4 jarige parcours klaar maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

truitje

4 jarige parcours klaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 12:21

Hoi,
ik heb een 4 jarig springpaard gekocht die ik het liefst deze zomer wil starten.
Hij heeft nog niet veel ervaring met springen onder de man, een paar keer gedaan.
Wel met losspringen veel ervaring.
Hij is erg groot, maar wel eerlijk.
Vorige week reed ik voor het eerst richting een balkje en toen ging hij erlangs.
toen heb ik hem stilgezet en opnieuw aangereden in draf en toen ging het meerdere keren goed. toen ben ik ook gestopt.

Nu wil ik graag enkele tips, behalve grondbalkjes ervoor leggen etc. om zelf thuis te oefenen. Wat zijn jullie ervaringen?
Morgen neem ik hem mee naar ander terrein zodat we daar om hindernissen heen kunnen rijden enzo.

Welke beloning is effectief voor een jong paard?

Ik ga binnenkort ook springles nemen maar ik wil af en toe thuis ook kunnen oefenen..

betadine

Re: 4 jarige parcours klaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:31

De beloning hangt echt af per paard. Mijn 4 jaartje is echt sensibel op stem. Als ik ze dan beloon met een shouderklopje en een "flinke meid" dan straalt ze echt, oortjes naar voren en staat ze echt te wachten om het volgende te mogen doen om weer te kunnen horen dat ze het zo goed heeft gedaan.
Een ander jong paard dat ik rijd trekt zich niet veel aan van wat ik doe of zeg, die krijgt dan na de training iets lekkers.

Om ze klaar te maken voor parcours kun je best op regelmatige basis kleine kruisjes, balkjes enzo gaan springen en dan ook best een balk leggen juist na de voorafgaande bocht zodat de passen precies uitkomen, daar krijgen zo ook meer vertrouwen van.

Springen 1x per week, dat mag ook meer zijn als je bij 1 of 2 sprongskes blijft om een werksessie af te sluiten ofzo. Dit deed ik dan soms zo na wat dressuur als er een balkje stond even sprongske maken belonen en gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:10

Ik zou nu nog niet teveel focussen op het springen maar hem eerst dressuurmatig klaarmaken, dat is je basis.
Je kunt wel regelmatig wat balkjes draven en wat kleine sprongetjes meenemen en dit later uitbouwen, maar ik zou vooral niet te snel willen.
En springles nemen uiteraard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 08:54

Ik zou ook eerst eens dressuurmatig aan de slag gaan, 4 jaar is nog super jong , ook is hij nog in de groei, .
Leer het dier eerst eens jou te dragen.
Hoe belangrijk is het paard voor jou ? Of vind je de wedstrijden belangrijker, ik zou nog een jaartje wachten met echt wedstrijden.