hulp nodig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariekeoo

hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 21:17

Heehee

nienand kan natuurlijk weten hoe ik rijd maar ik ga mijn best doen om het te beschrijven!

ik heb een probleem. ik heb een paard die ontzettend vasthoud! en dan vooral op links. dan zal je denken dat ik vast zou houden maar dat is zo goed als ik weet bijna niet het geval. kan soms voorkomen door corrigeren. het paard is net 4. zolang ik met langere teugels rijd is er bijna biks aan de hand. alleen dat hij vreselijk schud met zijn hoofd. zodra ik mijn teugels pak gaat hij meteen vast houden en kan ik niks meer en gaat hij ontzettend schudden om mijn teugels uit mijn handen te trekken. doordat hij links vasthoud is buiging erg moeilijk. en wil hij ook totaal niet in de goeie galop! welke trucjes je ook probeert na 1 x is hij me te slim af.

nou heb ik wat gehoord om te gaan longeren aan de bijzets. wat is hier het nut van en helpt dat om hem makkelijker losser te krijgen?

iemand anders nog wat ideeen?

Anoniem

Re: hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:21

Is er wel eens naar de tanden gekeken? Omdat hij ook zo met zijn hoofd schud, lijkt het me een pijnprobleem. Ik zou het daar eens in gaan zoeken. Past je hoofdstel wel, zit je zadel wel goed?
Longeren met bijzet heeft in dit geval geen zin. ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:22

Inderdaad tandarts, 4-jarige wisselen ook nog.
Wat voor bit heb je in? Een watertrens kan ook nog wel eens onrust geven, maar omdat ie op 1 kant vast houdt lijkt mij eerder een tand probleem.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 21:24

[RIJ-ITP] knappe alex weer in itp

dit is het tuigage.

ja het is vooral links soms ook wel rechts maar meestal links.

hij is van een manege dus veel heb ik niet in te brengen en ze zijn ook heel makkelijk over alles

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 21:24

Een dubbelgebroken bit

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:26

Een dubbel gebroken bus of watertrens?
Dus met vaste ringen of losse ringen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:26

Tja, hoe je het ook draait, je paard kan niet vasthouden als hij niets heeft om vast te houden...Trekken aan niets is onmogelijk.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:27

Hij heeft een bus trens, mag je geen andere neusriem om doen? Deze is vrij scherp.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:28

_Esther_87_ schreef:
Tja, hoe je het ook draait, je paard kan niet vasthouden als hij niets heeft om vast te houden...Trekken aan niets is onmogelijk.

Vast houden is niet per definitie trekken!!!
Een paard kan zich zelf in zijn lijf vast houden terwijl hij los in de wei loopt (niks om aan te trekken dus), echter zijn er dan dus pijn klachten, of spier problemen.

Als jij rug pijn hebt, houdt je ook je rug vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:28

mariekeoo schreef:
[RIJ-ITP] knappe alex weer in itp

dit is het tuigage.

ja het is vooral links soms ook wel rechts maar meestal links.

hij is van een manege dus veel heb ik niet in te brengen en ze zijn ook heel makkelijk over alles

Als ik naar de foto's kijk vind ik hem nog al kort in de hals, ik zou wat meer op lengte gaan rijden, dus het neusje wat lager instellen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:29

Quir schreef:
_Esther_87_ schreef:

Vast houden is niet per definitie trekken!!!
Een paard kan zich zelf in zijn lijf vast houden terwijl hij los in de wei loopt (niks om aan te trekken dus), echter zijn er dan dus pijn klachten, of spier problemen.

Als jij rug pijn hebt, houdt je ook je rug vast.

Dat is waar. Moet zeggen dat ik er aan de hand van de beschrijving vanuit ging dat het paard hangt, dus de teugel 'vasthoud' en niet zijn lijf. In dat geval ligt het uiteraard anders.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 21:29

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:32

Ik denk dat in dit geval longeren best wat hulp kan bieden. Als dit paard lengte gaat krijgen in rug en hals en zich zo los kan gaan laten (hij loopt nu erg kort en opgekropt), denk ik dat hij ook losser wordt met het rijden en dus niet meer zich zelf vast gaat houden.

Omdat het paard niet van jou is, is het een optie om t met longeren te proberen. Beter is om na te laten kijken of hij geen pijn of spierproblemen heeft. Zadel goed ligt (niet aan 1 kant meer drukt dan de andere kant, doet pijn dus gaan zich vast houden) of iets anders aan de hand is, zoals tandproblemen. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:55

Je zei vorige keer een dubbel gebroken bitje, die foto die je nu toonde is een enkel gebroken bitje

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 07:17

Sorry dacht dubbelgebroken maar is enkel

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:44

Je kan ook zonder bit rijden , een 4 jarige is nog aan het wisselen, ook zou je het zadel eens na kunnen laten kijken of het wel past.
Les nemen is ook wel handig , want een 4 jarige die al zo reageert is wel erg sneu, het probleem ligt in elk geval bij de ruiter en niet bij het dier

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 09:00

Het is een paard van de manege. en heb niets in te brengen over zadel. ga ook nog gewone neusriem zoeken. heb al 2x in de week les

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:17

midgie schreef:
Je kan ook zonder bit rijden , een 4 jarige is nog aan het wisselen, ook zou je het zadel eens na kunnen laten kijken of het wel past.
Les nemen is ook wel handig , want een 4 jarige die al zo reageert is wel erg sneu, het probleem ligt in elk geval bij de ruiter en niet bij het dier

wanneer ligt het niet aan het dier?
Kijk als een paard pijn heeft, ligt het imo aan het paard (niet zijn schuld natuurlijk, maar de ruiter doet dan niks verkeerd).

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 20:46

Vandaag weer les gehad. ging wel aardig maar als ik de teugels oppakte en gelijk hield. pakte hij links vast en kanteld hij zijn hoofd heel erg naar rechts.