Oefeningen ter afleiding tijdens rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mendyh

Oefeningen ter afleiding tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 12:53

Ik rij het paard van de ouders van m'n vriend; United (v. Cabochon).
Ze is 11 jaar, wel bereden maar alleen als het uit kwam zeg maar.
Nu had ze ongeveer drie jaar stil gestaan en ben ik net een half jaar begonnen met longeren en rijden. Ik kom al wel 1,5 jaar op stal om te voeren, poetsen, rondjes lopen, knuffelen e.d.

Mijn vraag is alleen welke oefeningen ik het beste met haar kan doen?
Dit omdat ze heel snel wordt afgeleid en zich snel verveeld. We hebben niet de officiële afmetingen van een bak, maar kleiner en ook alleen buiten.

Ik heb al wel oefeningen gedaan zoals veel overgangen rijden; stap, draf, stap; zodat zij goed op mij moet blijven letten en ik op haar.
Ik wil alleen wel afwisseling erin houden en ik dacht, misschien hebben jullie nog tips voor leuke oefeningen?

Ik hoor het graag!!

Jitske

Re: Oefeningen ter afleiding tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:55

YRT -> RT-P

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:03

Figuren rijden: voltes, klein en groot, S-en achtjes, slangevoltes, gebroken lijnen, oversteken (evt in combi met halthouden)
achteruit vragen
balkjes lopen
Zet eens pionnen neer of hindernispalen en doe een slalom.

Dreamdust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:28

Zoals Zilfstar al zegt, heeel veel figuren rijden. En overgangen natuulijk :) Wissel het rijden ook eens af met longeren.
Wat je ook kunt doen is iemand vragen om proefjes voor te lezen!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:30

In aanvulling op hierboven is grondwerken of schriktraining ook een leuke afwisseling.
Je paard leert op die manier ook goed om op jou te letten.
Wel de eerste keren onder begeleiding, zodat je de juiste techniek toe leert passen.
Maar na een paar sessies kun je zelf verder :)

Chantal_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:22

Wat Rumpleteaser zegt: Ook grondwerk is een leuke afwisseling, je kan dan ook een goede band kweken.
Ik denk dan aan b.v. longeren, of tussen de lange lijnen.
Verder denk ik aan wijken, of een beginnetje eraan..

carditjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:34

je kan misschien spaanse pas en jambette aanleren?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:12

Sluit me aan bij Zilfstar: ik heb een 7,5 jarige "dwarrelkop" (lees: aandachtsspanne van 10 seconden), Tinker x Fries ruin, die valt ofwel zowat in slaap als je steeds maar hetzelfde rondje in een bak rijdt (als je geluk hebt!), anders gaat-ie naar van alles kijkerig lopen doen, in de staak of "voor zichzelf beginnen", terwijl het een onder het zadel werkwillige buffelaar is.
Dit was/ leek een ramp, aangezien ik graag (wat moeilijkere) dressuur met hem rijd.. maar dan moet je dus enorm opletten, dat het niet verzandt in een soort routine-proefjes-rijden.
Die kijkerigheid bleek nu juist weer totaal NIET zodra ik de bak begon "aan te kleden", dat zag-ie na enige aarzelingen (UITDAGING) juist als een belangrijke opdracht. Die houding van hem als hij weer iets nieuws had gedaan, overwonnen, etc.!

Die verveling slaat juist vaak toe bij paarden die snel leren, van een uitdaging houden, gevoelig zijn. Offe.. gewoon een bar slecht concentratievermogen hebben...

Je moet echt je improvisatievermogen/creativiteit te hulp roepen om het voor zulke types leuk en uitdagend te houden.

Daarbij hoef je weinig grenzen aan te houden, doe maar eens gek: kartonnen dozen in de bak neerleggen, vlaggetjes-slingers, balkjes-circuit, gekke doorgangetjes maken met bijv. twee stoelen, de mogelijkheden zijn eindeloos. Prikpaaltjes met een petje er aan..?

Vergeet daarbij niet alles van allerlei verschillende kanten aan te rijden, cirkels (kleinere en grote voltes ) en 8-bochtjes rondom objecten te maken, en ook gebruik te maken van de binnenhoefslag, voor als je wil galopperen laat je dan de buitenste hoefslag gewoon vrij open.

Dit moet je wel geleidelijk opbouwen... weet niet hoe schrikvast je paard is, maar het is tegelijkertijd een giga-leuke training.

Succes en vooral... veel plezier!

Mandy241

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:33

Veel op vreemd terrein rijden. niet alleen bij A afwenden en wijken --> ga in het bos een stukje wijken op een recht pad (al is het maar 5 mtr.) daar blijven de paarden scherp van. En veel tempowisselingen

Mendyh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 17:07

Bedankt voor alle tips!

Gisteren veel geoefend met overgangen rijden. Stap, halt houden, in 1 keer overgaan naar draf.
Nu reageert ze wel op t been maar valt ze heel snel terug waardoor je haar vaak moet aansporen.
Iemand hier ook nog tips voor? Ik rij wel met zweep maar niet met sporen.

Op de rechterhand is ze ook een stuk moeilijker. Hier kwamen we achter toen we de voltes gingen rijden, openen en sluiten van de voltes zoals jullie ook hadden aangegeven.
Ze loopt met haar rechtervoorbeen minder hoog dan de rest en wil constant naar buiten kijken zeg maar.
Nu weet ik wel dat dr spieren nog wat meer moeten komen, want in galop lukt haar helemaal niet om lekker te lopen. Maar is dit het enige 'probleem'?

Nog iets wat ik graag anders wil;
Haar ontspannen laten lopen!
Ze protesteerd vaak door plots stil te staan en gewoon niet meer lopen, tegen het hek aan gaan staan of hele lichte bokjes maken.
Dit wordt gelukkig steeds minder, waarschijnlijk omdat ze na al die tijd gewoon weer regelmatig bereden wordt.
Alleen is ze nog heeeel erg aan het zoeken met haar hoofd wat ze ontspannen vind. Waardoor ze constant haar hoofd naar boven en beneden gooit. Vind ze haar positie eindelijk, houdt ze m eventjes vast en vervolgens gooit ze dr hoofd toch weer omhoog.
Nu ben ik bezig met m'n handen te sluiten elke keer als ze dr hoofd omhoog gooit, en te ontspannen zodra ze haar ontspannen positie heeft.
Misschien dat jullie nog iets weten?

Ze schrikt trouwens best snel, dus die schriktraining is ook wel heel leuk om mee te beginnen. Maar buitenrijden wordt m dus nog niet..

Weer een heel verhaal maar ik hoop op nog meer goede tips!
Met die tot nu toe ben ik in ieder geval wel bezig!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:42

Ik zou zelf zeggen: pak 1 ding tegelijk aan! Niet te veel willen en vragen en willen verbeteren. Dus kijk wat je belangrijkste punt is (onstapnnen lopen, galop, of waar je je topic mee begon) en ga dan DAAR aan werken. Dan komen die andere punten later wel.

Zelf zou ik eigenlijk eerst beginnen met die ontspanning erin te krijgen. Want als ze gespannen, opgekropt, boos of wat dan ook loopt kan het natuurlijk nooit goed werken wat je allemaal wilt. Dus werk dan eerst eens samen naar ontspanning en vooral plezier samen en ga dan weer dressuurmatig opbouwen. Ik heb dat met mijn paard ook gedaan. Heb het hele dressuur los gelaten omdat meneer gewoon vastgeslagen zat. Zodra je iets wilde oppakken ging ie opkroppen en heeeel gespannen lopen. Ik ben dus eerst eens grondwerk, lange lijnen, VD etc gaan doen en het rijden echt gewoon eerst alleen maar als uitstappen gedaan (of bitloos/zadelloos in stap) en later eens een ontspannen drafje zonder iets verder te vragen. Ben nu zo ver dat we echt weer figuren kunnen rijden zonder dat ie gaat spannen. Voorheen was een van hand veranderen al reden om heel gespannen te gaan doen (Bij mijn paard was er te vroeg in wedstrijden gestart, hij had te vroeg dingen gemoeten die hij niet eens goed beheerste. Kun je bij paarden spreken van faalangst? ;) De mijne was in elk geval supergespannen dat ie het niet goed deed. En nu.... hebben we echt lol met rijden, zelfs met dressuur oefeningen)

nicollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:42

Mm goede tips hierboven... bekijke voor een schiktraining eens de website van het paniekvrijepaard.. ( goede ervaringen mee.. )... Maar zelf aantal oefeningen doen van schiktraining is ook erg leuk!

Idd zoalszilfstar al zecht.. je moet niet alles tergelijkterijd aan willen pakken. Concentreer je op een aantal dingen.. ( :P niet te veel dus ).. En ga daar mee aan de slag..

Ik rij op een eigenwijze Shire.. en ben zelf vaak bezich met gehoorzaamheid.. wanneer zij niet stopt wanneer ik wil moet ze achterwaards.. Als zij te laat reageerd op mij been.. neem ik er weer terug en draaf ik opnieuw aan.. ( etc etc.. bespreek het bijvoorbeeld met een instructrice..)

Su6!!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:10

mijn verzorgpaard wakker ik altijd een beetje op met schijnovergangen. je bent dus in stap, geeft de hulpen voor draf, net als je paard wil draven, stap je verder. dit kan je eigenlijk overal op toepassen. of je gaat bijvoorbeeld binnen een rondje 3 keer draven, en weer terug naar stap. of een volte, beginne in stap, en binnen de volte naar galop, en weer terug naar stap.

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:48

voor de variatie zal ik; buitenritten gaan maken (worden ze lekker fit van), balkjes in een soort doolhof leggen voor de stelling, ga is springen (hoeft niet hoog alleen voor variatie bijvoorbeeld kruisje) ga ook eens naar een concoursje of oefenterein. je kunt ook gaan longeren, en vrijspringen als je niet heel veel tijd hebt.
en als je paard vervelend gaat doen een goede tik geven zodat die gelijk weet wie de baas is.
heeft je paard een martingaal? mijn pony ging telkens met zijn hoofd naar boven nadat hij even een tijdje een martingaal had ging het veel beter je kon hem na een maand ook gewoon zonder rijden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:35

Wat betreft de laatste twee posts, ben ik het daar toch weer niet mee eens.
De eerste poster raadt dus terugrijden aan d.w.z. iets aangeven en op het moment dat het paard dat wil gaan doen, terugrijden. Regressieve overgangen kunnen heel nuttig zijn, maar ik denk juist NIET voor dit paard. Ik zou juist progressieve overgangen rijden, zoals net doen of je in stap wil, maar dan na twee drie stap passen de draf er weer in zetten en na een drafpas of dre de galop er in zetten.
En dan zou ik er zeker geen martingaal aan zetten.
Ik zou het paard de kans geven om lekker zichzelf te zijn.
Lopen zit in ieder paard.

Waarom niet vooruit gedacht ipv terug denken?
Juist altijd EERST vooruit.

En voor het beschreven type paard lijkt me longeren dus echt geestdodend.
Daar ga je niet een beter contact door krijgen.

Mendyh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 08:51

ik ben begonnen met longeren omdat ze heeel lang had stil gestaan. maar inderdaad, veelste geestdodend voor haar. na 2 rondjes heeft ze het wel weer gehad. dan loopt ze wel door alleen je moet zó goed opletten om haar aandacht dan bij jou te houden. verder doe ik nu longeren wel tussendoor als ik een dagje niet rij. wil namelijk niet van het niets doen naar elke dag rijden. dat kan ook nooit goed zijn denk ik.

Ze is een dochter van Cabochon, een paard die nogal een sterk karakter heeft.
Dit heeft ze dus ook van hem geërfd. maar niet alleen dat, maar ook de geweldige gangen die Cabochon had kan United ook lopen, dit moet er alleen nog uit haalt worden.

Buitenritten wil ik verlopig nog niet maken, pas als ik haar gedrag tijdens het rijden wat beter ken en ze in de bak ook niet meer zo snel schrikt en protesteerd.

Maar misschien is het inderdaad wel handig om eerst het ontspannen lopen op te pakken en van daar uit verder te gaan.
Hoe kan ik het beste reageren als ze haar hoofd omhoog gooit?
Ik leer nu namelijk om m'n handen dicht te knijpen zeg maar en been bij te geven, dit werkt voor alsnog wel, maar ben ook wel nieuwschierig wat jullie doen!

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:55

veel figuren rijden

Mendyh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 19:36

Verder nog tips?