Ik heb een 12 jarige merrie die eigenlijk al haar hele leven op bit kan worden gereden. Ik heb haar nu al meer dan 2 jaar (Waarvan 3 maanden officieel, daarvoor verzorgpony) en ik rij haar eigenlijk altijd met bit. Maar ik kan haar ook gewoon op een stalhalstertje rond sturen. Ik heb in januari een cross rope bridle gekocht, en als ik hier mee rij dan merk ik dat ze in het begin nog wel met haar oren naar achter loopt, maar na een paar minuutjes begint ze lekker laag te lopen en kan ik haar véél beter op mijn zit rondsturen, ze accepteerd been en andere hulpen veel beter dan met bit.
Ik rij 2x in de week in de les van de ponyclub, en verder gewoon lekker recreatief, af en toe een sprongetje en vaak een buitenritje. Verder vind ik het ook een fijn idee om bitloos te rijden, een stuk ijzer in de mond kan, hoe je er ook mee om gaat, nooit fijn aanvoelen lijkt me. Ik heb heel veel respect voor Otje, dus wil ik heel graag overstappen op lekker een bosritje met mijn CRB, maar in de lessen wil ik ook gewoon blijven dressuren en springen met een side-pull, gewoon zoals ik al deed met bit.
Natuurlijk heb ik al heel veel informatie gelezen op bokt en op verschillende sites, maar ik vroeg me af of jullie nog speciale tips hebben voor mij, wat als ze bijvoorbeeld helemaal op hol slaat of niet wil stoppen? Natuurlijk, met een bit mag je ook niet trekken, maar als ze écht gaat rennen geef ik wel korte ophoudingen (dit gebeurd niet vaak hoor, alleen soms op de zandvlakte en ik wil dat ze op de helft stopt) maar verder, ben ik gewoon op zoek naar tips.
Voor nu rij ik gewoon nog even met bit in de les, en met een crb lekker zelf en buiten, maar ik wil dit snel veranderen!

oja,
Weet iemand ook nog fijne sidepull hoofdstellen? =)
xxx