Hangen in de teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koss_Binky

Hangen in de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 22:27

Hoi Hoi,
Ik heb een probleem met mijn paardje Zip. Hij hangt nl contineu in de teugels.
In stap gaat het prima en de eerste paar rondes in draf ook, maar daarna begint hij vreselijk te hangen, zo erg zelfs dat mijn armen gaan verzuren.
Nu kan ik hem niet goed loslaten, omdat wanneer ik dit doet, hij gelijk de versnelling erop zet en er vandoor wil gaan.
Nu probeer ik dat op te lossen door overgangen te rijden, maar soms is hij zo sterk dat ik hem bijna niet meer terugkrijg.
Nu zijn mn lesgever en ik er druk mee bezig en in de les gaat het dan wel redelijk, maar zodra ik het zelf moet gaan doen, wordt het toch altijd weer een lange strijd en zodra hij eigenlijk een aantal rondes goed ontspannen loopt ik er maar mee stop.
Nu vroeg ik me af of jullie nog ideeën hadden wat ik mogelijk nog zou kunnen proberen om het op te lossen.
Dank jullie wel.

nicollol

Re: Hangen in de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:35

Oe,, lastige vraag... Bekijk het probleem anders eerst eens vanuit je paard.. Waarom hangt hij? Zoekt hij balans? Wilt hij je hand volgen omdat hij moeilijk vind om op eigen benen te lopen?.. Of loopt hij te veel op zijn voorhand. Dan kan je hieraan werken.. ( wat je denk ik ook met je lesgeefster doet.. ) Bespreek het ook eens met je instructrische. Misschien heeft zij tips die je alleen kunt uitvoeren als zij er niet is..

Su6!!..

Koss_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 22:39

Op zich is balans niet zijn probleem, maar hij loopt inderdaad teveel op zn voorhand wat we nu proberen op te lossen door de overgangen en veel achtjes te rijden. Advies van mn lesgever is om gewoon te blijven oefenen met de overgangen, maar blijft zo frustrerend dat ik dat maar een aantal rondes kan volhouden vanwege het verzuren van mn armen. Zijn advies was ook om mogelijk een ander bit te proberen omdat hij daar miss beter op zou reageren, maar weet niet zo goed of ik dit wel wil, omdat je dan denk ik niet het probleem aanpakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 05:39

Sowieso lange teugel geven, hij mag je hand wel opzoeken, maar niet hangen, en zeker niet je hand gebruiken als extra been. Dus been erbij geven, en loslaten van voren, dan ga je een tijdje keihard door de bak, jammer dan..... buitenteugel eraan houden, binnenteugel opzij en naar voren meegeven, en met buitenbeen en buitenteugel begrenzen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 07:45

Als je paard op de voorhand loopt dan is het zeker een balans probleem, Overgangen rijden helpt miss even maar je moet aan de techniek gaan werken, ga werken aan stelling en buiging en doe, vraag de stelling maar laat daar eens de buiten teugel bij los, zodat het dier kan stellen en buigen, als hij gaat hangen geef dan alleen eens je binnen been en niet beide benen, rij veel op voltes rechte lijnen is gewoon te moeilijk nog voor jullie, op de volte kun je door middel van stelling en buiging het binnen been onder plaatsen zodat het paard jou in balans kan leren dragen, draven zou ik dan even niet doen maar gewoon de techniek leren in stap en als ej voelt dat het paard meer gaat dragen overgangen maken naar draf, maar dat moet dan wel vanuit achter komen, dus ontwikkel je ruiter gevoel.
Maar je zal zelf los moeten gaan laten , want zolang jij met verzuring van je paard afkomt zet je te veel kracht op de teugel, je mag totaal nooit met druk rijden, bedenk ook wat er in de mond gebeurd van het paard, die verzuurd ook, de tong is ook een spier en die hoort het bit te dragen en niet heel de ruiter.
Het probleem is niet het paard maar dat is de ruiter.
Ga eens wat meer lezen over de theorie van het rechtrichten, zodat je snapt waarom het paard hangt en wat de oplossing zou kunnen zijn,

Jaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:52

Je kunt het oplossen door het paard zodra het gaat hangen, de langeteugel te geven,
Dan moet hij wel zijn hoofd optillen.
Dit blijven volhouden!

patiently

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:32

Bedenk ook even dat jij het niet wint van een paard!
Dus blijf hem niet vast houden in je hand.
Hoe harder jij trekt, hoe harder hij weer trekt.
Geef je hand ook elke keer weer mee, hoe hard hij ook trekt ;)

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:22

misschien kan je is een keer proberen om een stootteugel of een halsverlenger om te doen

patiently

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:06

xxanoukxx1 schreef:
misschien kan je is een keer proberen om een stootteugel of een halsverlenger om te doen

Ik denk eerlijk gezegd dat dit niet de oplossing zal zijn ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:16

Het paard hangt in de teugels omdat jij daar ook de mogelijkheid toe geeft.
om dit te gaan oplosen is dus wel ook een gedragsverandering nodig bij de ruiter, inzicht en het invoelen van situaties, en consequent en tijdig reageren, corrigeren.
is makkelijk gezegt maar voor een beginnende ruiter is dit best een opgave, dus echt veel les nemen privé les is hier de enige oplossing.
Een ander bit , is mssn een mogelijkheid als dit dan door een instructeur gebruikt wordt, maar voor jou zelf is dit zeker geen oplossing, je zal het probleem er alleen erger door maken.

Koss_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 14:43

Yamcha schreef:
dan ga je een tijdje keihard door de bak, jammer dan.

Het is niet echt jammer dat die dan keihard door de bak gaat, omdat hij dan daadwerkelijk onbestuurbaar wordt en totaal niet meer onder controle te krijgen is. Dit vaak genoeg al geprobeerd, maar absoluut geen oplossing (daarbij is hij buiten de bak hartstikke braaf)

midgie schreef:
Overgangen rijden helpt miss even maar je moet aan de techniek gaan werken, ga werken aan stelling en buiging en doe, vraag de stelling maar laat daar eens de buiten teugel bij los, zodat het dier kan stellen en buigen, als hij gaat hangen geef dan alleen eens je binnen been en niet beide benen, rij veel op voltes rechte lijnen is gewoon te moeilijk nog voor jullie, op de volte kun je door middel van stelling en buiging het binnen been onder plaatsen zodat het paard jou in balans kan leren dragen, draven zou ik dan even niet doen maar gewoon de techniek leren in stap en als ej voelt dat het paard meer gaat dragen overgangen maken naar draf, maar dat moet dan wel vanuit achter komen, dus ontwikkel je ruiter gevoel.
Maar je zal zelf los moeten gaan laten , want zolang jij met verzuring van je paard afkomt zet je te veel kracht op de teugel, je mag totaal nooit met druk rijden, bedenk ook wat er in de mond gebeurd van het paard, die verzuurd ook, de tong is ook een spier en die hoort het bit te dragen en niet heel de ruiter.
Het probleem is niet het paard maar dat is de ruiter.

Jah het loslaten gaat wel al steeds beter, omdat hij al minder er vandoor gaat als 1 jaar terug en ik weet maar al te goed dat ik niet teveel druk terug mag geven, ik weet ook zeker dat het niet zijn probleem is maar bij mij ligt. We zijn daar ook druk mee bezig, maar de dingen die ik tot nu toe geprobeerd heb, zoals achtjes rijden en overgangen werkt nog steeds niet na een aantal maanden. Bij mn andere paarden ging het altijd goed, maar bij hem is het een hele opgave, vandaar mn vraag of er nog andere ideeen waren.

Jaikee schreef:
Je kunt het oplossen door het paard zodra het gaat hangen, de langeteugel te geven,
Dan moet hij wel zijn hoofd optillen.
Dit blijven volhouden!

Jah dit is dus het probleem, als ik hem langer geef ookal blijf ik contact houden ziet hij de ruimte om het op een lopen te zetten

patiently schreef:
Bedenk ook even dat jij het niet wint van een paard!
Dus blijf hem niet vast houden in je hand.
Hoe harder jij trekt, hoe harder hij weer trekt.
Geef je hand ook elke keer weer mee, hoe hard hij ook trekt ;)

Nee, winnen van een paard in zo een situatie doe je ook niet, probeer ook los te laten en geen tegendruk te geven, maar zoals ik hierboven eerder benoemde zette hij het op een lopen.

xxanoukxx1 schreef:

Nee, helaas denk ik niet dat dit een oplossing is omdat als je bv bijzetteugeltjes eraan zet hier op gaat hangen en hij daar dan weer aan wend, waardoor het voor mij weer zwaarder zou worden.

aeolusnr1 schreef:
Het paard hangt in de teugels omdat jij daar ook de mogelijkheid toe geeft.
om dit te gaan oplosen is dus wel ook een gedragsverandering nodig bij de ruiter, inzicht en het invoelen van situaties, en consequent en tijdig reageren, corrigeren.
is makkelijk gezegt maar voor een beginnende ruiter is dit best een opgave, dus echt veel les nemen privé les is hier de enige oplossing.
Een ander bit , is mssn een mogelijkheid als dit dan door een instructeur gebruikt wordt, maar voor jou zelf is dit zeker geen oplossing, je zal het probleem er alleen erger door maken.

Ik ben geen beginnende ruiter, rij sinds mijn 4e jaar paard, met vanaf mn 6e paardrijlessen en vanaf mn 11e privelessen (verschillende lesgevers). In principe gaat in stap alles goed, maar na een paar rondjes draven begint hij dus te hangen. Dan begin ik meestal weer voor af aan vanuit de stap en probeer dan weer in draf verder te gaan.
Daarbij kan ik mijn lesgever helaas niet op mn paard zetten hij is heel erg eenkennig en kan zelfs mijn zusje er niet opzetten omdat hij er dan al panisch vandoor wil gaan. Mn lesgever heeft in het begin toen ik hem reed al levensgevaarlijk genoemd, omdat hij er echt zonder enkele reden vandoor kan gaan.
(hij is ook al een keer gekozen door Annemarie van der Toorn vanwege zijn problemen)

Ik wil jullie iig bedanken voor jullie tips en ga het er met mijn lesgever over hebben.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:14

Toch denk ik te horen in bijna al jouw antwoorden, dat je steeds naar uitvluchten zoekt, er is echt geen enkel paard dat zal proberen je het leven moeilijk te maken, paarden willen meewerken, maar ze moeten wel degelijk begrijpen wat er juist van hen gevraagd wordt.
Indien er een correctie gegeven zou worden, moet de timing goed zitten, dit moet dus binnen de 2 à 3 sec gebeuren, indien later is de actie zinloos en zelfs onrechtvaardig. Een correctie moet ook droog en koel gegeven worden, zonder emotie, dus zeker ook nooit uit boosheid, en vooral moet er gelet worden op wat het paard goed doet, dadelijk ook belonen.
Je zei ook dat je het inrijden zelf hebt gedaan, wel ik vermoed dat er daar dus een paar punten overgeslagen zijn, dat de basis dus niet geheel goed is aangebracht.
Neem dit niet aanvallend op, je zegt dat je al vrij lang aan paardrijden doet, en dat je al heel wat lesjes hebt doorlopen, das allemaal heel goed, maar das pas een start waaruit je dan moet gaan zoeken bij jezelf en het is daar dat je de oplossing moet zoeken, niet bij het paard, die is alleen maar paard, en doet dus eigenlijk niets verkeerd.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:34

Ik ga iets heel ander zeggen als de rest maar zoals ik het zo lees is het paard die erg stuwt en en niet draagt en daardoor op de voorhand valt. Maar als je een stuwend paard lekker naar voren gaat rijden dan rij je m letterlijk je handen in omdat hij niet in horizontaal evenwicht is. Het is even tegenstrijdig maar probeer hem eens in een rustiger tempo te laten draven, jouw tempo, waardoor hij meer in balans komt waardoor hij minder snel in je handen duikt.

Zavanellixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:55

Het klinkt miss wat bot, maar als het echt zo erg wordtmoet je even heel streng zijn. tenminste, zo doe ik het en wordt het mij ook verteld. Je moet even terugtrekken, als ze in jou handen gaat hangen. ook overgangen rijden idd

Tumvum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:10

Ik had dit probleem ook en heb het opgelost door hem van voor meer teugel te geven en van achter toe te rijden. Bij mij was het ook zo dat als ik hem wat losser liet, hij meteen gaat crossen maar dat moet dan maar. Het is bij mij wel opgelost zo, naar het zoveelste rondje geven ze wel een keer op. Je moet minder met je teugels en meer met je been gaan werken, zodra hij gaat hangen, toerijden. Ga geen hulpteugels gebruiken of terugtrekken want meestal wordt het daar alleen maar erger mee is mijn ervaring. En heel veel belonen!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:53

ik volg even...
Mijn pony gaat ook na een poosje rijden in de teugels hangen.
Ook ik wil niet gaan trekken, maar als ik haar de lange teugel geef, gaat ze even vlijtig door (blijft wel bestuurbaar op zit en benen...). Zelfs als ik helemaal losgooi niet. -O-

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:14

patiently schreef:
xxanoukxx1 schreef:

Ik denk eerlijk gezegd dat dit niet de oplossing zal zijn ;)

je verbetert mij wel maar je geeft zelf ook niet echt tips he ;)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:24

wat ik geleerd heb is dat als een paard gaat hangen in de hand dat je dan extra been moet geven zodat hij weer omhoog komt. als hij dan door de bak heen knalt. stug je been er aan houden en voor los laten. hij moet namelijk ook op jou been en zit weer erug komen. en niet op getrek aan de teugel. hoe meer jij met je teugels doet, hoe sterker hij word.
en dit stug vol houden. hij leert het van zelf wel. alleen duurt het misschien wat langer.
hulp teugels en andere hulp middelen zou ik niet gebruiken. veel paarden worden daar nog sterker van gaan in verzet tot je niks meer kan en het gevaarlijk word.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:27

Ik los het momenteel zo op;
Ophouding 'hé, eigen hoofd dragen' en direct been.
Dan ook de ruimte geven om vooruit te gaan en deze voorwaartse drang opvangen met de zit (bovenbenen) om toch het paard onder je te houden.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:43

denk dat jou paard erg op de voorhand loopt.
beste kun je het trainen met het paard op de achter hand gaat lopen.

Koss_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 20:26

Op dit moment boeken we goed vooruitgang.. Heb nu een dubbel gebrokeen bit wat een stuk zachter inwerkt, we rijden nu veel overgangen en achtjes/ voltes wat goed schijnt te werken.. Bedankt voor al jullie tips :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 07:42

Zavanellixx schreef:
Het klinkt miss wat bot, maar als het echt zo erg wordtmoet je even heel streng zijn. tenminste, zo doe ik het en wordt het mij ook verteld. Je moet even terugtrekken, als ze in jou handen gaat hangen. ook overgangen rijden idd

Als jou dit geleerd word dan snapt de gene die les geeft ook niet wat paardrijden is, nooit terug trekken, overgangen kan zin hebben als ze juist gedaan worden, als bij elk overgang het paard op zijn voorhand valt dan maak je het alleen maar erger.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:34

veel paarden kunnen niet op een enkel gebroken bit lopen want als je aan de teugels trekt drukt het erg in zijn gehemelte en dat heb je niet met dubbel gebroken bit.