Jong paard springt aan in galop als ik been geef in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

truitje

Jong paard springt aan in galop als ik been geef in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 14:09

Hoi,
ik heb een jong zadelmak paard gekocht van 4 en iedere keer als ik been geef omdat hij door moet draven galoppeert hij aan.hij kan dus nog geen tempowisselingen in draf.
Ik probeer hem voor al vrij los te laten zodat hij op 4 benen kan lopen en als ik been geef handen naar voren doen. Als ik teveel druk geef op de teugels valt hij terug dus ik vind het belangrijkst dat hij eerst goed is op mijn beenhulpen. Hoe pakken jullie dit aan? In galop gaan tempowisselingen wel goed en in stap ook.

vivana

Re: Jong paard springt aan in galop als ik been geef in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:13

Dan vind ie dat natuurlijk moeilijk,dus aan galoperen is voor hem een uitkomst.
Gewoon blijven oefenen en idd voor los laten (licht contact houden om hem op te kunnen vangen)
Je kunt ook cavaletties gaan draven,deze ietsje verder uit elkaar dan normaal.
Zodra je paard balance heeft gevonden (dit duurt bij sommige wel een jaar) gaat het schakelen vanzelf.
Op eigen benen laten lopen is het aller belangrijkste bij een jong paard.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 14:21

ja, hij is ook nog eens erg groot, 1.75M dus dat is inderdaad dan het eerste om op te focussen

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:29

Juist door de teugels los te laten gooi je het paard volledig in het diepe...Natuurlijk snapt hij er dan niets meer van en doet hij maar iets. Je hoort een paard te begeleiden, verbinding te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:01

Ik ga mee met Esther :j Ondersteun hem meer door juist contact te houden met de teugels, een beetje gelijke druk op de hand is beter dan losgooien. Je paard vind het duidelijk moeilijk om actiever te draven, bied hem dus steun met je hand en drijf vn achter door met je been. Daarbij krijgt hij ook de ruimte om aan te galoperen als jij de boel loslaat aan de voorkant :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:33

klinkt inderdaad als een gevalletje : geen contact met de mond.
Je denkt vriendelijk te zijn door hem los te laten, maar je helpt hem juist als je hem ondersteunt met de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:58

En gaat het al beter inmiddels? :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:23

Ik zou gaan werken aan het gymmen/rechtrichten, het is een balans probleem en zou ik zeker niet met contact op de teugel oplossen, r maar werken aan de balans, als je dit op wil lossen van voren dan krijg je een paard wat word verpest in zijn mond.Een mond moet puur blijven en het bit moet je gebruiken waarvoor hij is en dat is niet je paard opvagen, dat moet je met je zit doen.
Leer het paard jou te dragen, je zit op zijn rug maar juist het achterbeen moet jou gaan dragen, dus als hij gaat draven raakt hij uit balans en gaat harder en uit eindelijk in galop omdat hij jou moet opvangen met zijn voorhand, waar jij zit, maar die draagkracht moet naar achtere , dus neem in elk geval les in het rechtrichten, kijk ook eens op de site van www.paardenbegrijpen.nl staat heel veel over balens en gymmen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:06

midgie schreef:
Ik zou gaan werken aan het gymmen/rechtrichten, het is een balans probleem en zou ik zeker niet met contact op de teugel oplossen, r maar werken aan de balans, als je dit op wil lossen van voren dan krijg je een paard wat word verpest in zijn mond.Een mond moet puur blijven en het bit moet je gebruiken waarvoor hij is en dat is niet je paard opvagen, dat moet je met je zit doen.
Leer het paard jou te dragen, je zit op zijn rug maar juist het achterbeen moet jou gaan dragen, dus als hij gaat draven raakt hij uit balans en gaat harder en uit eindelijk in galop omdat hij jou moet opvangen met zijn voorhand, waar jij zit, maar die draagkracht moet naar achtere , dus neem in elk geval les in het rechtrichten, kijk ook eens op de site van http://www.paardenbegrijpen.nl staat heel veel over balens en gymmen

Eens, maar ik denk dat het paard hiervoor eerst beter aan de hulpen moet zijn.. Met je zit sturen is pas aan de orde als hij eerst snapt wat de bedoeling is, dit is nu duidelijk nog niet het geval :n

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:09

Idee om longeren erbij te gaan pakken? Kan het paard leren tempo wisselingen te lopen zonder ruitergewicht.
Tempo-wisselingen zijn voor een jong paard sws moeilijk. Longeren kan écht uitkomst bieden!
Niet bijzetten oid, 'gewoon' met enkele lijn werken.. Dus niet teveel begrenzen van voren, zodat hij zijn achterbenen goed onder zijn lichaam kwijt kan en in paslengte wat ruimer durft te gaan worden.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:34

Die van mij vind dat ook vrij lastig ohz. Aan de longe gooit hij er zo een mooie uitgestrektre draf uit.
Met ruiter erop vind hij dit nog vrij lastig.
Wees blij met de galopactie, jij vroeg voorwaart, je paard geeft voorwaartse reactie.

Mijn jonkie vind het dan dus leuk om te doen als het hem te moeilijk word, steeds een galopshuppel er tussen te doen. Slimmerik!

Komt vanzelf, Je paard beetje steunen en wel wat contact houden met de teugels, helemaal losgooien raakt hij helemaal de balans kwijt.

mar08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:44

Dus als je been geeft in de draf springt je paard in galop aan.. Herkenbaar
Je moet je paard terug nemen naar de draf en dan opnieuw been geven, na een paar keer snapt ie dat ie harder moet gaan draven ipv galloperen

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:47

@ Mar8; Dit hielp dus niet bij mijn paard. Die dacht dus dat vooruit dan dus ook geen galop meer is .

Wij zijn juist door gaan galoperen, dan terugnemen, en het tempo dan hij dan pakt uit de galop was vaak een voorwaartse draf, en die proberen te houden :)

mar08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:50

okee.. alvast goed om te weten ;) maar tot nu toe werkt die andere methode bij mijn paard wel goed :P succes nog ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:52

mar08 schreef:
Dus als je been geeft in de draf springt je paard in galop aan.. Herkenbaar
Je moet je paard terug nemen naar de draf en dan opnieuw been geven, na een paar keer snapt ie dat ie harder moet gaan draven ipv galloperen

Ik vind dit echt geen goed advies :n Zolang je zelf niks veranderd kan je niet van je paard verwachten dat ie het op 1 of ander moment wel gaat snappen en hoogst waarschijnlijk wil je paard op den duur niet meer aangaloperen omdat hij toch steeds teruggenomen wordt..

mar08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:53

mijn paard sprong continu aan bij maar een beetje been.. door hem terug te pakken naar de draf en opnieuw been te geven ging hij wel verruimen in de draf.. bij de hulpen voor de galop sprong hij gewoon aan in de galop

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:54

Dit heeft mijn paard toen die jong was ook gedaan, heeft gewoon tijd nodig hij/zij moet sterker worden. Iig niet terugnemen, een voorwaartse reactie moet je mi niet afstraffen bij een jong paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:55

mar08 schreef:
mijn paard sprong continu aan bij maar een beetje been.. door hem terug te pakken naar de draf en opnieuw been te geven ging hij wel verruimen in de draf.. bij de hulpen voor de galop sprong hij gewoon aan in de galop

Dit zal zeker niet voor ieder paard gelden :n

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:57

Romanoff schreef:
@ Mar8; Dit hielp dus niet bij mijn paard. Die dacht dus dat vooruit dan dus ook geen galop meer is .

Wij zijn juist door gaan galoperen, dan terugnemen, en het tempo dan hij dan pakt uit de galop was vaak een voorwaartse draf, en die proberen te houden :)

:j Zo doe ik het ook met jonge paarden, je moet ze naar de hand toe kunnen rijden en als ze aanspringen ipv doordraven dan zijn ze nog niet voldoende van achter naar voor. Maar als je ze steeds terugpakt uit de galop dan krijg je vaak wat spanning, dus ik laat ze dan goed aan het been doorgalopperen, op je zit terug naar draf rijden en dan het voorwaartse weer gebruiken om een pasje naar voor te draven. Ook klein schakelen (dus vanuit een sukkeldrafje wat naar voren rijden)helpt. Je moet voor ogen houden dat wat je hem probeert te leren "voorwaarts gaan" is, en of ie dan voorwaarts draaft of galoppeert maakt eerst niet zoveel uit. Hij moet gewoon leren dat been = naar voren en galop is ook naar voren (maar dan mag dat geen sukkelgalopje zijn maar hij moet echt actief naar voren!)

Edit: dit dus:

AronenLoutje schreef:
Dit heeft mijn paard toen die jong was ook gedaan, heeft gewoon tijd nodig hij/zij moet sterker worden. Iig niet terugnemen, een voorwaartse reactie moet je mi niet afstraffen bij een jong paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:00

WowAmigo schreef:
Romanoff schreef:

:j Zo doe ik het ook met jonge paarden, je moet ze naar de hand toe kunnen rijden en als ze aanspringen ipv doordraven dan zijn ze nog niet voldoende van achter naar voor. Maar als je ze steeds terugpakt uit de galop dan krijg je vaak wat spanning, dus ik laat ze dan goed aan het been doorgalopperen, op je zit terug naar draf rijden en dan het voorwaartse weer gebruiken om een pasje naar voor te draven. Ook klein schakelen (dus vanuit een sukkeldrafje wat naar voren rijden)helpt. Je moet voor ogen houden dat wat je hem probeert te leren "voorwaarts gaan" is, en of ie dan voorwaarts draaft of galoppeert maakt eerst niet zoveel uit. Hij moet gewoon leren dat been = naar voren en galop is ook naar voren (maar dan mag dat geen sukkelgalopje zijn maar hij moet echt actief naar voren!)

Edit: dit dus:

AronenLoutje schreef:

Niks aan toe te voegen :j Mijn paard wou ook wel eens wat lui aan het been zijn, ook toen we al Z reden had ie nog zijn buien.. In de training moest ik hem juist af en toe flink wakker schudden, als ie dan van schrik wegsprintte was dat alleen maar goed :j Rustig terugnemen, belonen en terug naar waar je mee bezig was. De volgende keer dat ik been gaf kon hij wél snel reageren :D

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:03

ik denk dan toch gelijk: braaf paard. Maar ja jij wil harder draven en niet in galop. zelf leer ik de paarden voor galop eerst aan de longe een stem hulp voor galop. En tijdens het inrijden komt daar de beenhulp bij. Na een poosje gaat de stemhulp voorzichtig weer weg.

Sharon0411

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:39

Dit vind ik ook wel een moeilijke. Die van mij is heel voorwaarts en reageert al voorwaarts als ik mijn kleine teen beweeg bij wijze van.
Ik leer nu ook opvangen aan de voorkant en het gebruik van een stemhulp. Mijn instructrice leert het zo aan jonge paarden zegt ze, met stem. Ik merk alleen dat als het een paar keer goed is gegaan en ik daarna in galop wil, ze ruimer gaat draven ipv galop. Ze herkent het verschil in hulp dus nog niet. Zou je dan per training de ene keer de ruimere draf oefenen en de galop laten voor wat het is, of net niet? Om verwarring te vermijden bedoel ik? Of net wel galop en draf om haar het verschil te leren?