goede oefeningen voor losrijden van stijf paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fendt936

goede oefeningen voor losrijden van stijf paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 14:54

Hallo,

Ik heb nu ongeveer 3 jaar een new-forest x KWPN.
Hij is 16 jaar en een echte dondersteen.

Hij is over het algemeen heel erg stijf, vooral na de wintermaanden zitten we echt in een 'dip'.
Vaak gaat het bij het losrijden al mis. Soms word ik er knetter gek van als hij echt niet naar m'n been/teugel luisterd!
Hij loopt op de linkerhand graag over z'n buitenschouder weg maar loopt dwars door mijn buiten teugel heen waardoor ik zo gefocusd ben op mijn buitenteugel dat de rest ook tegendraads gaat werken (voorover zitten, buitenhand over z'n schouder).
Wie heeft hier een paar tips voor? Zodat ik niet in elke bocht de strijd weer aan moet gaan.

En verdere losrij tips voor een stijf paard zijn welkom!

Groetjes!

kyrajansenx

Re: goede oefeningen voor losrijden van stijf paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:58

eerst longeren voor het rijden ? doe ik ook soms als mn pony al schrikachtig is voor ik er op ga zitten, helpt mij bij erg goed :j

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:59

Is je paard goed rechtgericht?

Fendt936

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 15:00

kyrajansenx schreef:
eerst longeren voor het rijden ? doe ik ook soms als mn pony al schrikachtig is voor ik er op ga zitten, helpt mij bij erg goed :j

Die van mij is verre weg van schrikachtig ;) En hoe bedoel je longeren? Met touwtjes of gewoon los.

Fendt936

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 15:01

Laura_x_ schreef:

Hij neigt op de linkerhand elke keer weer naar de hoefslag en op de rechterhand valt hij naar binnen.
Dus nee :o

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:02

Mijn paard was eerst ook best stijf. Wat ik meestal doen bij het losrijden is (in het begin gewoon in stap, daarna draf en als het goed gaat galop) veel voltes en figuren rijden, totdat het paard aan beide kanten wat losser aanvoelt.
Probeer als je paard over z'n buitenschouder naar buiten valt je schouders naar de richting doen waar je heen wilt (wat je normaal ook al doet op een volte als het goed is), en minder stelling vragen. Hij moet wel wat stelling hebben, maar niet te veel.
Als je paard wat losser is, wordt het over de schouder naar buiten vallen ook steeds minder als het goed is.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:03

kyrajansenx schreef:

Longeren vind ik niet altijd werken, sommige paarden worden er stijver van, als ze ook aan de longe niet goed lopen (en met gebruik van hulpteugels wordt dit alleen maar slechter)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:05

Goed tussen 2 teugels en 2 benen houden. Desnoods met een klein zweepje erbij waar je evt, een tikje tegen de schouder kan geven aan de kant waar je paard doorheen valt. Vooral niet aan je binnenteugel gaan 'hangen' want dan valt ie zeker op z'n buitenschouder weg. En goed je buitenbeen erbij houden.

Fendt936

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 15:06

Yusa schreef:
kyrajansenx schreef:

Longeren vind ik niet altijd werken, sommige paarden worden er stijver van, als ze ook aan de longe niet goed lopen (en met gebruik van hulpteugels wordt dit alleen maar slechter)

Longeren zonder touwtjes heeft bij hem totaal geen nut, en hij vind het vreselijk. Met touwtjes trek ik hem na mijn idee in een houding waar hij nog niet aan toe is!

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:26

Ja, dat bedoel ik ook, laat het longeren dan maar even zitten ;)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:30

Fendt936 schreef:
Laura_x_ schreef:

Hij neigt op de linkerhand elke keer weer naar de hoefslag en op de rechterhand valt hij naar binnen.
Dus nee :o

Daar zit dus een trainpunt :)

Laat ik er vanmiddag nu net een goede site over gevonden hebben!
http://www.klassiekedressuur.com/

Misschien heb je er wat aan.

Je zegt dat je hem met touwtjes naar een houding trekt, waar hij nog niet aan toe is. Het voordeel van de klassieke dressuur, ik doe dit ook met mijn berijdpony, is dat het een goede methode is die niet snel gaat. Het paard wordt niet overvraagd en alles gaat in hele kleine stappen. Ik vind het zelf een goede manier.

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:46

voor het rijden ; benen optillen en uitstrekken, met je nagel onder de buik lijn trekken zodat hij zijn rug optrekt en zo zijn rug en buik spieren aanspant. tijden rijden; veel voltes van groot naar klein en weer groter, veel figuren maken eerst stap dan draf dan galop, daarna de andere hand . hoop dat je er waat aan hebt

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:49

Wat echt super goed helpt bij mijn pony is om van tevoren 3 balkjes in een waaier neer te leggen en hem er eventjes 10 minuten overheen te laten draven. Dan middelste balkje weghalen en rondje galop doen. (aan de longe) Als ik daarna opstap issie heerlijk los!

carditjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:54

tussen kegeltjes slalomen dat helpt tegen stijfheid je moet het in draf doen maar wel doorzitten!
of cavalleti dat helpt ook

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:58

carditjeuh schreef:
tussen kegeltjes slalomen dat helpt tegen stijfheid je moet het in draf doen maar wel doorzitten!

Waarom precies doorzitten? Puur uit nieuwsgierigheid.

Fendt936

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 18:30

Laura_x_ schreef:
carditjeuh schreef:

Druk je dan niet met je gewicht op z'n rug (die die nog niet gebruikt met losrijden)

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:49

Mijn pony was in het begin ook heel scheef en is nu nauwelijks meer te merken! Bij mij lag het probleem bij mijzelf ik ging heel vaak scheef zitten en hebben we de beugels juist ongelijk gedaan, helpt super! Als hij heel sterk is op een teugel dan rij ik vaak achtjes en dan wissel ik zo veel mogelijk van stelling, ook veel op de binnenhoefslag rijden!

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:59

Hier nog iemand die aan academische rijkunst doet :) ! Rechtrichten inderdaad! Hier zit jouw probleempunt en tevens ook je werkpunt. Je loopt nu met je paard tegen problemen aan die je er niet al rijdend of al hulpteugelend uit gaat krijgen.
Grondwerk rechtrichten vind ik zo mooi omdat je je paard zonder extra gewicht (van jou dat ook onbewust in de verkeerde richting gegooid kan worden) opnieuw lenig te leren worden, sterk, dragend,.... Doordat jij erlangs loopt zie je wat je paard doet met zijn lijf en niet doet. Als je erop zit is dat niet te zien, laat staan te voelen.
Met grondwerk richt je je ook heel fel op 1 hulp - meteen reactie. Je paard zal dus ook veel beter op kuitdruk gaan reageren en dus niet meer naar binnen/buiten vallen.
Ik kan je wel met woorden proberen duidelijk maken dat het een super methode is, maar je moet er wel voor open staan en ook willen een stapje terugdoen in training.
Back to basics zou ik zeggen, want als de basis niet goed zit zal je paard nooit helemaal happy.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:26

@ Quinta, met jou ben ik het echt helemaal eens :)

En inderdaad. Je moet een stapje terug willen doen en je bewust zijn dat dit niet in een paar weken klaar is. En natuurlijk moet je er ook voor open staan ;)

Chantal_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:23

Laura_x_ schreef:
carditjeuh schreef:

Ik denk dat bedoelt word dat je anders na elke slalom van been moet wisselen...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:24

Hmm dat klinkt logisch!

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:34

Ehhh waarschijnlijk snap ik niet wat je bedoelt... maarruh.... als hij door je linkerteugel heen loopt stuur je toch gewoon naar rechts?? Gewicht op rechterbeugel houden (laat jouw gewicht niet naar links zetten door je paard). Linker teugel niet korter of over de hals, wel rechterteugel meer druk tot hij het niet meer doet. Oefenen in een volte (bij voorkeur in draf) dan heb je meer tijd om hem rond te krijgen. Vanhieruit slingerlijnen en steeds meer rechtere stukken inbouwen.
Ohja eerst 10 min losstappen met lange teugels, niks vragen alleen lekker stappen. Dan beginnen met die voltes.
Ik zie je juist liever niet doorzitten in draf, eerst die rug ontspannen dan pas doorzitten.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:19

Ik ken dit probleem precies; mijn paard heeft vooral voor de koets gelopen en toont ook een duidelijk goede en duidelijk minder goede kant. Volgens die site van klassieke dressuur, zou je mijn paard linksgebogen scheef kunnen noemen.
In de praktijk uitte zich dit met dat hij zich net als jouw paard in draf links op erg aan de hoefslag klampte en rechts op telkens over de binnenschouder naar het midden van de bak wilde. Mensen zullen wel denken dat ik heeeeeel veel gebroken hoefslag 10 meters heb gereden, terwijl ik dit helemaal niet wilde natuurlijk want hij liep gewoon onder me weg! :')
Ook had mijn zadel de neiging om naar rechts te schuiven, wat nu allemaal logisch lijkt nu ik begrijp dat hij gewoon stijf aan één kant was.
Ik dacht op het begin dat ik zo veel mogelijk hoefslag moest rijden, om hem dit te 'leren', dacht dat hij het niet kende en daarom telkens van de hoefslag af sprong.
Toen ik eenmaal door had waar het aan lag, ben ik echter heel anders gaan rijden; juist veel meer figuren. Je zult mij nauwelijks meer een hele ronde over de hoefslag zien gaan, liever rijden we tweede hoefslag en heel veel ruime slangenvoltes, gewone voltes, van A-C, van hand veranderen etc.
Rechte stukken hoefslag neem ik soms mee om te kijken of we goed op weg zijn en what do you know; het paard loopt hartstikke soepel op beide kanten in draf over de hoefslag en probeert zich er niet meer onderuit te maken. Ik kon laatst zelfs met lange teugels hoefslag draven terwijl we op de linkerhand reden!
Dit heeft wel echt vijf weken geduurd en ik kon merken dat hij er flink moeite mee had, maar hierdoor moet je gewoon er voor zorgen dat je het goed afwisseld, niet te kleine bochten vraagt en ik doe bij voorkeur de hele tijd licht rijden. En dan heb ik het alleen nog maar over stap en draf, aan de galop zijn we door dit probleem nog niet eens aan toe gekomen.
Succes met jouw paard, ik weet zeker dat het een kwestie is van lekker oefenen met losrijden en een goede balans houden in het oefenen van beide kanten. :)

Zavanellixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:43

Veel overgangen rijden. Dus halthouden, stap, ietsje sneller stap, middenstap, klein beetje draven en weer terug enzo. Goed aan de teugel en aan het been rijden, reactie krijgen en anders ietsje strenger, tot je echt reactie krijgt.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:40

Zavanellixx schreef:
Veel overgangen rijden. Dus halthouden, stap, ietsje sneller stap, middenstap, klein beetje draven en weer terug enzo. Goed aan de teugel en aan het been rijden, reactie krijgen en anders ietsje strenger, tot je echt reactie krijgt.

Meen je dit? :') Wat dacht je ervan eerst eens je paard te laten ontspannen en de kans te geven om zn rug los te krijgen in plaats van hoppa in de krul?