teugelvraag: van binnen of buiten op/aanpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

teugelvraag: van binnen of buiten op/aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 12:50

Een wellicht rare technische vraag over de teugelvoering:

Het is gebruikelijk dat men de teugels vanaf het bit zodanig door de ruiterhand opneemt, dat de teugel vanaf het bit naar de hand gezien, eigenlijk "open" ligt, de teugel wordt dan dus vanuit de "binnenzijde" van de teugel in de hand genomen.

Maar waarom is dit eigenlijk zo?

Als je de teugels met de hand van buitenaf zou opnemen zou de teugel toch rechter tegen de paardenhals aan liggen, en dus ook stiller en rechter naar de bitringen toe liggen/werken?
Ik vraag mij dit al jaren af, maar lees er nooit iets over.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen of mij dit technisch uitleggen?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: teugelvraag: van binnen of buiten op/aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:52

Misschien is mijn beeldende vermogen niet zo goed, maar ik snap helaas niet wat je precies bedoelt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:56

volgens mij mag het geen verschil maken. Tenminste als je je hand mooi rechtop houdt, want dan zit de teugel horizontaal tussen je vingers en dus nooit volledig vlak tegen de hals.
Als je de neiging hebt om met piano handen te rijden, tja dan ligt de teugel idd vlakker tegen de hals moest je hem van de "buitenkant" opneemt (dus handpalm naar boven en pink langs de binnenzijde steken)

Echter is het toch logischer dat als je naar je teugels "grabbelt" je handpalm naar beneden is en je de teugel dus "opendraait" ook als je je teugels in 1 hand neemt is je handpalm naar beneden gericht.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 13:18

Goed, leg ik het nogmaals uit.

Je zit op een paard, de teugels zitten aan de bitringen vast: rechtop, zij lopen dus als twee "lintjes recht naar je handen.
Nu kun je ze op 2 manieren in je hand, uiteraard tussen ringvinger en pink, pakken.. ter hand nemen.
Dit gebeurt eigenlijk standaard: van binnenuit (lees: je glijdt als het ware met je pink langs de binnenkant van "het lint" (de teugel) en hups heb je 'm in je handen.
Hierbij maakt de teugel een kleine slag, waardoor de "binnenkant" van de teugel (het lint) enigzins naar boven ("open") draait).

Mijn vraag is waarom dit de standaard wijze van het op/aanpakken van de teugel is, je ziet namelijk nooit dat de teugel van buitenaf wordt opgenomen door de pink.

De vraag is door mij ook gesteld louter uit technische nieuwsgierigheid, niet omdat ik er zelf problemen mee heb, of met mijn handhouding zit.
Vergelijk het met de ingeslopen traditie van alles links van je paard doen, links lopen, links aanhalsteren, links opstappen... daarvan weten we inmiddels waar dat vandaan komt.
Achterhaalde traditie van vroeger.

Ik ben zeer benieuwd naar meerdere reacties.

Mandy241

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:21

volgens mij zijn er geen standaard regelementen voor het oppakken van de teugels.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:25

Ik begrijp wat je bedoelt maar ik ben het eens met petitparis: als je je teugelvuist mooi rechtop houdt, zou het geen verschil mogen maken. En dat langs binnen oppakken komt volgens mij omdat zo de natuurlijke polsbeweging gaat. Als je langs buiten wilt oppakken moet je je pols naar buiten draaien wat minder comfortabel is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:50

Ik heb het eens even uitgeprobeerd. Wat meespeelt is dat je pal bij de vingeraanzet weinig nuance aan kunt brengen met je vingers, het moet dan uit je pols komen. Mijn teugel ligt dan ook ongeveer op het eerste vingergewricht/tweede kootje. Als ik de teugel omdraai schuift de teugel zichzelf door de slag richting de aanzet en moet je dat steeds compenseren.