Alma de knappe Haf @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ittheclown

Alma de knappe Haf @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 17:10

Hey allemaal voor het eerst volgens mij dat ik een filmpje neerzet hier, hoop dat het toegestaan is.
Ik rij op dinsdags s middags altijd af en toe wat paardjes bij een haflinger fokkerij, deze keer was het alma.
Alma is een paardje wat ze al een redelijke tijd hebben de fokkerij is tevens een dagbestedings gebeuren voor kinderen en volwassenen aangezien alma nogal voorwaarts ( was) vroegen ze of ik er nog eens op wouw rijden.

Als je goed kijkt op de filmpjes zie je dat Alma op beide handen verschillend loopt dat komt omdat ze dat ze veulen was een giga draadwond heeft opgelopen helaas heeft ze daardoor een heele tijd niet lekker gelopen, zelf vond ik haar niet echt kreupel lopen lijkt meer of ze kortere stappen zet op een kant mischien zijn haar spieren daar verkort ofzo omdat ze een tijd stilgestaan heeft.
In iedergeval was ze erg rustig.

Ik rij op haar dus geen nivoa (Eep hoe schrijf je dat ?lol ) zijn niet bezig met nagefelijkheid buiging etc, ik was aan het voelen of ze goedliep voor mijn idee, ik had later wel het idee dat ze wat minder met haar been trok. Dit gaat dus puur om jullie mening van mijn houding ( vreselijk lol) en of jullie denken dat met training haar pas achter weer wat beter zal worden.

Punten waar ik aan moet werken:
-Mn handen soms speel ik piano.
- volgens mij mogen mijn handen ook wel wat meer naar voren lijkt net of ik ze vastzet maar ik heb zulke korten armpjes lol.
- met mijn bips niet meer op een 17 inch gaan.. lol maar ja is niks anders.. alma heeft ook een heele moeilijke rug niks past ze heeft namelijk geheel geen schoft.
Enjoy en feel free to comment ^-^

filmpje 1: Vond zelf dat ze hier duidelijk stijver liep dan later.
http://www.youtube.com/watch?v=LoqToJan ... e=youtu.be

filmpje 2:Hier liep ze al een stuk beter
http://www.youtube.com/watch?v=qx2Ak5-O ... e=youtu.be

filmpje 3: Volgens mij haar slechte kant.
http://www.youtube.com/watch?v=MZHMZ6WU ... e=youtu.be

Bedankt voor het kijken ( Alma komt trouwens te koop wij denken zelf dat ze super zou zijn voor een recreatie ruiter die lekker langs de weg gaat rijden en door bos strand etc, daar zij op rechte stukken naar ons idee beter loopt)

Edit: typfouten zal er nog wel vol van zitten XD

xAronx

Re: Alma de knappe Haf @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:26

Zitten jouw beugels niet wat aan de korte kant als ik vragen mag?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 18:46

Ja dat zat ik zelf ook al naar te kijken lol het voelde voor mijn idee wel fijn.. nou moet ik ook zeggen dat die beugels zelfgeprikte gaatjes hebben.. ik heb nogal erhmm korte pootjes.. dus een gaatje langer dan kon ik er zowat niet meer bij lol.

Ik had mijn beugel uitgedaan en toen kwam zeg maar het gedeelte wat onder je voet hoort tegen mn wreef aan had altijd geleerd dat dat ongeveer wel goed is ? Maar mischien toch maar met wat langer probeeren mischien word mn houding dan ook beter lol vind dat ik een beetje in stoelzit zit.. al kan dat ook zijn omdat zadel nogal glijd x-x

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 17:13

niemand meer tips voor mij om mn houding te verbeteren of mischien meningen over haar achterbeen ?

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:37

Ziet er opzich wel netjes uit, maar je mag meer rechtop zitten, je hang nu nog naar voren :) Het kan best dat het voor jouw gevoel lijkt alsof je rechtop zit, maar ga voor je gevoel overdreven naar achteren met je bovenlichaam, dat helpt meestal wel :j succes!

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 10:25

Britt_Mara schreef:
Ziet er opzich wel netjes uit, maar je mag meer rechtop zitten, je hang nu nog naar voren :) Het kan best dat het voor jouw gevoel lijkt alsof je rechtop zit, maar ga voor je gevoel overdreven naar achteren met je bovenlichaam, dat helpt meestal wel :j succes!

Thanks ja dat komt ook omdat mijn kont eigenlijk te groot is voor het zadel denk ik maar daar ben ik druk mee bezig.. mijn vlees past nou eenmaal niet op een 17 inch lol.
Maar je hebt gelijk hoor ik krijg laatst pas voor de eerste keer in mijn leven te horen dat ik ook daardoor moeite met doorzitten heb dus ben nu druk bezig dat als ik doorzit om mijn buikspieren aan te spannen en het werkt wooot ! ik ga zeker met lichtrijden etc hier ook aan werken thanks voor de tip, is wel lastig ik heb alleen manegeles en met zijn 13 in een bak tja dan heeft de instructuur natuurlijk geen tijd om per persoon aan de houding te werken. Op hafje rij ik trouwens zonder les dus vandaar dat ik alle tips met open armen verwelkom zal zeker af en toe filmpjes maken om te kijken of er al verbetering is.. lol word bokt een beetje mijn houding hulp ;p

Alyss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:09

Ik ben geen expert of iets, maar ik denk niet dat het de bedoeling is om met doorzitten je buikspieren aan te spannen. Mij is in ieder geval altijd geleerd om je buik en rug helemaal te ontspannen, waardoor je goed mee kunt gaan met de beweging.
Wat mij erg heeft geholpen bij het beter leren doorzitten is zonder beugels gaan rijden (wel zorgen dat je je benen laat afhangen en er niet mee klemt! :) )

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:14

ik vind haar vooral op het laatste filmpje niet zo lekker lopen, ik weet niet of het met trainen beter zal gaan,zou je niet in de les kunnen rijden met dit hafje? daar leer je natuurlijk het meeste van , leuk dier wel

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 16:44

Helaas is lesrijden geen optie ze staat op een haflinger fok/zorgboerderij De paarden daar worden niet echt veel bereden op mensen van de zorgboederij na wat meestal betekend stappen en mischien twee of drie rondjes aan de longe draven ze hebben dus ook geen conditie, ik help daar op dinsdags altijd en mag ik altijd een paardje kiezen om op te rijden meestal zijn ze na 4 rondjes draf ook echt wel op.

Volgens mij is het laatste filmpje het moment dat ik er net opzit lol ik wist de volgorde niet meer.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 16:46

Alyss_ schreef:
Ik ben geen expert of iets, maar ik denk niet dat het de bedoeling is om met doorzitten je buikspieren aan te spannen. Mij is in ieder geval altijd geleerd om je buik en rug helemaal te ontspannen, waardoor je goed mee kunt gaan met de beweging.
Wat mij erg heeft geholpen bij het beter leren doorzitten is zonder beugels gaan rijden (wel zorgen dat je je benen laat afhangen en er niet mee klemt! :) )

Dus je moet niet zeg maar ehrmm voor je idee naar achter zitten tot je je buikspieren voelt ?
Ik rij bij de manegeles wel eens zonder beugels maar helaas zijn niet allepaardjes daar voor geschikt.. zitten nog al een paar.. ehrmm .. yay rijden paardjes tussen lol.
Meestal als ik twee of drie keer achter elkaar op zelfde paard heb gereden gaat het ook wel beter hoor, maar ja rij nou eenmaal op een manege waar je geen vast paardje heb dus als je zon hooge opgooier heb is het wel moeilijk lol
Thanks for de tips in iedergeval zal het probeeren.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:53

In mijn ogen mag je wat meer met haar gaan doen, wat meer overgangen rijden, meer voltes, slangevoltes, gebrokenlijnen etc rijden. Ze loopt om het 2e en 3e filmpje wel beter door dan op het eerste filmpje, maar ze mag nog wel wat actiever. Dus wat meer overgangen rijden dan een heel aantal rondjes achter elkaar in draf, en zowel in draf als stap meer figuren rijden. Dan zal ze vanzelf actiever worden :)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 17:16

Oke we waren juist bang dat teveel figuren mischien juist haar been zouden belasten ?
Ik ben zelf ook echt altijd heel erg van de figuuren rij zelde een heele ronde rechtuit maar deed het in dit geval voor het paard. Ik ga er denk ik dinsdag weer op mischien probeer ik dat dan om te zien hoe haar been erop reageerd. En dat filmpje ehh klaar was heb ik een paar keer op een lange zijde flink versneld dit vond ze giga leuk dus mischien ook wat meer overgangetjes rijden ? Dat is toch ook goed voor de achterbeen spieren ?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:06

Dan is het verstandig om dat rustig op te bouwen, begin eens in straf met wat meer figuren rijden en kijk hoe dat gaat met dr been. Als het goed gaat kan je het ook in draf gaan doen. Ik denk dat het juist wel goed voor haar been is, die zal nu gewoon wat stijf zijn.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 19:47

Thanks ik ga het probeeren zal ook probeeren mijn beugels een gaatje langer, ga el graven of ik andere stijgbeugels kan vinden lol en natuurlijk mijn pianospelen afleren en rechterop te zitten, thanks allemaal hoop alma dr been sterker te krijgen zodat ze een leuk baasje krijgt want het is echt een topper, heel lief en absoluut geen slome ze vind ook grondwerk etc geweldig kortom een super paard dat iemand verdient <3

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:58

Alyss_ schreef:

jawel een lichte spanning in de buikspier is goed. Belangrijk is dat het bovenlichaam recht blijft. Actief gaan zitten heet dat, waarbij je dus wel degelijk buik en rugspier aanspant. Zou jij geen spieren aanspannen, dan zou je als een zoutzak op het paard zitten. Dus, niet te veel, niet te weinig. Ontspanning is het belangrijkst, dus zorg ervoor dat je niet gaat klemmen of vasthouden.

Ittheclown, goed dat je het advies van de beugels opvolgt. Dat zou al een hoop schelen. Wat betreft het zadel: Je past inderdaad niet meer in een 17 inch zadel (ik trouwens ook niet, dat wordt proppen).

Verder ga ik mee met Ellabellaah. Veel overgangen maken, en veel figuren rijden. Eventueel kun je ook wat balkjes op de grond leggen.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 10:30

Helaas kan ik hier melden dat ik helemaal niet meer op alma ga rijden, ze hadden haar geprobeerd te gebruiken voor de zorgboerderij er had een klein kindje opgereden gewoon los door de bak een beetje stappen .. met als resultaat dat ze dinsdag nu aan haar voorbenen giga kreupel liep voelde het zelfs in stap al.. helaas denk ik dat alma gewoon niet tegen teveel werken kan dus ik durf nu ook niet meer op te bouwen etc vind ik zielig tegenover het paard als ze daar haar eigen door bezeerd, thanks anyway voor de hulp ik zal denk ik wel weer filmpjes plaatsen als mn vaste paardje bevallen is en ik weer rustig op kan pakken ook daar zal ik tips nodig hebben lol is nogal een drammer.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:43

Wat vervelend zeg! Heeft ze niet een oude blessure die niet goed genezen/behandeld is? Ik ken namelijk vrij weignig paarden die niet tegen het werken kunnen, tenzij ze dus een blessure hebben die in eerste instantie niet zo makkelijk zichtbaar is. Zou zonde zijn dat ze nooit meer kan werken terwijl het nog wel goed op te lossen is. Longeren jullie haar wel eens? Zoja op wat voor manier en hoe loopt ze dan?

Veel succes weer binnenkort met je andere verzorg paard :)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 17:45

Als we haar longeren gaat ze haast gelijk al beroerd lopen, ze heeft achter een giga groote oude draadwond die vol met wildvlees zit.. is net of haar been er weer opnieuw opgezet is, de hoefsmid heeft ook gezecht dat ze op de een of andere manier een van haar voorbenen probeerd te ontlasten denken dus dat daar mischien ook wel wat mee is.