Tarzan @ B oefenwedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Tarzan @ B oefenwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 07:37

Hoi Bokkers,

Zondag 25 maart heb ik meegedaan aan een oefenwedstrijd in Echt bij manege Op de Berg.

Korte toelichting:
In de les zijn we bezig Tarzan van de hand af te zetten, lekker laag instellen zodat hij los laat en niet op de hand
kan gaan steunen en hem van achteren uit laten lopen. Het lukt nog niet altijd even goed maar het begin is gezet!
Met inrijden hebben we hem ook laag gereden en net voor de proef hoger in gesteld ;)
Ik heb zelf een probleem met mijn rechterhand, wat ook duidelijk te zien is op het filmpje. We zijn druk bezig om dit
te corrigeren zodat ik een stille rechterhand heb, helaas gaat dit niet van de een op de andere dag maar is het wel
al beter dan dat het was!
Verder zijn we nog heel erg aan het oefenen met overgangen maar hiervoor moet hij eerst los in zijn lijf zijn,
de overgang van galop naar draf vinden we nog heel erg moeilijk (wat ook duidelijk te zien is :o ).
In de lessen zit ik altijd door (eerste 10 min rijd ik wel licht) waardoor ik alles wat moeilijker in de proef vind omdat ik
het lichtrijden een beetje kwijt ben en waardoor mijn benen wat minder stil liggen!
We krijgen les en aan alle onzuiverheden wordt heel hard gewerkt!

Ik ben benieuwd wat jullie ervan, ik was zelf heel erg tevreden met de proef, we hebben weer veel bereikt!
Geen spanning, het losrijden ging super dus wat willen we nog meer!
(Ik had 190 punten.)

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:04

Ten eerste, wat een ontzettend leuk paard heb jij onder je kont zeg!
Ik vind alleen dat je erg onrustig bent met je handen, probeer ze stil te houden.
Soms kuukel je wat naar voren en probeer je tenen naar binnen te houden. Veel succes in de toekomst!

_Tarzan

Re: Tarzan @ B oefenwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 08:22

Dankjewel!
Handen had ik inderdaad al in de openingspost aangegeven, m'n rechterhand is het probleem,
die leidt zijn eigen leven en hier zijn we heel druk mee bezig dat ik die stil ga houden!
Het naar voren kukelen en tenen komt helaas door het lichtrijden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:56

Hai!
Het ziet er al fijn uit, maar hier en daar wel wat gehaast.
Allereerst zou ik eens kijken of je beugels wel op een fijne lengte zitten, naar mijn idee zijn ze aan de lange kant waardoor je last hebt met je balans en naar voren valt. Ik kan me voorstellen dat het met doorzitten wel prima is, maar zolang je nog moet lichtrijden in de proef zou ik ze persoonlijk wat korter maken.
Onlangs had ik een beetje hetzelfde gehaaste beeld met mijn paard, je kan dit verhelpen door wat langzamer te gaan lichtrijden. Dit is even wennen maar hierdoor past je paard ook zijn tempo én paslengte aan. Dit zorgt voor een wat minder haastig beeld.
Succes verder!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:50

Ik heb inderdaad ook het idee dat je stijgbeugels wat aan de lange kant zijn, dat doorzitten op zo'n lekker zittend paard is wel tof, maar een hele proef doorzitten moet je nu nog niet doen en dus denk ik dat wanneer je je beter zet voor het lichtrijden het allemaal wel beter zou ogen ;)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:42

Ik ga mee met de rest, je hebt een onwijs leuk maar vooral ook braaf paard!
Ik denk dat je handen probleem uit je lichaam komt en niet een probleem opzicht is, als je snapt wat ik bedoel.
Je steekt heel erg je benen af als je een wending rijd. Daarnaast is het inderdaad erg gehaast en sommige stukken wat strak (paard kantelt).
Je beugels een gaatje korter zou al een stuk schelen misschien.
Wat denk ik het meeste moet gebeuren is het bewust lichtrijden. Nu rij je een beetje licht in een automatisme maar volgens mij heb je niet echt door welke spieren en welk balans daarbij hoort.
Probeer daar eerst aan te werken in je lessen. Ik weet zeker dat het beeld dat al vele malen rustiger word en je nog beter kan gaan sturen! :D
Je komt wel wel!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:48

Wat ik zie is niet zozeer van je hand af rijden, maar meer van je been af, oftewel, je steekt je benen erg af. Probeer die aangesloten te houden, ook als je paard alleen maar hard wil. Als je constant af blijft steken, is hij niet aan je been en ga je straks alleen maar problemen ermee krijgen als je ze aansluit voor bijvoorbeeld zijgangen. Aangesloten wil niet zeggen constant drijven, maar gewoon waakzaam.

Alyss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:44

Wat mij opviel is dat je af en toen op de volte (volgens mij vooral in de galop) vooral met je binnenhand de volte stuurt. Probeer een volte meer vanuit je buitenhand te rijden.
En wat heb je een hardstikke leuk paard! :D

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:56

He. Jij was tegelijk met mij aan het losrijden! Haha.
Zag er fijn uit, probeer inderdaad zelf nog wat stiller te zijn met je handen. Af en toe geeft het een wat onrustig beeld. Wel leuk paardje!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 19:57

Bedankt allemaal voor de reacties!

Jolien87, ik vond hem alles behalve gehaast lopen, vroeger reed ik een proef in 4 min en was het heel gehaast maar nu blijft hij fijn op mijn tempo lopen. De beugels een gaatje korter zou misschien geen slecht idee zijn, hier heb ik eigenlijk nooit bij nagedacht omdat ik altijd doorzit met trainen en me er niet aan stoor bij het losrijden.

_Jessie, braaf is hij zeker :D hij laat zich niet zo snel gek maken, vooral op wedstrijd niet!
Ik snap wat je bedoelt maar mijn handen is wel een probleem op zich, alleen door het lichtrijden verergert het. Mijn problemen met m'n rechterhand had ik al toen ik nog op de manege reed en dat is alweer jaren geleden en toen kon ik wel lichtrijden haha. We werken er hard aan, ik moet alleen echt bewust worden wat die hand doet en dat ben ik nog niet.
Dat ik me niet bewust ben van het lichtrijden klopt inderdaad, nooit over nagedacht eigenlijk, misschien toch maar eens in de training oppakken :j Het probleem is dat omdat ik het lichtrijden zo moeilijk vind mijn paard dan een uitweg ziet om onder het werk uit te komen waardoor hij zich eruit gooit en gaat rennen, waarnaar ik het niet met lichtrijden opgelost krijg, ga doorzitten en hem meteen weer onder controle heb .. Was paardrijden maar makkelijk :+

Kleinvosje, normaal heb ik mijn benen er altijd netjes aan, moet ook altijd vooruit blijven denken, ook bij overgangen ed. Alleen weer het probleem van het lichtrijden, dan veranderd m'n complete houding!

Alyss_ dat heb je goed gezien! Ik word er in mijn les ook altijd op afgestraft, dan moet ik van m'n binnenteugel afblijven.

Iris, ik blijf lekker doortrainen totdat ik hem helemaal voor elkaar heb, we gaan met sprongen vooruit maar Tarzan is en blijft een moelijk paard om te rijden, hij heeft een megatruccendoos klaarstaan voor me :D

Yucome, ik heb je profiel gespiekt maar niet herkent, ik was te druk met losrijden geloof ik :o

Voor iedereen, ik probeer echt iets te doen met jullie tips en commentaar
en ik zal proberen om misschien een filmpje te maken van onze training waarbij ik doorzit, dat jullie het enorme verschil kunnen zien.

bwpLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:03

Hé toevallig was ik zaterdag nog daar op stal voor die clinic.
Gaat goed met jullie zeg, gefeliciteerd met je punten! Binnenkort toch eens tijd om officieel te starten? :j

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 20:10

Anne, ik zag je avater en dacht hey die lijkt op Wishbone haha, ben jij het ook nog!
Ja we gaan echt vooruit maar oefenen nog lekker verder, ik wil hem eerst helemaal los van de hand
hebben en dan zien we wel verder ;)
Kom ik je binnenkort tegen met Wish op oefenwedstrijd?

bwpLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:18

haha ja dat kan ook maar 1 paard zijn die zo'n kol heeft :D
vind het er inderdaad alweer verbeterd, jullie rijden ons voorbij geloof ik. Wish gaat zo hard vooruit nu dat we ons debuut in het volgende indoorseizoen maken, hebben we tenminste nog wat tijd...Lijkt me wel gezellig samen op wedstrijd :)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:30

Als paardrijden makkelijk zou zijn zou het gelijk niet meer zo leuk zijn ;)
Maar goed dat je aan die punten al werkt in de les! En als je zo door gaat komt dat vanzelf goed hoor!
Ik heb het ook moeten leren om heel bewust paard te rijden met je lichaam maar als je dat eenmaal door hebt is het heel fijn rijden! Succes :D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:48

xXVeronaXx schreef:
Jolien87, ik vond hem alles behalve gehaast lopen, vroeger reed ik een proef in 4 min en was het heel gehaast maar nu blijft hij fijn op mijn tempo lopen. De beugels een gaatje korter zou misschien geen slecht idee zijn, hier heb ik eigenlijk nooit bij nagedacht omdat ik altijd doorzit met trainen en me er niet aan stoor bij het losrijden.

Dat is dan al zeker een verschil! Wat ik bedoel is het volgende: doordat je beugels nu nog aan de lange kant zijn en je lichtrijden nog wat "wankelig" is, lijkt je nu een beetje mee te liften met het ritme van je paard. Maar als je je beugels wat korter doet en je lichtrijden weer wat sterker wordt kan je hem nog beter begeleiden in het ritme. Ik bedoel dan ook niet dat het tempo te hoog ligt, maar als je wat rustiger lichtrijdt en hem wel ondersteunt met je benen dan kan hij zijn passen wat beter afmaken en waardoor hij ruimer gaat lopen en nog wat meer gaat swingen. Snappie?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 09:30

Jolien87, ik snap hem! Dankje, ik vond het al raar omdat hij echt heel lekker onder me bleef.
Maar ik veroorzaak dus het gehaaste beeld! Ik moet inderdaad zoals _Jessie zegt bewust worden van wat mijn lichaam doet, dat zegt mijn instructeur ook altijd. Ik ga straks eens proberen te lichtrijden met de beugels 1 gaatje korter!
Dankjewel voor de tips in ieder geval en op naar de volgende wedstrijd :D

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:15

wat een leuk paardje zeg. heb ook even stiekem in je profiel gespiekt.
Je handen en benen vielen mij idd ook gelijk op. waardoor je wat balans verliest. Probeer je benen aan te sluiten en niet af te steken. dan moet het vast helemaal goedkomen en word de B met officiele wedstrijden ook vast een makkie. Ga zo door.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 20:17

Nou, vanavond met rijden de beugels een gaatje korter gedaan en jullie hebben gelijk, mijn benen blijven dan in ieder geval al stiller liggen!
Hoewel ik de controle dan wel helemaal kwijt ben, dus dat wordt oefenen!
Ik vond het wel vreselijk die beugels korter leek wel alsof ik ging springen haha!

Dankjewel Sharonaa