Kin op de borst!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien_x

Kin op de borst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 18:28

Hallo!

Sinds een maand heb ik het paardrijvirus weer terug en stap ik het paard weer op. Ik ben 21 jaar en heb ongeveer 12 jaar rijervaring. Na een halfjaar er tussenuit geweest te zijn heb ik het weer opgepakt! Zo'n 1.5 jaar terug is mijn verzorgpaard Anoek (7 jaar) (Flemmingh X Goodtimes) ingereden. Het probleem is dat ze eigenlijk nooit helemaal doorgereden is door mij. Want toen ze ongeveer op dat niveau zat was het tijd voor de geboorte van haar veulen en daarna ben ik dus tijdelijk gestopt. Daarna is er nooit meer iemand op haar geweest of wat mee gedaan (fokmerrie).

Nu, een half jaar later, ben ik na een paar weken longeren met zadel er weer op gestapt. Geen enkel probleem. Zo lief wens je dat ieder paard dat doet. Het probleem is nu alleen: ze loopt veel te diep. Ik heb de teugels nog niet in handen, of ze loopt al in die houding. Nou wil ik zelf daar helemaal nog niet mee bezig zijn. ik ben bezig met de basis: stap, draf, galop, stelling, recht richten, overgangen. Maar ik kan er niet omheen: ze loopt te diep. Ze knabbelt fijn op haar bit en heeft er plezier in, maar die houding vind ik erg vervelend.

Nu weet ik dat, als een paard eenmaal die houding heeft, je haar daar weer heel lastig weer uit krijgt. Nu is mijn vraag of iemand hier tips tijdens het rijden voor kan geven. Ik ga les krijgen op korte termijn en zal daar dan ook aan gaan werken, maar misschien kan ik tot die tijd alvast wat tips ontvangen via dit topic omdat ik naar nu toch ongeveer 2x per week rijd.

Alvast bedankt voor het reageren!

Vriendelijke groetjes,
Jolien

Pebbs

Re: Kin op de borst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:46

Hoi, ik ken je probleem, ik heb een fries. Ik heb geleerd dat om het voorwaarts op te lossen. Been geven en hand weg. Mocht dat niet helpen kan je met je buiten hand een ophouding omhoog maken. Kort en snel, tegelijkertijd binnen been eraan. Dat je van je binnen been naar je buiten teugel rijd. Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:53

Ben het eens met Pebbs. Voorwaarts oplossen , en hand weg. Zoekt ze veel steun op je teugels als ze zo diep loopt? Voorwaarts oplossen en op op eigen benen laten lopen. Succes

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:02

ik ga mee met de voorgangers, moment dat ze duikt, been erbij, en lengte opzoeken.
let er wel op dat je dan niet als een racekar door de baan heen gaat ;)
als je teugel geeft, volgt ze dan je hand op? (richting voorwaarts neerwaarts?)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:15

Op de momenten dat ze echt te diep gaat rijd je haar met je been er weer uit.
Maar ik zou me er niet te druk om maken, vaak is het gewoon zoeken en komt het vanzelf.
Dat gezegd te hebben, hoe is ze ingereden? Hebben ze alleen de basis erin gereden of zijn ze bezig geweest met aanleuning, longeren met touwtjes ed?

En heb je foto's?
Houd ze wel teugelcontact wanneer ze zo diep gaat of dat ook niet?

Meisje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 02:13

soms helpt het ook als je je handen even wat hoger plaatst en zodra ze iets hoger komt ze weer terug zet op de plaats. Uiteraard wel voorwaarts oplossen.

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 10:35

Bedankt voor alle reacties.

Vanaf het inrijden loopt ze ongeveer in deze houding. Ik heb altijd mijn teugels op druk, verder doe ik er niets mee wat betreft het neerwaarts lopen. In de draf valt ze nog wel eens uit haar houding en trekt ze haar hoofd naar voren, om van die teugeldruk af te komen. maar vooral als ik dan weer terug ga naar stap kauwt ze (wel ontspannen) op dr bit en heeft ze het hoofd zo diep dat ze bijna haar borst raakt bij wijze van spreken.

Wat ik er op heden aan doe is aandrijven zodra ze in die houding raakt en een kleine ophouding maak met m'n teugels. Voorwaarts neerwaarts ontstaat dan alleen is naar mijn vermoeden de houding nog te diep.

Ik ga er morgne weer op, dan zal ik proberen foto's te laten maken!

Nogmaals bedankt voor de informatie!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:45

ik zou er in eerste instantie nog niet zoveel achter kijken als ze in die houding duikt, MITS ze wel altijd je hand volgt (dwz: als je je hand 10 cm vooruit steekt, dat ze zelf ook 10 cm naar voor gaat en dezelfde druk aanhoud) en ze nog altijd even voorwaarts en gehoorzaam blijft.
(de mijne had er een handje van om diep achter de teugel te duiken, en dan ook als een duikboot op die voorhand te vallen, terug te vallen in tempo en niet meer reageren, daar heb ik dan ook op gereageerd door ze op zon momenten fiks vooruit te drijven, dit kan niet. als ze echter te diep duikt, maar blijft lekker los, en gehoorzaam, dan mag ze (vooral tijdens het inrijden) wel een beetje daar blijven, en rij ik ze door de training heen wat voorwaarts neerwaarts, of wat hogerop (korte stukjes, want ze geeft aan dat laag diep en rond prettig is voor haar, dus wil ik ze niet forceren door te diep te gaan)
met voorwaarts neerwaarts bedoel ik wel effectief laag met het hoofd, met de neus eruit, halsstrekken zeg maar.
je beschrijving in draf, is gewoon onder de teugel uitkomen, en dit mag je niet toelaten. echter als jij beslist om teugel te geven, mag ze die teugel wel volgen en voorwaarts komen, maar ze mag de teugels niet uit jouw handen trekken.
ook in stap is het de bedoeling dat ze mooi actief stapt, maar met het neusje eruit. ik kijk even of ik wat voorbeeldfoto's vind van mij ;)

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 11:50

Wauw, wat een heldere uitleg! Bedankt. Merk dat ik zelf misschien ook wat kennis tekort kom aan het herkennen van ontwikkelingen. Laat die les maar snel komen haha!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:53

Afbeelding
dit is een voorbeeld hoe ze in principe niet mag lopen, maar die voor haar wel haar gemakkelijkste houding is. dit bied ze zelf aan, en straf ik in het begin niet af, MITS ze wel los en gehoorzaam blijft en ze mijn hand begint te volgen. dit "doen" we meestal in de losrijfase, als ik gewoon nageeflijkheid vraag, dan is het belangrijk dat ze simpelweg loslaat, waar haar hoofd dan is boeit me niet, zolang haar achterhand blijft werken

Afbeelding
dit bedoel ik al meer met voorwaarts neerwaarts, maar eigenlijk mag de neus er een stuk meer uit en mocht ze actiever zijn (hier had ik net na een overgang draf-stap de teugels losgegooid)

Afbeelding
hier rij ik ze dan vanuit het op de borst lopend ietwat meer voorwaarts, wat meer teugellengte, maar vraag ik wel nog altijd nageeflijkheid, dit is gewoon wat spelen met de gas en rem zeg maar, wat varierend in hoofdhoudingen.

Afbeelding
en dit is waar we voorlopig in de training naartoe werken. om dan terug te eindigen met foto 2 ;)

verwacht niet dat ze direct loopt zoals je wil, wees nu blij met het feit dat ze nageeft, en in haar nageeflijkheid gehoorzaam en voorwaarts blijft.
probeer ze regelmatig stukken er een beetje uit te rijden, maar wees blij met enkele passen. probeer te beginnen en te eindigen met stofzuigen (voorwaarts neerwaarts) dan weet je of ze je hand blijft volgen
en met VWNW bedoel ik effectief dit:
Afbeelding maar mss iets minder op de voorhand :D (dit is dan ook mijn 3 jarige, de 5 de maal aan de longe :) )

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 11:55

Duhelo schreef:
Afbeelding
dit is een voorbeeld hoe ze in principe niet mag lopen, maar die voor haar wel haar gemakkelijkste houding is. dit bied ze zelf aan, en straf ik in het begin niet af, MITS ze wel los en gehoorzaam blijft en ze mijn hand begint te volgen. dit "doen" we meestal in de losrijfase, als ik gewoon nageeflijkheid vraag, dan is het belangrijk dat ze simpelweg loslaat, waar haar hoofd dan is boeit me niet, zolang haar achterhand blijft werken

Afbeelding
dit bedoel ik al meer met voorwaarts neerwaarts, maar eigenlijk mag de neus er een stuk meer uit en mocht ze actiever zijn (hier had ik net na een overgang draf-stap de teugels losgegooid)

Afbeelding
hier rij ik ze dan vanuit het op de borst lopend ietwat meer voorwaarts, wat meer teugellengte, maar vraag ik wel nog altijd nageeflijkheid, dit is gewoon wat spelen met de gas en rem zeg maar, wat varierend in hoofdhoudingen.

Afbeelding
en dit is waar we voorlopig in de training naartoe werken. om dan terug te eindigen met foto 2 ;)

verwacht niet dat ze direct loopt zoals je wil, wees nu blij met het feit dat ze nageeft, en in haar nageeflijkheid gehoorzaam en voorwaarts blijft.
probeer ze regelmatig stukken er een beetje uit te rijden, maar wees blij met enkele passen. probeer te beginnen en te eindigen met stofzuigen (voorwaarts neerwaarts) dan weet je of ze je hand blijft volgen
en met VWNW bedoel ik effectief dit:
Afbeelding maar mss iets minder op de voorhand :D (dit is dan ook mijn 3 jarige, de 5 de maal aan de longe :) )

Super herkenbaar en hartstikke duidelijk. Geweldig, dankjewel! De uitleg is ook heel helder. Ik ga er mee aan het werk en begrijp dat het niet over 1 nacht ijs gaat. Soms wel frustrerend maar ben blij om te weten dat er meer mensen zijn die weten hoe ze het aan moeten pakken!

Nogmaals bedankt!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:56

graag gedaan hoor ;).
ik vind het leuk om ervaringen te delen (en sta uiteraard ook open als er iemand nog iets aan toe te voegen / corrigeren heeft), en mijn paard is expert in het te diep duiken, zodus :D

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 11:57

Haha, ik ga het morgen maar eens uitproberen! Ben benieuwd! :D

Dotje30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:37

Vind dat voorwaarts neerwaarts ook een belangrijk onderdeel in de training. Heb soms als ik op de concours terreinen kijk het idee dat veel mensen niet eens een idee hebben wat het is. Het word in ieder geval niet meegepakt in het losrijden. Ze worden er ook zo lekker los in hun rug van.
Mooi uitgelegd Duhelo met al die foto's erbij. Zouden meer mensen naar moeten kijken.

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 13:38

Dotje30 schreef:
Vind dat voorwaarts neerwaarts ook een belangrijk onderdeel in de training. Heb soms als ik op de concours terreinen kijk het idee dat veel mensen niet eens een idee hebben wat het is. Het word in ieder geval niet meegepakt in het losrijden. Ze worden er ook zo lekker los in hun rug van.
Mooi uitgelegd Duhelo met al die foto's erbij. Zouden meer mensen naar moeten kijken.

Inderdaad!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:32

:D dank je

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:03

Ja heel duidelijke foto,s! Ik heb zelf hetzelfde probleem met mijn bijna 4 jarige fjord!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:07

Ik denk dat je juist niet je handen naar voren moet doen zodra ze te diep gaat. Dat is net zo goed een beloning, want zodra jij gewoon lichte druk/normaal contact hebt, moet ze daar op gaan lopen van achter naar voren. Je hand ontspannen is de beloning als ze op de juiste plek loopt met haar hoofd (op de goede manier natuurlijk, dus van achter naar voren), als zij te diep gaat lopen en jij ontspant je handen, is dat hetzelfde als een paard vrij van voren geven als zijn hoofd te ver omhoog komt.

Gewoon licht contact houden ondanks dat ze te diep loopt, goed naar voren blijven rijden en dan gaat ze waarschijnlijk vanzelf je hand weer opzoeken, net als dat ze doen als ze te hoog lopen met hun hoofd. :j Hoop dat je er wat aan hebt, ben niet zo goed aan typend uitleggen _O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:55

Dotje30 schreef:

Misschien omdat er op wedstrijdterreinen over het algemeen net iets teveel afleiding is om zoveel ontspanning en gehoorzaamheid te vragen? (bedenk wel dat je paard met zijn neus op de grond vrijwel niets ziet van wat er om hem heen gebeurd)
Daarnaast, als je dat thuis regelmatig traint zijn ze al los en heb je dat op wedstrijd niet nodig.
Ik doe het zelf ook weinig, tenminste niet zoals de laatste foto van Duhelo, wel rijd ik altijd diep en rond los, meer zoals de eerste foto die zij aanhaalt maar met ietsje meer de neus eruit. Dat is dan heel basic, 10 minuten losstappen en flink buigen links en rechts, 2 rondjes draf, 2 rondjes galop, dan stap ik tot ik aan de beurt ben, pak ik haar ietsje op, draaf ik nog een rondje en gaan we de proef in.
Op wedstrijd is het meestal zo hoe langer ik rijd hoe fanatieker ze wordt en vaak rijd ik 2 dressuurproeven en 2 springparcoursen dus dan is 5 minuten losrijden genoeg (dan tel ik het stappen even niet mee), soms galoppeer ik niet voor de proef en het is weleens gebeurd dat ik wat te laat was en alleen een paar minuten had los gestapt en dan gaat het net zo goed.

Ik ga verder wel mee met wat Duhelo zegt, het ligt er een beetje aan hoe ze het doet en of ze er echt achter kruipt of gewoon nog zoekend is. Zolang ze je hand wil volgen zou ik me idd niet druk maken.