Van pelham naar trensje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Van pelham naar trensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 22:02

Beste bokkers,

Ik rij ondertussen nu even met het springpaard van een kennis, hij is 8 en wordt gereden met pelham. Dus zoiets (maar dan in happy mouth-vorm):
Afbeelding

Ik weet dat dit een vrij straf bit is en ik vind het zelf ook leuker om paarden op een trens te rijden, ik heb het eens voorgesteld maar de eigenaar zegt dat hij dan gewoon z'n eigen gangetje doet. Wat ik wel merk met dit bit is dat hij zonder dat ik enkele druk uitoefen zijn mond gaat opendoen. Het voelt dan echt alsof ik niets in mijn handen heb maar als ik hem dan zie voelt het weer zo slecht... Het is vreemd eigenlijk, op sommige momenten loopt hij op twee vingertjes zeg maar en de andere keer lijkt het alsof hij niet merkt dat er bit in zijn mond zit. In galop heb ik hem ook niet altijd helemaal zoals ik hem wil. (hij loopt wel ontspannen met aanleuning maar ik kan zijn tempo niet echt helemaal krijgen zoals ik het wil en de overgangen galop-draf kunnen echt beter)

Maar dus omwille van bovenstaande redenen zou ik liefst overschakelen op een trensje, maar hoe kan ik hier het best aan beginnen? Ik ben eventueel wel van plan les te nemen met dit paard, maar moet ik misschien al dingen doen vóór ik les heb? Het kan nog wel een tijdje duren vooraleer ik iemand geschikt heb gevonden.

zombiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:04

waarom rij je niet met een normaal bit gewoon en dubbel gebroken of enkel gebroken
van trens is ook best straf bit vind ik

Anoniem

Re: Van pelham naar trensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:07

Gewoon er een trens inhangen en gaan rijden :) simpel zat :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:07

Heb je die deltariempjes er ook aan? Dat lijkt me alleszins stap 1: die dingen eraf. Ze verstoren alleen maar het signaal. Als je een pelham met dubbele teugel gebruikt heeft de bovenste teugel de inwerking van een normale trens, de onderste is om de hefboom te gebruiken. Als jij verder wilt op een gewoon trensje ( +:)+ ) zou ik zeggen: 1 teugel, en die aan de grote ring bevestigen.
Maar wat wellicht nog beter is, gewoon een trens eraan hangen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:08

Met 2 teugels gaan rijden en de onderste los op de hals laten liggen. Alleen er bij pakken zolang nodig.

Of dit bit streng is hangt van jouw handen af, ik hoor wel van meer paarden dat die een stangetje fijner in de mond vinden liggen dan een trens. Stang en ook pelham hebben een andere balans dan een trens en liggen vaak stiller in de mond, ook met hetzelfde mondstuk. Kijk dus naar hoe paard er mee loopt ipv wat jouw geleerd is qua zacht en scherp van bitten.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 22:14

Yamcha schreef:

En als hij dan 'wegloopt' met een trens?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 22:15

zombiee schreef:
waarom rij je niet met een normaal bit gewoon en dubbel gebroken of enkel gebroken
van trens is ook best straf bit vind ik

't Is niet mijn paard, en ik vraag dus hoe ik de overgang kan maken.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 22:18

delerium schreef:
Heb je die deltariempjes er ook aan? Dat lijkt me alleszins stap 1: die dingen eraf. Ze verstoren alleen maar het signaal. Als je een pelham met dubbele teugel gebruikt heeft de bovenste teugel de inwerking van een normale trens, de onderste is om de hefboom te gebruiken. Als jij verder wilt op een gewoon trensje ( +:)+ ) zou ik zeggen: 1 teugel, en die aan de grote ring bevestigen.
Maar wat wellicht nog beter is, gewoon een trens eraan hangen?

Deltariempjes? Wat zijn dat? Volgens mij hangen die er niet aan. Gewoon zoals de foto, met een kettinkje. Dus gewoon hetzelfde bit behouden maar de pelhamriempjes eraf halen en de teugel aan de grote ring bevestigen? Misschien kan ik, als dat lukt, daarna de overgang naar echt trensje nog maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:21

tamary schreef:
Met 2 teugels gaan rijden en de onderste los op de hals laten liggen. Alleen er bij pakken zolang nodig.

Of dit bit streng is hangt van jouw handen af, ik hoor wel van meer paarden dat die een stangetje fijner in de mond vinden liggen dan een trens. Stang en ook pelham hebben een andere balans dan een trens en liggen vaak stiller in de mond, ook met hetzelfde mondstuk. Kijk dus naar hoe paard er mee loopt ipv wat jouw geleerd is qua zacht en scherp van bitten.

je hebt ook ongebroken trensen, denk dat je die met een stang verwart :) ik zou er een ongebroken trens inhangen, ik bedoel, wat kan er nou helemaal gebeuren in een bak?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 22:21

tamary schreef:

Ik heb nog nooit met twee teugels gereden, ik was dit ook al eens van plan maar ik ben bang dat ik de onderste teugel vaster ga nemen als de eigenlijke teugel.

En ja.. Ik probeer steeds niet streng te zijn, sommige momenten loopt hij echt op 2 vingertjes, dan houd ik ook gewoon contact, en sommige momenten lijkt het alsof ik hem met een halster rij ofzo, dan word ik vaak onbewust strenger.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:23

jumpiewumpie schreef:
Yamcha schreef:

Laten lopen, opzich als het paard nu over het algemeen vrij licht is zou overschakeling naar een trens geen grote stap moeten zijn. Zou die echt op een lopen zetten gewoon even laten lopen, en voorzichtig terug nemen. Als je het niet vertrouwd kun je hem even van te voren longeren of eerst een half uur met oude bit en daarna als je de controle hebt even van bit wisselen. Of iemand even het paard aan de longe vast houden. Maar als hij alleen voorwaarts gaat lijkt me dat opzich niet zo'n probleem. Neem aan dat je nu ook al veel op je zit rijdt dus dan zou het verschil ook niet zo groot moeten zijn en anders nu meer op je zit en benen gaan rijden en dan overschakelen.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 22:24

Yamcha schreef:
tamary schreef:

je hebt ook ongebroken trensen, denk dat je die met een stang verwart :) ik zou er een ongebroken trens inhangen, ik bedoel, wat kan er nou helemaal gebeuren in een bak?

Ja, ik verwar het met een stang (: Wat is dan het verschil tussen stang en ongebroken trens?

En eigenlijk is het meer een plaatselijke graspiste, 5 minuutjes wandelen, wel een beetje afgesloten maar niet helemaal :D Een keer in de maand gaan we wel eens een parcours rijden in een echte piste, maar dan heb ik ook vervoer en dergelijke nodig en da's niet altijd even gemakkelijk.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 22:31

jumpiewumpie schreef:
Yamcha schreef:

Ik zal hem eens aan de longe eerst proberen dan, het probleem is dat hij soms echt licht is, soms helemáál niet :) Hij is naar mijn mening ook een beetje te bot op de 'terugnemende' hulpen ja ik denk dat men het hem een beetje fout heeft aangeleerd maar hier ben ik zeker mee bezig. Kan ik dat ook doen met een pessoa-bit? Of werkt dat straffer/minder straf in, dan kan ik steeds overschakelen naar de 'trens-ring'?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:40

Yamcha schreef:

Ik ken het verschil. Ik heb hier beide liggen.

Ik weet niet hoe de bak van TS er uit ziet, maar sommige bakken kom je makkelijk uit de openbare weg op en anderen doen verrekte pijn als je op flinke snelheid de beweging niet bij kan houden en er af valt.
jumpiewumpie schreef:
Ik heb nog nooit met twee teugels gereden, ik was dit ook al eens van plan maar ik ben bang dat ik de onderste teugel vaster ga nemen als de eigenlijke teugel.
Onderste teugel met carabiner en dik haarelastiek aan D-ring van je zadel vast klikken, dan hoef je hem niet vast te houden en is die toch zo te pakken als nodig.
jumpiewumpie schreef:
Ja, ik verwar het met een stang (: Wat is dan het verschil tussen stang en ongebroken trens?
Stang heeft hevelwerking, ongebroken is type mondstuk en kan zowel voor trens (geen hevel) als stang (wel hevel) gebruikt worden.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 22:51

tamary schreef:
Yamcha schreef:

Ik ken het verschil. Ik heb hier beide liggen.

Ik weet niet hoe de bak van TS er uit ziet, maar sommige bakken kom je makkelijk uit de openbare weg op en anderen doen verrekte pijn als je op flinke snelheid de beweging niet bij kan houden en er af valt.
jumpiewumpie schreef:
Onderste teugel met carabiner en dik haarelastiek aan D-ring van je zadel vast klikken, dan hoef je hem niet vast te houden en is die toch zo te pakken als nodig.
jumpiewumpie schreef:
Stang heeft hevelwerking, ongebroken is type mondstuk en kan zowel voor trens (geen hevel) als stang (wel hevel) gebruikt worden.

Bedankt! Ik ga volgende keer eens met die twee teugels proberen dan. :)