HaflingerxGroninger Otje en ik weer eens aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

HaflingerxGroninger Otje en ik weer eens aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 18:40

Hoihoi! :D

Sinds 2 weken mag ik weer actief rijden na mijn val in December waarbij ik mijn been 3dubbel brak ( [VVDD] En toen lag je onder je pony ipv erop ), en is otje na 13 weken weer aan de slag gezet! Ik ben in februari begonnen met het oppakken van Otje, lekker longeren, bijzet laag.. En langzaam zijn haar spiertjes weer terug aan het komen, en sinds 2 weken ben ik weer gaan lessen 2x in de week, en rij ik ook gewoon weer lekker voor mezelf.
Het ging heel erg lekker vandaag! Ze begint weer fijn over haar rug te lopen en ik ben vooral ermee bezig om haar constant (zowel in de aanleuning als in het tempo) te laten lopen en de achterhand er fijn onder te krijgen :D
Ik heb Otje nu 3 maanden, en rij en verzorg haar al meer dan 2 jaar. In het begin was het echt heel erg slecht, alleen maar rennen. Vorig jaar begon ze een beetje "aan de teugel" te lopen wat ik geweldig vond en dus liet ik haar lekker met haar halsje gekruld op de voorhand kachelen het meeste van de tijd :') Maar nu ik er weer op zit beginnen we eerst met lekker zitten, eerst mijn houding goed, en dan lekker losmaken en dan komt ze vanzelf naar beneden als ik maar een kleine begrenzing aan geef.

Even een puntje over mijn schoenen, ik reed daar even mee omdat ik een jophur kwijt was en ik het te warm voor laarzen vond. Volgende keer doe ik weer iets normaals aan.

Mijn hakken druk ik heel erg slecht uit, dit komt vooral omdat ik mijn onderbeen gebroken heb, maar ook een botje in mijn voet. Dit doet geen pijn meer, maar het voelt nog heel "onnatuurlijk" omdat ik hem 8 weken ontlast heb. In de les word ik hier steeds op gewezen dus dat komt wel weer goed! :D

Nouja, over otje

Otje
HaflingerxGroninger
12 jaartjes
Merrie
1.50
We rijden soms een B proefje.

Ik laat ook de "slechte" foto's zien, tips zijn natuurlijk welkom! :D

Instappen, Otje loopt als een girafje maar ik zit hier wel netjes :)
Afbeelding
Een poosje later, beetje figuurtjes rijden
Afbeelding
Aandraven
Afbeelding
Hier ging ik de teugels wat meer oppakken, mijn houding is opzich wel netjes alleen ik moet voor me kijken :P
Afbeelding
Drafje, mag actiever
Afbeelding
Een fout fotomoment :+
Afbeelding
Begint er al wat meer op te lijken!
Afbeelding
Hier ben ik heel blij mee :D Netjes de hoek in, mooi actief, ik zit netjes, en haar achterhand komt er ook mooi onder!
Afbeelding
Hier ging ik haar wat actiever rijden, en wat meer van achter naar voren (jammer van mijn hakken.)
Afbeelding
Helaas valt ze hier weer een beetje uit elkaar van achter
Afbeelding
Hier dook ze wat te diep, en ik verlies daardoor contact
Afbeelding
Belonen :)
Afbeelding
We zijn daarna nog even het bos ingeweest, lekker met een lang teugeltje draven en stappen!
Afbeelding

Nouja, op de meeste foto's geef ik de problemen wel een beetje aan, als iemand tips of oplossingen heeft, graag :D

xxx

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:46

Je mag hem achter nog wat actiever gaan maken: veel actieve overgangen rijden, figuren rijden en tempowisselingen in de gang te maken. Probeer er een spelletje van te maken: rijdt bijvoorbeeld nooit een hele ronde alleen op fe hoefslag. Daarnaast zie ik dat je je handen soms vastzet. Dan voel je de aanleuning ook niet lekker aan, en voel je te laat dat ze zich bijvoorbeeld opkropt. Dat is niet de ideale houding voor het rijden.

En als je nog eens een probleempje met je jodphurs hebt, kan je denk ik toch beter helemaal zonder beugels rijden. Dat is zeker niet onbevordelijk voor de houding, en gezien je de neiging hebt je hakken op te trekken kan dit toch wel heel snel fout gaan als je paard een gekke sprong maakt.

Ik vind het er verder niet verkeerd uitzien hoor, maar het is HAW. Je bent lekker bezig met je pony/paard (?) en het is duidelijk dat jullie elkaar lekker liggen :)

x_Heidi

Re: HaflingerxGroninger Otje en ik weer eens aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 18:55

Bedankt voor je reactie! :D
Ik heb een (misschien domme) vraag, maar hoe kan ik mijn handen niet vast zetten? Want ik hou mijn handen nu gewoon boven mijn zadel, en probeer ook een knik in mijn elleboog te houden.

Ik zal eens een keer zonder beugels gaan rijden, leuk idee, en ook nog eens handig!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:19

Je hebt je handen vaak naar voren gekanteld. Dan voel je je paard niet meer lekker aan omdat je in de pols de lijn onderbreekt, en je kan minder goed meegeven.

Fendt936

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:07

je houding valt me niet tegen, alleen je hakken iets verder uit drukken maar dat geef je zelf ook al aan.
een tip: probeer je paard lekker door te laten lopen en haar op te vangen dmv je zit.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 07:35

Bedankt! :D ik zal het eens proberen me mijn handen en haar nog meer voorwaartser rijden!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 07:47

Na zo'n lelijke val te hebben meegemaakt zou ik toch veiligheid boven alles zetten!
Schoen zonder hak, waarbij je makkelijk door de beugel kan schieten is levensgevaarlijk.
Ik zie je paard eigenlijk op geen enkele foto fijn over de rug lopen. Hij verkanteld op enkele foto's en houd ook het bit lijkt mij vast.
Meer door de nek en vw nw proberen te rijden.
Wel een heel leuk paard en met de juiste hulp ga je er vast komen!

Costadelsol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:07

Het lijkt er op dat je wat te veel bezig bent met 'hoe het plaatje' er uit ziet.
Je ziet met name vanaf foto 4 dat ze nageeflijk lijkt te lopen, maar ze knikt alleen maar in en is niet actief.
Probeer veeel overgangen te rijden, reactie ís reactie. Veel figuren zodat ze lekker los word.
Zo word ze actief, goed aan het been en gaat ze vanzelf je hand volgen.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 13:26

Van mijn schoenen weet ik. Ik ben niet gevallen door een fout van mij of van Otje, maar alsnog ik weet dat hak schoenen beter zijn :)

Costadelsol schreef:
Het lijkt er op dat je wat te veel bezig bent met 'hoe het plaatje' er uit ziet.
Je ziet met name vanaf foto 4 dat ze nageeflijk lijkt te lopen, maar ze knikt alleen maar in en is niet actief.
Probeer veeel overgangen te rijden, reactie ís reactie. Veel figuren zodat ze lekker los word.
Zo word ze actief, goed aan het been en gaat ze vanzelf je hand volgen.

Nouja, ik ben er niet mee bezig dat het plaatje goed is, ik wil alleen dat we fijn kunnen rond rijden, en dus dat ze fijn in de aanleuning loopt en ik ben al veel overgangen en figuren aan het rijden. Maar ik zal haar wat actiever gaan rijden :j Daar ben ik het helemaal mee eens!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:32

Heel erg leuke pony! Je houding is best netjes, alleen je voethouding is niet helemaal zoals het hoort. Rijden met gymschoenen is niet zo handig dan, want je hebt aan zo'n gymschoen vrij weinig steun (daarbij komt het veiligheidsaspect, maar dat is al gezegd). Verder mis ik een beetje ontspanning. Ze loopt wel in een krulletje, maar dat komt niet voor uit nageelijkheid heb ik zo het idee, ze loopt namelijk qua benen en rug nog niet goed, ze kantelt haar bekken niet, loopt op de voorhand. Dus dat krulletje van voren is vals, en komt waarschijnlijk voort uit druk vanuit je handen. Probeer alle druk is te laten gaan aan de voorkant, ga alleen eens aan de gang met het activeren van de achterhand en het ontspannen van de rug. Dan zakt ze van voren vanzelf, dat is de goede manier van nageeflijk rijden, het van achter naar voren rijden. Succes ermee! :)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 21:50

Dankjewel!
Ik zal er toch wel op gaan letten dat haar nagevelijkheid wel echt nagevelijkheid is, waar ik nu aan begin te twijfelen vanwege jullie reacties :P Ik doe niks anders dan begrenzen met mijn buitenteugel en dan met mijn binnenbeen drijven, dan gaat ze vanzelf in deze positie lopen..alleen niet constant, dus dan steeds als ze naar boven komt begrens ik haar weer meer op de buitenteugel (hand sluiten), als ze dan nageeft laat ik de druk weer losser en open ik mijn hand.
Wat ik zeker niet doe is zagen of andere manieren om alleen de nek te laten inbuigen.
Dus moet ik haar nu van voren helemaal los laten en wachten tot ze vanzelf zo gaat lopen of doe ik het al goed alleen moet ik nog wat meer actiever gaan rijden en de achterhand versterken? (wat ik zelf eigenlijk dacht.) of misschien nog iets anders :P

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:15

Wat betreft jou eigen houding zou je je bekken wat meer mogen kantelen zodat je meer op je zitbeenknobbels zit in plaats van op je euh doos.

Verder is het een leuk paard om te zien maar hij mag wat actiever gereden worden.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:33

x_Heidi schreef:
Dankjewel!
Ik zal er toch wel op gaan letten dat haar nagevelijkheid wel echt nagevelijkheid is, waar ik nu aan begin te twijfelen vanwege jullie reacties :P Ik doe niks anders dan begrenzen met mijn buitenteugel en dan met mijn binnenbeen drijven, dan gaat ze vanzelf in deze positie lopen..alleen niet constant, dus dan steeds als ze naar boven komt begrens ik haar weer meer op de buitenteugel (hand sluiten), als ze dan nageeft laat ik de druk weer losser en open ik mijn hand.
Wat ik zeker niet doe is zagen of andere manieren om alleen de nek te laten inbuigen.
Dus moet ik haar nu van voren helemaal los laten en wachten tot ze vanzelf zo gaat lopen of doe ik het al goed alleen moet ik nog wat meer actiever gaan rijden en de achterhand versterken? (wat ik zelf eigenlijk dacht.) of misschien nog iets anders :P

Je hoeft niet je teugels helemaal los te gooien, want je hebt nog wel contact nodig, maar alleen als hulp bij het stelling nemen en als hulp dat ze niet over de buitenschouder wegvalt, maar in principe zijn ook daarin je benen en zit belangrijker. Je bent al op de goede weg dat je niet zaagt of zoiets, maar je zegt dat je wel druk aanneemt op het moment dat ze omhoog komt. Dan ben je dus ook bezig om haar te laten buigen op druk van de hand en niet vanuit het lichaam. Dus inderdaad echt wachten tot die nageeflijke houding komt door middel van de achterhand versterken, lengtebuiging en ontspanning.

Lies_1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:15

Wat een leuke kruising zeg. Probeer meer vooruit te kijken en je hakken uit te drukken.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:18

mooi hoor
vind wel dat ze ietsminder op de voorhand mag leunen
verder ga zo door

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:12

He Otje (Liselotte zoals ik haar kende)..
Altijd leuk om een zelfde kruising zoals ik heb te zien..
Wat balen zeg, dat jullie zo gevallen zijn.
Ben het wat commentaar betreft wel met de anderen eens. Echt nagefelijk is ze niet, het lijkt er ook op alsof ze het bit vast pakt? Daardoor kantelt ze soms.
Ik zou lekker overgangen gaan rijden en focussen op actief rijden en je hand stil houden met gelijke druk op 2 teugels. Zelf netjes recht blijven zitten en vanuit daar komt de nagefelijkheid vanzelf.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 18:59

Het bit pakt ze gelukkig niet vast :) Ze is juist veel fijner op hulpen geworden dan dat ze was 2 jaar geleden (Dat kan ook wel aan mij gelegen hebben, ik kwam recht van de manege op haar terecht en dat was wel even omschakelen :+) maar ze houd haar spieren wel vast in haar kaak merk ik nu ik er echt op let. Ze gaat gewoon in de stelling lopen na veel figuurtjes en overgangetjes, en dan blijft ze daar nu ook meestal constant in maar ze durft niet constant te ontspannen (ik probeer het goed uit te leggen maar dat lukt niet helemaal volgensmij..) ik zaag of dwing haar niet in deze houding en ik wil haar graag op een hele vriendelijke manier rijden en ik zal haar nooit bewust pijn willen doen.
Ik ben nu meer overgangen aan het rijden alleen op mijn zit, dat gaat al wel beter dan eerst! Ik zal binnenkort wel weer even een nieuw topic openen om te kijken of we al wat vooruit gaan :)

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:11

Ik ben het inderdaad met wat voorgangers eens :) Vooral werken aan (actieve!) overgangen en het actiever rijden, dan komt de rest allemaal vanzelf :) Je hebt een hele leuke pony!