Naar binnen vallen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Naar binnen vallen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 23:18

Hallo bokkers,

Een maandje geleden heb ik mijn droompaardje gekocht.
Een sporttype fjorden ruin van 4 jaar.

Nu valt me op dat hij erg naar binnen valt en van de hoefslag afwijkt.
binnenbeen aanhouden, helpt tijdelijk, maar uiteindelijk zijn we weer bij af.
Zweepje aan de binnenkant houden, idem

Tips?

Ninia

Re: Naar binnen vallen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:24

Wat kan helpen is je binnenteugel tegen de hals, en alle spanning van je buitenteugel halen, wel contact, maar absoluut geen druk. Tegelijk je binnenbeen. Elke keer weer als hij naar binnen valt; binnenteugel met wat druk tegen de hals, je buitenteugel juist ontspannen en je binnenbeen eraan. Steeds weer, en let op je buitenteugel, trek hem niet terug, want dan trek je hem in de verkeerde stelling en buiging en kan hij niet goed terug. Uiteindelijk zal hij een klein pasje naar buiten zeggen, en dan prijs je hem natuurlijk de hemel in, en haal je direct de spanning van je binnenhand en -been en weer met gelijke teugeldruk verder. Valt hij weer naar binnen? Weer hetzelfde ritueel. Hij zal het gerust snappen, maar het duurt even. Het komt uit de academische rijkunst, en helpt bij mij enorm goed. (en ik leerde dat ik degene was die hem naar binnen liet vallen...en dat ik het oploste met mijn buitenteugel...niet doen!) Succes!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:26

ga je zelf niet naar binnen hangen?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 15:29

@ Ninia, bedankt voor je ruime uitleg, ik ben hier zeker wat mee, en ik ga er zeker op oefenen!
Bedankt

@ Romana01, neen ik hang niet naar binnen, hij reageert fel op hoe je je lichaam 'zet' als je met je schouders en zit naar binnen gaat, doet hij dit ook. Ik let er dus altijd op dat ik mooi recht zit.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:55

Succes Lollywood, laat je het weten hoe het gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:24

Hij is denk ik wat scheef; dus ga aan de gang met rechtrichten!

Niniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:09

Doet hij dit aan beide kanten? Want het zou inderdaad kunnen dat ie een beetje scheef is.
Ik heb dat naar binnenvallen met het paard dat ik nu een aantal weken rijd ook. Hij valt aan de ene kant van de volte/bak naar binnen, omdat hij naar de andere kant (naar het hek) wilt. Ik houd hem tegen door mijn binnenteugel tegen de hals te houden, maar wel druk te houden, omdat je dan stelling kan houden. Vervolgens houd ik mijn buitenteugel van de hals af, met genoeg druk om hem op het 'rechte' pad te houden (daar zit m dus het verschil met wat Ninia zei) Met mijn binnenbeen begrens je hem dan aan de binnenkant. Mijn bijrijdpaard snapte dat 'verzetten', want dat is eigenlijk wat je doet, eerst niet en dus is het slim om het eerst op een rechte lijn even te proberen zodat ie het doorkrijgt en het snapt.
Dit is meer iets wat je op de volte kan toepassen, maar wie weet heb je er gewoon op de hoefslag ook wel wat aan! :)

Chantal_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:31

Je kan kijken of het beter lukt om hem recht te krijgen als je met de lange lijnen achter hem loopt...

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:54

Mmh, heb ik ook last van gehad. Eigenlijk weet ik niet precies hoe ik het heb opgelost. Volgens mij met stelling en dat soort dingen :)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 09:40

@ Niniee, hij doet het aan bijde kanten ja. Rechts meer als links.
bedankt voor je tip. Ik ben er zeker wat mee!

@Chantal_00, ik heb geen ervaring met lange lijnen, en weet dus niet hoe ik zou moeten beginnen.

@xAnnouk, ik ga dit ook eens proberen!

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:53

op jumping heb ik dit ook of in de springles
ik moet mijn gewicht op mijn buitenstijgbeugel plaatsen

Mandy241

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:39

ja iets naar buiten zitten, en 2 handen naar buiten plaatsen helpt vaak, succes!