als laatste redmiddel. Heb namelijk al erg veel geld aan mn paard uitgegeven de laatste tijd, dus ik probeer de kosten nu een beetje te beperken..

@ Maikeltje: Ik heb mn paard al 7 jaar en nooit problemen gehad. Drie jaar geleden ben ik zelf verhuisd en ik kon hier geen goede stalling vinden. Daardoor heb ik mn paard helaas een aantal keer van stal moeten verhuizen. Op de stal hiervoor heb ik maar 5 maanden gestaan en daar is hij heel ziek geworden. Hij werd ontzettend mager en werd verkouden en depressief. Hij was totaal niet op zn plek. Op deze stal is hij al behoorlijk opgeknapt, maar hij blijft wel wat mager en sloom. Hij staat nu 24/7 buiten in een aktiefstal. Eerst stond hij 'snachts binnen. Hij staat nu in een kudde van 25 paarden en moet zelf zn eten uit de voerstations halen. Dat kost natuurlijk allemaal wel energie. De meeste paarden worden ook wel rustiger met rijden, maar niet zo erg als die van mij.
Er is dus een groot verschil qua stalling, maar volgens mij wel positief, omdat hij het op die vorige stal totaal niet naar zn zin had.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 07:47

mischien heb je wel een flegmatiek paard die gewoon zo 'lui' is onder het zadel?
mijn ruin was ook zo die was ook niet vooruit te branden maar in de wei nergens last van hebben

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 07:49

Mischien toch nog niet volledig genezen. Het kan een of ander virus zijn...
Kun je mischien eens een filmpje tonen als je hem longeert ?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 07:58

Wat doe je met je paard als je met hem bezig bent? Kan het zijn dat hij bijv. dressuurmatig in de bak bezig zijn niets aan vind, en een buitenrit juist wel?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:00

Mickyl, mijn paard is erg ziek geweest,loopt een topic over op medisch.
Het enigste wat bij haar verhoogd was waren de ggt.Vandaar dacht mijn dierenarts aan leverbot en hebben we daar tegen behandeld.
Ik zelf denk dat ze ziek is geweest door slecht ruwvoer.Sinds ik over ben gestapt doet ze het weer super!
Ik zou toch eens het voer onder de loep nemen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:53

Als hij het eerst wel snapte dan lijkt het erop dat er iets medisch aan de hand is. Het zadel kan ook nog knellen en dat hij daardoor niet meer wil lopen.

Als hij het gewoon nooit snapte dan zou ik kijken naar een goede instructrice, maar aangezien je zegt dat hij eerst wel voorwaarts was...

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:06

Hey Marieke,

Wat heb jij een hoop ellende gehad zeg. Vervelend allemaal! Zo op het moment nog geen tips, maar wel wat vragen, misschien dat ik dan een idee krijg...

Zijn er wel momenten als je met hem bezig bent dat hij wél ijverig is? (wandelen, buitenrit, andere paarden in de bak, oid).
Zijn er ook andere mensen die met hem werken? Zit je instructrice er bijvoorbeeld wel eens op? Laat hij dan hetzelfdgedrag zien?
En zie je verschil met of zonder bit/zadel etc?
Wanneer heb je voor het laatst echt fijn met hem gereden?

Groetjes!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:11

Flegmatiek kan je heel simpel en effectief oplossen als je zelf consequent bent. Dat laatste is heel lastig om te leren als je dat zelf niet bent. Daar ben je een instructrice voor nodig waar je onvoorwaardelijk naar luisterd. Als je een JA Maar ruiter bent gaat ook dat niet werken.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:14

Je zou haast denken dat dit een probleem voor medisch is he..wat naar joh en die zorgen om je dier zijn alles behalve fijn!
Leverbot he, daar moeten ze toch hele andere testen voor doen dan alleen een bloedonderzoek? Ga daar toch eens op googlen, je weet maar nooit..ook al is die ander waarde niet verhoofd..mager worden, depressief gedragen etc, dat zijn geen tekenen van het niet willen werken imo, maar het gewoonweg niet goed voelen.

Ik durf nooit zo goed zelf dingen aan te nemen zonder bloed onderzoek..maar dat heb je al uitgebreid laten doen..en zou dan bv de levercompositum kunnen werken? Moet wel zeggen, geen idee of het kwaad kan dergelijke middelen zomaar te gebruiken..maar tis vrij verkrijgbaar, dus dan zou je denken dat het geen kwaad kan. Lees je goed in en vraag desnoods aan je VA hierover.

Veel sterkte..ik heb niet echt een nuttige post geplaatst..

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:47

misschien eens een andere osteopaat?

waar komt het hoesten vandaan?
Is het allergie of zijn het de pollen en stof op dit moment?
We hadden op stal minder kwaliteit stro gehad en paard wat erop stond begon ook erg te hoesten.
Andere kwaliteit stro erin gaat al stukken beter!

Over het rijden heb ik geen kennis kan daar niks over zeggen.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:02

Ik heb een paard gekend die een beetje de zelfde symptomen vertoonde.
In vrijheid liep hij wel, maar echt gek doen deed hij niet, onder het zadel was hij niet vooruit te branden.
Iedereen verklaarde de eigenares voor gek omdat het paard er wel goed uitziet en ze dachten dat het paard gewoon lui was.
Maar gelukkig heeft ze door gezet en haar paard bleek kissing spines te hebben.
Ik heb overigens geen idee hoe het nu met dat paard gaat.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:24

bolt hij zijn rug als je erop zit? of duwt hij hem juist weg?