me fjord en ik aan het werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yvet31

me fjord en ik aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 20:13

nou, zal ik eerst maar wat vertellen over mij en me fjord, harry.

Heb hem nu ongeveer een half jaar.
best veel drama mee geweest.
Hij liep scheef (nog klein beetje, maar wel verbeterd! gelukkig!)
en hij liep verkeerd over zijn rug, dit word gelukkig minder.
en we proberen zelfs al op de teugel te lopen wat hij wel heel moeilijk vind. hij heeft natuurlijk ook zo'n mooi voorbeeld dat hij een korte nek heeft :')
daarbij vind hij stelling ook heel moeilijk dus rij veel figuren.
alleen je kunt wel zien dat hij het ook moeilijk vind.

we zijn vooral reacreatief bezig, kun je denk ik ook wel zien
maar vind het wel leuk om te horen wat anderen van te zeggen hebben.

de punten waar ik op moet letten
me zit
beter ondersteunen bij op de teugel lopen (tips?)
meer me benen gebruiken om te sturen.
en me handen.
dus nog best veel! maar we zijn hard aan het werk ;)

http://youtu.be/0jRaR_eNEKM

http://youtu.be/3sCHogSIKws

http://youtu.be/YprO1KanZs4

en vroeg me af of iemand nog tips heeft voor slenteren,
want in het eerste filmpje kun je wel zien dat hij daar ook even struikelt
loop zelf wel vaak balkjes

en tips voor op de teugel rijden in galop (nouja in ieder geval zijn hoofd om laag brengen)
want elke x als hij zijn hoofd iets omlaag brengt valt hij terug.
proberen ik hem wel elke x aan te sporen maar vind hij heel moeilijk.
Alle tips zijn welkom ;)

pmarena

Re: me fjord en ik aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:21

Leuk beestje :)

Wat me vooral opvalt is dat je meer aan fitnessen dan aan het paardrijden bent :P

Je bent heel erg bezig met erg grote bewegingen van STAAN-zit waarbij je jezelf uit het zadel omhoog "trapt" als het ware. Als je je beugels ietsje langer zou doen en wat minder hoog zou lichtrijden, zou het er al een stuk rustiger en netter uitzien omdat je dan niet meer zo in een stoelzit zit en niet steeds zo (toch vrij fors :o ) op de lepel van het zadel neerkomt wanneer je weer gaat zitten :)

Beugels iets langer waardoor je been wat langer en rechter onder je komt te liggen, dan zit je veel netter in het midden van het zadel en je hoeft bij het lichtrijden ook echt niet zo te gaan *STAAN-zit-STAAN-zit* ...gewoon alleen jezelf nèt ietsje uit het zadel omhoog laten veren door de beweging van het paard zelf :)

Ga desnoods een paar keer zonder zadel rijden, of zonder beugels, en oefen dan het lichtrijden. Dan leer je veel meer de beweging te volgen omdat je je niet meer af kunt zetten op je beugels :)

Ook valt me op (misschien wel omdat je zo druk bezig bent met dat staan-zitten :P ) dat je erg weinig leiding geeft aan je paardje, je bereidt weinig voor maar INEENS wendt je af of wil je halthouden...of wegrijden...is eigenlijk niet goed te zien wat je wilt en je ziet ook dat het beestje het niet helemaal begrijpt. Daardoor gaat het dier logischerwijs ook wat uit evenwicht lopen omdat het niet precies weet wat j nu eigenlijk wilt :)

Probeer wat duidelijker dingen voor te bereiden, dus als je af wilt wenden of een volte wilt rijden of iets, laat dat dan alvast aan het beestje blijken voordat je daadwerkelijk het figuur inzet. Vraag bvb. al stelling iets voordat je echt van de hoefslag af gaat, dan weet het dier welke lijn het moet gaan volgen en kan het gewoon door blijven lopen omdat het allemaal duidelijk is en het niet onzeker hoeft te zijn of je toch ineens een andere kant op wilt...want wanneer dat zo zou zijn zou je het OOK vantevoren even aangeven :)

Met minder intensief lichtrijden en beter voorbereiden / duidelijker zijn zal het beestje veel beter in evenwicht kunnen lopen waardoor het tempo gelijkmatiger kan blijven en dat struikelen ook minder kan worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:11

Wat mij vooral opvalt is dat je paard niet voorwaarts is (ws wat jij slenteren noemt). Jij geeft continu been maar er is weinig reactie. Op zich pak je dat wel op door overgangen te rijden maar ook die worden niet actief gereden. Tip, pak er eens een zweepje bij en geen reactie is tik en been. Dit herhaal je consequent totdat een kleine beenhulp voldoende is voor de overgang en om te schakelen bijvoorbeeld naar middendraf. Pas als je daarmee de achterhand voldoende geactiveerd hebt kun je een fijne aanleuning en dus nageeflijkheid krijgen. Verder ga ik mee met bovenstaand commentaar want ook door je houding en je manier van rijden werk je het voorwaartse tegen en dat is juist wat je niet wilt. Als je paard meer voorwaarts is kun je zelf trouwens wel makkelijker zitten en fijner er aan rijden.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:17

Ik ga met het bovenstaande mee. Verder heb ik er nog aan toe te voegen dat je moet werken aan een rustigere hand. De onrust is vooral goed te zien bij het tweede filmpje, vanaf een seconde of 20. Je handen gaan mee met het lichtrijden (waarschijnlijk omdat je ook zo hoog uit het zadel komt) en je teugels hangen nogal los, wat me ook niet fijn lijkt voor je paardje.
Verder zeg je dat je paardje slentert. Dit komt doordat hij op de voorhand loopt. De achterhand is niet dragend maar stuwend, zodat hij ook sneller struikelt. Het is goed van je dat je veel balkjes draaft, figuren rijdt etc. om hier aan te werken. Maar aangezien je paard dus nogal op de voorhand loopt, zou ik nog niet aan de voorkant bezig zijn (aan de teugel). Als je dit correct wil doen moet je eerst de achterhand op orde hebben. Blijf dus doorgaan met figuren rijden en balkjes draven, om de achterhand beter eronder te krijgen. Achterwaarts is hier ook een goede oefening voor.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:21

t ziet er wel okeej uit,
als je diguren rijd gooi je je paard nog een beetje om
veel oefenen en t komt goed

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:30

Op zich niet een héél vervelend beeld. Ik ga ook mee met het commentaar van hierboven...
Activeren (niet versnellen!!!) door echt duidelijk te zijn in hetgene wat je vraagd en, indien noodzakelijk
idd even een zweepje erbij om je beenhulp te benadrukken.
Wat mij ook opvalt is dat je zadel erg ver naar voren ligt. Hierdoor ligt het op de schouders en
zit jij ook gedeeltelijk op de schouders van je paardje. Dit geeft voor jou ook onrust in je zit.
Probeer het zaldel eens +/- 10 cm naar achteren te leggen. Volg met je hand het bot van het schouder
omhoog/naar achteren. Waar dit bot stopt, daarachter nog 2 vingers breed en dan pas je zadel.
Vooral rustig, maar wél consequent rijden. En ehh.... laat je niet gek maken door zo'n heerlijke fjord! :D

yvet31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 15:11

fijn commentaar kan ik echt wat mee!

dat hij niet heel voorwaarts is klopt. het is nog erger geweest toen sloeg geen 1 hulp aan :')

op me zit, en het voorbereiden ga ik letten

en over het zadel klopt maar komt omdat het zon lekker bol fjord is glijdt hij altijd weg daarom ben ik ook van plan een staartriem te kopen.

ik weet dat we nog een lange weg te gaan hebben maar we komen er wel ! :D

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:28

Ik ga ook mee met het bovenstaande commentaar, goed ook dat je er aan gaat werken! Maarja.. anders zou je geen topic openen :P

Over het zadel, als het goed past zou het als het goed is niet zomaar weg moeten glijden hoor! Misschien moet je de singel wat strakker aantrekken? Of na het instappen nog even een gaatje strakker zetten!