Ik ga de overstap op bitloos ook maken.. tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Ik ga de overstap op bitloos ook maken.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 21:28

Dat staat in ieder geval wel op de planning! :D

Ik heb een 12 jarige merrie die eigenlijk al haar hele leven op bit kan worden gereden. Ik heb haar nu al meer dan 2 jaar (Waarvan 3 maanden officieel, daarvoor verzorgpony) en ik rij haar eigenlijk altijd met bit. Maar ik kan haar ook gewoon op een stalhalstertje rond sturen. Ik heb in januari een cross rope bridle gekocht, en als ik hier mee rij dan merk ik dat ze in het begin nog wel met haar oren naar achter loopt, maar na een paar minuutjes begint ze lekker laag te lopen en kan ik haar véél beter op mijn zit rondsturen, ze accepteerd been en andere hulpen veel beter dan met bit.
Ik rij 2x in de week in de les van de ponyclub, en verder gewoon lekker recreatief, af en toe een sprongetje en vaak een buitenritje. Verder vind ik het ook een fijn idee om bitloos te rijden, een stuk ijzer in de mond kan, hoe je er ook mee om gaat, nooit fijn aanvoelen lijkt me. Ik heb heel veel respect voor Otje, dus wil ik heel graag overstappen op lekker een bosritje met mijn CRB, maar in de lessen wil ik ook gewoon blijven dressuren en springen met een side-pull, gewoon zoals ik al deed met bit.

Natuurlijk heb ik al heel veel informatie gelezen op bokt en op verschillende sites, maar ik vroeg me af of jullie nog speciale tips hebben voor mij, wat als ze bijvoorbeeld helemaal op hol slaat of niet wil stoppen? Natuurlijk, met een bit mag je ook niet trekken, maar als ze écht gaat rennen geef ik wel korte ophoudingen (dit gebeurd niet vaak hoor, alleen soms op de zandvlakte en ik wil dat ze op de helft stopt) maar verder, ben ik gewoon op zoek naar tips.

Voor nu rij ik gewoon nog even met bit in de les, en met een crb lekker zelf en buiten, maar ik wil dit snel veranderen! :D
oja,
Weet iemand ook nog fijne sidepull hoofdstellen? =)

xxx

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:33

Leuk dat je overgestapt bent. :)

Wat is je vraag precies?

Citaat:
Natuurlijk heb ik al heel veel informatie gelezen op bokt en op verschillende sites, maar ik vroeg me af of jullie nog speciale tips hebben voor mij, wat als ze bijvoorbeeld helemaal op hol slaat of niet wil stoppen?

Dit kan met bit net zo goed gebeuren, en zou ik dan ook niet anders oplossen bitloos.
Uiteraard gaat daar werk aan vooraf, je paard zo netjes mogelijk opvoeden zodat de kans zo klein mogelijk is. :)

Bitloos rijden is niet zó anders dan rijden met bit. :)

Angela

Re: Ik ga de overstap op bitloos ook maken.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:39

Op de quote hierboven (wat te doen bij op hol slaan) kan ik maar 1 advies geven: leer de one rein-stop

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 23:37

De one rein stop is toch het hoofd om "trekken"? Hoe kun je hier voor oefenen en dit aanleren?
Ik heb niet echt veel meer vragen, die krijg ik waarschijnlijk pas als ik tegen dingen aanloop, maar ik wil gewoon zo goed mogelijk voorbereid zijn zodat ik geen miscommunicatie met mijn pony krijg.
Oja; toch wel een vraagje, sommige hoofdstellen hebben een "ruis", dat houd in dat de hulpen niet correct over komen (wat ik ervan begrijp), maar welke hoofdstellen hebben die ruis niet? :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:39

Een hoofdstel dat goed past. ;)

En sommige kruislingse systemen hebben geen goede release, dan komen de hulpen ook niet exact over zoals bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:44

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:54

De one-rein stop is niet het hoofd omtrekken, het is een reflex maken dat als jij dit doet je paard zijn hoofd naar jou knie brengt.

Ik zelf heb geen one rein stop. :') Ben er een lange tijd mee bezig geweest maar ik heb nu eenmaal geen geduld. :=

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 13:41

Ik ga oefenen met de one rein stop! :) Bedankt voor de link!
Ik heb mijn bit - hoofdstel (ik had er 2, nu nog 1) omgebouwd tot een sidepull met 2 ringetjes om eens te kijken of alles lekker werkt, en ik moet zeggen, ze snapte het echt meteen! Geweldig! :D Alleen het "aan de teugel" rijden gaat wat lastiger, aangezien ik altijd met mijn buitenhand begrensde en dan met mijn binnenbeen haar van achter naar voren in de aanleuning reed, en ze daar nu dus geen zin in had of het niet snapte :+ Maar dat is gewoon een kwestie van oefenen denk ik! Ik ben in ieder geval helemaal overtuigd en Otje ook volgensmij! Stap, draf, galop, terugnemen, wegrijden, figuren rijden, achterwaarts, alle knopjes zaten er verder gewoon op! =D

Ik heb het even zo zitten, lekkere dikke onderlegde neusriem.
Afbeelding
En zo zit het bij de teugels (van lovelance die ik bij mijn crb heb gekocht)
Afbeelding

Volgensmij zit de neusriem op de goede hoogte, maar ik kan nog verstelllen. Er passen 2 vingers tussen de kin en de neusriem.
Afbeelding

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 15:23

Ik zou zelf niet zo snel een one rein stop maken bij een op hol geslagen paard, ook omdat hij daarmee grote kans heeft om te vallen (ik weet niet of je wel een die trickriders hebt gezien die hun paard expres laten vallen voor de show of in een film?)

de enige keer dat ik op een ophol geslagen paard heb gezeten was met bit en ik had helemaal niks te vertellen.

een heleboel paarden hebben als ze eenmaal ophol geslagen zijn hoe gek het ook klinkt moeite om te stoppen, zeker als jij er nog eens bovenop zit aan de voorkant(ze hebben al die hals en dat hoofd aan extra gewicht aan de voorkant hangen) denk maar eens aan als er iemand op jouw schouders zit en als diegene naar voren leunt, juist, je doet een stap naar voren :)
als diegene nu terwijl je aan het rennen bent uit balans komt en naar voren leunt ga je nog eens harder rennen om het gewicht onder je te krijgen, hier maken jockey's gebruik van tijdens de races(het scheelt natuurlijk dat het van die kleine lichte mensen zijn)

sommige paarden raken tijdens het rennen hierdoor extra in paniek en vinden het moeilijk om te stoppen, dus het is belangrijk om een paard te leren hoe hij moet stoppen en dat is niet stoppen op de voorhand en als een kiepauto voorovervallen maar stoppen op de achterhand.

het klinkt als een hoop gezever, geef ik meteen toe, maar het werkt, mijn paard is hierdoor super te stoppen, ook in paniek als hij schrikt.
en hoe vervelend het ook klinkt:
Als ze gaan dan gaan ze, ik heb verhalen gelezen in de krant van paarden die met gebroken been en al dwars over auto's gingen in blinde paniek. het is zaak of je nu bitloos rijd of niet om dat te voorkomen. dus merk je dat je paard het niet meer aan kan ga er dan naast lopen en geef steun. of geef hem de tijd om naar iets spannends te kijken en het even te verwerken.

en tot slot bitloos is een prima manier om te kijken of je paard goed aan de hulpen staat en of je goed op je zit rijd.
hartstikke goed dat je het wilt proberen. :j

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 15:25

Er is natuurlijk ook een verschil tussen een paard wat uit blinde paniek gaat rennen en een paard wat je niet meer kan houden.

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 15:49

Somebitch schreef:
Er is natuurlijk ook een verschil tussen een paard wat uit blinde paniek gaat rennen en een paard wat je niet meer kan houden.

ja inderdaad een paard wat niet luistert en gewoon naar huis holt bv zal bv z'n nek vast zetten met bit zal hij het bit vast pakken en met dat soort paarden ben je hoe dan ook weer snel thuis :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:07

Voor die paarden kan een one rein stop misschien wel werken. :j

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 23:43

Ik snap het principe van de one rein stop nu wel beter en -zoals op de site staat- trek je je paard ook niet zomaar omver.
Toch als mijn paard wat ongewenst versneld neem ik haar eerst terug op mijn zit en lichte teugeldruk en dat werkt eigenlijk altijd wel, ik heb een paar keer in het verleden gehad dat ik haar op de volte heb gezet en die volte steeds kleiner heb gemaakt tot ik haar rustig kon terug nemen. Ik denk dat ik deze manier gewoon blijf gebruiken maar voor de nood situaties bijvoorbeeld als ze weg zal rennen op de weg tussen auto's de one rein stop aan wil leren.
Morgen weer bitloos rijen, wil gaan balkjes draven en misschien wat kruisjes springen :D ik heb er weer helemaal zin in! En ik hoop Otje ook :)) nouja, ze was vanmorgen lekker voorwaarts dus ik denk dat het haar wel bevalt, wat logisch is, hoe kan ijzer in je mond een paard nou bevallen eigenlijk..

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:25

NA -> RT-P

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:15

ik rijd ook zonder bit maar dan met een hackemore vind ik ook erg fijn rijden misschienn is dit een optie alleen het geeft wel een grote druk op de neus