Opgekropte pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loeky01

Opgekropte pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 12:18

Heyhey,

Ik rijd een kleine B-Pony, waarvan ik denk dat hij of altijd met elastieken heeft gelopen of voor de kar.
Hierdoor is hij erg sterk geworden in zijn mond (hier is bijna geen last van), pakte hij vroeger het bit vast en kropt hij zich helemaal op in galop. Naar voren werken werkt wel, maar als ik hem dan weer terug wil pakken in een arbeidsgalop valt hij terug in draf. Iemand nog ander soort tips die ik kan uitvoeren in hoop dat hij vanaf de eerste sprong wat minder opgekropt loopt?

Groetjess

xDreamerx

Re: Opgekropte pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:38

Dat opkroppen, over het tempo heen of juist terugvallen heeft er allemaal mee te maken dat zijn achterhand nog niet sterk genoeg is en daarom zijn en jouw gewicht nog niet kan dragen. Je moet dus aan de gang met het versterken van de spieren, en zorgen dat de pony daarbij wel ontspannen blijft. Ga in stap en draf veel voltes rijden en heel veel overgangen en tempowisselingen rijden. Dan ontwikkelt de pony spieren en kan zich op een gegeven moment weer goed dragen en dan zal dus de galop ook een stuk relaxter gaan!

Costadelsol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:12

Ik ben het met xDreamerx eens.
Veel overgangen rijden, ook schijnovergangen, dus net doen alsof je van draf terug gaat naar stap en dan weer vooruit rijden. Een middendrafje pakken, middenstap pakken.
Je kunt ook zo nu en dan balkjes gaan draven.
Zoals Dreamer al zegt, de achterhand sterker maken.

Chantal_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:19

Mischien kan je met longeren proberen wat vooruit en terug te schakelen.
Dan hij heeft hij het wat makkelijker (zonder ruitergewicht), en dan kan jij goed kijken wat er precies gebeurt :)

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:28

Ja, had ik er vergeten bij te zetten idd. Doe vooral veel van die oefeningen ook vaak naan de longe, want dan ben je toch aan het werk met de spieren, maar zit er niet die extra moeilijkheidsgraad van ruitergewicht of scheve ruiter of iets dergelijks bij.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 19:28

Hier kan ik zeker wat mee! Ga ermee aan de slag, super bedankt :)!

Mandy241

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:37

Vooral aan de dubbele longe kun je goed oefenen. dan kun je ook zien hoe hij zijn achterhand gebruikt ;)

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 13:52

Ja gelukkig heb ik ook een dubbele longe aangeschaft want de normale snapte hij niet helemaal.