voor het eerst het erf af met mijn paardje....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

voor het eerst het erf af met mijn paardje....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 14:17

ik zou graag eens "buiten" rijden met mijn paardje (ze is 15) maar ze is nog nooit het erf afgeweest. Geen idee dus hoe ze reageert langs de weg en op (groot) verkeer.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik heb eigenlijk niemand die een keertje mee kan fietsen/lopen... Gewoon proberen? Of is dit toch te riskant?

siskeh

Re: voor het eerst het erf af met mijn paardje....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:18

Hoe is ze lopend langs de weg? dus gewoon aan halstertouw.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:20

Tja, zit niks anders op om het te proberen, misschien eerst aan de hand?

Staat je paard alleen of samen met een ander paard?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:20

Hoe ik het heb aangepakt:
Om te beginnen ervoor zorgen dat je paard goed naar je luistert en op je focust.
Loopt ze braaf mee, stopt ze als je dat zegt, etc, etc. Schriktraining doen, zodat ze alvast lekker wat gewend is.
Daarna zoveel als mogelijk oefenen op het erf zelf, met fietsen, auto's, enzovoorts.

De eerste keer ben ik gaan wandelen met een ander paard erbij. Daarna vaker gewandeld, zowel met als zonder andere paarden.
En mijn eerste keer erop was zonder ander paard even over het fietspad heen en weer :)
Daarna ben ik met een ander paard korte ritjes gaan maken.
Nu rij ik langer buiten, zowel alleen als met anderen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:22

Idd, eerst gaan verkennen aan de hand. Hoofdstel om en longeerlijn zodat je goede controle hebt. Begin met een klein stukje, dat breid je rustig uit.
Als dat goed gaat, ga je na het rijden in de bak een klein stukje het erf af. Neem je tijd, als ze het eng vind. Ga niet lopen dwingen, maar geef haar rust en vertrouwen. Als ze stil gaat staan, laat haar dan rustig stilstaan en kijken. Rustig aan opbouwen, niet te snel willen gaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:23

Lopen langs de weg, dan eens een stukje (10 minuutjes max) uitstappen langs de weg en zo langzaam maar zeker uitbreiden :-)

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:26

Nog nooit van het erf geweest? Haha dat kan ik me echt niet voorstellen! Buitenrijden is echt heerlijk (als je tenminste in een geschikte omgeving zit)!
Ik laat paarden wennen aan buiten en van het erf af te zijn door eerst veel te wandelen. In het begin rustige weggetjes/paden en in een later stadium zoek ik bewust de drukkere wegen op om ze goed te laten wennen aan bijvoorbeeld veel auto's tegelijk. Ik weet niet of je een plaatselijke landbouwvereniging in de buurt hebt maar zoek bv een weg waar veel trekkers komen maar waar je wel ruimte hebt om aan de kant te gaan (weiland of maisland of inriten in). Zo kunnen ze op hun gemak wennen. Mijn merrie was 2,5 a 3 toendertijd maar het werkt vast ook met een 15 jarige! Mijne is nu 9 en ik rij vanaf haar 4e ongeveer alleen buiten en rij overal heen waar ik maar heen wil. Oh ja doe wel een hoofdstel om met wandelen en neem een zweepje mee in het begin.
Succes ermee!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 15:47

Bernoe, ik kan me voorstellen dat je het grappig vindt dat ik nog nooit het erf af gweest ben! Bij ons heb je niet echt mogelijkheden om vanuit huis/stal buiten te rijden. Ja , op de weg/fietspad. Of de dijk op, maar dat vind ik (nu nog) eng.
Ik wil inderdaad alleen maar na het rijden in de bak bv uit kunnen stappen over het fietspad. Maar ik begrijp dat de meeste van jullie adviseren om haar eerst aan de hand mee te nemen MET hoofstel en zweepje....

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:51

Zondag's is het dan ook rustiger langs de weg?

Ik heb 1paard die amper van het erf afkomt,zoiezo al niet om buiten mee te rijden. Er zijn hier al amper uitrijmogelijkheden en je zit altijd met druk cq groot verkeer.
Het paard is ook nog's een watje dus tel maar op...Lekker in de bak aan het werk en verder gaan wij wel met de trailer weg als dat nodig is.

Ts als je gaat wandelen,neem iemand mee.

aliciaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:03

hallo,

ik heb precies hetzelfde probleem. ik heb mijn paard nu een jaar en wil ook wel eens met hem naar nuiten,helaas woon ik langs een drukke weg... hoe ik het aanpak is eigenlijk best simpel, je neemt je paard steeds beetje voor beetje meer mee naar de weg. Je kunt altijd samen met je paard aan de straat naar het verkeer kijken,dan leert hij/zij ook wat een auto enz. is!

waar ik nu mee bezig ben is het fietsen langs mijn paard, ik hou hem vast aan een halstertouw en iemand anders komt door de bak heengereden met een fiets, hoe vaker je dit doet hoe dichterbij je bij je paard kan komen met de fiets. Als je paard niet meer bang is voor de fiets kun je gaan beginnen met zelf fietsen en je paard erlangs zo kun je dit later op de weg ook doen, jij op je paard iemand anders aan een halstertouw op de fiets!

heel veel succes, je bent niet de enige die dit lastig vindt! /3

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:05

Joolien schreef:
Idd, eerst gaan verkennen aan de hand. Hoofdstel om en longeerlijn zodat je goede controle hebt.
Je kan er beter op gaan zitten, dan heb je meer controle.
Ik zou gewoon gaan, eventueel eerst in de bak rijden en daarna buiten een stukje uitstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:09

Ben ik niet met je eens Karin. Als een paard dan gaat ga je mee, als je niet weet hoe je paard buiten is dan loop ik dat risico liever aan de hand uit te vinden dan onder het zadel. Als het paard ts ook vertrouwd kan ze een goede leider zijn.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:10

En wat als je paard gaat als je hem aan een touwtje hebt?? :evaw: Dan heb je het nakijken. Als je erop zit heb je echt veel meer in te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:12

KarinvdM schreef:
En wat als je paard gaat als je hem aan een touwtje hebt?? :evaw: Dan heb je het nakijken. Als je erop zit heb je echt veel meer in te brengen.

Maar de kans dat je paard aan de haal gaat is imo veel kleiner wanneer je ernaast loopt dan wanneer je erop zit.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:14

Dat ben ik niet met je eens.
Ik zou het nooit zo doen, maar dat moet ieder voor zich weten. :)
Mijn schimmel weet heel goed dat hij zo de vloer met me kan aanvegen als ik er naast loop. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:16

Eigenlijk moet je ze gewoon van veulen af aan meenemen de weg op, dan vouw je ze gewoon dubbel als ze niet luisteren :))

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:17

Joolien schreef:
KarinvdM schreef:

Maar de kans dat je paard aan de haal gaat is imo veel kleiner wanneer je ernaast loopt dan wanneer je erop zit.

Eens met Joolien. Het lijkt alsof je meer controle hebt als je erop zit, maar dit is alles behalve waar. Als je goed werk aan de hand hebt gedaan is het vertrouwen bij je paard op de grond groter als in het zadel. Als je erop zit lijkt het vaak voor je paard alsof hij meer uit zichzelf moet doen, zonder leider die voor kan gaan.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:22

Joolien schreef:
, dan vouw je ze gewoon dubbel als ze niet luisteren :))

Ik wil jou wel zien met een veulen van een Belg oid :D

Neem ik de camera wel even mee,altijd leuk voor ''de leukste thuis''

;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:23

Dav schreef:
Joolien schreef:
, dan vouw je ze gewoon dubbel als ze niet luisteren :))

Ik wil jou wel zien met een veulen van een Belg oid :D

Neem ik de camera wel even mee,altijd leuk voor ''de leukste thuis''

;)

Ehhh daar kom ik dan nog op terug... :')

Maar wat Jennie zegt, ik heb gewoon het idee dat je aan de hand veel meer controle hebt :j

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:30

Ik denk dat het per paard verschilt, wat het beste is, onder het zadel of aan de hand.

Mijn paard is makkelijker te handhaven als je er erop zit.
het is een fjordenkruising en kan aan de hand echt een blok beton zijn.. |o
Geloof me, dan is er geen houden aan. Ze draait zich om en :evaw: Dat is ook de reden dat ze verkocht werd.
Ik weet eerlijk gezegd ook nog niet hoe ik dit het beste kan oplossen. Met Joolien eens dat je dit zo jong mogelijk moet aanleren. Helaas heb ik haar pas vanaf haar 4.
Afijn, in het zadel daarintegen, al ze zich dan sterk wil maken, draai ik haar gewoon om in een rondje. Het is nog niet voorgekomen dat ze onder het zadel aan de kletter is gegaan.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:01

Leuk dat je naar buiten wilt!

Mijn paard is 7 jaar niet van het erf af geweest ( hij is sinds sept. Van mij. Daarvoor van de manege waar hij staat). Had hem de eerste week al mee genomen aan de hand. Was geen succes. Zorg dus dat je een hoofdstel om hebt met een longeerlijn. Het is fijn als iemand anders, liefst met mak paard) meeloopt en ook nog een touw aan je paard kan doen.
Zelf ben ik dinsdag voor de tweede keer ( 1e x na de mislukking) buiten geweest. Dit keer onder het zadel omdat hij dan beter luistert. Merkte dat hij buiten toch een heel stuk minder naar mij luisterde, hij was veel afgeleid. Ben met een mak paard gegaan en probeerde zelf zoveel mogelijk ontspannen te zijn. Verder ging het heel goed. Wel raad ik je aan om de persoon die meegaat ook nu weer een extra longeerlijn te geven voor in geval van nood.
Verder NIET dwingen.

Kaatje345

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:14

Ik ben net bezig om de mijne verkeersmak te maken. Het is een Belg dus echt, aan een halster ben ik als een vlieg aan een touwtje.
Ik ben eerst regelmatig aan de rand van het erf (langs een drukke weg) gaan staan. Lekker geborsteld en zelf zo ontspannen mogelijk waardoor hij ook wat meer ontspant.
Toen een paar keer met iemand op de fiets ervoor, niet ernaast want hij springt je zo omver. En eergisteren voor het eerst alleen. Het blijft erg spannend maar het komt er toch op neer eens de stap te zetten wanneer ook jij daar aan toe bent.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 04:34

Nou is het dan ook zo dat ik in een perfecte buitenrij omgeving zit idd! Dijken en hele drukke wegen is iets wat ik in het begin vermijd idd< vanwege de beperkte ruimte....
ik las ook nog een tip van op zondag gaan< dit is ook een goede, ga zondagochtend zo vroeg mogelijk... In ieder geval niet door de week in de spits en zaterdagochtend is ook iedereen druk met aanhangers etc (tuintje hier, bouwmarktje daar)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:56

Idd eerst aan de hand , maar ik zou nooit een bit in doen, maar pak een freestyle halster of kaptoom en een leadrope en hou het dier 2 meter achter je, ga eerst eens een meter en bouw dat uit ga niet gelijk ver weg, want dan vraag je om problemen, zelf ben je ook nerveus omdat je niet weet wat er gaat gebeuren, dus doe het stap voor stap en bij spanning vraag het hoofd van het dier omlaag, zodat hij weer rustig kan worden, dat kan nemelijk niet als het hoofd heel hoog is.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:36

Hoe is je paardje normaal op eigen terrein? Luisterd hij goed aan de hand en onder het zadel? is hij schrikkerig?
Mischien kun je ht beste doen wat jou het prettigst lijkt, dan straal je namelijk zelf een bepaakde zekerheid uit. Als je namelijk iets doet waar je zelf al zenuwachtig van wordt zal het paard dat ook wel voelen.

Persoonlijk zou ik denk ik ook liever op het paard zitten als ernaats lopen omdat ik dan voor mijn gevoel veel meer heb te zeggen. Nu is het wel zo dat het paard dat ik rij niet gaat rennen als hij schrikt maar alleen opzij springt.

maar succes ermee, hopelijk is ie snel gewend, niks zo lekker als samen naar buiten kunnen :)