paard in galop krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manfredie

paard in galop krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 08:43

Mijn paard is 6 jaar inmiddels en met veel geduld zijn we nu al een eind.
Nee hij loopt geen Z en ook geen fatsoenlijke B-proef maar de basis zit er redelijk in.
Paard groeit nog steeds en we nemen dus ook echt te tijd voor dingen.
Maar nu komt het. Ik ben een rechtse ruiter en mijn vriendin links.
Het paard galoppeerd bij mij wel rechtsom maar niet links en bij mijn vriendin andersom.
Nu wordt een paard stabieler naarmate je kilometers maakt maar op deze manier is het best lastig.
Het ligt aan ons want aan de longe doet hij het wel.
Wie heeft er een idee waar het misschien aan zou kunnen liggen.
Tips en vragen zijn welkom maar wel op een normale manier.

Anoniem

Re: paard in galop krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:55

Laat een instructeur eens meekijken of jij niet op één kant zit. Je kunt een paard aardig blokkeren als je er niet recht boven zit, namelijk.

Dreamdust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:50

Als ik jouw was zou ik een aantal lessen nemen, en eventueel zitlessen volgen.
Misschien zit je inderdaad scheef en lukt het hem gewoon niet.
laat een ervaren instructeur je begeleiden!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:56

De enige tip: neem allebei les van een goede instructeur/instrutrice.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:02

ja zit lessen is een hele goeie daar leer je echt een hoop van (ik had een probleem met doorzitten verkeerd aangeleerd zoals velen kom je dan achter maar mijn algemene houding ging echt super vooruit!) maar vooral het scheef zitten kan een goede instructeur zien en je er bij helpen om dat in je zelf te corrigeren ook je balans is erg belangrijk en daar word bij zitles ook uitgebreid tijd aan besteed.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 13:24

op dit moment ben ik niet in staat om lessen te nemen. ik volgde les maar ben nu even vanwege omstandigheden overgeleverd aan mezelf.
zit lessen doe ik regelmatig maar misschien moet ik het gewoon wat vaker doen ....beest heeft enorm veel swung en dat maakt het ook wat moeilijker.
het is niet dat ik niet wil maar nu even niet kan.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 23:09

Zolang je niet in de gelegenheid bent, les te nemen je paard alleen te longeren. Dit probleem wordt veroorzaakt door beide amazones en je als je hiermee door pruts, kun je alleen je paard maar naar de bliksem rijden.

Overigens vind ik zitlessen de grootste flauwekul. Correct zitten behoort als een rode draad door elke les heen te lopen.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 06:36

je paard kan je altijd naar de bliksem rijden het is maar net hoe je er mee omgaat.
we nemen al veel meer tijd voor het dier ivm groei ed. mijn vriendin is overigens orun gecertificeerd...maar dat wil niet zeggen dat ze alle wijsheid in pacht heeft.
overigens zijn er genoeg mensen die in het Z rijden waar de paarden ook voor geen meter lopen...dus nogmaals je kunt een paard ten allentijde aan gort helpen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:13

Toch is les nemen de enige oplossing. Je kunt het mssn wel weten, maar vanop de rug zie je zelf niet altijd wat en hoe het paard juist onder je loopt, daar is die instructeur dan voor om dat te zien.
En na een tip kan die dan ook ineens zien wat er juist verandert, en dus zo telkens een beetje bijsturen.
En het is niet verkeerd om je tijd er voor te nemen, maar zie wel dat het voor het paard ook echt wel een uitdaging blijft, je moet er als ruiter in lukken zijn interesse en werkzin constant te prikkelen.
Dus les nemen is de enige mogelijke goede tip.
En geldtekort is lastig, maar dat kon of had je moeten inrekenen bij de aankoop van een paard, als je een auto koop en je kan geen benzine betalen, dan heeft die auto ook geen zin hé.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:23

Alani schreef:
Zolang je niet in de gelegenheid bent, les te nemen je paard alleen te longeren. Dit probleem wordt veroorzaakt door beide amazones en je als je hiermee door pruts, kun je alleen je paard maar naar de bliksem rijden.

Overigens vind ik zitlessen de grootste flauwekul. Correct zitten behoort als een rode draad door elke les heen te lopen.

Je bedoelt dat zitlessen op zichzelf niet echt nuttig is bij TS. ?
Want het correcte zitten elke keer dat je op paard zit zul je wel ergens moeten leren en blijven herhalen, foutjes sluipen er zomaar in.
Daarom vindt ik zitlessen zeer nuttig :)

Dreamdust

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:20

Alani schreef:

Juist hierom zijn zitlessen nuttig. Als je niet correct zit, dan moet je dat ergens leren. Daarvoor zijn zitlessen bedoeld. En dit pas je toe tijdens alle andere keren dat je rijd. :)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:23

Als lessen echt geen optie is.. dan miss hier een filmpje plaatsen?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:29

Film jezelf inderdaad en ook je vriendin en kijk dan heel kritisch naar wat je zelf precies doet, dan hoef je het nog niet eens hier neer te zetten maar kun je het ook met zijn tweeën uitpuzzelen.
Het is echt heel verhelderend en vaak ook confronterend. Of je dan in staat bent om het op te lossen weet ik niet maar je kunt dan wel zien wat er fout gaat.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:41

Ik snap wel wat Alani bedoelt. Het goed zitten en een juiste houding moeten altijd onderdeel van een les uitmaken. Elke instructeur/trice moet daarmee bezig zijn, waardoor specifieke zitles overbodig is.

Maar goed, de oplossing voor ts is rijtechnisch verbeteren. Een filmpje maken is leuk, die aan een vriendin laten zien mss nog leuker, maar een oplossing is het natuurlijk niet. Die is te vinden in goede instructie.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 11:57

ik heb het beste met mijn paardje voor en we proberen zoveel mogelijk afwisseling er in te brengen.
ik ben in een situatie terecht gekomen door toedoen van iemand anders en heb het moeilijk van te voren kunnen incalculeren. het leven bestaat nu eenmaal uit verrassingen en als ik alles van te voren wist was het zoveel makkelijker geweest. het paard doet het verder goed en dit is het enige probleem.
het ligt aan mezelf dat weet ik nu eenmaal zeker....het kan ook komen door de spanning die ik de laatste tijd met me mee draag. verder reageert het paard ondanks dat enorm braaf zo op nu en dan een bok na...maar dat is omdat ik dan net even teveel wil....
het is helemaal geen slecht idee om mezelf te filmen en zo terug te kijken of ik wel correct zit.
ik zou niets liever willen dan een goede instructrice die me wekelijks zou kunnen helpen....maar nogmaals dat is nu even geen optie. Al heb ik wel iemand op stal rond lopen die lessen geeft ...misschien kan ik haar mening vragen...
wel heb ik gevraagd of ze hem een keer zou willen rijden zodat ze kan voelen ....
toch vindt ik het fijn dat jullie mee denken

patiently

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:44

Yamcha schreef:
Laat een instructeur eens meekijken of jij niet op één kant zit. Je kunt een paard aardig blokkeren als je er niet recht boven zit, namelijk.

Yep en gewoon even een paar lesjes oppakken dan kan iemand het ook nog checken!

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:52

ik zou het eens proberen aan te leren met de longeer lijn , zodra dat helemaal gaat zoals het moet probeer je nog een keer als je erop gaat zitten als het niet werkt zou ik toch eens kijken voor een lesje.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 17:50

heb het zeker in het begin alleen maar gedaan aan de lijn en toen ging het goed...
daarna met rijden ook ...het zal ook wel aan mij liggen hoor...
misschien eens kijken of ik iemand kan vinden die 1x in de maand een lesje wil doen...