Een paard aan elkaar rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Een paard aan elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 18:02

Nu had ik sinds vorige week het idee dat er iets niet helemaal klopte bij mijn paard. Ik heb gelijk Albert van Es opgebeld (medium, ostheopaat of hoe je het bekijkt. :) ) Hier ga ik ongeveer om het half jaar heen om mijn paard gewoon te controleren, en daar kon mijn paard vandaag terecht.
Hij vertelde mij dat ze een beknelling had in haar rug en dat heeft hij meteen weer goed gezet. De oorzaak was een verstapping, maar ook vertelde hij mij dat ik haar 'te lang' reed qua lichaamshouding. Ik moet haar meer aan elkaar rijden en hier kan ik me wel in vinden. :j
Maar nu ben ik erg benieuwd of jullie mij kunnen vertellen wat jullie onder 'aan elkaar rijden' verstaan.
Ik denk dan gewoon aan achterhand er goed onder en iets hoger opgericht. Misschien heb ik het wel helemaal verkeerd, en vraag daarom jullie advies. :)
Ook heb ik mijn instructrice gebeld, en die zou mij hier mee gaan helpen in de les.

Alvast bedankt! :j

Anoniem

Re: Een paard aan elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:28

Aan elkaar rijden wil idd zeggen verzamelen. Dus idd achterhand eronder en meer oprichting in de hals. Maar dat is niet iets wat je effe doet. In het topic 'hoe beoordeel ik een rijfoto' staat er een mooie omschrijving over hoe en wat precies. Erg interessant :j

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:36

Alvorens je je paard aan elkaar rijdt, gaan er nog een paar dingetjes aan vooraf. Lengtebuiging, voorwaartsneerwaarts en ondertreden. Zijn die tot nu toe goed? Dus is je paard naar beide kanten even makkelijk. Want deze basis gaat overal terugkomen.
Let ook op met oprichten. Het paard is in de juiste oprichting als de onderhals nog een beetje zacht is. Deze spier mag dus niet opgespannen zijn, want anders gebruikt hij in de rest van zijn lijf de verkeerde spieren. De rest van de oprichting moet komen van het zakken in de achterhand. Maak de achterhand dus sterk door heel veel schouderbinnenwaarts en travers te rijden.
Ik zou niet meer wijken mocht je dat oefenen. Dit is een hele mooie oefening om het stuwen van het paard te oefenen en in dressuur willen we juist graag dat het paard gaat dragen.
Let ook op, je gaat je paard heel anders gaan trainen. Neem er je tijd voor en overvraag niet.

Mandy241

Re: Een paard aan elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:52

inderdaad. eerst het voorwerk doen. dan pas paard aan elkaar rijden. ga zeker niet te snel!