onbedoeld wisselen tijdens galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

litilaura

onbedoeld wisselen tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 06:35

hallo ik heb mijn paardeje nu ongeveer 5 weken nu ze een beetje gewend is is het tijd voor wat serieuser te gaan rijden.
nu zijn we langzaam het dressuur aan het opakken dit gaat bijna allemaal wel goed behalve de galop dan wisselt ze op de lange zijde (zonder dat ik daar hulpen voor geef)met haar achterbenen van galop ik geloof dat dit overkruiste galop heet. wat ik doe is in een hoek aanspringen binnenbeen drijven buitenbeen iets naar achter leggen en wat extra binnenstelling vragen dan springt ze in de goede galop aan zodra je dan een paar passen op de lange zijde komt wisselt ze. ik heb geprobeert aan te springen op de volte (dan zit er dus buiging in haar lichaam) dan blijft ze meestal normaal galoperen. op de lange zijde een beetje binnenstelling vragen is niet mogelijk dan valt ze naar binnen (ook als je binnenbeen eraan houdt) dit komt omdat ze hiervoor door mensen die geen verstand van paarden hebben is gereden die allen rijden op teugels niet op zit en benen. ik hoop dat jullie tips voor mij hebben.

even wat extra info
pony is 7 jaar oud en 2 jaar onder het zadel
ik rij 8 jaar

groetjes :)

Aieshja

Re: onbedoeld wisselen tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 06:39

Paard dressuurmatig beter voor elkaar krijgen, dus dat hij niet door je binnen been gaat.
Een keer op de binnenhoefslag rijden, recht houden en elke keer als je voelt dat ze bijna wisselt een kleine volte rijden.
Een keer op de lange zijde een tempowisseling naar voren rijden

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 06:43

dankje :)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 06:44

Wat je mist in je hulpen is je zit. Mij wordt geleerd dat ik mijn buitenschouder naar achter moet houden ("anders kan nooit je been naar achter blijven liggen") en je binnenheup naar voren, zodat t paard ook de ruimte krijgt om de galop pas naar voren te gaan. Idem je handen, je binnenhand iets voor je buitenhand om ruimte te geven aan de sprong.
Voor overkruist zou ik het helaas niet zo snel weten hoe dat komt. Misschien dat je een balk op de hoefslag kan leggen dat je daarover weer de goede galop kan pakken?

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 06:49

oh ik wist helemaal niet dat je ook iets met je schouders moest doen ik denk gewoon dat ze op de manege waar ik een tijdeje gereden heb niet zo diep zijn ingegegaan op hoe galopeer ik goed aan, die manege paardjes doen dat toch wel vanzelf een balkje neerleggen lijkt me niet zo slim we hebben voor te proberen weleen drafbalkjes neergelegt en ziij springt er overheen

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 07:49

Als je heup naar voren draait daag je juist de verkeerde galop uit! Het binnen been maakt namelijk de grootste pas naar voor toe en heeft dus ruimte aan de binnen kant nodig. Als he de binnen kant op sluit, vraag je er ook nog eens om om de achter hand naar binnen te plaatsen. Allemaal niet de bedoeling.

Daarnaast is de hulp van galop aan springen nog een 2e discussie punt. Wij leren ze (met het oog op de wissels en series) op vooral buiten been aan galopperen.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 07:52

Maar Quir, hoe sluit je dan de binnenkant op? Mij is verteld dat als ik mijn binnenheup naar voren draai de paarden juist de ruimte krijgen om die grote pas te maken?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 07:55

Ik heb ook binnenheup voor met aangalopperen,maar schouders gewoon recht op de rechte lijn.
Binnenheup voor geeft ruimte voor de schouder,maakt dat je binnenbeen beter naar voren blijft en buitenbeen makkelijker naar achteren.
Buitenbeen geeft hulp voor het aanspringen,blijft iets naar achteren en binnenbeen op de singel.

In het geval van omspringen op de rechte lijn:eerst wat sterker maken op de volte en sowieso beter aan het been en aan de zit maken.
Want het kan dan wel verkeerd zijn gegaan met inrijden,aan jou de taak het nu te corrigeren!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 07:58

Als je de binnen heup naar voren draait krijg je juist ruimte aan de buiten kant. Je duwt de schouder naar buiten, terwijl je die. Juist naar binnen wilt. Als je heup naar achter duwt krijgt het binnen voirbeen veel meer ruimte om de grote pas af te maken en ruimte om de schouder iets naar binnen te zetten, zodat het paard spoort en niet de achterhand naar binnen plaats.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:01

Wanneer ik schoudervoor galoppeer heb ik mijn heupen iets ingedraaid.Maar dan heeft het paard ook iets de schouders naar binnen dus is het hele beeld anders.
Toch blijft dan mijn binnenheup iets meer voor dan mijn buitenheup.
Zo spring je toch ook de wissel?
Binnenheup naar voren?Kijk maar eens foto's:zo doet iedereen dat.Waarom zou je dan na de wissel je heup weer helemaal naar achteren draaien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:01

Hier worden allemaal aanwijzingen voor de ruiter gegeven, maar het kan uiteraard ook gewoon dat je pony dat nog moeilijk vind en nog niet zo'n goede balans heeft.

Dan is het niet gek om eerst een tijdje veel op de volte tegaloperen, tot dat lekker gaat en daarna een stukje rechtuit mee te nemen.

Je kan nog zo netjes je hulpen geven, maar als de pony niet sterk genoeg is , moet je juist ook daar aan werken.

Zoals altijd dus ook het advies om dit met je instructeur te overleggen. Wj zien niet of het alleen jouw hulpen zijn of een combinatie van meerder dingen.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:40

Het kan ook zijn dat het paardje wat scheef is, dan kan je hem wat schouder voor zetten, hoeft niet helemaal te scharen maar dan word hij gedwongen zich wat op te rekken en zijn achter binnenbeen meer onder de massa te verplaatsen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:17

Doet hij het aan beide kanten? dus rechtsom overkruist springen en linksom ook? Of heeft hij een "goede" kant.
En aan de longeerlijn doet hij het dan ook?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:03

ambre schreef:
Wanneer ik schoudervoor galoppeer heb ik mijn heupen iets ingedraaid.Maar dan heeft het paard ook iets de schouders naar binnen dus is het hele beeld anders.
Toch blijft dan mijn binnenheup iets meer voor dan mijn buitenheup.
Zo spring je toch ook de wissel?
Binnenheup naar voren?Kijk maar eens foto's:zo doet iedereen dat.Waarom zou je dan na de wissel je heup weer helemaal naar achteren draaien?

Juist, zo spring je een wissel. Na een wissel ga je terug recht of draai je helemaal als je in serie wissels springt.

Een paard wat ver(der) in opleiding is. Zit je gewoon recht. Bij een jong of groen paard juist niet helemaal. Dit paard mist hoogst waarschijnlijk balans en kracht. Dus veel galop werk op de volte. Als ie in balans komt, volte vergrote en verkleinen en dan pas op de rechte lijn galopperen. Of juist het bos in en flinke paden af galopperen op hoog tempo.

Als een paard wisselt in galop, is dat in 80% kracht en balans te kort, 10% is ongehoorzaam tegen het binnen been, de rest heeft 100 andere redenen.

Ik ging nu eigenlijk alleen in op heup wel of niet naar voren. Een paard moet in galop bijna altijd iets schoudervoor gereden worden wil je zorgen dat hij spoort en parallel aan de bak rand is.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 17:50

ik weet niet of ze met longeren dit ook doet

in de bak gaat het rechtsom langer goed dan linksom.
als ze in de wei galopeerd wisselt ze ook de hele tijd soms overkruist soms helemaal (minder vaak dan als ik erop zit, in de wei bijna om de pas).
buiten in gewone galop doet ze dit ook maar in rengalop weer niet

zou het meschien kunnen komen doordat ik niet helemaal recht zit?

ps. ik heb geen instructie en dat is op korte termijn even niet mogelijk

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 21:30

vandaag had ik les op een manege pony ............................... en het is waarschijnlijk ook mijn schuld dat mijn pony wisselt want ik zit echt heel scheef tot 2x toe werd mij gezegd dat ik recht moest gaan zitten.

nu snap ik alleen nog niet waarom ze dit ook in de wei doet

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:35

litilaura schreef:
vandaag had ik les op een manege pony ............................... en het is waarschijnlijk ook mijn schuld dat mijn pony wisselt want ik zit echt heel scheef tot 2x toe werd mij gezegd dat ik recht moest gaan zitten.

nu snap ik alleen nog niet waarom ze dit ook in de wei doet

Wellicht een combinatie, kracht en balans te kort bij het paard en een ruiter die scheef zit.

patiently

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:20

Probeer inderdaad stelling te houden, maar doe dit niet door je hand van de hals af te halen, maar je hand bij de hals te houden.
Hierbij moet je je buitenteugel begrenzen.

Let op dat je zelf vooral recht blijft zitten en het paard verder ook recht houd.
Ik denk dat het paard er zelf namelijk wat moeite mee heeft.

En blijf voorwaarts rijden, probeer hem niet helemaal te verzamelen.
Eerst naar voren en recht om zo in de juiste galop te blijven of niet te kruisen.
Als dat goed gaat kun je aan je stelling en buiging gaan werken!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:23

Je paard een beetje meer opsluiten - niet een beetje in de rondte laten fladderen - en je buitenbeen goed achter de singel houden - iets erachter leggen, niet teveel. Goed op twee teugels, twee benen rijden en als je net galoppeert, even een paar rondjes op de volte houden. Ook op de volte goed begrenzen met buitenbeen en buitenteugel.

En laat je door iemand helpen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:23

Even tussendoor maar Ambre en Quir, volgens mij heeft de een het over de heup van de ruiter en de ander het over de heup van het paard maar bedoelen jullie ongeveer hetzelfde. :D

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:43

Hm nee volgens mij praten we allemaal over de ruiterheup en zijn we het dus gewoon niet eens met elkaar.

Maar in mijn geval, ik heb laatste tijd veel een 3 (nu bijna 4) jarige gereden, dus ja veel mijn (eigen) binnenheup naar voren moeten houden. Als hij dan een goede sprong en balans had, dán iets schoudervoor rijden.
Maar ook op andere paarden merk ik ook verschil dat ze zo beter onder mij door galopperen ipv dat ik ze tegenwerk met mijn zit (hoe ik dat dan ook onbewust doe, de hulpen helpen iig mijn houding te verbeteren).

Overigens hebben wij ook een manegepaard wat van achter steeds omspringt en overkruist galoppeerd. Deze heeft vroeger een flinke botsing op haar schouder gehad waardoor ze iets scheef is. Als ze is opgewarmd en netjes bij elkaar wordt gereden kan ze wel goed galopperen. Maar veelal werkt een ruiter net te veel terug met de handen of gaat net te zwaar zitten, waardoor haar achterhand soort van los gekoppeld wordt doordat ze de rug dan hol trekt. En dan stuitert ze heel erg, waardoor de ruiter gaat stuiteren, en zij nog meer gaat omspringen.

Zavanellixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:01

Ik heb het ook wel een beetje. Miss is het probleem dat je benen te veel bewegen? Dat werd mij ook veel verteld. Dan moet je vooral je binnenbeen, maar ook je buitenbeentje er goed aan houden. Als je je buitenbeentje helemaal niet gebruikt, maakt je pony als je hem toch gebruikt denk ik sneller een wissel. Dus ook gewoon goede aanleg hebben met je benen

Zavanellixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:14

Sorry als dit niet werkt hoor. Heb net nl van bigone gehoord dat wat ik zeg niet klopt. Wat ik net heb gezegd is mij verteld door instructeurs enzo. En dat er staat dat ik 21 ben was gewoon omdat ik bang was dat ik anders Miss niet op bokt mocht, omdat dat op andere sites soms wel zo is

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:20

Stiller zitten. En minder " grote" hulpen geven. Klinkt simpel maar ..... Dat is het soms ook.