springen na hindernis in goede galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

springen na hindernis in goede galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 11:20

Hoiii

Hoe krijg je een paard na een hindernis in de goede galop?

Ik had jaren niet gesprongen sinds kort rij ik weer op een manege en hebben we ook springles.

Omdat het lang geleden is moet ik nu in draf naar de hindernis toe na de hindernis als het paard in de goede galop zit door galopperen een beetje.
maar wel voor de volgende hindernis weer in draf hebben.

maar gebeurd vaak dat het paard in de verkeerde galop zit dus moet hem gelijk terug nemen.

maar hoe krijg je je paard na de hindernis gelijk in de goede galop?

Eerder deden de manege paarden toen ik klein was dat allemaal zelf volgens mij haha.

gr

Sim

Re: springen na hindernis in goede galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:21

Jij moet met je been aangeven in welke galop je paard moet landen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:27

Dit heeft inderdaad te maken met jou beenligging en ook met de drukverdeling. Als jij na de sprong naar rechts moet en je gaat op links 'hangen' dan zal het paard ook in de linkergalop zitten en dus verkeerd.

Maar dit kan je mooi tijdens de les oefenen toch? Daarvoor heb je juist les en een instructeur. Ik neem aan dat die dit soort dingen wel mee neemt in een les en ook kan zien waar het mis gaat.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:34

Als het probleem zich zowel linksom als rechtsom voordoet doe je waarschijnlijk zelf iets verkeerd, zoals hier al wordt aangegeven. Maar als het paard de ene kant op wel en de andere kant op niet in de goede galop neerkomt, dan heb je vermoedelijk te maken met een behoorlijk scheef paard. In dat geval kan het helpen om hem eerst wat extra 'op te rekken' aan de moeilijke kant door dressuuroefeningen zoals volte sluiten en weer openen en schouderbinnenwaarts. Vanzelfsprekend in overleg met en onder beleiding van de instructeur.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:39

Je kunt je bij het landen al stellen in de richting waar je heen gaat. Hoe je je gewicht moet verdelen, hangt af van in hoeverre je paard in balans is. Uiteraard bepaald jouw beenligging de galop maar het is niet altijd eenvoudig dit in de praktijk te brengen.

Mandy241

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:25

Stelling naar de kant waar je op wilt landen helpt ook.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 20:19

Oke dankjewel allemaal :) Om de 2 weken springles volgende week vrijdag nu pas weer.

We beginnen de les ook altijd met dressuur en inderdaad voltes rijden en paar passen zijwaarts op de volte en ook openen en sluiten.

De springles bestaat vaak maar uit 2 of 3 hindernissen. En op het laatst pas ze allemaal nemen.
maar ik ga de volgende keer jullie tips meenemen en kijken of ik dan na de hindernis het paard al in de geode galop krijg! Dankjewel allemaal

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:46

Om in de goede galop te landen moet je juist niet naar de kant gaan hangen waar je heen gaat. Op die manier druk je de binnenschouder en -been eerder naar beneden, waardoor hij dus in de andere galop gaat landen. Dit is een heel veel gemaakte fout waardoor veel ruiters problemen hebben hun paarden goed te laten landen.

Blijf met je bovenlichaam recht en maak je buitenbeen een tikje langer. Kijk naar de kant waar je heen gaat en druk of wring verder niet te veel. Heeft je paard steeds moeite met landen naar een kant spring de hindernis dan een aantal keer op een volte, breng je binnenhand van de hals, kijk waar je heen gaat en breng wat meer gewicht op de buitenbeugel. Maak uiteindelijk de volte steeds groter en de hulpen steeds kleiner.

elisa_beth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:35

ook zoals iedereen al zei , het buitenbeen in de galoppositie brengen en een heel klein beetje naar de kant leunen waar je heen wilt :) nooit te veel anders stoor je het paard in zijn sprong

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:01

Juist niet naar de kant hangen waar je heen wilt, lees mijn beschrijving maar eens waarom...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 10:02

Ik begin met alleen me buitenbeen en kijken waar ik naar toe ga
Eens kijken hoe de paarden daarop reageren.
Elke les rij ik ook op een ander paard.
pas begonnen daar en nog niet een keer op hetzelfde paard gezeten dus even uit proberen.

Dankjewel

patiently

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:36

schoentje schreef:
Juist niet naar de kant hangen waar je heen wilt, lees mijn beschrijving maar eens waarom...

In de juiste galop landen; hierbij leg blijf je rechtop zitten, maar je kunt wel druk houden op je linker beugel, dus niet hangen!
Daarbij moet je je buitenbeen er zo danig aan blijven houden dat hij niet door het buitenbeen gelijk valt.
Stelling boven de sprong.

(Sorry, de stelling die ik omschrijf is natuurlijk wel voor de linker galop! (linker beugel heb ik het namelijk over) Rechtsom is precies andersom)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:01

Als je druk houd op je linkerbeugel, zal het linkerbeen eerder landen, waardoor hij in de rechtergalop zit. Daarom iets meer druk houden op de buitenbeugel...

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:42

Ik heb op de instructeursopleiding geleerd: voor het landen in de goede galop; goed kijken waar je naartoe gaat, al boven de sprong, binnenhand van de hals, druk houden op je binnenbeugel. Paard zal altijd proberen om de ruiter recht boven zich te houden en zich dus naar links of rechts bewegen waar de meeste druk ligt.
Aanspringen in galop doe je ook met name op je binnenbeen, buitenbeen ligt alleen begrenzend naar achteren.

Vind de tip van schoentje, het springen op de volte wel een hele goeie :j

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:07

stel je wilt op het linker been door galoppeeren dan moet je zorgen dat je hem/haar al een beetje naar die kant ombuigt ,, bij mij werkt dit altijd

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:08

schoentje schreef:

Mee eens, zo heb ik het ook geleerd!
Zelfs bij de jonge paarden ging dit super!

Als je naar de kant leunt waar je naartoe wilt dan werk je hem in mijn ogen alleen maar tegen!

Mij is het geleerd, bij links om: gewicht op rechts, hand naar links en uiteraard buitenbeen naar achteren

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:39

Moet maar een minimaal verschil zijn, maar heb je dat minimale verschil op de binnenbeugel dan werk je hem idd tegen.

KimAFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:44

Renee1990 schreef:
schoentje schreef:

Mee eens, zo heb ik het ook geleerd!
Zelfs bij de jonge paarden ging dit super!

Als je naar de kant leunt waar je naartoe wilt dan werk je hem in mijn ogen alleen maar tegen!

Mij is het geleerd, bij links om: gewicht op rechts, hand naar links en uiteraard buitenbeen naar achteren

Zo leren wij het inderdaad ook!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:48

wat schoentje al zegt is kijken vaak al voldoende. Waar ik in de les op rechte lijnen en enkele sprongen nog wel eens de mist ik ga, ga ik dat op concours eigenlijk zelden. Dan kijk je toch door naar de volgende hindernis waardoor ik vaak toch automatisch goed land.

Zavanellixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:42

Ik oefen er veel op maar het is moeilijk om na de hindernis in de goede galop te landen en ook nog recht vooruit te galloperen. Ik doe het altijd wat overdreven, en als het goed gaat met kleinere hulpen. Ik geef (ik doe het even met rechtergalop, linker gaat dus andersom) rechterbeen boven de hindernis, en trek een beetje aan de rechterteugel, dus een beetje stelling naar rechts, dan landen ze als het goed is wel in de goede galop

Sofie_L_Jory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:23

Boven de hindernis, van te voren eigenlijk al, stelling vragen naar een kant, dan gaat 't meestal vanzelf, tenminste bij mij wel ;)

eline95enile

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:56

Ga mee met de zachte stelling vragen, druk op een beugel kan ook. Maar echt erop leunen lijkt mij niet echt fijn voor de balans van het paard tijdens de sprong.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 20:32

Ik heb het niet goed kunnen uit proberen zat op een paard wat met 4 benen tegelijkertijd sprong.

Is een andalusier en word sinds een tijdje gezet voor manegelessen en moet dus ook springen.
Heb het wel een keer geprobeerd en deed me been ook achter de singel kreeg gelijk beste bok.
Dus alleen even op het springen zelf geconcentreerd omdat hij ook apart springt goed meegaan met het paard. En paard loopt nooit normaal recht dus recht naar een hindernis rijden is ook best een werkje. Dus met anderen dingen bezig geweest.
Wie weet over 2 weken weer waar ik dan op zit en hoe dat paard springt kan ik me meer concentreren op de goede galop.

Dankjewel voor alle tips

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 11:01

Lusitano is het trouwens geen andalusier