haflinger Chephirah 4 jaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

haflinger Chephirah 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:10

Hoihoi!

Ik rij sinds januari een lieve haflinger, Chephirah.
Saffie is 4 jaartjes jong, en een enthousiaste, leergierige pony. Ze pakt alles
vrij snel op. Toen ik begon met haar had ik geen stuur, geen rem, en een naar
het been bokkende pony onder mij. We zijn al een heel eind verder! Het opstappen
blijft moeilijk, ze rent bijna naar achter, of draait, loopt, stijgert.. Maar hier ben ik
hard mee bezig. Ook probeer ik vrijheidsdressuur in mijn lege uurtjes met Saf. Hier
ben ik zelf gewoon nog wat te druk voor, maar dit is een goede training voor ons beide.

Mijn min-punten:

* Ik ben met weinig tevreden. Deze pony is jong, onervaren en ik ben als manege-ruiter op haar gaan zitten.
* Mijn tenen staan naar buiten
* De beugels hebben we toen ineens 3 gaatjes langer gedaan, omdat ze bijna niet meer bokt etc
* Mijn schouders zijn heel vast, waardoor ik zelf niet kan ontspannen en zo mijn pony blokkeer

We hebben op het moment 2x per week les, en ik ben bezig om 1x per 2 weken prive-les te krijgen. Ons doel is
met het haflingerweekend een net b-proefje te rijden, waarna we lekker kunnen starten. Tussendoor nog wat
oefendressuur, en lekker veel buiten rijden. Ook springen staat op de planning, maar een vriendin leert het haar nu
af en toe even.

Hier het filmpje:

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:23

Het ziet er al hartstikke leuk uit!

Probeer alleen iets meer een knikje in je elleboog te houden zodat je handen iets stiller blijven, nu bewegen ze mee als jij lichtrijdt. Verder lijkt het of de pony best hard gaat, dan kan je door langzamer licht te rijden het tempo lager krijgen.

Anoniem

Re: haflinger Chephirah 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:39

dankje tilmar,

de pony gaat inderdaad erg snel! Hij heeft naar zeggen sinds hij zadelmak is in de bossen gecrossed. Nooit doorgereden etc, vandaar de snelheid. Het gaat al beter, alleen is de pony vrij sterk en ik ben ook niet zo ervaren in snelle pony's! (:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:40

tempo zou ik niet veel lager leggen. het is een jonge pony en die moet je niet teveel terug gaan rijden. die moet je lekker voorwaarts houden. verder kan het ook komen door nog onbalans. verder gewoon meters maken :) ziet er netjes uit. veel overgangen en figuren rijden en dan komt het goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:42

Laura dankje! De pony bezighouden is lastig, haar concentratieboog is niet heel hoog. We proberen ook zo veelzijdig mogenlijk te rijden om er lol in te houden voor het dier. Zoals vanavond een buitenrit, gister balkjes lopen, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:45

dat is inderdaad goed :) verder houd je het paard ook bezig door veel figuren te rijden en overgangen. dus volte hand veranderen stap, paar passen stappen en weg. ik moest met jonge pony's ook altijd veel figuren maken en overganen. nouja toen ze net zadelmak waren nog niet. maar zo hou je ze bezig en moeten ze zich op jou concentreren.

verder lijkt het me echt een fijn beestje om mee te werken!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:06

Ik zeg toch niet dat ze terug moet rijden? Speciaal daarvoor geef ik de tip van langzamer lichtrijden. Over het tempo is ook voor een jonge pony niet goed.
Ze moet er zeker niet aan de voorkant aan gaan zitten, hij is al sterk zoals de ts zelf zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:20

klopt, bedoelde het ook niet zo dat ze helemaal terug moest rijden :) bedoelde daarmee alleen te zeggen dat ze niet té langzaam gaat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:45

Ik wil het tempo zowiezo 1 tandje lager hebben. Een normaal arbeidsdrafje. Wil haar absoluut WEL goed aan het been houden, maar dat lijkt me geen probleem. Stap moet ook veeeel meer ontspannen. Maar erg bedankt voor de tips!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 11:17

Hahah ik zat zo geconcentreerd te kijken; toen je paard schrok schrok ik achter mn scherm haha :D

Verder ziet het er niet verkeerd uit, maar zou met zo'n jong paard ook veel rechte lijnen rijden, dus veel hoefslag volgen en diagonaal vhv.
En op de lange zijde veel gebroken lijnen meepakken, over de ac lijn rechtuit ed.
Galop zou ik niet steeeds op de volte doen, doe je dit bewust of?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:00

Romanoff haha! Ik schrok er zelf tijdens het rijden ook van! :P

Ik probeer de hele bak te benutten met rijden. We hebben puur voor dit filmpje de volte gepakt.
Ook heb ik voor de opname een half uurtje les gehad van een orun-instructrice in opleiding, wij oefenen vooral het rechtrichten, binnenhoefslag, van e-b wenden etc. :)

Ana_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:25

Haha ik bekeek `m ook net en ik schrok ook, denk dat het ook komt omdat als je het geluid aanzet hoor je zo`n doffe stamp, en daar schrok ik denk ik ook van...haha dan zit je idd heel geconsentreerd ernaar je kijken.

Verder ziet het er echt goed uit hoor meid!

Wat me wel opvalt is dat je pony in de draf ligt met z`n hoofd schud.
Maar daar valt vast nog wel wat mee te doen.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:56

mooi filmpje, ik vind het er heel relaxed uitzien, oke hij is snel maar dat mag hij is jong, maar je rijd heel vriendelijk.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:50

Leuke pony, ziet er fijn en braaf uit :) Het tempo mag je iets meer controleren, dat is al gezegd, maar liever iets te actief dan helemaal geen activiteit, zolang ze maar niet echt onder je vandaan rent. Verder vind ik jou houding redelijk netjes, maar ik vind het wel lijken alsof je jezelf wat vasthoudt in je armen, en de pony ook vast houdt van voren. Ik vind hem ook wel erg onrustig met zijn hoofdje, het lijkt er op dat je hem naar beneden probeert te rijden door druk te zetten met je handen (zonde van zo'n jonge paardenmond!), ik zou veel meer richting voorwaarts-neerwaarts met het gaan rijden, meer ontspanning en meer strechten van de spieren, das toch wel stap 1, en dat is meestal al wel genoeg gevraagd van een vierjarige.

Lies_1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:11

Leuke haflinger heb je! Je rijdt hem heel vriendelijk. Probeer door jezelf zwaarder te maken (langzamer te gaan lichtrijden) hem iets langzamer te laten draven, want hij loopt nu over zijn tempo.
Veel succes met hem!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:22

ziet er erg mooi uit
ze loopt niet onder je weg echt netjes voor zoon jong beestje ;)
wel ietsmeer je handen omhoog en verder ga zo door

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:09

Hihi, de pony is echt snel. Altijd mee geraced in de bossen etc na het zadelmak maken. Ze rent sommige stukken echt onder me weg, maar andere stukjes zijn redelijk rustig.

Dreamer: Mijn schouders zitten erg vast volgens de orun-instructrice in opleiding. Moet daar eerst maar iets voor verzinnen, maar baal er absoluut enorm van dat ik de pony daarmee blokkeer!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:28

Ja dat dacht ik te zien zoiets. Totdat je zelf echt lekker kan ontspannen zou ik een wat lichtere verbinding aannemen, dus niet zulke korte, strakke teugels. Dan leert hij ook beter op eigen benen lopen, geef je hem de ruimte om te ontspannen en kan je je richten op rijden op je benen en zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:33

Hm, ik had niet het idee heb extreem kort vast te hebben. Zowiezo in het rijden niet echt.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:39

marlijntjeh schreef:
Hihi, de pony is echt snel. Altijd mee geraced in de bossen etc na het zadelmak maken. Ze rent sommige stukken echt onder me weg, maar andere stukjes zijn redelijk rustig.

Dreamer: Mijn schouders zitten erg vast volgens de orun-instructrice in opleiding. Moet daar eerst maar iets voor verzinnen, maar baal er absoluut enorm van dat ik de pony daarmee blokkeer!

oke das minder dat ze soms zo hard loopt