Tinker in de verkeerde versnelling...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morhwen

Tinker in de verkeerde versnelling...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 11:16

Hallo allemaal,

Ik zou graag een probleempje met jullie delen, ik hoop dat iemand mij van nuttige tips kan voorzien.

Ik heb in januari een 5 jarige tinkermerrie gekocht. Superlief beestje en zadelmak. Dat zadelmak is echt letterlijk want meer dan aan een zadel gewend is ze blijkbaar niet. Ik ben enthousiast begonnen met grondwerk en dat pakt ze allemaal prima op. Longeren gaat ook prima. Op de linkerhand wat moeilijker dan op de rechterhand, maar daar gaan we aan werken. Los longeren gaat ook prima, ze luistert goed naar de stemcommando's. Meelopen zonder halster lukt ook al, achterwaarts en een voorzichtige sidepass aan de hand begint ook te komen.

Maar nu het probleem. Zadel erop, voorzichtig erop gaan zitten en.... niks! Geen stap voorwaarts, niks! Als ik been geef gaat mevrouw alleen achterwaarts. Op stemcommando's doet ze niets. Aan de longeerlijn geprobeerd, met iemand erbij maar dan gaat het nog niet van harte. Alleen als er echt iemand naast haar meeloopt gaat ze voorwaarts. Omdat ze ook erg met het bit bezig is heb ik het ook met en zonder bit geprobeerd maar dat heeft ook niet veel effect.

NU kan ik haar wel door iemand haar met een zweep op laten jagen, maar dat was ik eigenlijk niet van plan. Volgens mij snapt ze er gewoon niks van als ik erop zit, dus om haar dan te gaan straffen is volgens mij niet de manier. Herkent iemand dit? Ben ik te ongeduldig en heeft dit nog tijd nodig?

Ik heb a.s. zaterdag les maar wilde dit toch even aan jullie voorleggen om toch meningen te horen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:21

Haha wat grappig, mijn hengst doet nu exact hetzelfde met zadelmak maken. En eigenlijk doen heel veel paarden dit.
Je moet toch even iemand met longeerzweep en longeerlijn erbij pakken.
Ze snapt het gewoon niet, dus geef haar de kans om te wennen aan je gewicht.
Dus zet iemand in het midden die je helpt en steunt met stem en zweep.
Die van mij pakt dat echt heel goed op nu! Oh en als je voorwaarts gaat kun je misschien nog beter draven dan stappen..
Laat ze wennen aan je been, en pak er zelf eventueel een zweepje bij, zodat je ze langzaam aan jou hulp kunt laten wennen.
Niet haasten of in paniek raken, dit is heel normaal wat ze doet..

Edit: even een toevoeging, longeer je haar wel met bijzetteugels? Zodat ze de druk op het bit wel kent?

EliseopBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:27

Misschien een idee om achter een ander (braaf) paard aan te gaan? Door haar dan te belonen laten merken dat ze het goed doet, en dit is wat je graag van haar wil. Als het probleem is dat ze het niet snapt, zou je het haar op die manier duidelijk kunnen maken. (Niet te lang alleen denk ik, krijg je een 'plakker', ook niet ideaal)

Staffen lijkt me ook geen goed idee, het is toch de bedoeling dat jullie het allebei leuk vinden om te rijden... Bij mijn paard hielp het om stelling te vragen als hij in de achteruit ging, misschien bij de jouwe ook??

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:34

Breng maar een weekje bij mij :D
Zal niet geslagen worden hoor. Wat ik doe, is erop zitten en mee gaan met een groep andere ruiters het bos in. In een week tijd, super gereden, stuur en rem en hulpen zitten er dan prima op! Daarna pak ik altijd pas het bakwerk op, meeste paarden vinden het ook niks aan alleen in de bak. Buiten kunnen ze nog wat zien en leren ze meteen op eigen benen lopen! ;)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:37

kan ze lange lijnen lopen? Dat leer ik de paardjes hier voordat er iemand opgaat, dan kunnen ze je niet zien en moeten ze echt leren zelf te lopen.
Laat je haar ook wel eens longeren/leiden door een ander persoon, dit wil ook wel eens helpen om te doen zeker als deze persoon dadelijk ook in het midden staat om de stemhulpen te geven.

Anoniem

Re: Tinker in de verkeerde versnelling...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:47

Ik zou niet te bang zijn voor het gebruiken van iemand met een longeerzweep. Dat klinkt namelijk heel heftig, maar die persoon doet niets meer dan 'oopduwen'. Slaan is niet de bedoeling, maar ze moet gewoon voorwaarts gaan. Als ze dat eenmaal begrijpen valt het kwartje vanzelf.
Maar ik zou eerst dit doen aan de longeerlijn. :j

Tymbalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:54

Moet hier wel een beetje om lachen, heb al meerdere pony's beleerd en nooit een probleem gehad en ik koop een onbeleerde tinker en jawel hoor zelfde probleem als dat de ts heeft. Longeren ging goed en kon er ook op zitten maar kwam geen stap vooruit dus ik had bedacht dat mn zusje er wel even voorlangs kon met mn andere pony maar dat lukte ook niet. Ik heb het probleem opgelost door er op te gaan zitten en dan aan de longeerlijn, dit heb ik 2x gedaan en daarna kon ik gewoon los in de bak rijden en snapte ze wat de bedoeling was.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:27

Ik denk als ik het zo lees dat er een paar stappen worden overgslagen.
Paard is echt zadel mak gemaakt en dus niet ingereden want dat betekend stuur en rem in verschillende gangen.
Been kan ze dan ook echt niet snappen.

Heb je het zo al geprobeerd?

1. Longeren doet ze dus braaf op commando want dat is je eerste stap.
2. Hangen kan ze neem ik aan ook al in stap.
3. Zitten....Iemand blijft naast het paard lopen.Je blijft bezig met stem commando geven
4. Die persoon die normaal naast je loopt laat langzaam de lijn vieren.
Als tussen stap kan je eventueel nog iemand er naast laten lopen en dan iemand die zogenaamd longeert.
5. Als ze het longeren met poppentje erop snapt met stem commando in div gangen gaat je verder naar de volgende stap
6.Stem commando + hulpen

En zo bouw je dus af naar uiteindelijk los van de lijn

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:28

het kwartje moet inderdaad even vallen en er worden goede tips gegeven! Succes

Morhwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 19:17

Bedankt voor de reacties! Vind het alleen al fijn om te lezen dat er meer van dit soort 'gevallen' zijn :D

We hebben al geprobeerd hoe het gaat met een ander paard ervoor, maar daar wordt ze niet warm of koud van. We hebben vandaag wel even geprobeerd wat er gebeurt als er iemand anders op gaat zitten en ik loop zelf mee (met longeerlijn). Dat gaat dus eigenlijk heel goed. Maar ja, het is nou niet de bedoeling dat ik er altijd naast blijf lopen -O-

Zaterdag maar eens kijken hoe het gaat. Misschien toch eerst maar een stapje terug (zoals Barcelano aangeeft), terug aan de longeerlijn, en vanuit daar weer verder uitwerken :j

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:28

De overgang van baasje er naast naar Baasje er op vinden de Arabs die ik heb ingereden erg vreemd.
Moet dan ook constant praten tegen ze....

Ben benieuwd succes

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:36

Dames een vraagje. Waren jullie voor het eerst na de zwangerschap ook zo mega ongesteld.... Verlies veel meer dan in de kraamdagen en veel grotere en meer stolsels en ben er gewoon zo beroerd en misselijk van. ga straks voor de zekerheid maar ff de HA contacteren

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:52

Ja elk jong paard reageert anders, wees bewust van het enorme balans probleem wat het dier heeft als er een ruiter op zijn rug zit sommige hebben echt heel veel moeite om weg te durven stappen,
Ik laat altijd de eerste paar keer iemand meelopen, daarna aan de longeer lijn en steedsa grotere volte , een jong paard zoekt die aanleuning en als dat de komende maanden met iemand aan de lijn moet ja dan moet dat maar, later kun je de lijn weg halen en iemand in het midden zetten en dat ook weer af bouwen,
Zelf heb ik ook net een 5 jarige op deze manier gedaan en nu loopt hij zelfverzekerd door de bak heen ,
Wees blij dat hij stil blijft staan , er zijn er ook die echt op de vlucht gaan door de druk van het zadel en ruiter, ik rij ze meestal in zonder zadel en in altijd bitloos, in een jonge paardne mond hoort nog geen bit en blijkbaar vind jou tinker dat ook , ik rij met kaptoom , erg fijn je kan de dieren daar eerst mee leren stelling en buiging aan te nemen en later kun je dan een bitje in doen voor de verfijning, werk zelf ook met tinkers , zijn heerlijke eerlijek dieren en als je ze met rust en geduld beleerd zullen ze echt voor je willen werken met plezier, veel sucses en miss is de site paardenbegrijpen.nl iets voor je om door te lezen, om je tinker zijn balans te leren krijgen aan de hand om jou te kunnen dragen,