fjord duikt, en reageerd niet goed op been

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jiltsjuh

fjord duikt, en reageerd niet goed op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 19:23

het is een beetje rijtechnisch. maar ik dacht, het is een fjord , 100% dus ik plaats het hier.
mijn fjord is 5 jaar, en ik krijg haar maar niet goed aan het been.
hoe leer ik haar aan hoe ze op het been moet reageren?
en nog een probleempje, ze hangt aan de teugels, en als ik ga draven,. gaat ze meestal ineens met haar hoofd naar beneden..
hoe is dit op te lossen.??
hopelijk hebben jullie tips.
xx

Annabel

Re: fjord duikt, en reageerd niet goed op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:24

Heb je les?

jiltsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 19:26

nee, maar een vriendin die wel les heeft en waar ik welleens mee rijdt, geeft me tips enzo.
binnenkort misschien les. maar wil eerst proberen het zelf op te lossen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:47

Hoe reageert ze op de grond op druk? Kun jij haar voorhand bijv. makkelijk verplaatsen en haar achterhand of gaat dat beiden moeizaam?

Het naar voren duiken is een kwestie van been geven in combinatie met timing, maar dan moet het stukje van reageren op been wel in orde zijn natuurlijk. Daar zou ik dus eerst aan gaan werken.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:23

Aangezien TS hier toch echt een rijtechnische vraag stelt, verplaats ik het topic van FJ naar RT-P :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:30

het aan het been krijgen, lukt als je daar vanaf nu heel consequent mee omgaat. Je vraagt voorwaarts door je kuit gewoon aan te drukken --> geen reactie? Nog een keer kuit, maar nu wat steviger --> nog geen reactie? kuit en een tik met een zweepje. Braaf als ze naar voren gaat. Blijft het ook na dit proberen lastig, dan sla je stap 2 over. Dan is het dus kuit --> geen reactie? kuit met tik.

Voor het duiken geldt eigelijk ook been geven.

jiltsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 22:31

fjordnina schreef:
Hoe reageert ze op de grond op druk? Kun jij haar voorhand bijv. makkelijk verplaatsen en haar achterhand of gaat dat beiden moeizaam?

.

kun je me dit wat uitgebreider uitleggen. aangezien ik tot van kort een recreatie - lol met je knol- hobbelende ruiter was, en nu toch haar wil doorrijden en dressuurmatig wil gaan rijden.

x

jiltsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 22:32

nu al bedankt voor de tips. !!

kan er nog wel meer gebruiken.
hoop vrijdag foto;s te kunnen maken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:36

jiltsjuh schreef:
fjordnina schreef:

.

kun je me dit wat uitgebreider uitleggen. aangezien ik tot van kort een recreatie - lol met je knol- hobbelende ruiter was, en nu toch haar wil doorrijden en dressuurmatig wil gaan rijden.

x

En dat wordt heel lastig over het internet.
Klinkt in ieder geval alsof je paard niet goed aan het been is en dus niet luisterd naar je been hulpen.
Als je altijd van lol met je knol was, moet je dat vooral blijven!!!!!
Want ook dressuur is lol met je knol!
Vergeet dat nooit!

Je kan je paard actiever krijgen en beter aan het been door overgangen te gaan rijden, dus van stap naar draf, weer naar stap,
dan weer naar draf, maar ook overgangen in tempo in een gang, dus stukje verzamelen, dan weer verruimen.
Steeds paar pasjes.
Niet blijven duwen en schoppen met je been als het niet meteen wil, maar hulp herhalen.

Wat betreft het hangen, dat is iets wat je zelf toelaat, dus niet terug gaan trekken en been bijgeven om hem weer voorwaarts te
laten gaan en van je hand af.

Kom eens meelezen in het aan de teugel topic bij discussies rijtechnisch, denk dat je daar wel wat tips kan vinden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:32

jiltsjuh schreef:
fjordnina schreef:

.

x

Ik ben ook van de recreatie en lol met je knol en zoals Sjolvir schrijft, in de dressuur moet je dat ook zeker zien te behouden want daarvoor is het hobby!

In de eerste 3 minuten van het filmpje is mooi te zien wat ik bedoel: http://www.youtube.com/watch?v=5XSL8R8S ... ure=relmfu

Zij werkt hier met een paard was heel snel wijkt voor druk. Bij jouw fjord zul je waarschijnlijk met wat grover geschut aan moeten komen in het begin. Zelf werk ik met een leadrope en door het slingeren met het uiteinde willen ze echt wel wijken. Eerst probeer ik het echter met mijn vlakke hand en dan druk geven. Later bouw je het weer af naar een vinger, dan wijzen en dan alleen nog maar kijken.

Op het filmpje werkt ze bij het hoofd, ikzelf pak daar liever de schouder voor. Dat is immers het deel dat je wil verplaatsen, niet het hoofd.

Hetgeen wat zij doet op het filmpje kun je nog veel meer gaan sturen door een bepaald aantal passen te vragen. Let er wel op dat het paard in geval van de achterhand het been wat het dichtste bij jou staat onder de massa plaatst en hem niet achterlangs zet.
In geval van de voorhand wil je juist dat het been wat het dichtste bij jou staat voorlangs gaat.

In het deel van het filmpje rond de 3 minuten zie je dat ze haar paard ook letterlijk kan laten wijken (de oefening die je dus ook in het zadel doet). Die kan voor jou ook erg handig zijn. Ik heb het filmpje niet helemaal afgekeken en misschien staan er dus nog wel meer dingen in die voor jou bruikbaar kunnen zijn.

Als je deze dingen kan op de grond, dan kun je ze ook uitvoeren onder het zadel en dat is de basis van het laten reageren op druk/been.