Leren stelling vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rebecca123

Leren stelling vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 15:40

hoi!!!!

ik heb een merrie van 13 jaar die bijna geen: stelling en aangevelijkheid heeft.(ze heeft van haar 3e tot 12e niks daarnaan gedaan ze stond alleen maar in een weilandje). :o
daardoor kent ze dat niet echt.
na een uur komt ze een beetje aan de teugel of ze zoveel heeft gebokt omdat ze er geen zin in heeft(er rijden wel eens van die kinderen op die niks met haar doen en dan verveeld ze zich :+ ) ik vind het niet erg dat ze het niet heeft het is gewoon een schat van een pony <3 maar tijdens het jury commentaar stond tijdens de onderlinge wedstrijd: te weinig stelling daardoor wil ik het haar gaan leren.
maar het afgelopen jaar ben ik er maar mee op gehouden ivm geen stelling geven als ik erom vraag :) maar hoe kan ik 13 jarige leeftijd weer leren stelling en nagevelijkheid leren?

Chantal_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:49

Staat ze wel goed aan je binnenbeen?
Dan is volgens mij het enige wat je hoeft te doen je handen naar de kant van de stelling, een beetje meer druk op je buitentse teugel, en je binnenbeen eraan houden om te voorkomen dat ze naar binnen valt.

Als ze ook niet goed aan je binnenbeen staat lijkt wijken mij een goede oefening :)

En.. Nageefelijk lopen is niet echt iets wat je 'aan kan leren', het is geen trucje ofzo.
Volgens mij (maar daar zijn veel verschillende ideen over) krijg je je paard alleen nageeflijk als je hem goed actief hebt lopen, hij goedaan je been staat, en je zacht maar duidelijk bent in je handen..
Laatst bijgewerkt door Chantal_00 op 01-04-12 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:52

Een duidelijk geval van te weinig kennis over het trainen. Er is hier een hoop misgegaan. Wel aan de teugel maar geen nagevelijkheid en stelling? Daar gaat het al fout! Een uur trainen met een paard wat geen nagevelijkheid en stelling heeft? Dat kan, maar als je er echt op gaat trainen: not done.

Bokken omdat ze geen zin heeft? Paarden klieren niet.
Heb je les?

midgie

Re: Leren stelling vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 07:51

Neem les en leer wat stelling is, een paard wat zo stijf is en last heeft zou ik ook geen uur trainen, denk dat je je ook moet leren wat aan de teugel rijden is,
Miss ook eens een osteo of masseur laten komen om het dier los te maken .
Dus ga gymmen met het dier b.v vanaf de grond

Mandy241

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:46

ja je komt er erg moeilijk door als je erop zit. probeer dr meer te longeren, worden ze erg los van!

Alyss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:36

Je zou ook kunnen proberen om veel voltes, slangevoltes en voltes halve baan te gaan rijden :)

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:28

Je kan proberen om je pony eerst stelling aan de hand te leren aannemen, gewoon aan het halster als je er naast staat. Let er daarbij op dat stelling altijd direct achter het hoofd moet beginnen en niet bij de halsaanzet aan de schouder. als je pony op een kleine zijwaartse hulp haar hoofd naar links en rechts kan stellen aan het halster kun je het daarna combineren met het bit. Als dat lukt wanneer je er naast staat kun je kijken of ze het in stilstand wil doen als je er op zit. Bedenk goed dat het voor een paard spannend is om uit balans te raken, zodra ze het hoofd naar binnen brengen willen ze er een been onder zetten voor meer balans. Vraag dus nooit te veel stelling en vergeet nooit de druk weg te halen als ze haar hoofd opzij beweegt.

Veel succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:07

Wel wedstrijden rijden maar geen paard in stelling krijgen en los kunnen maken? Omgekeerde wereld in mijn ogen!
Ga les nemen en leert eerst eens rijden voor je sowieso aan een wedstrijd denkt!
Stelling en na laten geven zijn je basis onderdelen die je al thuis moet kunnen rijden voor je op wedstrijd gaat.
Net als een nette overgang is dat de B dressuur... de B van Beginner!!!!!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:08

Dit klinkt een beetje als een manegepony en een manegewedstrijd? Omdat je aangeeft dat er ook andere kinderen op de pony rijden?
Niets is onmogelijk, maar je moet wel heel consequent met het dier aan de gang en met heel goede begeleiding.
Mijn haflinger heeft 18 jaar zonder enige stelling of buiging of nageeflijkheid zijn rondjes als manegepony braaf gelopen, is nu 2 jaar 'met de VUT' en is dus geen manegepony meer.
Ik was niet van plan hem op zijn 22e nog om te turnen naar soepel manegepaard, maar na een jaar bleek hij toch meer te kunnen dan alleen grasmaaier zijn en af en toe een ritje door het bos. Nu lessen we inmiddels alweer een jaar en met deze goede begeleiding zijn we inmiddels zover dat hij stelling en buiging wil aannemen en de nageeflijkheid is hard op weg om te komen. Maar dit was niet gelukt zonder goede les, waarbij ik heel veel aan mijzelf heb moeten werken om het hem goed te leren vragen. En uiteindelijk leert mijn nu 24 jarige pony nog zijn spieren op een juiste manier te gebruiken.

Het kan dus best, óók met een 13 jarige pony. Maar niet via wat advies berichten via de computer, maar met (privé)les en consequent oefenen daarnaast.