Paard schudt met hoofd na sprong en trekt mij uit evenwicht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonne_Mika

Paard schudt met hoofd na sprong en trekt mij uit evenwicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 09:43

Hallo allemaal,

Eens in de zoveel tijd spring ik graag met mijn paard.
Af en toe een springlesje mee pakken en een onderlinge wedstrijd mee doen op de manege.
Mijn merrie vindt springen volgens mij heel leuk want ze wordt al enthousiast als ze alleen maar balkjes ziet, haha! Maar ik zit met een apart probleempje. Namelijk:

Als ze geland is na de sprong, Schudt ze onwijs haar hoofd! Ze heeft een enorm sterke hals en daarmee trekt ze mij gewoon compleet uit evenwicht. Soms lig ik er hierdoor bijna naast -O-

Medische issues heeft ze niet (-VA is laatst nog geweest) en haar tuig zit als gegoten. Ik heb ook extra aan mijn zit gewerkt zodat ik haar niet belemmer tijdens de sprong en landing.. Dus ik denk zelf dat mevrouw het uit enthousiastme/lolligheid doet. -'t Is nog al een figuur..

Maar nu vroeg ik me dus wel af: Wie o wie heeft dit probleem ook wel eens mee gemaakt? Hoe los ik dit nu op?

Princesj

Re: Paard schudt met hoofd na sprong en trekt mij uit evenwicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:46

Probeer haar na de sprong eens stil te zetten (op een rustige manier!). Dus als je hindernis rond de E staat, zorgen dat je stil staat voor je op de korte zijde bent beland. Vaak worden ze hier wel geduldiger van.

Mocht dit niet helpen, zorg dan eens dat je je hand na de sprong vrij hoog hebt. Tis niet heel vriendelijk, maar ze zal zich dan aan het bit stoten. Hierdoor leert ze wel af jou eruit te trekken.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:53

En toch denk ik aan een niet goed passend zadel. Wie heeft vastgesteld dat je zadel goed ligt en/of dat haar rug niet iets mankeert? Ongewenst gedrag na de sprong (bokken, hoofdschudden e.d.) heeft in bijna alle gevallen als oorzaak een pijnlijke rug.

Ze doet dit niet omdat ze lollig is, jou het moeilijk wil maken, enthousiasme, what ever. Paarden kunnen niet op die manier denken, da's een menselijke eigenschap.

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 10:03

Het zadel wat er op ligt heb ik expres goed laten passen door een betrouwbaar iemand die het ook meteen zegt als iets niet in orde is. Het zadel is netjes voor me onderhouden en het ligt heel mooi op de rug van mijn paard. Dus dat sluit ik echt uit.. Deze bewegingen maakt ze alleen tijdens het springen en dan vooral bij de eerste paar sprongen als ze nog fris is. Daarom lijkt mij wel dat ze dit doet uit joligheid, Zo komt het op mij over in ieder geval..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:03

Als ze het de eerste paar keer doet, is het vaak uit joligheid, maar als het na elke sprong zo is, dan zou ik zeggen dat het balans is of pijn.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:00

Je moet eerst eens een aantal sprongen proberen totaal niet aan de mond te komen na de landing. Als jij er niet met je hand aan zit, kan zij jou ook niet uit het zadel trekken. Het kan namelijk zijn dat ze reageerd op jou (onbewust) te grove hand na de sprong.
Als je vervolgens meer controle wil gaan krijgen, kun je haar het beste halt gaan laten houden na de sprong met gebruik van de keerwand, zodat je weinig hand hoeft te gaan gebruiken.
Het is ook belangrijk dat je dressuurmatig deze controle alvast traint dmv overgangen en tempowisselingen. Zorg dat je dit ook met zo min mogelijk gebruik van je hand doet.

Mandy241

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:59

ja vaak is het de ruiterhand, hou deze zo stil mogelijk.
zorg voor een goed omheinde bak als je dr stilzet.

noekie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:51

ik heb hetzelfde probleem gehad en het bleek dat het zadel niet goed lag dus misschien moet je zijn zadel laten checken

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 19:07

schoentje schreef:
Je moet eerst eens een aantal sprongen proberen totaal niet aan de mond te komen na de landing. Als jij er niet met je hand aan zit, kan zij jou ook niet uit het zadel trekken. Het kan namelijk zijn dat ze reageerd op jou (onbewust) te grove hand na de sprong.
Als je vervolgens meer controle wil gaan krijgen, kun je haar het beste halt gaan laten houden na de sprong met gebruik van de keerwand, zodat je weinig hand hoeft te gaan gebruiken.
Het is ook belangrijk dat je dressuurmatig deze controle alvast traint dmv overgangen en tempowisselingen. Zorg dat je dit ook met zo min mogelijk gebruik van je hand doet.

Dankjewel!

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 19:09

noekie70 schreef:
ik heb hetzelfde probleem gehad en het bleek dat het zadel niet goed lag dus misschien moet je zijn zadel laten checken

Heb ik al gedaan.. En eigenlijk ligt het perfect.