Bijna 24 jarige Harry aan het werk, B proefje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kayleigh__

Bijna 24 jarige Harry aan het werk, B proefje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 19:30

:wave:

Vandaag hebben Harry en ik meegedaan aan de onderlinge wedstrijd op de manege. We reden een B proefje.
Harry is sinds september 2011 van mij, na 7 jaar manegepaard te zijn geweest. Hij word in mei alweer 24 jaar.
Harry heeft in een ver verleden Z1 dressuur gelopen, is daarna 7 jaar manegepaard geweest en is na een blessure aan een achterbeen met 'pensioen. Ikzelf heb altijd op de manege gereden.
Ons niveau is dus eigenlijk gewoon B, hoewel we in de training ook vaak oefeningen meepakken t/m de M.
We trainen vooral op het sterker maken en ondertreden van zijn achterhand, de middendraf en de galop. Ook mijn houding mag een stuk beter. Verder kijken we waar we die dag zin in hebben, we willen vooral lekker ontspannen rijden en plezier hebben. Heb dan ook niet echt problemen waar we tegenaan lopen. Wel aan aantal dingen die zeker beter kunnen en waar we dan ook op trainen. Dit gaat stukje bij beetje al beter. Ikzelf heb geen verwachtingen dat alles snel verbeterd. We doen het dan ook lekker rustig aan, hij is tenslotte met pensioen.

Vandaag hebben we dus meegedaan aan een onderlinge dressuurwedstrijd. We rijden een B proefje altijd met z'n 2en.
Ik had 205 punten en er stond vrijwel geen commentaar bij.
Het grootste probleem is mijn spanning, daarom springt hij een paar keer aan in galop. Verder ben ik vooral benieuwd naar wat jullie ervan vinden. Ben namelijk altijd erg blij met de tips waar we dan aan kunnen gaan werken.

Harry en ik zijn de achterste combinatie.

stalxpaard

Re: Bijna 24 jarige Harry aan het werk, B proefje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:15

je mag je teugels wel een stukje korter nemen. let ook op je handen. Verder vind ik jullie wel een leuke combinatie. Wat is de reden waarom jullie met zijn 2 'en te gelijk een proef rijden? haha dat heb ik namelijk nog nooit gezien.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 20:24

Klopt, heb altijd ruzie met mn teugels en handen. Merk vooral op de voltes dat ik zijn buitenschouder niet kan begrenzen met de teugel. Het gaat al wel wat beter, had ze altijd nog langer.

De reden waarom we met zn 2en rijden zou ik niet weten. Denk vooral vanwege de vele deelnemers in de B. Ondervind er geen hinder van gelukkig.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:26

Volgens mij is het B met zijn 2e, omdat het voor de paardenruiters de eerste rubriek is en dan alle spanning erg veel kan zijn om in je uppie te rijden :)
Niet vanwege de aantal deelnemers ...

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 20:31

Dat zou ook nog kunnen natuurlijk. Hoewel ze eind vorig jaar wel alleen reden omdat er weinig mensen waren.

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:33

leuk! had ik ook nog nooit gezien met z'n 2en :+
probeer je paardje wat ronder te rijden hij houd zijn hoofd nu erg hoog en loopt hierdoor totaal niet over de rug..

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 15:51

Klopt ook weer helemaal. Ik merk echt dat mijn spanning doorwerkt op Harry.
Ben er veel mee bezig om hem goed over de rug te laten lopen. Gaat vaak wel goed, maar zodra is gespannen ben lukt het niet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:53

hoe ben je daar mee bezig dan? want ik zie dat de teugels soms volledig los hangen. Er is natuurlijk wel goed teugelcontact nodig om aanleuning te verkrijgen.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 15:59

Veel actief bezig zijn, warming up bestaat uit heel veel overgangen. Als hij dan op gang komt zakt hij al veel.
Te losse teugels zijn idd het grootste probleem. Hiermee ben ik aan het oefenen, mijn teugels waren altijd veel losser, dus er zit al lichte verbetering in . Alleen nog niet genoeg voor een mooie constante aanleuning. Merk ook echt dat Harry soms ' vervelend' word omdat hij zoekt naar die aanleuning. Voor mij is dat echt een groot punt om te oefenen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:03

Heb je teugels met van die 'nopjes' en les? Dan zou je als je les hebt en je teugels goed vast hebt moeten onthouden bij welk 'nopje' de teugels vasthoudt. Als je zelf oefent heb je dan in ieder geval een houvast (haha, letterlijk) op welke lengte je je teugels moet houden.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:14

Ook ik heb dit nog nooit gezien. Wat geinig! Alleen wel jammer dat jullie de hoeken niet doorrijden. zo snijd je een heel stuk af ;)

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 18:56

Dat is wel een leuk verbeterpuntje voor de volgende keer. Moet er beter op letten om door de hoeken en constant op de letter te rijden.

Primeur11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:14

Voor een B proef ziet het er leuk uit. Aan je houding kun je ook zien dat er spanning in zit. Maar zoals ik hier boven lees is er normaal gesproken minder spanning. Als ik dan vooral kijk hoe je de figuren rijd zou je er nog meer op kunnen letten dat de voltes echt rond zijn. Dus niet te lang op de hoefslag blijven plakken.
Bij ons op de ponyclub rijden we ook wel eens de proeven met 2 ruiters tegelijk. Dit omdat dit minder spannend is voor sommige ruiters.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 19:20

Ben inderdaad altijd gespannen als mensen naar mij kijken tijdens het rijden. Maar Harry is gek op aandacht, dus ik vind dat ik mezelf eens over die spanning heen moet zetten.
Die voltes heb ik idd nog een beetje moeite mee, vooral door mn te losse teugels. Harry heeft dan de neiging om over zn schouder weg te lopen als ik hem niet begrens. Zelfde geld soms voor zn achterhand.
Mijn figuren moeten veel preciezer en even gelijk.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:29

vind dat je in de volgende beenwisseling met die mindendraf nogal beweegt,
dat mag wat minder en ietje meer een knik in je armen dan word het minder moelijk stil
mee te bewegen met je benen enzo!v
waarom zitten jullie met twee pony's in een bak?
gr hackny