Oudere merrie opnieuw oppakken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Oudere merrie opnieuw oppakken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 20:59

Dag Bokkers! :)
Op stal waar ik eerder mijn eigen paardje had staan en nu nog een bijrijdpaard heb, mag ik sinds kort op een oudere fokmerrie van de stalbaas rijden. De merrie is 19 jaar en zo'n 10 jaar niet onder het zadel geweest. Ik heb er nu 3 keer eventjes opgezeten en ze voelt zo goed als groen. Ze is superbraaf en doet goed haar best, maar bijv. een stuur zit er nog niet op, ze begrijpt gewoon nog niet wat je bedoelt.

Nu loopt ze(altijd, maar vooral ook wanneer ze los loopt), met haar rug behoorlijk weggedrukt en haar hoofd in de lucht. Ze heeft nauwelijks bespiering en een lichte onderhals. Tot nu toe heb ik, om te voorkomen dat ik deze houding bevestig zegmaar, zonder teugelcontact gereden. Ik ben van plan om dit te blijven doen totdat ze haar balans onder het zadel een beetje heeft gevonden, en als het zover is wil ik beginnen met het activeren van de achterhand en uiteindelijk voorwaarts-neerwaarts rijden. Ik heb allemaal geen idee hoe snel het zal gaan, maar ik neem uiteraard de tijd :-)

Nu is mijn vraag: kunnen Bokkers hier iets zinnigs over zeggen? Ervaringen, tips? Kan ik iets beter niet of juist wel doen?

Ik ben benieuwd! Alvast bedankt *\o/*

Dreamdust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:20

Wat is de reden dat het paardje al 10 jaar niet meer bereden is? En ik zou haar eerst helemaal na laten kijken alvorens je verder gaat :)

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:25

Als je schrijft dat ze ook qua bespiering niets heeft, is mijn eerste vraag of je op de grond al een poos met haar aan het werk bent dan? Mij lijkt dat je haar het beste rustigaan aan de longe kunt oppakken en daarna pas erop moet kruipen. Zou je met een groen paard ook doen. Grondwerk om wijken voor druk, stemcommando's e.d. aan de leren kan je ook alleen maar helpen.

Maeve

Re: Oudere merrie opnieuw oppakken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 10:50

Dreamdust, de dochters van de eigenaar gingen uit huis/kregen kinderen en merrie heeft daarna dienstgedaan als fokmerrie. Verder geen moeilijkheden!
Jana_en_Ik: inderdaad ben ik al even met haar aan het werk, ze staat op de grond netjes aan de hulpen(oa stemcommando) en hierop reageert ze hetzelfde als ik erop zit. Nu zit ik er voor het wennen af en toe 5 minuutjes op, daarnaast ga ik door met grondwerk!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:52

-> RT-P

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:54

Ik zou de lat niet te hoog leggen,wat is het doel wat je wil gaan bereiken met de merrie?
Lekker buitenritje's of echt dressuurmatig doorrijden?

Verder zou ik een dagje longeren meepakken,alles met beleid want ze is alwel op leeftijd.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 11:01

Dav, lekker een buitenritje maar ik wil, ter behoud van het paard, haar op een goede manier rijden zegmaar. Een weggedrukte rug is nooit goed, ze moet me wel op een goede manier dragen. Misschien gaan we op een gegeven moment eens een lesje doen, maar in principe wil ik gewoon lekker samen lol hebben op buitenrit! Waarom lijkt longeren jou een goed middel op dit moment? Heb je tips hoe ik het longeren zou kunnen aanpakken, als je zo naar mijn verhaal kijkt?

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:20

Longeren met een hulpteugel eraan kan minder stress geven dan bv rijden. (doel;laag rond)

Longeren met een simpel bijzetje eraan is datgene wat ik meest gebruik.
Zorgen dat ze niet met haar neus de lucht in loopt en een bijzet is vrij simpel en eenvoudig in gebruik,die kan je er aan doen en zo strak/losje's zetten als dat het op dat moment nodig is.

Bij EJ hebben ze ook dit
http://www.ej.nl/products/10000043/2280 ... ULP+KATOEN
Iets duurder dan een bijzetteugel.

Loopt ze verder wel ontspannen onder het zadel?

Verder rust,neem de tijd,een les is altijd goed want dan zie je echt hoe en wat de merrie en jij reageert.
Lekker overgangen rijden,tempo wisselingen proberen mee te nemen,uitdagen (om te ontspannen en de hand te volgen) actief aan je been en goed kijken naar hoe ze het vol kan houden qua conditie.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 11:34

Dav, bedankt, ik zat al wat te denken over een simpele bijzet, ik wil namelijk niets forceren maar wist niet goed wat ik dan wel kon gebruiken. Het systeem dat je net geplaatst hebt, ben ik al vaker tegengekomen op Bokt en volgens mij heeft stalgenootje ook zo'n ding. Misschien een goed idee om te proberen!
Onder het zadel is ze wel ontspannen maar je kunt het echt vergelijken met een groen paard: nog geen balans, snapt stuur nog niet e.d., neiging tot achter de teugel ''in de krul kruipen'' enzo.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:37

Hier ook een merrie van 19, ook 10 jaar niet bereden (ivm fokmerrie zijn). Inmiddels helemaal nagekeken en behandeld voor problemen in het bekken en hals. Momenteel is ze fysiek helemaal ok, alleen nog wat bespiering.

Zelf heb ik het advies gekregen eerst aan de spieren te werken voor ik erop ga rijden. Ik zit wel af en toe even op haar, en dan verder niets. Wij zijn net begonnen met longeren en wandelen veel in het bos.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 11:40

caroline_max: Leuk, nog zo'n geval :-) door wie is je merrie nagekeken? DA, fysio, iets anders? Hoe uitten haar problemen in bekken en hals zich?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:43

Ik ben ook voor werken aan de longe, voorkeur gaat uit naar pessoa, zo kan ze ook haar ruggebruik verbeteren (mits ze inderdaad in orde is). Als ze qua conditie en bespiering terug op peil is zou ik gaan rijden.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 11:51

Pessoa zat ik ook al aan te denken, die heb ik ook tot mijn beschikking maar ik heb hier zelf nog geen ervaring mee dus ik wilde er niet zomaar aan beginnen. Een stalgenootje kan mij hierbij wel helpen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:18

Dat is heel fijn, als ze je goed kan uitleggen hoe het werkt en welke resultaten je zou moeten kunnen bereiken dan kun je er vrij snel alleen mee aan de slag. Ik heb zelf mijn merrie van 21 na 5 jaar opgepakt, ik heb het op dezelfde manier opgepakt. Je zorgt op deze manier dat ze souplesse in hun lijf hebben, kunnen buigen, goed ruggebruik hebben en hun bespieren en conditie is op peil. Op die manier is het voor jullie allebei veel gemakkelijker om het rijden op te pakken.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:11

Mijn paard was toen ze hier kwam (maart 2011)
a) behoorlijk gevaarlijk (als in; bijten, om zich heen slaan, over je heen lopen enz)
b) zeer onrustig (als in; hele dag ijsberen buiten, geen halster om kunnen krijgen, we konden haar nergens aanraken, behalve bij de hals)
c) hoogdrachtig, maar ook zeer mager.

Wat wij hebben gedaan is 5x een craniosarcaaltherapeut erbij, die heeft problemen in nek,hals, rug en bekken verholpen. De merrie was daarna al een stuk rustiger en makkelijker te hanteren. Daarnaast is de tandarts geweest (was wel nodig ook!), wat nog meer rust gaf (en ze kon veel makkelijker eten). Wij hebben haar de eerste 2 week gewoon in de wei laten staan, met maatjes en eten/drinken. Daarna zijn we heel rustig begonnen met halsteren, stukje aan de lijn (en niet meer bijten). Na de 2e behandeling van de cranio konden we haar overal aanraken, en wat rustig poetsen enz. Toen ze 4 maanden hier was is haar veulen geboren, en konden we met haar (normaal) aan een halstertouw lopen incl. veulen. Bekappen koste de eerste keren ruim 1 uur (alleen wat vijlwerk), omdat ze te onrustig was om haar voet omhoog te houden en te blijven staan. Mijn bekapper nam hier gewoon extra tijd voor, waardoor ze nu in 5-10 minuten klaar is (ze geeft zelf haar voet aan haha)

We zijn nu een jaar verder en ik wandel met haar langs druk verkeer/bos enz , ze gaat rustig de trailer in en uit, we kunnen haar overal aanraken en ze geeft alle 4 de voeten. Ook kan ik een zadel op haar leggen, aansingelen, op en af stappen aan 2 kanten en op de rug zitten. Ze is wel goed verkeersmak gelukkig, dus dat is wel fijn.

Mijn paard was dus in behoorlijk slechte conditie, en gedragsmatig echt heel triest. Maar ze heeft een heel fijn karakter en is nu super-schaapmak. Haar veulen heeft ook een super-relaxed karakter, heel leuk om te zien.

Succes met je merrie!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 13:44

LCharlotte, dat klinkt heel goed inderdaad, ik wil haar aanmoedigen/helpen in een voor haar goede houding te gaan lopen, maar wil absoluut niets forceren! Ik zal 'm er vanmiddag eens omhangen, kijken wat ze ervan vindt.

caroline_max: wat een verhaal!! Mooi dat het nu zo goed gaat met haar dan :-) deze merrie is gelukkig een schat, wel een tank en ze had in het begin nog erg de neiging om idd over je heen te lopen, maar daarom ben ik ook eerst op de grond aan het werk gegaan. Ik vind het erg belangrijk dat een paard stopt wanneer ik dat wil, op een lichte hulp(liefst stem) achterwaarts en ''om'' kan gaan en stil blijft staan als ik dat vraag. Het over me heen denderen is er zo goed als uit, dat wist ze vrij snel en was vooral een gevolg van het lang niet in de hand geweest zijn, geen kwaadwillendheid!

Deze merrie is superlief en braaf, en lijkt snel te leren dus het gaat allemaal hartstikke leuk zo. Heb verder ook nergens haast mee, we nemen de tijd!

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:18

Ik lees ook even mee. Zit een beetje met hetzelfde, alleen bij een dekhengst van 26 die we weer een beetje gaan oppakken. Gewoon een beetje in beweging houden, niet serieus trainen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:24

Gewoon laag en lang beginnen, daar moet ze eerst in gaan ontspannen en souplesse krijgen.
Je ziet vanzelf wanneer je haar een beetje kunt gaan oprichten.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 12:32

LCharlotte, zoals ik al zei is dat ook mijn bedoeling. Lang en laag. Zolang ze haar rug maar gebruikt. Oprichting heb ik niet zo'n boodschap aan!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 12:15

Maar weer even een update!
De afgelopen tijd ben ik voornamelijk lekker aan het longeren en grondwerken geweest en gisteren heb ik er even voor het gevoel de pessoa omgehangen. Ze vond het wel een beetje vreemd geloof ik, maar ze deed het braaf en was niet gespannen en kwam niet in protest. Nu heb ik 'm dan ook niet vastgezet onderaan, het was puur voor het gevoel, en ik had het idee dat de pessoa net te kort was en ik wil echt los beginnen. Heb even haakjes gekocht om 'm te verlengen, iig voor het begin, dus zometeen nog eventjes proberen :-)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:12

Goed dat je bent begonnen, je kunt desnoods de volgende keer alleen de achterkant laten hangen en dan zet je de voorkant nog even vast aan je singel. Succes!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 15:46

Ik heb 'm er net nog even weer om gehangen, gewoon de touwtjes losjes vastgeknoopt onder het halster. Zelfs zo al zet ze de achterhand er netjes onder! Lekker even een paar minuutjes gedaan(stap/draf). Heb het idee dat ze al ontspannener loopt dan voordat we begonnen met longeren :-)

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:39

Ik heb hier niet zoveel ervaring mee.. eigenlijk helemaal niet.
maar zoals andere al hebben gezegd, eerst maar spieren opbouwen voordat je erop stapt?
veel geluk ermee iniedergeval!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:41

Goedzo, je bent mooi naar het rijden toe aan het werken zo te lezen!